• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW komt met systeem tegen linksaf slaan

Auteur: CasperH, gepost 17 mei 2011 om 09:54 – 56 Reacties

Linksaf slaan kan niet met BMW


Links, het is sowieso de kant van het politieke spectrum waar je als octaanliefhebber weinig te zoeken hebt. BMW dacht er ook zo over en daarom komen ze met de Left Turn Assistant die voor jou bepaalt of je wel linksaf mag slaan.

Het uitgangspunt is als volgt: er gebeuren nogal wat ongelukken doordat mensen niet goed opletten bij het linksaf slaan. Bij dat afslaan moet immers de tegemoetkomende rijbaan worden overgestoken en als je dan niet oplet dan kan het maar zo zijn dat je een tegenligger in je bijrijdersportier mag verwelkomen. Niet echt bevorderlijk voor de staat van je voiture en zo dacht BMW er ook over. Ze mikten wat lasers, GPS-techniek en camera’s in een snelkookpan en komen nu met de Left Turn Assistant.

De GPS en camera’s checken of je op een voorsoorteerstrook naar links staat terwijl de lasers een gebied van honderd meter voor de auto scannen op tegemoetkomend verkeer. Als de combinatie van deze techniek het idee heeft dat het onverantwoord is om linksaf te slaan en je snelheid ligt niet hoger dan 10 kilometer per uur dan is dat aanleiding genoeg voor de auto om in te grijpen. Er is geen waarschuwing vooraf, de auto wordt abrupt stilgezet om te voorkomen dat je te ver op de andere rijbaan komt. Door zelf de rem aan te raken wordt het systeem weer uitgeschakeld.

Wordt dit systeem een hitje? We zullen zien, vandaag en morgen wordt het systeem in ieder geval geïntroduceerd in het hart van VW-land: Wolfsburg. Als het dan mis gaat dan is de kans in ieder geval groot dat er een VAG product sneuvelt in plaats van een BMW. Slimme jongens, die BMW medewerkers. Ik voorzie vooral een hoop ergernis bij BMW rijders die op een drukke kruising een gaatje zien maar daar geen gebruik van kunnen maken omdat hun auto voor ze remt. Maar dat terzijde.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • 600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
    600 pk BMW iX M60 komt al heel snel
  • Großartig! De BMW iX komt (toch niet) later - Update!
  • Dahler X7 M50i
    Dähler X7 M50i komt het dichtst bij de BMW X7M

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Techniek

Vorig bericht: « Gespot: alles wat Mercedes te bieden heeft
Volgend bericht: Geruchten Mercedes S/CL cabrio wakkeren aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. ferrari2011 zegt

    17 mei 2011 om 09:59

    Wat een kutsysteem

    Login om te reageren
    • stekel zegt

      17 mei 2011 om 10:02

      @ferrari2011: amen!

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 mei 2011 om 10:39

      @ferrari2011: same thought…

      Login om te reageren
    • Arnold-JR zegt

      17 mei 2011 om 11:12

      @ferrari2011:
      Inderdaad nog meer elektronische rotzooi net zo goed als:
      Active Cruise Control, Rear -end Collision Warning System
      Een hele mond vol, en als je dit echt nodig denkt te hebben.
      Wees dan verantwoordelijk en haal je rijbewijs door de schreder.

      Login om te reageren
    • pexiges zegt

      17 mei 2011 om 11:22

      @ferrari2011: zo waar

      Login om te reageren
    • kiwi4life4fun zegt

      18 mei 2011 om 00:10

      @ferrari2011: het is vast slim bedacht…maar ffs, als je je rijbewijs haalt en de weg op gaat sluit je een contract met iedereen op de weg dat je je concentreert op rijden en vooral kunt rijden! Als dan iets gebeurd, eigen schuld, dikke deuk! Genoeg onnodige elektrische meuk, dat alleen maar meer gewicht met zich meebrenkt!

      Login om te reageren
  2. Den zegt

    17 mei 2011 om 10:01

    dat is leuk maar in the UK is het toch juist de andere kant op?

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      17 mei 2011 om 11:42

      @Den: Heuj! Denkwerk.

      Login om te reageren
    • enveekaa zegt

      17 mei 2011 om 16:08

      @Den: Klopt :) Zal daar wel Right Turn Assistant worden.

      Login om te reageren
  3. seeq zegt

    17 mei 2011 om 10:04

    Sinds wanneer is linksaf slaan lastig? De tegenliggers komen je gewoon tegemoet gereden. Te zien door je voorruit, je weet wel, dat ding waar je zeg maar het meest door kijkt. Het enige mogelijk vervelende aan linksaf slaan in Nederland is het kruisen van twee-richting fietsstroken, en daar kijkt dit systeem zo te lezen niet naar.

    Kortom, echt onnodige elektra meuk!

    Login om te reageren
    • robert-123 zegt

      17 mei 2011 om 12:55

      @seeq: Ja, bovendien vind ik rechtsaf vaak kutter omdat de fietsers dan van achter komen.
      Maar dan nog is dit echt een faal systeem. Dit is een oplossing uitvinden om een probleem te creeëren.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        17 mei 2011 om 13:08

        @robert-123: Precies. Dit systeem is dus vooral bedoeld voor de UK, Australie en nog wat van dat soort eigenwijze hoekjes van de wereld… ;)

        Login om te reageren
        • Emerald_Green_Jag zegt

          17 mei 2011 om 13:27

          @potver7: Nee hoor, overal ter wereld werd links gereden. Een koetsier zat (en zit nog steeds) altijd rechts op de bok. Ruiters reden dan met hun rechterhand (hun zwaard/slag/lans – hand) aan de juiste zijde van een mogelijk opponent voorbij.

          Alleen een eigenwijze Napoleon Bonaparte heeft besloten om rechts te gaan rijden. En een aantal stomme kuddedieren is daar achteraan gaan lopen.

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 mei 2011 om 18:27

      @seeq: Idd, en aangezien men zal denken dat men niet meer moet kijken, zullen meer fietsen omver gekegeld worden.

      Aah, Veiligheid. Zo fantastisch…

      Login om te reageren
  4. rotarypowah zegt

    17 mei 2011 om 10:07

    Ze zouden een mens moeten uitvinden wat gewoon goed uit z’n doppen kijkt.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      17 mei 2011 om 10:40

      @rotarypowah: +1

      Login om te reageren
    • 454ssV8 zegt

      17 mei 2011 om 15:58

      @rotarypowah: Die mens bestaat al, alleen maakt datzelfde mens er vaak geen gebruik van tijdens het druk bezig zijn met van alles en nog wat behalve autorijden.

      Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    17 mei 2011 om 10:08

    Dit lijkt me nu eens echt een vreselijk rotsysteem.
    Al is het een leuke oefening met het oog op automatische voertuigen, in het verkeer van vandaag de dag met gediplomeerde nuchtere bestuurders (en zelfverklaarde ‘Schumi’s’) compleet overbodig.

    Login om te reageren
  6. Lucb zegt

    17 mei 2011 om 10:12

    Het enige systeem dat werkt: mensen die niet kunnen rijden van de weg houden.

    Login om te reageren
  7. Jokkebrok zegt

    17 mei 2011 om 10:15

    denkt iemand achter je dat je gaat rijden trapt dat systeem op de rem en dan mag je iemand in je achterbumper verwelkomen…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 mei 2011 om 18:26

      @Jokkebrok: Aan 10 per uur is dat gevaar miniem. Maar toch…

      Login om te reageren
      • Jokkebrok zegt

        18 mei 2011 om 00:41

        @Esprit_de_Flandre: Stel, je rijd op een …. okee, je hebt gelijk ;)

        Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    17 mei 2011 om 10:18

    Maakt het ook onderscheid tussen:

    – Langs elkaar afdraaien op een kruispunt
    – Voor elkaar door draaien op een kruispunt

    Wordt geen hit denk ik zomaar.

    Login om te reageren
  9. exotic zegt

    17 mei 2011 om 10:18

    Wat een dom systeem.

    Login om te reageren
  10. Merry zegt

    17 mei 2011 om 10:20

    Ik vind het wel een fijn idee dat BMW rijders door hun eigen auto’s ingehouden worden.
    Nu nog even een systeem op Audi’s die zorgt dat ze minimaal 5 meter van hun voorligger blijven en auto rijden wordt weer leuk ;)

    Maar serieus wat een ruk systeem, is gewoon leren rijden geen optie?

    Login om te reageren
  11. sirdrinksalotofpetrol zegt

    17 mei 2011 om 10:21

    Nog even en we hoeven helemaal niets meer te doen, alleen zitten en de krant lezen op je e-reader!

    Login om te reageren
  12. Alwood zegt

    17 mei 2011 om 10:26

    onzin, volgens mij gebeuren er veel meer ongelukken met rechtsaf slaan en het scheppen van voetgangers en fietsers. linksaf slaan en niet op fietsers/voetgangers van achteren letten ook…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 mei 2011 om 18:30

      @Alwood: Klopt, maar… daar heb je als chauffeur weinig last van. Een fiets omver rijden levert je een paar krassen. Akkoord akkoord, ook financiële schade, trauma, schuldgevoel enz… Maar je leeft.

      Ongevallen bij links afslaan zijn echter meestal tussen twee auto’s. En daar heb je als BMW-rijder dan wel weer last van. Als je er al levend vanaf komt…

      Login om te reageren
  13. Davyburger zegt

    17 mei 2011 om 10:40

    @ allemaal

    Je kunt wel zien dat bijna niemand hier motor rijdt. De meeste dodelijke ongelukken op de motor gebeuren door dit soort situaties waarbij een auto linksaf slaat een een motor over het hoofd ziet. Denk allemaal ook even van uit het oogpunt van de motorrijder, krijg hier regelmatig mee te maken. En zelfs nog tijdens het lessen wordt er goed op gewezen dat auto’s zo maar links af kunnen slaan.

    Denk voortaan allemaal even na voordat jullie iets zeggen

    amen

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      17 mei 2011 om 11:05

      @Davyburger: de meeste dodelijke ongelukken op een motor gebeuren doordat mensen ervoor kiezen op een relatief onveilig apparaat te gaan zitten met louter een helmpje en wat lederen kleding (in het gunstigste geval) als bescherming. Amen.

      Login om te reageren
      • Nicholasb zegt

        17 mei 2011 om 11:15

        @CasperH: Nee, het is gewoon een feit dat de gemiddelde automobilist te weinig oplet in het verkeer en daardoor motorrijders dikwijls over het hoofd ziet.

        Een motor is niet gevaarlijker dan een auto wanneer je de gepaste kledij draagt en als de kans niet zo groot was dat een automobilist niet goed oplet en je daardoor dus niet ziet.

        Het is wel een feit dat sommige motorrijders er deels zelf voor kiezen om te sterven door enkel een helm te dragen als beschermingskledij.

        Maar dit systeem van BMW lijkt mij ook wel gevaarlijk en is daar dus geen oplossing hiervoor.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          17 mei 2011 om 11:22

          @Nicholasb:

          Een motor is niet gevaarlijker dan een auto wanneer je de gepaste kledij draagt en als de kans niet zo groot was dat een automobilist niet goed oplet en je daardoor dus niet ziet.

          Wat een onzin, gepaste kledij werkt alleen bij schuivers en vangt de klap op je gewrichten op.
          Bij een crash op een wagen doet alleen je helm zijn taak nog maar. De impact op je lichaam doet een pak niks aan af. (lees: gescheurde milt, blablabla).

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            17 mei 2011 om 18:35

            @jack_abarth: Een motor is wel gevaarlijker, maar het hangt vooral af van de weg en de andere weggebruikers.

            Een motard met verstand zou even veilig op z’n bestemming kunnen geraken als iedereen verstandig en oplettend is, en als de banen mooi glad waren. De realiteit echter…

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              18 mei 2011 om 07:01

              @Esprit_de_Flandre:

              Ik schrijf toch ook dat een motor gevaarlijker is. Het eerste stukje is de quote op NicholasB.

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                18 mei 2011 om 20:40

                @jack_abarth: Scusi, was @NicholasB bedoeld…

          • Esprit_de_Flandre zegt

            17 mei 2011 om 18:37

            @jack_abarth: Maar zoals @Merry zegt, motards rijden ook wel eens te hard. Regelmatig wordt je gepasseerd door een moto aan 70 in de bebouwde kom of 150 op de autostrade. 150!! Ik zou het niet durven hoor! Das gewoonweg met je leven spelen…

            Login om te reageren
        • Merry zegt

          17 mei 2011 om 11:25

          @Nicholasb: ik heb ook wel een beetje het idee dat motorrijders zich ook niet zo met hun snelheid bezig houden.
          Daardoor is het soms moeilijk te reageren op een motorrijder omdat je simpel weg de tijd hebt.
          Ik heb het vaak zat gehad dat ik even van baan wil wisselen en ik kijk echt wel goed dan dan komt er van uit het niets een motorrijder die zeker 35 km/u sneller gaat dan ik op mijn baan opdoemen.
          Afgezien dat ik iedere keer een hartslag van 3 miljoen heb kan ik er weinig aan doen als het fout gaat.
          Heeft niks met mijn rijden te maken.

          Login om te reageren
      • nielsvanderweiden zegt

        17 mei 2011 om 13:34

        @CasperH: en wat denk je dat er gebeurt als jij in je auto met 80 aan komt zeilen en zo’n prei slaat pal voor je neus linksaf? Omdat hij drie seconden even zijn ogen op de radio of kinderen had en niet op de weg? In een ongunstig geval ben jij in die drie tellen niet opgemerkt. En ja, dat gebeurt. Hopen dan maar dat je tegen een compatibel voertuig klapt.

        Login om te reageren
      • Den zegt

        17 mei 2011 om 13:43

        @CasperH: reactiewin!

        Login om te reageren
  14. zdev zegt

    17 mei 2011 om 10:58

    Die laser, is dat om andere weggebruikers van het asfalt te knallen?
    Dan is het wel een interessante optie. ;-)

    Login om te reageren
  15. floryn zegt

    17 mei 2011 om 11:46

    Vaak kun je ook gewoon gaan, zodat tegemoetkomend verkeer maar een beetje moet remmen. Maar dat is heel asociaal natuurlijk…

    Grappig systeem handig als je jezelf nog niet vertrouwd in een auto. Of als je moeite hebt om diepte in te schatten. Over een paar jaar is er niet opeens een auto die zelf kan rijden, maar rijden we zonder zelf iets te doen. Als dat gaat vervelen gaan we zeuren of de fabrikanten het werk niet gewoon af willen maken. Voorstoeltjes omdraaien, panoramadak, suicide doors en een picknicktafel is alles wat er dan nog nodig is.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    17 mei 2011 om 11:59

    Vroeger hadden ze ook zoiets: de sleutel niet geven aan iemand die niet kan rijden.
    Voor die tijd stopte je de startslinger weg.
    Voorkomt meteen alle andere gevaren.

    Login om te reageren
  17. drivingpleasure zegt

    17 mei 2011 om 12:20

    Iedereen is natuurlijk tegen en ik ook, die auto moet niet voor jou remmen hoe veilig het ook is, soms is er ook noodzaak dat je even een stukje meer naar voren moet. Wel is het een goede innovatieve uitvinding van BMW, als het verder uitgedacht wordt is het misschien niet eens zo gek.

    Login om te reageren
  18. Jantje_555 zegt

    17 mei 2011 om 12:28

    laat ons eens zelf rijden…al die systemen zijn echt niet nodig

    Login om te reageren
  19. gerard1710 zegt

    17 mei 2011 om 12:36

    Ik denk dat het grootste bezwaar van alle elektrische hulpsystemen is dat je als bestuurder te laks wordt en denkt dat de auto het wel voor je zal oplossen. Hierdoor krijg je zaken als deze waarbij iets simpels als linksaf slaan voor de bestuurder wordt gedaan, omdat dat ook steeds vaker fout gaat, vanwege onoplettendheid.

    Login om te reageren
  20. mrbones zegt

    17 mei 2011 om 12:43

    En wat nou als je als gangster je tegenligger wilt dwarsbomen?

    Login om te reageren
  21. GOD zegt

    17 mei 2011 om 12:51

    Ik hoop dat er ergens een aan/uit knopje zit.
    Want als je te dom bent om fatsoenlijk te rijden, ben je ook te dom om dat knopje te vinden om het systeem uit te zetten.

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    17 mei 2011 om 13:02

    Want alle BMW-rijders zijn idioten… ?

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    17 mei 2011 om 13:35

    We gaan dan ook steeds slechter rijden terwijl het verkeer steeds drukker en onoverzichtiger wordt.

    Dat BMW dit wil introduceren is logisch, een heleboel mensen hebben moeite met het inschatten van de snelheid van een tegenligger.

    Nadeel van dit soort systemen is dat we dus nog slechter gaan rijden.
    Maar misschien is rijden over 20 jaar wel ouderwets…….

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      17 mei 2011 om 18:23

      @desjonnies: Over 20 jaar gaat het automatisch. Ik zie het wel zitten…

      Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      17 mei 2011 om 22:30

      @desjonnies: “een heleboel mensen hebben moeite met het inschatten van de snelheid van een tegenligger.”

      Daar was ik zelfs de eerste keer met mijn rijexamen voor gezakt… :oops: Staan wachten, een paar gaatjes over het hoofd zien en daarna zo gefrustreerd zijn dat ik juist weer te onvoorzichtig ging rijden. :roll: Maar het is gelukkig goed gekomen. ;)

      Login om te reageren
  24. jelmer zegt

    17 mei 2011 om 15:51

    Ik word een beetje moe van het gezeur over ‘links’. Gister in een topic gezeur over politiek, vandaag weer. Nergens op gebaseerd, geen een argument er bij, maar het is blijkbaar nu politiek-correct dat op elke mogelijke plek wordt gezeurt over ‘links’. Hou daar toch mee op.

    Login om te reageren
  25. poeperman zegt

    17 mei 2011 om 16:07

    @ Ts en de rest:

    ’t Is niet linksaf slaan
    ’t Is links afslaan

    Login om te reageren
  26. quattroporte zegt

    17 mei 2011 om 17:11

    Perfect voor de dames & bejaarden

    Login om te reageren
  27. janklaassen zegt

    17 mei 2011 om 18:01

    Lekker puur autorijden, wordt je echt scherp van!

    -bullshit. Ik ben tegen al die systemen als je zelf gewoom prima op kan letten!

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      17 mei 2011 om 19:24

      @philipzuidijk:
      koop dan een 2CV 6, het meest ‘pure’ rijden zoals jij graag doet :
      – Geen rembekrachtiging
      – Geen stuurbekrachtiging
      – Een snelheid-ruitewissers
      – Geen verwarming
      – Geen richtingaanwijzer die automatisch afslaat

      Wel in de winter he, als het 15 graden onder nul is 8)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North