Een regelrechte unicorn! Een handbak met een V10, in cabriovorm. Briljant!
Een V10 zonder turbo’s, afgevinkt. Lage kilometerstand, afgevinkt. Iconische M6-badge op de klep, ook afgevinkt. Alvast 3 eigenschappen waaraan je een BMW Collectable herkent. Dit exemplaar doet daar nog een schepje bovenop. Het betreft hier namelijk een zeer zeldzame handgeschakelde M6 Cabriolet!
BMW bouwde in totaal 14.152 M6-en (Coupé en Cabrio bij elkaar). Slechts 701 exemplaren verlieten tussen 2006 en 2010 de productielijn met een handgeschakelde zesbak in plaats van de 7-traps SMG-automaat. Minder dan 5% van de totale productie dus.
De echte liefhebbers in Noord-Amerika kiezen dan traditiegetrouw ook echt voor handgeschakeld. En dus kwam de vraag voor die versie dus gek genoeg vooral uit Amerika en Canada. Daar zagen ze bij de komst van de M6 een handbak in combinatie met een V10 wel zitten.
BMW leverde in Noord-Amerika uiteindelijk 323 M6 Coupés en 378 M6 Cabrio’s zonder automaat. Ook de M5 sedan (E60) werd overigens exclusief voor Noord-Amerika met handbak geleverd.
Met 1.296 stuks is deze echter iets minder zeldzaam dan de handgeschakelde M6. De verhouding tussen USA- en Canada-modellen is ongeveer 90% vs.10%. Dus een Canadese (km/h) uitvoering is helemaal uniek.
Met een druk op de bekende M-knop (M Dynamic Mode) gaat het vermogen van 400 pk naar de voltallige 507 pk. De kilometerteller in het head-up display maakt dan plaats voor een toerenteller die pas bij 8.300 toeren in het donkerrood staat. Een gillende V10 is het resultaat.
De M6 Cabrio waar Wouter mee gaat rijden is uitgevoerd in de kleur Space Grey en verliet in het Canadese Ontario de showroom. Vandaar dat hij is voorzien van een kilometeraanduiding in plaats van mijlen (optiecode S548). Daarnaast zijn ook de temperatuuraanduidingen in Celsius i.p.v. Fahrenheit.
Ok, even die woensdagmiddag challenge. Gooi ze maar in de comments als jij nog andere V10 cabrio’s met handbak hebt gevonden online ;-)
Jochempie zegt
Extreme perfectie, een Canadese handbak-uitvoering. Zeker voor op onze Europese wegen. Deze is echt ZO weg.
sportabgasanlage zegt
Het nadeel van Canada is natuurlijk wel het klimaat. Nou is de kmstand laag, dus hopelijk heeft deze in Canada weinig pekel gezien, maar ik zou de onderkant goed (laten) controleren.
pier zegt
Daar strooien ze bij echt koud weer pekel met bietensap, scheelt toch 30% zout ;)
camber24 zegt
Meh. De M6 (en 6-serie coupé) wordt slecht out. Iets te camp.
sportabgasanlage zegt
Out ja?
MrHyde zegt
Degene die out zegt ipv oud is out?
MaartenD zegt
Heel erg gaaf
giel zegt
Geweldig. Super vet! Mooie handbak met v10.
Het ontwerp is wel vrij extreem en moet idd je smaak zijn. Ik vind het zelf al wel gedateerd ogen.
oosterwoldenaar zegt
Is deze uitvoering met handbak betrouwbaarder dan de versie met automaat? Ik zie met grote regelmaat horrorberichten en filmpjes op Youtube over de betrouwbaarheid van deze versie M5/M6 met automaat.
pindakoning zegt
@oosterwoldenaar: ik denk dat als je deze M6 kan kopen er ook wel een revisie op z’n tijd vanaf kan
pier zegt
Handbak van BMW is vaak betrouwbaarder. Smg staat gekscherend voor smijten met geld. Zullen vast ook mensen zijn die geen problemen ermee hebben, maar echt een goede naam heeft die bak niet.
sportabgasanlage zegt
Alleen die bekerhouder… 🙈
Alsof ze klaar waren en de eerste auto van de productielijn af rolde en iemand riep: “Oh k*’t! We zijn de bekerhouder vergeten!!!”
Wat een ontwerpmisser…
alino zegt
Al een geluk afneembaar. BMW’s van deze generatie en bekerhouders. Bij de E60 5serie waren bekerhouders een gratis optie om ze in het dashboard boven het handschoenkastje te hebben. Maar vergat je deze optie aan te vinken, had je er dus geen. Wat toch vrij onhandig is.
Als je bij de 1M als optie het navigatiesysteem koos en dus ook het bijhorende Idrive systeem, kon je ook enkel deze bekerhouder kiezen als optie. De normale bekerhouder zat/zit op de plaats van de Idrive controller.
Pascal zegt
Ik hou van BMW’s maar vind de 6-serie echt niet mooi oud worden. Oogt te ordinair ofzo. Dan liever gewoon een M3 met de V8 uit dat jaartal. Ook niet bepaald subtiel, maar toch stijlvoller als je ’t mij vraagt.
The Stig NL zegt
Het is echt heel dom, maar ik vind alleen de facelift mooi. Ik hecht blijkbaar heel veel waarde aan lichten…
Inderdaad een supercombinatie.
alino zegt
Idem hier. Op misschieen een paar uitzonderingen na, lukt het BMW toch om door andere lichten de auto er een pak frisser uit te laten zien. Vooral bij de F30 3 serie oogt de facelift veel moderner door de andere achterlichten
butcher zegt
Dodge Viper SRT10
mattr zegt
Geweldige auto die met de dag minder ordinair wordt! Relatief bijzondere uitvoering, maar wel een verse import met onbekende historie die direct doorgeschoven wordt. Dit exemplaar past als je het mij vraagt dan ook lastig in de Collectables filosofie (‘auto’s die minimaal drie jaar in handen van dezelfde eigenaar zijn’).
Ik lees weinig over de 12-jarige historie van dit specifieke exemplaar en heel veel algemene info over de M6 in de advertentie. Dat Carfax rapport lijkt bijvoorbeeld al vijf verschillende eigenaren te rapporteren, en in de Collectables advertentie staat dat de auto drie eigenaren gehad heeft?