• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW M3 F80 krijgt elektrische stuurbekrachtiging

Auteur: CasperH, gepost 19 juni 2012 om 19:17 – 57 Reacties

BMW M3 stuur


Daar wordt althans naar verluidt serieus over nagedacht binnen de gelederen van BMW M. Maar is dat wel zo’n goed idee en haalt het geen beleving weg die juist voor een M3 zo onontbeerlijk is?

De BMW M3 F80 moet in 2014 op de markt gaan komen. Prima, kunnen wij heel goed mee leven, maar of het nu verstandig is om de elektrische stuurbekrachtiging erin te proppen kan je je afvragen. Die systemen staan er immers om bekend dat ze niet bepaald de beste feedback leveren.

Zo was er bij het introduceren van de Porsche 911 (991) menig journalist van mening dat er toch net even te weinig gevoel in de besturing zat. Waarom een Porsche relevant is in deze? Omdat net als Porsche ook BMW zijn techniek voor de elektrische stuurbekrachtiging bij ZF vandaan haalt. Ook bij de introductie van de nieuwe 3 serie (F30) was de elektrische stuurbekrachtiging voor sommige journalisten een struikelblok. En hoewel de besturing van de nieuwe 3 serie echt heel erg goed is, kan ik me voorstellen dat het voor een nieuwe M3 net niet genoeg zou kunnen blijken te zijn. Er zijn immers grote schoenen om te vullen, de huidige generatie M3’s sturen namelijk mes- en messcherp.

Met een Electric Power Assisted Steering (EPAS) systeem is het moeilijker om precies de gewenste feedback door te geven. Juist daarom gooit Opel in de Astra OPC bijvoorbeeld een hydraulische stuurbekrachtiging: op stuurgevoel moet je bij performancemodellen geen compromis willen sluiten. Wat denken jullie: gaat BMW dit trucje wel flikken, daar waar het op de meeste auto’s met elektrische stuurbekrachtiging tot nu toe niet is gelukt om het geheel communicatief genoeg te maken?

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling
    BMW M3: ‘baanbrekende’ EV mét traditionele uitstraling

Nieuwste artikelen

  • Deze twee BMW 7-Serie’s luidden het einde in van een land…en het afscheid van uw trouwe verslaggever
  • Hot Take: Max Verstappen kan nog de nieuwe Sebastian Vettel worden
  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, f80, M3, Techniek

Vorig bericht: « Video: Audi SQ5 TDI beweegt en maakt geluid
Volgend bericht: De mooiste droomgarage staat nu in Zwitserland »

Lees Interacties

Reacties

  1. timtussengas zegt

    19 juni 2012 om 19:22

    F80???

    Login om te reageren
    • Alexke zegt

      19 juni 2012 om 19:23

      @timtussengas: Coupe

      Login om te reageren
      • bmwfreak zegt

        19 juni 2012 om 20:47

        @Alexke: dat is zeker al niet juist , dan is’t M4…

        Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      19 juni 2012 om 21:18

      @timtussengas: M3 heeft een unieke code.

      Login om te reageren
    • kickass zegt

      19 juni 2012 om 21:19

      @timtussengas: Dat is ook het geval bij de 5-serie F10 en de M5 F30. ;)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        19 juni 2012 om 21:46

        @kickass: Nee, dat is weer niet waar. De M5 heet gewoon M5 F10 en de nieuwe 3 serie is de F30.

        Login om te reageren
        • mpow3r zegt

          19 juni 2012 om 22:07

          @jzaero: De nieuwe BMW 5-Serie sedan is F10. 5-Serie Touring is F11 dus de 3-Serie is F30 en Touring F31.

          Login om te reageren
        • kickass zegt

          20 juni 2012 om 12:32

          @jzaero: Je hebt gelijk. Volgende keer m’n feiten even checken. ;)

          Login om te reageren
  2. VeniVidiVici zegt

    19 juni 2012 om 19:23

    Of het BMW wel gaat lukken?? Daar zeg ik volmondig JA op! Waarom? Geen idee, maar ik voel het. Tenslotte is er bij BMW (op het design van de nieuwe 1 serie na dan) nog NOOIT wat mislukt!!!

    Login om te reageren
    • jweelden zegt

      19 juni 2012 om 19:25

      @VeniVidiVici: vergeet die nieuwe 3 niet, vreselijk lelijk. en de meningen zijn ook verdeeld over de x6. (vind ik persoonlijl heel mooi)

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        19 juni 2012 om 20:39

        @jweelden: Nou, vind de F30 niet heel mislukt hoor, maar okee ligt er wel aan hoe die aangekleed is (velgen, leer, M-pakket) geldt ook voor de X6 overigens :)

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        19 juni 2012 om 22:53

        @jweelden: behoorlijk persoonlijke mening (dat mag)…heb werkelijk nog niemand horen janken op het ontwerp van de nieuwe 3-serie…jij bent de eerste..hulde ;-)

        Login om te reageren
  3. Alexke zegt

    19 juni 2012 om 19:24

    Het is vooruitgang mensen ! het is dit of het is een 4 cilinder ! Probeer het positief te zien : je verliest namelijk geen vermogen door een pomp die constant moet werken . Ze zullen het wel goed laten sturen .

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 juni 2012 om 22:48

      @Alexke:
      Nee het is straks dit en een 3 cilinder.

      Login om te reageren
  4. nitroman zegt

    19 juni 2012 om 19:26

    Idee voor BMW: geef mensen de mogelijkheid, bij de aankoopprijs van een M3 inbegrepen, een driftcursus te nemen in een achterwielaangedreven auto.

    Login om te reageren
    • jensdm zegt

      19 juni 2012 om 20:11

      @nitroman: BMW M driver training? Moet je wel 590 neerleggen.

      Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    19 juni 2012 om 19:27

    de 316i krijgt electrische stuurbekrachteging, om kosten te besparen zal over de hele range dezelfde stuurhuis worden ingebouwd… denk ik zo…

    Login om te reageren
  6. robinio zegt

    19 juni 2012 om 19:27

    Ik heb geen idee, maar kan je als de stuurbekrachtiging elektrisch is niet gewoon een knop maken om het uit te zetten?

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      19 juni 2012 om 19:30

      @robinio: denk het niet, is drive bij wire volgens mij

      Login om te reageren
      • joosthoeve zegt

        19 juni 2012 om 20:13

        @RudyV: Ik heb gezocht op het internet, maar kan niets concreets vinden. Voor zover ik kan mij kan herrineren heb ik geleerd dat drive by wire niet straat legaal is.. ik heb geen flauw idee of er al straat legale auto’s bestaan met een 100% drive by wire, wellicht weet iemand dat hier of het al straat legaal is?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          19 juni 2012 om 22:50

          @joosthoeve:
          Klopt alleen gaspedaal mag drive by wire.

          Login om te reageren
      • robinio zegt

        19 juni 2012 om 21:26

        @RudyV: Wat is drive by wire? Kunnen we het even hollands houden? Daarnaast, wat als je stroom uitvalt (kortsluiting ofzo)? Dan moet je toch ook nog kunnen sturen?

        Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      19 juni 2012 om 19:30

      @robinio:
      als je het zou ‘uitzetten’ dan stuurt die niet meer.
      elektrisch betekent geen directe verbinding meer met de wielen, maar ‘by wire’

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        19 juni 2012 om 19:32

        @RazorHead: tuurlijk heb je wel direct contact met de wielen, hij word alleen elektrisch bekrachtigd..

        lijkt mij tenminste..

        Login om te reageren
        • H_Lal zegt

          19 juni 2012 om 20:12

          @dennisr:
          Klopt! Er moet een fysieke verbinding zijn tussen het stuur en de rest van de stuurinrichting. Elektrische stuurbekrachtiging betekent dus dat het stuurkolom slechts geassisteerd wordt met een elektromotor.

          Login om te reageren
  7. RazorHead zegt

    19 juni 2012 om 19:27

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      19 juni 2012 om 19:28

      @RazorHead:

      Login om te reageren
      • autogedrocht zegt

        19 juni 2012 om 19:54

        @RazorHead: wat is nou de toegevoegde waarde van zo’n aardappel?

        Login om te reageren
        • mout zegt

          19 juni 2012 om 23:38

          @autogedrocht: als het lelijk en getekend is, noem je het meme. En als je het meme noemt, ben je goed. Dan hoor je tot de top van de internet-gebruikers. Bewijs je dat je de hele dag bij leest op sites waar de rest van de wereld liever niet komt. Je hoort dus begrijpend te glimlachen, bij zo’n plaatje.

          Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    19 juni 2012 om 19:31

    Stuurbekrachtig ontneemt je toch sowieso DE beleving?

    Login om te reageren
  9. jordy14 zegt

    19 juni 2012 om 19:32

    Wat is het voordeel van elektrische stuurbekrachtiging eigenlijk?

    Login om te reageren
    • Sportspotter13 zegt

      19 juni 2012 om 20:03

      @jordy14:

      Waarschijnlijk het gewicht.

      Login om te reageren
    • darkpluisje zegt

      19 juni 2012 om 20:10

      @jordy14: geen pomp die constant performance vraagt om druk te kunnen leveren.

      Maar ik heb ook zat mensen over de nieuwe porsche horen zeggen dat er absoluut niet over te klagen valt en dat hij nog beter stuurt als de vorige en nogsteeds veel meer feedback geeft als de meeste andere sportauto’s… Dus als je genoeg op de rest innoveerd moet je er geen last van hebben… Daarbij heb ik zo’n gevoel dat het ook iets is wat ze zich dan aanpraten als porsche niets had gezegd hadden ze misschien gedacht dat het een auto is die gewoon wat minder doorgeeft als zijn voorganger

      Login om te reageren
      • voytekbe zegt

        19 juni 2012 om 20:22

        @darkpluisje: Ik vind hem ook leuker rijden dan de 997!

        Login om te reageren
      • bram89 zegt

        19 juni 2012 om 20:56

        @darkpluisje: In de 991 valt er inderdaad niet over te klagen, dus bij BMW zal dat waarschijnlijk ook niet het geval zijn. En doorgaans levert ZF ook alleen kwaliteitsproducten af dus slecht zal het zeker niet worden…

        Login om te reageren
    • sdk16420 zegt

      19 juni 2012 om 20:10

      @jordy14: Zuiniger/ geen vermogens verlies

      Login om te reageren
    • bempi zegt

      19 juni 2012 om 22:04

      @jordy14: Dat figuurtjes als Usain Bolt minder ongelukken maken in het vervolg misschien ?

      Login om te reageren
  10. rotarypowah zegt

    19 juni 2012 om 19:37

    Het is BMW. We hoeven ons dus niet druk te maken over zulke zaken. En daarnaast, het is een M3. Geen volbloed sportwagen.
    Als het in een 911 zou komen, dan zou ik me gaan afvragen of dat wel verstandig is. Maar goed, daar zit ’t al in. En aangezien de meeste nieuwe 911 rijders niet veel meer doen dan elke andere autobezitter in Nederland, boeit dat ook niet echt.

    Login om te reageren
  11. voytekbe zegt

    19 juni 2012 om 20:21

    De elektrische stuurbekrachtiging in de 991 voelt anders heel goed aan. Ik was er best aangenaam door verrast. (Heb wel enkel met de gewone 991 carrera gereden, niet met de S) maar ik vind dat je verbazend goede voeling hebt met de weg.

    Is gewoon een kwestie van vooruitgang. Uiteindelijk ga je geen verschil meer voelen tussen hydraulisch en elektrische bekrachtiging maar dit vraagt uiteraard wat ontwikkelingstijd. Eerste dieselmotoren waren ook niet zo efficient, etc, etc… Alles wordt beter met de tijd :)

    Login om te reageren
  12. mierenneuker zegt

    19 juni 2012 om 20:30

    Mierenneukers…
    Chris Haarris, ex-F1, GT3 RS rijder en autorecensent heeft er geen moeite mee (in de 911) en zegt dat mensen zich aanstellen,

    Login om te reageren
    • eduardovich zegt

      20 juni 2012 om 12:04

      @mierenneuker: heeft misschien een zak met geld gekregen om dat te zeggen.. Maar goed ik heb zelf met de 991s gereden en had er niets op aan te merken, als het mij niet verteld was dat het erin zat had ik het niet geweten.

      Login om te reageren
  13. kaasboerin zegt

    19 juni 2012 om 21:21

    M5 is hydraulisch correct? En aangezien die bochten eet voor ontbijt, blijft u dan bij uw leest BMW.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      19 juni 2012 om 21:48

      @kaasboerin: Die is hydraulisch inderdaad, vind de huidige stuurbekrachtigingsystemen van BMW ook erg fijn sturen.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        19 juni 2012 om 22:49

        @jzaero: Ach, breek me de bek niet open.. Het sturen is letterlijk verslavend.. :)

        Login om te reageren
  14. SimonMc zegt

    19 juni 2012 om 22:04

    ” Juist daarom gooit Opel in de Astra OPC bijvoorbeeld een hydraulische stuurbekrachtiging: op stuurgevoel moet je bij performancemodellen geen compromis willen sluiten.”

    Ja, maar die weegt ook 20 ton…

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 juni 2012 om 22:55

      @SimonMc:
      Nog altijd lichter dan een m3. Waarschijnlijk relatief wel meer gewicht in de neus.

      Login om te reageren
  15. bempi zegt

    19 juni 2012 om 22:05

    En waarom zou BMW dit nou weer doen. Gran Turismo is al uit….

    Login om te reageren
  16. jrk68 zegt

    19 juni 2012 om 22:45

    Alstubieft……….. doe het niet.
    Als ik een m3 wil met kunstmatigee bestuuring pak ik de playstation wel.
    Dus plz plz plz plz doe het niet.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      19 juni 2012 om 22:56

      @jrk68: kan alleen maar hopen dat je dit zegt, omdat je ook daadwerkelijk gaat kiezen tussen de Playstation of een echte M3 ;-)

      Login om te reageren
  17. duco zegt

    19 juni 2012 om 22:56

    Bij Mini wordt er ook gewerkt met een elektrische stuurbekrachtiging, dus ze weten wel hoe ze een goed stuur gevoel moeten creëren met een elektrische stuurbekrachtiging pomp. Zal bij de nieuwe M3 ook ongetwijfeld lukken.

    Login om te reageren
  18. smartye36 zegt

    19 juni 2012 om 23:39

    niet doen! in de auto van mijn ouders zit ook eps, 0,0 gevoel in stuur het zelfde geld voor de drive by wire,
    in mijn e36 gaat alles met gevoel en je weet precies wat er gebeurt. heerlijk het gevoel om controle te hebben, in plaats van de auto controle over jou

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    20 juni 2012 om 01:42

    Tip voor BMW, maak niet de fout die Porsche gemaakt heeft. Monteer gewoon een elektrische stuurbekrachtiging maar schrijf in de persmap “per ongeluk” dat het een hydraulische is, geen journalist of klant die het merkt.

    Login om te reageren
  20. utr1984 zegt

    20 juni 2012 om 02:17

    Nadeel van elektrisch is dat inderdaad het gevoel in het sturen wat weghaalt, dat betekent niet dat een auto niet messcherp stuurt of traag reageert o.i.d. Het voelt vooral wat licht en wat gevoelloos (vooral bij rustig rijden), zo vond ik dat ook bij de nieuwe 911. Stuur je echter in en ga je de hooligan uithangen, dan valt er niets tot weinig te klagen. Gewoon een kwestie van wennen. Adaptie noemen ze dat ook toch? Al vind ik het wel aardig overdreven om dit in sportauto’s te monteren onder het mom ‘2% zuiniger!!!’. Fuck dat. Zal wel met ontwikkelingskosten te maken hebben, aangezien de normale uitvoeringen dan er al mee zijn uitgerust. Dus: elektrische stuurbekrachtiging is niet slecht(er), maar ook niet persé beter. Porsche en Ford doen bv wel heel erg hun best om het wel prettig te houden bij bochtjes :)

    Login om te reageren
  21. isobmw zegt

    20 juni 2012 om 04:57

    Gewoon extra optie doen ofzo, niet standaard

    Login om te reageren
  22. mightymike zegt

    20 juni 2012 om 10:34

    En mooier interieur mag ik hopen dan dit lelijke ‘sportieve’ dashboard

    Login om te reageren
  23. koelkast zegt

    20 juni 2012 om 13:35

    Die meme says it all. NO!

    Login om te reageren
  24. jrmpower24 zegt

    20 juni 2012 om 14:52

    Het komt wel goed met de nieuwe M3.

    wordt vast een heerlijke auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North