BMW M2 is blauwe torpedo in Detroit

Auteur: , 68 Reacties

Vers vanuit Michigan, de alom geprezen M2.

Oogt eigenlijk best groot. Zo’n dikke M2. Of dat door de dikke body komt, of door die lekkere strakke velgen. Geen idee. Feit is dat BMW weer back in business is met een supersnel klein bommetje, hetzij met turbo’s.

Want snel dat is ‘ie. De Duitse autofabrikant toont een trotse Nordschleife-tijd van 7:58 op de beursvloer. De M2 wordt aangedreven door een 370 pk sterke zescilinder die het in de overboost-modus tot 500 Nm aan koppel weet te schoppen. Met de DCT automaat wordt in een rappe 4.3 seconden de 100 km/u aangetikt. Dankzij het optionele M Drivers Package wordt de topsnelheid van 250 naar 270 km/u verhoogd.

Over een dikke drie maanden staat de hete coupé dan eindelijk bij de Nederlandse dealer voor 79.990 euro.



68 reacties

Dit is denk ik wel mijn favoriete auto van 2016… Ook knap dat ze met al hun race-genen zo dicht in de buurt weten te komen van de Nordschleife-tijd van die Spaanse stationwagen die de helft kost en drie keer zoveel meezeult.
@Jochempie: Maar goed, getallen zeggen niet alles. De Seat is ongetwijfeld bloedsnel. De BMW is meer om mee te spelen. Ik speel liever met de auto dan dat ik zo hard mogelijk doortrap…
@Jochempie: De Leon ST is dan wel weer bruikbaarder voor alle dag, en ga je er wel door krijgen thuis. Natuurlijk is een 1 serie met achtewielaandrijving veel leuker, maar in de praktijk heb je denk ik net zo veel plezier beleven aan de Seat.
@dutchdriftking: ja maar het is en blijft een Seat die over 5 jaar door allemaal petjes volk wordt gereden. De BMW is een raspaard voor de echte liefhebber, als je het mij vraagt.
@964yellowbird: Petjesvolk wil geen station, dus dat komt wel goed.
@dutchdriftking: Nou, het petjesvolk dat vroeger in een E30 rondreed zit nu aan de station, hoor :)
@964yellowbird: Nee BMW’s worden nooit gereden door petjes/bond kraagjes volk………..
@sketcher: Niet als ‘ie orgineel is, en geen lexus-lichten heeft. je weet.
@sketcher: uiteraard zijn er ook foute mensen die in BMW’s rijden. Maar in dit geval denk ik dat zo’n Seat in 5 jaar niets meer waard is en een m2 niet snel binnen het budget van petjes zal liggen.
@Jochempie: je zou bijna denken dat ergens een typefout staat. Dat een leon st met 100pk minder net zo snel is kan ik me bijna niet voorstellen
@jmeverts: Dat is hij wel. Seat heeft namelijk een steengoede auto neergezet. Geheim wapen? Het gewicht. De Seat is vrij licht. En deze BMW is vrij zwaar. De Nordschleife heeft veel bochten en daarin weegt het nadeel van het gewicht dus blijkbaar niet meer zoveel op tegen het voordeel van extra pk’s.
@berlinetta: dan is t niet alleen knap van seat maar ook wel slecht van bmw hoor. Ze moeten toch onderhand wel weten dat lichte autos in alle opzichten beter zijn dan zware
@jmeverts: daarbij wil BMW natuurlijk niet dat een M2 sneller is dan een M3. En das nu al bijna zo… M2 met chip gaat straks sneller dan M3/M4.
@jmeverts: Dat weten ze heel goed, maar lichte auto’s zijn ook duurder. Als de M2 lichter wordt, wordt hij ook duurder en sneller. Dan komt hij teveel in het vaarwater van de M3/4.

Wat mij betreft hadden ze het beter zo gedaan: wel lichter, maar minder power. 340 pk en nog eens 100 kg van dat gewicht af.
@berlinetta: Daarnaast het fantastische Michelin Pilot Sport Cup 2 rubber dat Seat optioneel monteert. Dat is het net-straatlegale rubber dat ook door alle hypercars wordt gebruikt.
@Jochempie: Ook dat scheelt een hele hoop inderdaad.
@Jochempie: Precies dat is het. En reken maar dat als je meer dan 1 rondje doet de Bimmer makkelijk uit zicht verdwijnt (als dat toch stiekem al niet het geval is) want die voorbandjes van de SEAT zullen binnen afzienbare tijd behoorlijk warm worden.
@Jochempie: De record-Cupra was voorzien van het optionele Cupra Performance Pack, bestaande uit high-performance Brembo-remmen, speciale 19-inch wielen en Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. De M2 met standaard onderstel en schoeisel. Geen appels met peren vergelijken.
@Mars2: dat is toch gewoon dom dan van BMW? Waarom zou je zo’n stationcar met brede wielen wèl op Cup 2’s zetten en een dedicated sportauto als de M2 niet? Je biedt aan wat je aanbiedt. Als je jezelf als BMW stoort aan een identieke rondetijd als een C-segment stationwagen, dan zet je ‘m in de prijslijsten met plakkeriger rubber.
Ziet er zeker niet slecht uit!
Wat me vooral verbaasd is de Nederlandse prijs..
Wat is ie duur!
Ik vind hem netjes!!
Lijkt me leuker dan zo’n M4 geval, een echte BMW dit.
@henkhupelschoten: Lichter dus leuker. De M4 is daardoor misschien wel langzamer. Maar mijn favoriet is nog altijd de 1M.
@JanJansen: Tussen de M2 en M4 zit nog geen 80kg gewichtverschil. Dus zoveel lichter is die M2 niet. 1500kg voor een A klasse/A3 formaat auto vind ik erg veel. Zeker omdat een M4 (die toch echt best wat groter is) nauwelijks meer weegt.
@E34M5Touring: de duurdere wagen heeft de hoogwaardiger en lichtere techniek. Niet onlogisch.
@mashell: Nee niet onlogisch. Maar toch opmerkelijk. En ik reageerde op zijn stelling dat de M2 lichter, dus leuker is. Daarvoor scheelt het te weinig tussen beide vind ik. Ik vind de 2 serie an sich gewoon te zwaar. De X drive varianten gaan dik over de 1500kg. Ik vind dat veel.
Hij ziet er wel heel sexy uit in het blauw. Ik heb liever dit dan een m4!
Lelijk hok.
Hele mooie auto maar vind hem te duur, voor 80 mile koop ik wel een 2e hands goed ondshouden M3 of een Nissan GT-R
@jessekiek: Dan geef je dus wel 80 mille uit aan een afgelikte boterham dan aan een auto die speciaal voor jou besteld is… Ik zou het niet kunnen denk ik. Tenzij er een trappelend paard op de neus staat.
@Jochempie: “aan een afgelikte boterham IN PLAATS VAN een auto die…”
@Jochempie: wat zullen autobedrijven blij zijn met jou instelling. Die “afgelikte boterham” m3 is met 50.000 km en goed onderhoud net ingereden.
@964yellowbird: ’t Gaat erom dat ik 80.000 euro, ongeacht de auto (op een supercar na) teveel geld vind voor een tweedehands auto. Ook als het bijvoorbeeld een Audi RS6 betreft zou ik wachten tot deze 40.000 euro kost.
@Jochempie: Als een tweede hands van 80.000 euro al een afgelikt boterham is was is een tweede hands van 40.000 euro? Een Kim Holland en volledig afgewerkt?
@jessekiek: doe het dan meteen goed en ga voor een Qp sport GTS ’09 C63 AMG of Granturismo S. Ik ben het met je eens, ik zou zelf nooit een nieuwe auto kopen. Tenzij ik miljoenen had.
@maseratizzzzzzzz: Ahhh, wij fans van WC eend adviseren WC eend… QP is leuk voor als je 60 bent.

Ik ben het volkomen met @jessekiek eens. Ik zou ook een mooie GT-R R35 op zoeken. Voor 80k is er voldoende leuks te koop. Veel sneller en minstens zo bijzonder. En ook origineler.
Dit moet iemand eens een keer gaan vergelijken met een BMW M3 e46 en of CSL
Zoals hij hier staat is hij bijna perfect. Alleen nog even een handbak er in en hij mag voor mijn deur staan.
@viezefreddyw: Handbak is leverbaar volgens mij.
@Jochempie: Klopt, dat weet ik. Maar ik doel op het exemplaar die daar op de beurs staat.
Persoonlijk vind ik de voor- en achterbumper niet helemaal geslaagd, had strakker gekund. Verder is het een aardige BMW geworden.
Nog altijd liever de 1M, maar wat is het toch een dikkerd geworden!
Ondanks dat de M2 alles in zich heeft om te laten zien dat M weer voor Motorsport staat in plaats van voor Marketing, ben ik bang dat ook de M2 wat betreft rijbeleving zal teleurstellen. En ja dat zal een beetje pijn doen, want een echte M zou het bestaan van 2-series active whatevers een beetje rechtvaardigen. Sterker nog, ik zou het zelfs toejuichen als het geld vrijmaakt voor lekkere rij ijzers aan de andere kant van het spectrum.
@erwh: Mag ik je glazen bol lenen ?
@erwh: Wat bedoel je precies met rijbeleving? Sinds de invoering van de turbo bij M is het geluid minder geworden en maken de motoren minder toeren. Daar hebben ze inderdaad op ingeleverd. Met de rest van de rijbeleving zit het nog wel helemaal snor.
Dik ding!

Maar zo zie je maar weer hoe snel die hedendaagse (Franse) te heet gewassen auto’s wel niet zijn. Met de helft van het geld en 100pk minder kan je deze m2 het leven behoorlijk zuur maken!

Wat mis ik mijn Megane…
Hij is wel leuk hoor. Maar ik zou het raar vinden als je dan niet even door spaart voor een m3.
Kolere, wat een druk gelijnde voorbumper!
Nee het klopt niet, RWD is voor bij het enige pluspunt, doe bij maar een RS3, wel beter dan de A45
Ik vind het een hele gave wagen, een van mijn favorieten. Maar ik weet neit of ik het geld eraan zou uitgeven. Ik zou dan eerder een M235i met wat leuke opties nemen. Chipje en een M performance-achterbumper bijvoorbeeld.
@berlinetta: De M2 deelt een hoop techniek van de ophanging en het onderstel met de M4. Da’s ook de reden dat de spoorbreedte zoveel groter is dan bij een M235i. Omdat de M2 technisch in mijn ogen veel bijzonderder is, veel meer gefocust op performance, zou ik een kale M2 verkiezen boven een afgeladen M235i.. Maar ik zou ‘m dan ook niet daily’en.. Daar zou ik een licht dieseltje voor inzetten ;)
@Jochempie: Klopt, de M2 is ook veel bijzonderder. Stiekem zou ik die ook veel liever willen dan de M235i. Niet alleen vanwege de betere prestaties, maar ook omdat ik hem een stuk dikker vind uitzien.
Maar als ik rationeel ben, zou ik liever een M235i als daily willen dan een M2 voor slechts de pretritjes. En die M235i gaat wat mij betreft niet afgeladen worden met opties, alleen maar meer gewicht ;).

Mijn perfecte M2?: Estoril Blau, M Performance bumpers erop, andere velgen, chipje en uitlaat. Beetje positief afronden en je komt op 70k uit. Toch mooi 10k.
Perridon heeft er toch een gekocht?
Ziet er lekker uit hoor!
Lekker👌👌👌👌
Ik denk dat dan toch voor deze zou gaan.
@gtwillem: Ik denk dat ik 30 mille (vóór aftrek BPM) in m’n zak zou houden en dat ik voor deze zou gaan..
@Jochempie: Handbak, atmosferische V8, achterwielaandrijving. Perfectie op wielen. Persoonlijk vind ik hem eigenlijk best lelijk, de neus past totaal niet bij de kant. En het tussenstuk. Vergeleken met de IS-F, C63 of B7 vind is het wellicht de best sturende, maar ook de minst mooie in mijn beleving. Ik zou denk ik voor de Lexus gaan.
@gtwillem: ik vind geen enkele M3 sedan echt kloppen, maar ik kan niet zo goed tegen het grote “naakte” staal van de achterste spatborden van de M3/M4 coupé’s. Dat is me iets te sierlijk voor zo’n monster. Past meer bij de BMW 840/850.. Vandaar dat ik toch eerder voor de gedrongen look van de sedan zou gaan..
@gtwillem: Dat weten ze daar bij De Beier altijd heel goed te doen he, het doen lijken alsof hij zeeën van beenruimte achterin heeft. Kijk maar eens voor de lol bij de foto’s van de auto’s die ze te koop hebben staan, voorstoelen altijd een meter of twee naar voren.
Ik denk dat ik een corvette koop
Doemijdiemaarrrrrr!!!!
Zo, net een Mineral Grau met manuele bak besteld. Lichte optielijst in dubbele betekenis. Levertijd onbekend, als het te lang wordt kan het nog iets anders worden.
Wordt onze enige auto, nét praktisch genoeg (zit met 1m84 net achter mezelf, 390l koffer). Wie de snelste is boeit niet echt, ik hoop dat ie gewoon heel lekker rijdt. Ik betaal wel niet de NL prijzen, dat zou ik ook niet doen…
@Onehp: Gefeliciteerd!! Hopelijk is het wachten snel voorbij!
@Jochempie: dank u! Ik hoop dat ie snel komt, we hebben een ruimere wagen nodig. Het was moeilijk om een waardige vervanger voor de gt86 te vinden met meer plaats. Kon niks beter dan de M2 verzinnen… nog nooit zoveel € voor een auto beloofd, hopelijk bevalt het :)
prachtige auto alleen vind ik die achterlichten van de 2 serie 3x niks, lijkt wel van een oude ford escort te komen
@maarten020: Mn broer zei hetzelfde maar na de videootjes te zien van een paar in het wild, is ie helemaal bijgedraait.
80k en dan rijd je nog in een model dat het net niet is. Doe mij maar een gebruikte RS4 dan rijd ik de M2 snotje en hou nog pocket money over voor een dikke extra motortuning. 500+ pks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).