Klassieker: MG XPower SV

Auteur: , 49 Reacties

In de magerste jaren van de eens zo gerenommeerde fabrikant stond MG nog slechts voor Matig Gelukt. Er restte niet veel meer van het merk dan een paar lukraak op Britse burgertrutmodellen geplakte logo’s. Maar in 2002 kwam Morris Garages met de XPower SV en schrok iedereen zich eindelijk weer eens het lazarus.

De een van zijn uiterlijk, de ander van het geluid en de xenofobe Brit van zijn roots. Want zijn oorsprong vond de XPower in de Qvale Mangusta. Dat klinkt als een exoot en wat betreft zijn uiterlijk was dat zeker het geval. Deze Mangusta was nogal bijzonder vormgegeven met een ingewikkelde dakconstructie, waardoor hij zowel als cabriolet, targa en coupé door het leven ging. Dat kwam neer op driemaal een compromis en dat deed geen wonderen voor zijn verschijning. Drie keer niks is overdreven, maar een klassieke schoonheid werd het niet. Dat was niet Bruce Qvale’s schuld, zijn geesteskind was van oorsprong het door het Italiaanse De Tomaso gestarte Biguà project, dat hopeloos strandde en door deze Amerikaanse importeur van exclusieve auto’s onder zijn eigen naam weer vlotgetrokken en voortgezet werd. En ook Marcello Gandini had blijkbaar weleens een mindere dag.

Tot zover al een behoorlijke aanloop naar de XPower, but still a long way to go. In 2001 toonde MG de X80 als concept car op basis van de Qvale Mangusta. Want Qvale was intussen in handen gekomen van de MG Rover Group. MG had zijn bakens verzet naar een supersporter en deed een eerste poging met genoemde X80. Prachtig gelijnd, maar te saai bevonden om daadwerkelijk in productie te gaan als supercar. En te gedateerd, nota bene volgens de oerconservatieve Britten zelf. Een beetje alsof Goor iets véél te ordinair vindt. Hier moest nog flink aan gesleuteld worden en dus toog ontwerper Peter Stevens aan het werk. Hij liet er geen gras over groeien en ging in de weer met enorme achtervleugels, brute uitbouwkits, vette uitlaten een paar vierkante meter aan lamellen. Saai was-ie niet meer.

Zelfs niet met de vele stock-onderdelen van collega-fabrikanten die in Stevens’ XPower verwerkt werden, want het doel was om een supersporter te bouwen die voor velen bereikbaar was. Dat lukte, mits men tussen £ 65.000 en £ 85.000,- kon ophoesten, afhankelijk van de versie. Nog steeds geen auto voor Joe Bloggs, maar de doelstelling van maximaal een ton in Ponden was ruimschoots bereikt. Daar hielpen de Fiat Punto koplampen en Coupé Fiat achterlichten flink aan mee. Makkelijk te krijgen ook, want een groot deel van de gedeeltelijk uit carbonfiber opgebouwde carrosserie van de XPower werd in Italië geassembleerd en verenigd met het chassis. Vervolgens werden de ruwe Powers verscheept naar de UK en daar verder afgebouwd. Al met al net zo Brits als hun curry dus.

MG Xpower SV

En minstens zo pittig, want de zwakst gemotoriseerde versie leverde al 320 PK uit een 4.6 liter V8. Ook al niet uit eigen huis, maar een Modular motor van Ford. De ‘Muricaanse tak, herkenbaar aan de bescheiden output in verhouding tot de inhoud. Niet teveel inspannen, nergens voor nodig. Er kwam ook een SV-R, met een 5.0 liter grote achtcilinder die 385 PK de uitlaten in bulderde, hetzelfde vermogen als de zeldzame SV-RS ontwikkelde met zijn supercharged 4.6 liter blok. En er waren vreselijk wilde plannen voor circuitvarianten met tot wel 1000 PK. Ronduit gevaarlijk, maar zover kwam het niet. Want volgens die aloude Britse traditie gaat altijd eerst de fabrikant over de kop voordat de auto dat doet.

Zulks geschiedde in 2005, de Rover Group ging failliet. Another day at the office in Engelse autobouwerskringen, maar de geplande 840 stuks van deze wildebras kwamen er dus niet. Er was nog maar nauwelijks een exclusief dealernetwerk uitgerold of het doek viel alweer voor de XPower. Slechts 82 eigenaren ontdekten dat de super MG wel degelijk goede rijeigenschappen had, waar veel sceptici het wonderlijke apparaat al op voorhand grondig afkraakten wegens samenraperij. Een smerig delict, volgens supercar-criticasters. Maar zij gingen te gemakkelijk voorbij aan het feit dat alle bits ‘n pieces tezamen een uniek, serieus snel en woest brullend rij-ijzer vormden dat eigenlijk maar weinig concurrentie kende. Want waar wilde je deze XPower mee vergelijken? Natuurlijk, voor die € 150.000 tot € 180.000 die de MG destijds kostte was er wel meer snel(ler) spul te krijgen, maar dat was lang niet zulk schorriemorrie als deze eigengereide mafketel uit Longbridge.

In 2007 probeerde William Riley het nog eens. Hij kocht de XPowerboedel op van de curatoren en kondigde een jaar later de XPower WR aan. Voorzien van een V8 met supercharger zou het vermogen ditmaal een heftige 550 PK bedragen. Veelbelovend, maar niemand wist dat zeker. Want na slechts een handvol verkochte exemplaren was er alwéér stront aan de knikker: Riley kreeg het aan de stok met Chinezen. Altijd een klein risico, want er zijn er heel veel. De Nanjing Automobile Corporation had de rechten van MG in bezit en stak een behoorlijke stok in de spaken van Riley’s dikke wielen door hem het gebruik van de naam MG te verbieden. Hij vocht dit aan, maar trof misschien een rechter die vaak een nummer hoenda-atta-vietah met bami bestelde, want hij werd in het ongelijk gesteld en draaide met zijn toch al niet zo solide bedrijf voor alle kosten op. Einde XPower, ook weleens aangeduid als “the machine that broke three car companies”.

Enorm exclusief dus, zo’n XPower, en toch vond en beschreef collega en natuurtalent-scribent @MauritsH nog niet zo lang geleden een wit exemplaar. Voor degene die eens iets anders durft te proberen dan die eeuwige babi pangang en kip kerrie van het supersportmenu. Precies, nummers 360 en 911. Maar verslik je niet.



49 reacties

Zo’n vreselijk lelijke auto. Lijkt net een kit-car van 1 of ander Oost-Europeaan.
@e550:
Sorry, maar ik vind dat je die lui nu tekort doet (Ex BMW M6) :

http://photos1.blogger.com/blogger/4965/683/1600/Carscoop%20Volga%20Coupe7%20.jpg
@desjonnies: was dat geen Russisch project?

Overigens een van de tofste auto’s die ik ken!
@desjonnies: Ik doelde meer op deze:
Image

Die Volga is heerlijk! Op basis van een 8-serie. Ook een cabrio versie van, op basis van een 6-serie.
@desjonnies: die is gebouwd op basis van een 850CSi en is hier een paar maanden geleden ook behandeld volgens mij.
@e550: nope, geen van beide. De woorden waar je naar zoekt zijn ‘Hot Wheels’.
@e550: als ik heel eerlijk ben vind ik hem niet eens heel lelijk, behalve die nieren aan de zijkant, dat kan echt niet!
Stoer en lelijk
Interessant. Dacht altijd dat het gewoon een concept was
@adyton: ik heb hem uit mijn hoofd in 2007 of 2008 een keer op de autorai gezien. Wel een bruut ding hoor. Volgens mij in het wit als ik me niet vergis
Ik heb er toen ze net uitwaren eens een groene gezien op de ring . Waar anders ;)
@rolov: Bart de graaf schijnt er ook een gehad te hebben. Meeste kennen die hier niet natuurlijk maar de founder van BNN
@rolov: Meesten lijkt me wel erg overdreven. Ik ben een Belg, en ken hem. En het is trouwens ook Graaff ;-) .
@rolov: ik weet toevallig dat Bart er geen had. Die reed een 993 Carrera 4S tot aan zijn veel te vroege dood.
@nicolasr: klopt dat had hij ook maar hij had vlg mij ook deze. Of hij was er mee bezig dat hij deze wilde .
@nicolasr:
Klopt, met boosterseat, anders kon hij niet over het stuur kijken, koddig gezicht was dat.
Is het niet zo dat zijn zus die 993 nog steeds heeft?
@nicolasr: Yup, op de RAI aangekocht. Heb ik nog bij staan kijken als jonge Touring. Op de stand van Porsche stond ie de boel rond te maken.
Ik vind hem wel dik
Och, eigenlijk was MG (Morris Garages) al deaud toen ze in 1968 als onderdeel van BMC (British Motor Corporation) werden samengevoegd met de Leyland merken waartoe Triumph behoorde.
De Leyland lobby binnen het British Leyland concern was zwaarder groter en beter en Triumph kreeg voorrang op MG.
Dat MG het nog tot de RV8 heeft weten uit te houden is op zich al een prestatie, de fabriek in Abingdon onThames (onder de rook van Morse’s stad Oxford) was zwaar verouderd en de MGB ook.
Het enig lichtpuntje was een kleine renaissance onder het BMW regime van de tot MG omgedoopte Rover 75 modellen als sportieve MG’s.
Dat was een hele fijne allrounder als sedan en zag er nog eens goed uit ook !

DIt was weer zo’n hoopvol hobbyproject van een reeds lang ter ziele gegaan merk waarbij men een hutspot probeert te bereiden van Britse, ,Amerikaanse en Italiaanse ingrediënten, eerlijk gezegd niet te vreten ! Alsof je in een romantisch Italiaans Restaurantje met je geliefde een Domino’s pizza krijgt voorgeschoteld.

Laat MG voor wat het is, ik denk niet dat de Chinezen er nog Bami van kunnen maken en die zullen inmiddels ook absoluut niet meer weten waarom ze een deaud merk hebben gekocht !

Ik wil een shepard’s pie als het dan toch Brits moet zijn !
@desjonnies: Dood merk? http://mg.co.uk/

De Chinezen zijn de boel flink aan het reanimeren. Het is voorlopig nog vrij klein, en alleen te krijgen in China, een paar Zuid-Amerikaanse landen en de UK, maar er is wel groei. Modellen zijn niet echt heel sportief te noemen, dus een echte MG fan zal die dingen nooit aanvaarden, maar die fans zijn gewoonweg te zeldzaam om een merk draaiende te houden. Dus zetten ze in op wat welk verkoopbaar is, stadswagentjes en kleine SUV’s. En wie weet, als ze daar genoeg van kunnen verzetten, komt er ooit toch weer een leuker bakje…
@desjonnies: soms kan ik echt genieten van wat jij hier achterlaat! Top!
@desjonnies: Mwoah, de MGF moet je niet uitvlakken hoor, dat was best een leuk wagentje.
@Griffin: met een VVC uitvoering ook niet zielig met 160pk
@Griffin:

Eens, maar kon nauwelijks het succes van de alom geliefde B’s uitdragen en werden voor zover ik wet niet in de VS verkocht, de grootste markt voor roadsters.

’t is jammer maar helaas dat het BMW (lees Pischetsrieder) niet gelukt is om de Engelsen in toom te houden en fatsoenlijk te reorganiseren,
De geschiedenis kennende was dat misschien wel letterlijk een brug te ver !
De fiat punto koplampen, wat mij als eerste opviel. Ik vond het verder niet echt een mooi ding.
Een supergave auto! Zou je hier nog wel onderdelen voor kunnen krijgen?
@rufctr01: in het VK vast wel, al zal dat niet goedkoop zijn. Aan de andere kant lijnt de SV ook op bestaande techniek dus dat kan meevallen. Grootste meevaller of tegenvaller is ws nog de wisselkoers naar ponden.
Leuk artikel!
Eigenlijk zou je ook per artikel een +1 knop moeten hebben
Ik zou er eigenlijk wel eentje willen hebben, gewoon, want exclusief. Maar waar in godsnaam vind je zo’n ding nog te koop.
Toch wel een favorietje van mij. Fijn dat iedereen ‘m lelijk vindt, dat drukt de prijs.?
@pomoek: Nope, ik ga je iedere keer overbieden: YUUUUUUUP!!!
@suzikubelona: Kutprogramma :’D
Douwe Leitner heeft een paar jaar terug eentje gehad, nog in echt bewonderd in zijn showroom, absoluut een zeer imposante brute wagen.
hmm, nee. Niet mooi.
Die achterkant is echt lelijk
MG mocht dan wel niet meer een glimp zijn van wat het ooit was, de laatste modellen voordat het merk definitief ten onder ging waren zo slecht nog niet.

Zoals de op de Rover Seventh Five gebaseerde ZT. Net als de Rover zelf een stijlvolle sedan, die in MG trim over een mooie mix van klassieke en sportieve lijnen beschikte. Zowel de ZT en de 75 ogen vandaag de dag nog steeds fraai en zijn een verademing tussen de hedendaagse zakelijk uitziende auto’s die de boventoon voeren.

En dan de MG-F en MG-TF. Midscheeps geplaatste motor, achterwielaandrijving en Hydragas-vering staan garant voor een wegligging als die van een kart. Misschien wel de beste open two seater die het merk ooit gebouwd heeft, mits je de koelvloeistof op tijd bijvult.
@moveyourmind: Stond er vroeger vaak eentje op Zandvoort, racing green met alu kleurige sleuven. en plak..
@moveyourmind: de F (TF weet ik niet) stond bekend als een uiterst listig karretje.
“al op voorhand grondig afkraakten wegens samenraperij.”

Samenraperij is toch het kenmerk van elke deftige wagen?
Man, nooit geweten dat dit ding ook daadwerkelijk in productie is geweest. Geinig om te weten.
Wat me wel opvalt is dat echt alles wat los en vast zit hier op Autoblog de laatste tijd het stempel ‘klassieker’ krijgt aangemeten.
Ik zou werkelijk niet weten waarom dit een klassieker zou zijn. Echt niet.
Kende de wagen niet. Maar dat maakt niet uit. Het doet me absoluut niks. Mooi is hij ook niet. Waarom het het predikaat klassieker verdient, weet ik niet en wil ik ook niet weten. Wat ik wel moet toegeven is dat het weer een heerlijk geschreven stukkie is.
Rowan Atkinson heeft er eentje gehad en schreef over in EVO als deurtester, was interessant leesvoer. Qua kwaliteit marginaal, maar toch, die motor en het chassis waren echt niet slecht.
Tsja of je hier nou verdrietig van kan worden? Dit is toch gewoon een lelijk apparaat?
Terug in 95 overigens destijds in Vianen geweest bij de veiling van de curator van MG/Rover in Nederland. Samen met pa mee, als 7-jarig knulletje. Ik weet dat er wel leuke exoten stonden. Ik meen 1 SV, maar ook een aantal ZT(-T) 260 met mustang V8. Sterker nog, weliswaar met een omweg is 1 van die ZT-T 260 nu in bezit van een kennis van pa. Gebruikt hem als daily “caddy” om zijn zaagmachines e.d in te vervoeren(man is aannemer).
@ghost: was dat faillissement niet later? Ik heb ergens eind jaren ’90 nog proef gereden in een MG ZS 180. Volgens mij was dat ook vanuit Vianen, maar ik kan me vergissen.
@ghost: volgens de tekst was het faillissement in 2005, in 1995 werden er nog MG-F’s verkocht en moest de TF nog komen.
Echt mooi kan ik hem niet noemen, en ik heb er een paar keer een in het echt gezien. Maar bruut is hij wel, en dat heeft op een of andere manier toch ook flinke aantrekkingskracht!
Mooi van lelijkheid, ik heb het Topgear magazine nog ergens waar hij toen op de voorkant stond. Indrukwekkend!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).