• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW E30 M3 krijgt moderne genen dankzij engine-swap

Auteur: RubenPriest, gepost 12 juli 2016 om 19:03 – 52 Reacties

E30 M3


Komt die vermogensboost.

De E30 M3 was de enige M3 met een vierpitter onder de kap. Er was niks mis met die 2.3 vier-in-lijn, maar bij deze occasion moest het blok om wat voor reden dan ook plaatsmaken voor iets anders. De allereerste M3 valt geregeld ten prooi aan tuners die sleutelen aan het hart van de Duitser. Ook dit groene exemplaar werd op de pijnbank gelegd.

Onder de kap huist nu een N55 motor, afkomstig van een M135i (rijtest). Een drieliter zes-in-lijn met de befaamde twinscroll turbo techniek. In deze E30 levert het blok, dat slechts 3.000 kilometer heeft gelopen, een nette 450 pk. Naast de motorswap staat de uit 1989 afkomstige M3 onder andere op Brembo remmen, zijn er wat carbon goodies opgeplakt en zijn er enkele details van een M3 Evo toegevoegd.

Een nadeeltje is de prijs. De projectauto staat te koop voor een vraagprijs van 70.000 euro. Oef!

M3

N55

Ook interessant!

  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!
  • BMW M3 E30 Cabrio
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, m135i, M3, motor, occasion, tuning

Vorig bericht: « Wees een baas en koop deze ME-Jeeps van de politie
Volgend bericht: Deze 9 limo’s worden steeds betaalbaarder »

Lees Interacties

Reacties

  1. dutchcarguy zegt

    12 juli 2016 om 19:05

    Dit vind ik nou echt zonde

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2016 om 19:16

      @dutchcarguy: doodzonde zelfs. Nu hebben ze een klassieker die gegarandeerd meer en meer waard zou worden tot een oude auto met een nieuwe motor laten verworden.
      Als je een auto wilt verbouwen, neem dan een Honda Civic maar houd je de E30 M3 origineel, dat is je pensioenvoorzeining!

      Login om te reageren
      • aadnus zegt

        12 juli 2016 om 19:48

        @mashell: Kort pensioentje dan.

        Login om te reageren
      • phdg zegt

        12 juli 2016 om 19:59

        @mashell: rustig, rustig mensen! In de advertentie staat er nergens dat hier is begonnen van een originele M3… Dus laat ons hopen.

        Login om te reageren
        • remcott zegt

          12 juli 2016 om 20:53

          @phdg: nou als je ernaar kijkt lijkt het wel een originele M3 waar ze mee begonnen zijn

          Login om te reageren
          • phdg zegt

            12 juli 2016 om 21:25

            @remcott: bij nader inzien vrees ik het ook, de hoek waaronder de achterruit staat en de antenne vooraan op het dak zijn toch dure aanpassingen om te doen op een niet M3 koetswerk

            Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      12 juli 2016 om 19:20

      @dutchcarguy: Inderdaad! Suf klinkende turbo blok voor een van de meest magistrale atmosferische viercilinders ooit. Ik moet bijna van braken, zo ziek ben ik ervan.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        12 juli 2016 om 21:32

        @gekketurbo: dat magistrale geluid is er toevallig gekomen trouwens. Dit door de korte ontwikkelingstijd die er nog maar was voor de motor (maar 14 dagen volgens sommigen) en op tijd te zijn met het benodigde aantal homologatiemodellen te halen.
        Normaal moest er nog een turbo op komen zoals op de siërra cosworth!

        Login om te reageren
        • gekketurbo zegt

          13 juli 2016 om 09:42

          @phdg: Weer eens wat wijzer. Ik begin wel een patroon te herkennen dat vaak beperkte tijd en/of geld tot de meest briljante bolides hebben geleid. Dat is waarschijnlijk het probleem bij de hedendaagse wagenpark, alles is te doordacht en iedere auto moet een allemans vriend zijn.

          Login om te reageren
    • renegade zegt

      12 juli 2016 om 20:50

      @dutchcarguy: Je bent wel het eerste bij de MC Drive! Maar je kunt er ook 70.000 euroknallers voor kopen…. Mmmm lastige keuze. Toch maar n originele M3.

      Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      13 juli 2016 om 16:07

      @dutchcarguy: dus als ik in me 330i e46 een 335i motor hang is het ook niks? Of bedoel je ivm dat het een M is…. Natuurlijk ?

      Login om te reageren
  2. peug206 zegt

    12 juli 2016 om 19:06

    Vroegere bmw’s waren het mooist, zo ook met deze. Geen probleem dat er dan een ander blok in ligt, maar vraag er dan alstublieft ook de prijs naar.
    Volledig orgineel die prijs waard, nu max 50.000 dunkt mij…

    Login om te reageren
    • hight96 zegt

      12 juli 2016 om 19:16

      @peug206: Je mag ook zeggen dat deze gewoon verneukt is

      Login om te reageren
  3. flippiez06 zegt

    12 juli 2016 om 19:06

    Nu wat een gek ervoor geeft indien standaard die 70 waard. Prutsers

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2016 om 19:14

    Als het nu op basis van een 316i is prima.

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    12 juli 2016 om 19:15

    Schade gehad? Deuren sluiten niet strak aan op de foto. Kan ook lichtinval zijn

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      12 juli 2016 om 19:18

      @lekkerlinksrijden: windhaak

      Login om te reageren
      • bmwe81 zegt

        12 juli 2016 om 23:34

        @sr20det: luchthaak?

        Login om te reageren
  6. victornator95 zegt

    12 juli 2016 om 19:16

    Velen zullen het zonde vinden (ik ben daar 1 van), maar als de eigenaar hier blij mee is… Ik vind die achterlichten echt om te kotsen! En geef mij die S14 dan maar, gooi ik hem wel bij mij er in :)

    Login om te reageren
  7. ronald zegt

    12 juli 2016 om 19:16

    Dit lijkt me eerder het bedrag waard maar origineel is toch altijd beter veel beter http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/31/hoe-bouw-je-een-bmw-e30-met-500pk-v10

    Login om te reageren
  8. bmwm3gtr zegt

    12 juli 2016 om 19:19

    Had er dan een echt m3 blok in gedaan van de e46 had je tenminste nog een lekker geluid

    Login om te reageren
  9. erwh zegt

    12 juli 2016 om 19:20

    Er zijn nog genoeg 316’s en 318’s over om aan te passen, waarom een M3 pakken?

    Login om te reageren
    • aadnus zegt

      12 juli 2016 om 19:53

      @erwh: Omdat er daar ook nog volop van zijn.

      Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      12 juli 2016 om 23:02

      @erwh: omdat dat lelijke hokken zijn en een M3 niet…

      Login om te reageren
  10. bmwe30 zegt

    12 juli 2016 om 19:32

    Dit is zo zonde, E30 M3 orgineel houden! Als je dan een engine swap wil doen, lepel dan een v10 in een 316i.

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      13 juli 2016 om 14:47

      @bmwe30: Veel beter kies je voor de BMW V8, Deze is met 202 kg 15 kg lichter als de lijn 6.
      Ook is het V8 blok veel korter waardoor je een betere gewichtsverdeling bereikt.
      De atmosferische S65 heeft circa 440 pk, lijkt mij meer dan zat.

      Login om te reageren
      • bmwe30 zegt

        13 juli 2016 om 15:19

        @T16: Daar heb je ook gelijk in, alleen blijf ik het bijzonder vinden zo’n V10. Zoals het artikel laatst waarbij er een V10 in een E30 was geplaatst.

        Login om te reageren
        • T16 zegt

          16 juli 2016 om 04:38

          @bmwe30: Geluid van de V10 is hemels maar het blok is net iets te zwaar voor deze toepassing. Een V8 is nauwelijks langer als een 4 cilinder, het scheelt slechts een halve cilinder.

          Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    12 juli 2016 om 19:38

    Vierpittertje, kom maar efkes wisselen…

    Zonde gewoon.

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    12 juli 2016 om 19:38

    Idd doodzonde , maar het originele blok is vast bewaard dus terug bouwen kan altijd nog.

    Login om te reageren
  13. pinut187 zegt

    12 juli 2016 om 19:42

    Jammer van de swap, de velgen en de achterlichten maar die zijn zo te vervangen.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    12 juli 2016 om 19:49

    Zonde, maar goed het zal wel om de peekaatjes gaan

    Login om te reageren
  15. e30junkie zegt

    12 juli 2016 om 19:53

    Hoe zeker weten we dat dit een ekte ekte M3 was? En dan geen antwoorden als: omdat hij die brede body heeft want dat is allemaal te koop..

    Login om te reageren
  16. VeniVidiVici zegt

    12 juli 2016 om 20:05

    Haha 70000 euro voor een verkrachte tot niet meer originele e30 M3… Die dreamboy mag blij zijn als hij er 30000 euro voor krijgt. Voor iets meer dan 70000 eurootjes is een erg mooie met best lage kilometerstand originele e30 M3 (Cecotto, Evo2) met gereviseerd blok ook te krijgen momenteel…

    Login om te reageren
    • daniel1975 zegt

      12 juli 2016 om 20:30

      @venividivici: hmm, een lage kilometerstand en gereviseerde motor? Lekker spul dan…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        12 juli 2016 om 22:51

        @daniel1975: Ik merk het al… je hebt er niet heel veel verstand van.

        Login om te reageren
        • daniel1975 zegt

          12 juli 2016 om 23:06

          @venividivici: nee, jij hebt er veel verstand van?! Het is wel eeg dubieus als een M3 motor met zo’n lage kilometer stand gereviseerd is. Maar goed als jij graag meer geld uitgeef als dat de auto ooit nieuw heb gekost houd ik je vooral niet tegen…

          Login om te reageren
          • daniel1975 zegt

            12 juli 2016 om 23:08

            @daniel1975: een E30 M3 heeft normaal gesproken goede componenten, throttlebodies, gesmede zuigers, fatsoenlijke krukas, etc, dus er klopt gewoon iets niet.

            Login om te reageren
  17. allesmetturbo zegt

    12 juli 2016 om 20:12

    Heel nice, maar voor die 70k (wat veeel te veel is) wel graag andere achterlichten..

    Login om te reageren
  18. FieRo zegt

    12 juli 2016 om 20:16

    Wat een gelul van puristen. Als je een auto koopt ben je eigenaar en vrij om te doen wat je wilt. Wil je een originele M3 koop er dan zelf 1 ! Ga dan niet lopen zeiken wat een eigenaar met zijn eigen auto wil doen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juli 2016 om 20:40

      @FieRo: ehh nee. Als je een auto koopt dan mag je er niet eens mee rijden. Tenzij je een rijbewijs behaalt en belasting betaald. En dan nog mag je geen mensen er mee omver rijden, je mag niet sneller dan de maximumsnelheid rijden, zelfs niet als je M3 dat gemakkelijk kan. Je mag er niet mee driften op de openbare weg. Eigenlijk mag je er bijna niks mee. En je mag je originele M3 dus ook niet verbouwen! Dat mag alleen met Honda Civics, die zijn daarvoor, die knappen er van op.

      Login om te reageren
      • FieRo zegt

        12 juli 2016 om 21:19

        @mashell: jij snapt het niet. Ik heb het over wat je met je eigen auto doet qua verbouwen. De rest wat je zegt is onzin.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          12 juli 2016 om 22:25

          @FieRo: haha. Maar nee, dat wat ik zeg dat noemen ze sarcasme, dat snap je toch wel?

          Login om te reageren
  19. dagdromer zegt

    12 juli 2016 om 20:17

    Gave achterlichten. Zouden dergelijke gebleekte exemplaren ook bestaan voor een 159 ?

    Maar uh serieus, heeft iemand een hoop tijd aan besteedt, en nog netjes ook. Alleen 70k ? Pfft dat is wel erg enthousiast.

    Login om te reageren
  20. daniel1975 zegt

    12 juli 2016 om 20:34

    Ik vind de E30 heel aardig, vooral die moeilijk na te maken achterruit maakt ‘m uniek. Verder vind ik de prijzen belachelijk hoog, want ze waren echt veel goedkoper en onderhoud is ook niet te doen. Daarnaast is de auto niet meer super snel te noemen, dus ik snap de swap, maar een kompressor of turbo geeft het zelfde resultaat en dan is het redelijk origineel. Grotere wielen zijn een must: 3 delig of DTM look.

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      12 juli 2016 om 20:59

      @daniel1975: eeuhm om een turbo op een S14 blok te bouwen moet je wel heel veel veranderen, compressie e.d. zal omlaag moeten , versnellingsbak kan het koppel niet aan, koeling zal anders moeten en ga zo maar door.
      Daarmee is het blok vrijwel niet meer origineel, leg er dan wat anders in en hou het originele blok ernaast.

      Login om te reageren
      • daniel1975 zegt

        12 juli 2016 om 23:11

        @remcott: het is zeker geen makkelijke en goedkope modificatie, maar dat was deze swap ook niet denk ik. En met compressor of turbo niet origineel, maar wel iets origineler dan een swap…

        Login om te reageren
  21. RickB zegt

    12 juli 2016 om 20:42

    Gelukkig weten wij schijnbaar allemaal hoe de auto eruit zag voordat de ombouw plaats vond. In ieder geval veel respect voor de ombouw.

    Login om te reageren
  22. dutchiehd zegt

    12 juli 2016 om 21:18

    Alles met ITB’s is mooi in deze auto. Zo’n karakteristiekloze N55 daarintegen…

    Login om te reageren
  23. E34M5Touring zegt

    12 juli 2016 om 23:58

    Jammer. Geen LS swap. Laat dan maar.

    Login om te reageren
  24. mrmiyagi1982 zegt

    13 juli 2016 om 06:03

    Like!
    Dat gezeur altijd over die trage orginele m3 vierpitter.
    Nu komt die m3 tenminste van zn plek. Alleen die achterlichten zijn lelijk tot en met.
    En nu nie janken over wegligging. Want met de meeste m3s word toch niet op t circuit gevlamd. Die worden gebruikt om van A naar B te rijden met de nodige stoplichtsprints… die je nu wel kunt winnen.
    En t is ook niet zo dat die m3s zeldzaam zijn ofzo.
    Dikke like voor deze m3

    Login om te reageren
  25. autodrome zegt

    13 juli 2016 om 12:47

    Een klassieker? Dit? Nou nee …

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North