• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW haalt winstverwachting bij lange na niet

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 november 2007 om 11:13 – 47 Reacties

BMW logo

Na afloop van het derde kwartaal verschijnen er een paar wolkjes aan de horizon van ’s werelds grootste premium-autofabrikant. BMW maakte een winststijging (voor belasting) van 6,3% bekend, wat een stuk lager is dan verwacht.

BMW schraapte in Q3 765 miljoen euro voor belasting bij elkaar waarmee de verwachting van 913 miljoen bij lange na niet werd gehaald. Reden hiervoor waren de zwakkere prestaties van de kerndivisie (de auto’s dus) en een fors groter verlies op de ‘reconciliations’-divisie. In een verklaring zegt BMW het volgende:

“Segment earnings were adversely affected by exchange rate fluctuations, higher raw material prices, market launch and production start-up costs for new models and higher research and development costs,”

Overigens verwacht BMW nog steeds een recordwinst voor dit jaar, waarbij een eenmalige winst van 372 miljoen euro op Rolls-Royce-obligaties niet wordt meegerekend. Willen ze dit voor elkaar krijgen, dan moet de laatste kwartaalwinst stijgen naar meer dan 1,07 miljard euro.

De aandelenkoers is met 8,4 procent gedaald sinds de dag dat CEO Norbert Reithofer de toekomstplannen van BMW onthulde, en gezien de ambities van de concurrentie is het zaak voor BMW om scherp te blijven, willen ze niet ingehaald worden.

Aan de andere kant hoeven ze de komende jaren niet te investeren in prestigeprojecten zoals een museum, dat staat inmiddels maar heeft waarschijnlijk ook een aardig bedrag gekost. Het aloude gezegde: “Het is moeilijk om de top te bereiken, maar nog veel moeilijker om aan de top te blijven” lijkt ook hier op te gaan (bron: Reuters).

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
    Onderzoek: BMW- en Audi-rijders de grootste psychopaten
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Video: Audi A5 crasht tegen BMW 4 Serie. Hard.

Nieuwste artikelen

  • Ga dit weekend de weg niet op, ik herhaal, ga de weg niet op!
  • Easypark-soap gaat door: ongevraagd betaald abonnement in je mik
  • BREEK: huidige youngtimerregeling blijft nog een jaartje langer
  • Autoblog Foto van de Maand – November 2025
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW

Vorig bericht: « Mustang-madness: 3000 pk
Volgend bericht: Hyundai über-sedan spyshots »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dr.Bronx zegt

    6 november 2007 om 11:19

    Ja dat krijg je als je van die lelijke modellen uitbrengt…..

    Login om te reageren
  2. John zegt

    6 november 2007 om 11:22

    wat een slappe reactie zeg!!!

    Login om te reageren
  3. YK zegt

    6 november 2007 om 11:26

    @Dr. Bronx

    Heb je zelf ooit eens in de spiegel gekeken? :lol:

    Login om te reageren
  4. Racer X zegt

    6 november 2007 om 11:32

    “Ja dat krijg je als je van die lelijke modellen uitbrengt…”

    En dan zeggen ze dat het grote deel van de BMW aanhang het IQ van een visstick heeft. Zo te zien kunnen de mensen die BMW niet weten te appreciëren (laat ik het netjes houden) er ook wel wat van…

    BMW herstelt zich wel weer. Het is niet voor niets een van de sterkste merknamen in autoland. Zelfs modellen die door een groot publiek daadwerkelijk lelijk worden bevonden weten ze goed te verkopen.

    Login om te reageren
  5. de sjonnies zegt

    6 november 2007 om 11:35

    Tsja, de Euro – Dollar koers verhouding maakt het voor BMW als premium merk niet echt gemakkelijk.
    Daarnaast vind ik zelf dat ze hun belangen niet voldoende gespreid hebben, het Leyland debacle (ze wilden de volumemarkt berieken met Leyland) kan met een sterke Euro en een opkomende recessie in de VS BMW weleens lelijk gaan opbreken, een merk als Daimler Benz is dan toch duidelijk sterker omdat ze in meerdere markten opereren (lichte en zware bedrijfswagens) Me dunkt dat ze zwaar in Azie bezig zijn om de toekomstig tegenvallende Amerikaanse verkopen te compenseren.

    Login om te reageren
  6. Jan C. zegt

    6 november 2007 om 11:40

    Goh, men haalt minder, maar nog immer een recordwinst… Het spijt me, maar dan zijn de meeste reacties verkeerd en de conclusie over de top ongefundeerd. Iemand die een recordwinst boekt hoeft zich niet te schamen, een bedrijf evenmin, zelfs als men dacht (nog) meer winst te behalen…

    Login om te reageren
  7. Tocl zegt

    6 november 2007 om 11:41

    Tja, velen zijn overgelopen naar Audi die toch wel momenteel één van de mooiste Duitse premium wagens produceerd – kijk maar eens naar de A5 en de nieuwe A4. BMW kan toch wel beter wat doen aan hun ‘design’ als ze aan de top willen blijven …

    Login om te reageren
  8. Joost zegt

    6 november 2007 om 11:45

    Zo slecht zijn die cijfers ook weer niet, veel bedrijven zouden jaloers zijn op zulke winstpercentages ;)

    Login om te reageren
  9. willem zegt

    6 november 2007 om 11:54

    het gaat in de aandelen handel niet zozeer om de winst die gehaald wordt! maar meer om wat er beloofd wordt! als er een record winst wordt beloofd mag een aandeelhouder/divident houder verwachten dat er meer dividend vrij komt voor hen! blijkt de winst dan niet zo enorm te zijn dan worden er mensen verdrietig:) natuurijk is de winst nog enorm maar bedrijven begroten aan de hand van hun winstverwachting, als je nu zoveel geld tekort komt zal de begroting uiteindelijk ook aangepast moeten worden

    Login om te reageren
  10. smoke zegt

    6 november 2007 om 11:56

    @Joost

    Het vermogen om boven de middelmaat uit te stijgen en je juist niet te meten met gemiddeldes maar ambitieuze doelen te stellen is wat de jongens van de mannen onderscheidt in de zakenwereld.

    Overigens heeft Reithofer na het presenteren van de lange-termijn-visie al flink op zijn donder gekregen van grote beleggers wegens een ‘gebrek aan ambitie’.

    Login om te reageren
  11. Dr.Bronx zegt

    6 november 2007 om 11:56

    rustig maar hoor jongetjes…

    bedoel alleen te zeggen dat sommige modellen afbreuk doen aan het BMW imago. Ben het eens met Tocl. Dat bedoel ik.

    En ja ik heb goed in de spiegel gekeken en het ziet er goed uit. :)

    Login om te reageren
  12. Turbopaultje zegt

    6 november 2007 om 11:59

    Tjsa, dit zal de familie Quandt waarschijnlijk niet bijzonder vriendelijk stemmen.

    Same story werd immers door BMW Vorstand ook al in 2005 gecommuniceerd, en het feit dat de aandelenkoers stevig daalde na presentatie van de toekomstplannen ………..

    Login om te reageren
  13. de sjonnies zegt

    6 november 2007 om 12:01

    @ willem – inderdaad, als bij ons de prognoses X zijn en ze worden Y , wel of niet door invloeden van buiten af, worden we er echt op afgerekend !

    Login om te reageren
  14. Escher zegt

    6 november 2007 om 12:02

    edit- verchijnen-verschijnen

    -edit: thanks!-

    Login om te reageren
  15. PeterVanHteV zegt

    6 november 2007 om 12:03

    Ik ben het met Dr Bronx eens dat de modellijn van BMW wel erg lelijk is!! Dat dit tot gevolg heeft dat de omzet zakt is niet ontdenkbaar.

    @Sir Smokalot : de jongens zijn al van de mannen gescheiden maar daar was jij niet bij…toch?

    -edit: als jij ’t zegt….-

    Login om te reageren
  16. PeterVanHteV zegt

    6 november 2007 om 12:10

    Ja, als jongen zijnde herken ik de mannen!

    Login om te reageren
  17. Nico zegt

    6 november 2007 om 12:29

    @Jan C
    “Iemand die een recordwinst boekt hoeft zich niet te schamen, een bedrijf evenmin, zelfs als men dacht (nog) meer winst te behalen…”

    Leg dat maar eens uit aan de aandeelhouders, ik denk niet dat zij er ook zo over denken ;)
    Als ze meer verwachtten als wat het uiteindelijk geworden is, moet er iets misgelopen zijn. Dié oorzaak is het probleem, niet het feit dat ze wat minder winst gehaald hebben.

    Login om te reageren
  18. Markus zegt

    6 november 2007 om 12:53

    Je kunt het op 2 manieren bekijken:
    1) Waar zeuren ze over, ze hebben toch dikke winst? Dat zal een buitenstaander denken.
    2) Er zijn doelen gesteld, en die zijn niet gehaald! Dat zullen mensen binnen BMW en de aandeelhouders vinden. Bij een bedrijf van dit formaat zullen er vervolgens wel koppen rollen.

    Login om te reageren
  19. simon zegt

    6 november 2007 om 12:59

    Wat niet in dit artikel staat is dat het om een winstverwachting van analisten gaat. BMW had voor het 3de kwartaal een veel lagere winstverwachting voorspeld dan de analisten. Eigenlijk krijg je zo een verkeerde indruk als je dit artikel leest terwijl het allemaal best wel meevalt

    Login om te reageren
  20. Jan C. zegt

    6 november 2007 om 13:35

    Aandeelhouders zijn meestal niet onverstandige mensen. daarbij als een persoon buiten het bedrijf denkt dat bmw een bepaalde winst haalt en die wordt niet gehaald zal het met het koppen rollen wel meevallen.

    Login om te reageren
  21. Wohoow zegt

    6 november 2007 om 14:06

    Het ligt aan de huidige modellen.
    Mercedes en audi maken veel mooiere designs. Kijk maar naar de meestverkochte bmw 3, deze nieuwe model ziet er niet uit t.o.v het vorige 3 serie model.

    Ze hadden dan vorige jaren een topverkoop door dat model, en dit model loopt niet naar verwachting, dus winstverlies.

    Login om te reageren
  22. Wohoow zegt

    6 november 2007 om 14:07

    Trouwens, aandeelhouders zjin gewoon gelukzoekers !

    Ga werken voor je geld !

    Login om te reageren
  23. Alfa Corse zegt

    6 november 2007 om 14:14

    Misschien is dit de rede:

    http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/20345/Man_laat_zijn_dure_BMW_door_buffels_voorttrekken.html

    :>

    Login om te reageren
  24. CasperH zegt

    6 november 2007 om 14:24

    @ Jan C; “een persoon buiten het bedrijf”

    Ik denk dat je niet echt snapt hoe het werkt of wel? Het is echt niet zo dat iemand even een bedrag roept hoor. BMW heeft die cijfers en verwachtingen zelf uitgegeven. Daar baseren aandeelhouders hun aankopen op. En als BMW (of willekeurig welk ander bedrijf in een vergelijkbare situatie) die verwachtingen niet waarmaakt dan volgen er vaak consequenties. Of er koppen zullen rollen weet ik niet, maar reken maar dat er actie ondernomen moet worden. Aandeelhouders willen namelijk weten waarom ze minder verdiend hebben dan dat ze voorgespiegeld werd. En aandeelhouders zijn dan misschien “gelukzoekers” volgens Wohoow, maar ze hebben wel verdomd veel macht.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    6 november 2007 om 14:42

    Ik weet waaraan het ligt. Mensen zijn erachter gekomen dat ene Rick dos BMW’s heeft, en nu wil niemand nog een BMW rijden! :P

    Login om te reageren
  26. Turbopaultje zegt

    6 november 2007 om 14:43

    Een paar citaten uit Automobil-Produktion in 2005 over BMW :

    “Dämpfen die Siegerlaune: Rohstoffpreise und Währungseffekte
    Es brummt bei der BMW Group also der Absatz, unterm Strich sieht es für die
    Münchner jedoch nicht ganz so rosig aus. Die Aufwendungen für die Markteinführung
    der neuen 3er-Baureihe, negative Währungseffekte sowie die anhaltend
    hohen Rohstoffkosten belasten die Bilanz. Im Segment Automobile
    verbucht BMW für die ersten sechs Monate 2005 ein Umsatzplus von 2,9 Prozent
    auf 21,8 Milliarden Euro.”

    ” ,Roadrunner‘: 230 000 Mini pro Jahr ab 2007
    Als echter ,Roadrunner‘ dagegen zeigt sich nach wie vor der 2001 von BMW
    wiederbelebte Mini. ”

    “Einziger dunkler Fleck in BMWs Erfolgsbilanz: Rolls Royce.”

    Conlusie is eenvoudig lijkt me.

    Login om te reageren
  27. smoke zegt

    6 november 2007 om 15:23

    Lang leve de PR: het bericht dat BMW hierover de wereld instuurt heeft als titel:

    “Stijgende verkopen BMW Group in het derde kwartaal”

    Geen woord van gelogen :)

    Login om te reageren
  28. Edo- zegt

    6 november 2007 om 16:03

    Dollar – Euro koers verhouding.. denk ik.. aangezien bijv de markt voor de nieuwe x5 , x6 in de vs ligt.

    Login om te reageren
  29. heidekonijn zegt

    6 november 2007 om 16:04

    Herr Panke (aka ‘den baas’) bleek een paar weken geleden al niet in goede aarde te vallen bij de Duitse pers. Reden o.a. dat er maar weinig tegenover de toekomstige en huidige modellen van de concurrentie gezet wordt. Herr Panke en zijn Vorstand reageerden erop met te zeggen zich niet in de kaarten te willen laten kijken, maar om een tipje van de sluier op te lichten (en de aanval vanuit de pers te ontkrachten) gaf men aan te werken aan een nieuwe modellenreeks met de naam ‘V’. De eerste zou een ‘V3’ zijn. Dat wordt op meer dan één mannier spannend :-)

    Login om te reageren
  30. Turbopaultje zegt

    6 november 2007 om 16:09

    Waarom krijg ik toch een nare smaak als ik hier de letter V en een getal zie opduiken……………???

    Lijkt me niet handig van Panke. Afgezien van het feit of die V3 of V5 er enigzins BMW waardig gaan uitzien.

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    6 november 2007 om 16:22

    765 miljoen euro! In een kwartaal! Aandeelhouders die dat niet genoeg vinden lijden aan het “rupsje nooit genoeg” syndroom.

    Login om te reageren
  32. lincoln zegt

    6 november 2007 om 17:16

    ze voldoen niet aan hun verwachtingen ..
    maar verlies zit er nog lang en breed niet in ..
    buiten het feit dat ze moeiteloos 3 jaar forse verliezen kunnen incasseren ..

    bedrijf-technisch blijft BMW mijn favoriet ..

    Login om te reageren
  33. CasperH zegt

    6 november 2007 om 17:41

    @ Lincol; Oh, ze kunnen het vast lijden, daar ben ik ook niet bang voor. BMW is een sterk bedrijf, en ik denk dat dat ook lang zo zal blijven. Hoewel, als de Chinezen komen ;) Geintje natuurlijk.

    Waar het om gaat is dat een aandeelhouder (en dan heb ik het niet over de kleine jongens, maar over de mannen die voor miljoenen of tientallen miljoenen in BMW zitten) dit soort zaken niet altijd pikken. Die mensen hebben maar één doel: een zo hoog mogelijk rendement.

    Als je dan een rendement wordt voorgespiegeld wat niet gehaald wordt, dan ga je als aandeelhouder misschien kijken of je misschien beter ergens anders kan investeren. En als dat zo is, verliest BMW misschien investeringen en financïele vrijheid. Een keertje een mindere winst dan gehoopt is niet zo’n ramp, maar als dit een paar keer achter elkaar gebeurt kunnen de gevolgen wel groot zijn. Dus BMW moet aan de bak en zorgen dat ze komend jaar meer winst halen dan ze prognotiseren.

    Login om te reageren
  34. lincoln zegt

    6 november 2007 om 17:45

    @Casper .. wel eens van de family Quandt gehoord ????

    Login om te reageren
  35. Rick dos zegt

    6 november 2007 om 17:59

    Mensen, menschen und mensjun……

    “Het komt door die lelijke modellen!” Hoor ik mensen hier roepen daarmee bijna willen aangeven dat het een self-fulfilling prophecy is.

    Maar mensen economy 101 (om een quote maar nogmaals eens te herhalen)

    “Segment earnings were adversely affected by exchange rate fluctuations, higher raw material prices, market launch and production start-up costs for new models and higher research and development costs,”

    En dat is het eiereten hier. De modellen hebben daar vrij weinig mee te maken…..

    Login om te reageren
  36. Turbopaultje zegt

    6 november 2007 om 18:08

    Dat leest een profi toch ff heel anders : …., market launch / production start up costs for new models and higher research and development costs.

    Kan men bij BMW ineens niet meer goed calculeren ? Deze meerkosten hebben dus zeer waarschijnlijk alles te maken met het behoorlijk droevige design en de middenklasse uitstraling/kwaliteit van de huidige modellen ……..

    Login om te reageren
  37. Varm zegt

    6 november 2007 om 18:11

    De winst mag nog steeds vrij hoog genoemd worden. Maar geef de winst nu niet eens aan de aandeelhouder, maar geef het geld eens uit aan een fatsoenlijk ontwerpteam, ik bedoel met de nieuwe X6 zul je voorlopig geen recordwinst meer halen.

    Login om te reageren
  38. Rick dos zegt

    6 november 2007 om 18:11

    Oké, en wie is die profi dan?

    Weet ik tenminste dat ik hem niet als adviseur moet hebben……

    Login om te reageren
  39. Rob USA zegt

    6 november 2007 om 18:27

    @Rick Dos:Misschien is bmw een beetje te laat met het bouwen van een echte sportwagen ! :)

    Login om te reageren
  40. majinstar zegt

    6 november 2007 om 19:07

    Bmw heeft sinds 2004 meer auto’s weten te verkopen uit alle series dan Audi en Mercedes.

    Dus als dit een verlies. Moet je nagaan waarmee de concurrenten het moeten doen.

    Login om te reageren
  41. speedlimit zegt

    6 november 2007 om 20:45

    Tja wat wil je als je lelijke modellen als de huidige 1/3/X3 uitbrengt…dat noem je toch niet mooi meer.
    Het vorige model 3 vind ik veel mooier dan de huidige 3.

    Login om te reageren
  42. oxala zegt

    6 november 2007 om 21:10

    Niet alles heeft met omzet te maken he. De omzet kan misschien naar verwachting zijn, maar ze kunnen meer ontwikkelingskosten enzo hebben doordat ze zoveel modellen beginnen uit te brengen.

    Just my 2cent

    Login om te reageren
  43. CSL zegt

    6 november 2007 om 23:31

    Ze mogen wel wat minder verdienen.

    Login om te reageren
  44. Thelis zegt

    7 november 2007 om 08:25

    Dat krijg je als je dure speeltjes maakt (BMW-Welt) en de klanten niet uitnodigt.

    Login om te reageren
  45. bmwF zegt

    7 november 2007 om 14:24

    hehe.. winst is winst mensen;)

    Login om te reageren
  46. Markus zegt

    7 november 2007 om 14:26

    Wat ik (wel vaker) vreemd vind is dat bedrijven die zo groot zijn en miljoenen winst maken, het meteen als achteruitgang bestempelen als er niet telkens een kwartaalwinst wordt geboekt. Maar ja, ik ben geen profi.

    Login om te reageren
  47. Turbopaultje zegt

    8 november 2007 om 09:23

    Wechsel nummer Eins…….:

    “Ludwig Willisch: Neuer BMW M-Chef
    BMW-Deutschland-Chef Ludwig Willisch wechselt an die Spitze der M GmbH. Willisch werde Vorsitzender der Geschäftsführung des Unternehmens und verantworte damit künftig neben Entwicklung und Produktion auch den Vertrieb, sagte ein BMW-Sprecher am Dienstag (6.11.) in München”

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North