• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M3 [E92] GT2: vergeten racer

Auteur: Author, gepost 10 april 2016 om 10:30 – 33 Reacties

Afbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racerAfbeelding BMW M3 [E92] GT2: vergeten racer

BMW M3 [E92] GT2: vergeten racer
Of ‘ie ook echt vergeten is valt te bezien, maar potdikke wat een fijne racer is dit!

In 2009 kwam BMW op de proppen met een bijzonder brute raceversie van de toenmalige M3 (RIP V8): de M3 GT2. Deze auto werd gebouwd met het oog op inzet in de American Le Mans Series. Onder de kap ligt diezelfde V8 met niet minder dan 490 bloeddorstige paardjes. Overigens werden de blokken in dezelfde fabriek gebouwd als de Formule 1 V8-motoren. Niet dat dat F1-avontuur BMW heel veel heeft opgeleverd, maar toch.

Zeker in de racerij draait het niet alleen om motoren. Wegligging en downforce zijn minstens even belangrijk en dus besteedden de ingenieurs ook daar een welverdiende portie aandacht aan. De body werd stevig verbreed en in het kader van gewichtsbesparing werd de M3 GT2 behangen met genoeg carbon om het gewicht tot 1.246 kg te drukken. Overigens werd de vorm van de body in hoge mate gedicteerd door de windtunnel en gebruikmaking van computational fluid dynamics (CFD).

De ophanging werd, in tegenstelling tot wat de ACO (organisator van de 24 uren van Le Mans) voorschreef totaal op de schop gegooid. De standaard setup van de M3 zou op het circuit niet echt mee kunnen komen en dus kreeg de M3 GT2 rondom customized draagarmen om de magnesium velgen aan op te hangen. Overigens had de uitgeklopte body wel als nadeel dat het frontaaloppervlak van de GT2 eigenlijk geen match was voor de concurrentie. Om die reden mocht het Beierse merk wat meer pk’s gebruiken. Sympathiek. Schakelen gebeurt uiteraard met een sequentiële pook vanuit een heerlijk koele cockpit, want airco.

Of dat allemaal een beetje vooruit wilde? Jawel, dat lukte. 0-100 km/u duurde 3,1 s, en 3,5 tellen later staat al 160 km/u op de teller. Nog indrukwekkender is de maximale laterale acceleratie van 1,7 g. Da’s ongeveer gelijk aan een Pagani Huayra met z’n actieve aerodynamica en veel slickere koets. De GT2 pakte in 2010 dan ook het GT-kampioenschap in de ALMS tegen auto’s als de 997 GT3 RSR en de F430 GTE.

Hoe dat klinkt? Check een impressie van het heerlijke geluidje hieronder. Het is het waard.

BMW M3 GT2 Sound

Ook interessant!

  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
    Video: BMW M3 Touring op bewegend beeld vastgelegd
  • Video: politie houdt niet van revvende M3's

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e92, gt2, M3, Racing, Video

Vorig bericht: « Klassieker: MG XPower SV
Volgend bericht: Waarom deze handtekening van Schumacher 3 ton kost »

Lees Interacties

Reacties

  1. denniss00 zegt

    10 april 2016 om 10:34

    Indrukwekkende specs!

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    10 april 2016 om 10:43

    Lekkere auto hoor. In project cars rijdt hij prima

    Login om te reageren
    • bmwm8gc zegt

      10 april 2016 om 11:15

      @mrrallycross: precies, alleen rijdt hij daar mee in de gt3 klasse.

      Login om te reageren
  3. agera zegt

    10 april 2016 om 10:57

    Ik was hem nog noet vergeten.
    Veel in gereden in racegames

    Login om te reageren
  4. siebren zegt

    10 april 2016 om 11:02

    Samen met de Z4 GT3 een van mijn favoriete auto’s in Gran Turismo 5. Was ook weer eens wat anders dan die 335 special editions van de Nissan GTR

    Login om te reageren
    • siebren zegt

      10 april 2016 om 11:03

      @siebren: Oh grapje het was Gran Turismo 6

      Login om te reageren
  5. carmasterr zegt

    10 april 2016 om 11:15

    De V8 in deze GT2 heeft weinig te maken met die in de normale E92 M3. Het is namelijk dezelfde flatplane V8 die ook gebruikt werd in die andere controversiele racer: de E46 GTR.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 april 2016 om 17:05

      @carmasterr: Een V8 van Mader? Zat ook in de TT-R DTM en Spyker C12 La Turbie.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        10 april 2016 om 21:55

        @willeme:

        Nee de P60B40. Specifiek gebouwd voor de E46 M3 GTR.
        BMW produceerde een evolutie daarvan voor deze GT2 (P65B40).

        De Mader is natuurlijk een Audi-gerelateerd blok.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          12 april 2016 om 00:13

          @carmasterr: ik zou het eens moeten opzoeken, maar volgens mij hadden de Mader V8 Audi’s en de V8 uit de E46 M3 GTR dezelfde basis.

          Is voor mij ook al meer dan 10 jaar geleden, dus ik kan er naast zitten ;-).

          Login om te reageren
  6. Alpinaa zegt

    10 april 2016 om 11:17

    Deze heeft toch ook de 24h van nurburgring gewonnen?

    Login om te reageren
  7. lekkerlinksrijden zegt

    10 april 2016 om 11:22

    Airco? Een volbloed racer ga je niet verzwaren met een airco toch? Laat staan het pk verlies. Je moet er wat voor over hebben

    Login om te reageren
    • talladega zegt

      10 april 2016 om 11:33

      @lekkerlinksrijden:
      Doordat er geen isolatiemateriaal gebruikt word in raceauto’s worden GT’S en sportscars met een dak bloedheet van binnen. Daarom heeft de ACO ooit besloten de maximale cockpit temperatuur in het reglement vast te leggen.
      Vermogen is geen probleem, die dingen worden geknepen volgens een systeem dat alle auto’s redelijk gelijkwaardig moet maken.
      Hoe dat precies werkt kan ik je niet vertellen.

      Login om te reageren
      • thefmanl zegt

        10 april 2016 om 11:51

        @talladega: may disagrees.

        Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        10 april 2016 om 14:04

        @talladega: doorgaans een restrictor op de luchtinlaat, beperkt de hoeveelheid lucht en daarmee het vermogen.

        Login om te reageren
  8. martijn11 zegt

    10 april 2016 om 11:35

    Heerlijk zo’n grote achterspoiler

    Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    10 april 2016 om 11:35

    Een geluid waarvan een moderne F1 motor zich het apelazerus schrikt…

    Login om te reageren
  10. undifined1 zegt

    10 april 2016 om 11:39

    In assetto corsa echt een heerlijke bak. Helaas is de 458 sneller

    Login om te reageren
  11. maxidyne zegt

    10 april 2016 om 11:41

    Gauw even weer een rondje in Assetto Corsa met deze wagen! Geweldig gebouwde wagen.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    10 april 2016 om 11:49

    Gaaf ding. Maar wat is hij lelijk!

    Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    10 april 2016 om 11:50

    Denk dat er een complete need for speed game aan geweid was aan deze wagen je liet er een zonda poep mee eten en een veyron enz en die moeilijke Zweedse naam koeninsegg

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 april 2016 om 12:27

      @rob5nismo:

      Dat was Shift, de meer serieuze sim game van NFS. Gaaf spel wel.

      Login om te reageren
  14. knallie zegt

    10 april 2016 om 12:08

    Deze auto won in 2010 de 24H van de nordschleife! 1jaar later werd hij 2de door dat de auto aan de leiding lag en werd aan getikt bij de carousel en won manthey.
    En het filmpje is geen gt2! Maar een gewone s63 motor! En geen flat V8! Totaal anders en heb niks met de m3 motor te maken! @autoblog doe je huis werk is goed!

    Login om te reageren
  15. michaelb zegt

    10 april 2016 om 12:40

    Uit de tijd dat BMW modellen nog écht mooi geluid produceerden.?

    Login om te reageren
    • bmwe81 zegt

      10 april 2016 om 13:55

      @michaelb: idd, asjeblieft BMW geef de volgende M3 deze motor??

      Login om te reageren
  16. volvoturbo zegt

    10 april 2016 om 14:18

    Nogal onrealistisch dat ze weer terug gaan naar een ongeblazen V8 he.

    Login om te reageren
  17. crackdavid zegt

    10 april 2016 om 16:38

    @MauritsH. Jammer dat de M3 in het filmpje geen echte GT2 is, maar een gewone M3 met bodykit….

    Login om te reageren
  18. kobus1967 zegt

    10 april 2016 om 17:16

    Graag on Jeff Koons kleuren.

    Login om te reageren
  19. insomnia zegt

    10 april 2016 om 21:01

    oude liefdes vergeet je niet… nog steeds mooi :)

    Login om te reageren
  20. vanbeekphotography zegt

    10 april 2016 om 21:51

    Ik rijd er nog genoeg mee op Assetto Corsa!

    Login om te reageren
  21. jansuh87 zegt

    10 april 2016 om 22:16

    Hoezo vergeten?

    Login om te reageren
  22. pinut187 zegt

    11 april 2016 om 08:48

    Die is zo oud toch niet om al te vergeten..

    Login om te reageren
  23. baasbas zegt

    12 april 2016 om 23:35

    Rijdt heerlijk!

    …in real racing 3

    http://i.imgur.com/Dfum19X.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North