• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW moet 6.000 banen schrappen voor EV’s

Auteur: willeme, gepost 24 september 2019 om 11:07 – 28 Reacties

BMW 750hl Clean Energy Concept (E38)


Vroeger investeerde ze bij BMW nog in milieuvriendelijke twaalfcilinders…

Het is 2019 en alle fabrikanten zien in dat de elektrische auto geen niche meer is, maar een realiteit die zich snel aandient. De verkopen ervan stijgen enorm. Ook wordt de regelgeving omtrent auto’s met een verbrandingsmotor telkens strenger, waardoor het lastiger wordt deze aan de man te brengen.

Natuurlijk geldt dat niet direct op dit moment, er zijn nog volgende auto’s met een benzinemotor. Maar op strategisch niveau moeten fabrikanten verder kijken dan de komende paar jaar. Op de IAA was duidelijk dat nu ook de Duitse merken vol inzetten op elektrificatie. Dat geldt ook voor BMW.

BMW 328Ci (E46) '99

Daar zijn echter kosten mee gemoeid en fabrikanten zullen maatregelen moeten treffen. Zo meldt Automotive News Europe dat BMW 6.000 banen moet gaan schrappen om de kosten van de ontwikkeling van elektrische auto’s te kunnen bekostigen. Naar het schijnt zullen de meeste ontslagen vallen bij het hoofdkantoor van BMW in München.

BMW 540i Touring (E39) '99

Er gebeurt op dit moment het nodige bij BMW. Zo zal Klaus Frohlich, de grote ontwikkelingschef van BMW, hoogstwaarschijnlijk vertrekken volgend jaar. Naar het schijnt wil Fröhlich absoluut niet samenwerken met de nieuwe CEO van BMW, Oliver Zipse. Dit valt niet goed bij BMW’s raad van bestuur, want de bestuursvoorzitter Norbert Reithofer wil hem namelijk dat Klaus Frohlich behouden blijft.

BMW 750il (E38) '99

Op dit moment zijn er veel posities die vrijkomen of net ingevuld zijn bij BMW. Er is bijna sprake van een renaissance qua topbestuurders van het merk uit Beieren. Het merk gaat van de gelegenheid gebruik maken door meteen de nieuwe richting te gaan bepalen. Op dit moment is BMW bezig met het implementeren van een bezuinigingsplan ter waarde van 12.000.000.000 euro. Met het geld dat de Duitsers besparen, kunnen 25 geëlektrificeerde auto’s ontwikkeld worden.

BMW Z3 Coupé (E36/1) '99

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • bmw m2 cs 2020
    'Nieuwe' BMW M2 CS met € 35.000 korting
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, klaus-frohlich, oliver-zipse

Vorig bericht: « Trotseer de drempels in Lelystad met deze GT86
Volgend bericht: Volvo maakt XC60-gamma groter en verwarrender »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    24 september 2019 om 11:11

    -Edit: inderdaad, klopt helemaal! Is inmiddels gefixt, dank!.

    Kudos voor de plaatjes uit de gouden periode van BMW. Toch eentje in de categorie “toen was geluk* (standaard aandrijving) nog heel gewoon”……

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      24 september 2019 om 11:14

      @dutchdriftking: Check even de drie extra nullen.

      Login om te reageren
  2. EnthousiaST220 zegt

    24 september 2019 om 11:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    24 september 2019 om 11:19

    Dat terzijde, dit lijkt op een gevalletje ‘never waste a good crisis’ om eens flink het mes te zetten in een organisatie die te veel is opgezwollen. Juist in de overgangsfase, waarin je soms parallel verschillende, overlappende voertuiglijnen moet ontwikkelen en bouwen, zou je verwachten dat er juist meer personeel nodig is en niet minder, minder, minder…

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      24 september 2019 om 12:08

      @vaakbenjetebang: Als de banen gaan verdwijnen op het hoofdkwartier denk ik dat het voornamelijk ondersteunende functies zijn, en geen ontwikkelingsingenieurs. Aan de ene kant klote voor die mensen want het is nooit leuk om je baan kwijt te raken (spreek uit ervaring). Maar aan de andere kant, als er minder paarse broeken bij BMW werken gaan ze misschien nog als uitzwaaimodel BMW’s zoals op de foto’s maken. (zal wel niet).

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 september 2019 om 12:15

        @basman147: Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik kan het maar moeilijk bevatten. Kennelijk zitten er dan 6000 man een bureaustoel warm te houden die zonder al te veel pijn gemist kunnen worden, of die althans prima gemist kunnen worden omdat dat nieuwe productlijnen moet bekostigen. Dan heb je geen heel best beleid gevoerd. Of je liegt een beetje.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          24 september 2019 om 13:43

          @vaakbenjetebang: Mensen de laan uit sturen gaat niet zo makkelijk, in ieder geval niet zonder een flinke zak geld. Dan is een “overmachtsituatie” natuurlijk kaasie om die lui er in een keer uit te kunnen wippen. Al helemaal wanneer je met je vinger naar recente klimaatmaatregelen kunt wijzen om zo nog enig sympathie te kunnen kweken onder de conservatieve achterban.

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            24 september 2019 om 18:11

            @karhengst: Dat zei ik toch? ‘Never waste a good crisis’. Zo gaat het nou eenmaal. Ook @basman147 hieronder: ik snap het mechanisme, en ik ben er zelf ook redelijk van overtuigd dat je in vrijwel ieder groter bedrijf binnen kunt wandelen en zonder aanzien des persoons iedere tiende persoon die je regenkomt kunt ontslaan, en dat het dan nog altijd helemaal goed komt met de output. Organisaties zwellen nou eenmaal op. Maar het absolute getal: zes-blooming-duizend. Ik vind zoiets altijd wonderlijk, dat een organisatie zò op kan zwellen. Tel er alle gezinnen bij op die aan die inkomens vast zitten en je bent al een klein stadje verder. Aardig ingrijpend.

            Login om te reageren
            • BaRa zegt

              24 september 2019 om 22:54

              @vaakbenjetebang: BMW heeft wereldwijd afgerond 135.000 werknemers. Zesduizend is dus minder dan vijf procent, of minder dan een op twintig. Het blijft een shitload aan mensen, en het zijn ook stuk voor stuk mensen van vlees en bloed. Tegelijk blijven er dus afgerond 129.000 bij BMW.

              Login om te reageren
        • basman147 zegt

          24 september 2019 om 13:57

          @vaakbenjetebang: In iedere ambtelijke organisatie (en het hoofdkwartier van welk bedrijf dan ook is wat dat betreft net zo erg als een overheid) ontstaan in de loop der tijd overbodige functies. Dingen die ooit uitgezocht “moesten” worden blijken vaak achteraf toch niet zo nodig etc. En tuurlijk doet het pijn, want de overblijvers zullen harder moeten werken, maar hoeveel mensen eruit moeten wordt in deze gevallen niet bepaald door een x-hoeveelheid werk die overblijft en gedaan moet worden, maar door de managers die tegen elkaar opbieden hoeveel ze kunnen besparen. De manager die het meeste bespaart zonder dat zijn afdeling in elkaar dondert maakt kans om een treetje hoger te klimmen op de ladder, terwijl de mensen op de afdeling het mogen oplossen.

          Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    24 september 2019 om 11:19

    “Evolve or die” en dat is goed te merken.

    Ondanks dat ik dacht dat ze al lekker bezig waren met elektrificatie blijkt wel dat ze (financieel gezien) de grootste hobbels nog moeten nemen. VW is daar ook al even mee bezig sinds hun koerswijzigingen na dieselgate. En dit soort investeringen laten ook zien waarom Tesla moeite heeft om zwarte cijfers te schrijven vanaf dag 1, met al die investeringen die nodig zijn.

    Bij BMW wordt het nu wellicht extra pijnlijk, want de goed verkopende Model 3s hadden ook 3 series kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      24 september 2019 om 13:13

      @fanboy: Tesla nieuws maken als het een tijdje rustig is, denk dat menig persoon je dankbaar is haha

      Login om te reageren
  5. griffendahl zegt

    24 september 2019 om 11:23

    Die modellen op de afbeeldingen, gouden tijden van de BMW ontwerp afdeling…

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    24 september 2019 om 11:53

    Begin maar met het ontslaan van de designers.

    Login om te reageren
  7. dwfc zegt

    24 september 2019 om 12:22

    Op termijn is dit nog maar het begin van een reeks van afvloeiingen in de autosector. Bandwerkers zullen ook de bui zien hangen daar het monteren van een EV voertuig veel sneller gaat. Bij de dealers vliegt 65 a 70 % van de “mekaniekers” eruit bij gebrek aan onderhoud …. de sales zullen ook meer digitaliseren enz. De autosector is geen beroep met een rooskleurige toekomst voor werknemers.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      24 september 2019 om 14:02

      @dwfc: dat van die mechaniekers durf ik te betwijfelen, een auto is een pak meer als zijn motor, denk aan ophanging,rubbers remmen interieur, allerhande beschadigingen, electronische fouten, algehele defecten,… het beroep zelf zal er wel niet makkelijker op worden dat dan weer wel.

      Login om te reageren
      • dwfc zegt

        24 september 2019 om 15:48

        @bpc: Dat de schade bij ongevallen zal moeten hersteld worden is juist, maar dat is voor de carrosseriebedrijven die we in BE als een aparte onderneming bekijken. Ophanging en rubbers zijn minder slijtagegevoelig dan motor en toebehoren. Er zijn ook veel minder onderdelen zodat … er minder kan stuk gaan. AMS bericht +/- 3 maanden terug dat de werkplaatsen bij de dealers zullen decimeren …

        Login om te reageren
  8. johnwaters zegt

    24 september 2019 om 12:34

    6000 mensen op straat dankzij de klimaatfundamentalisten.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      24 september 2019 om 13:40

      @johnwaters: 6000 mensen op straat omdat het management verzaakt heeft te anticiperen op ontwikkelingen op de markt en in de maatschappij.

      Maar toch leuk geprobeerd.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 september 2019 om 15:36

        @karhengst: hetzelfde clubje klimaatfundamentalisten die Zandvoort dwarsbomen.

        Leuk clubje, goed geprobeerd.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      24 september 2019 om 20:14

      @johnwaters: leg eens uit in plaats van iets te roepen? Want de roep om electrische auto’s heeft niks te maken met klimaatfundamentalisten, maar is het gevolg van overheidsbeleid dat tot doel heeft het autopark te electrificeren.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 september 2019 om 21:27

        @potver7: de klimaatfundamentalisten effenen het pad om de consument te hersenspoelen een EV te doen kopen. Elektriciteit grotendeels van nucleaire en fossiele oorsprong. Op die manier kan de overheid 2 keer langs de kassa passeren (dat doet ze bij de ICE trouwens ook, geen vrees).

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 september 2019 om 20:56

      @johnwaters: Onzin. Is gewoon een cyclische besparingsronde. Zonder EV hadden ze wel een andere reden gevonden…

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        24 september 2019 om 23:23

        @esprit_de_flandre: de vorige cyclus was de mensen het vel zover over de oren trekken dat ze enkel nog in een Aygo en gelijkaardig mobiel ongedierte konden rijden?

        Login om te reageren
  9. poes zegt

    24 september 2019 om 12:46

    Poeh, mooi selectie BMW persfoto’s! Stuk voor stuk pareltjes. Mooi was die tijd…

    Login om te reageren
  10. dees zegt

    24 september 2019 om 16:47

    Want BMW draait zo slecht dat het anders niet valt te betalen? Of Liggen zo zover achter dat ze een flinke inhaal slag moeten doen? En begin aub niet over de I8 enzo.
    Deze ontslagen zaten gewoon al in de planning en nu hebben ze iets dat ze de schuld kunnen geven.

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    24 september 2019 om 17:41

    jullie bedoelen voldoende
    er zijn nog volgende auto’s met een

    Login om te reageren
  12. jometdebanjo zegt

    25 september 2019 om 20:36

    Ik ben echt he-le-maal klaar met die klimaatgate hysterie!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North