• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volvo maakt XC60-gamma groter en verwarrender

Auteur: willeme, gepost 24 september 2019 om 12:05 – 29 Reacties

Volvo XC60


Logische techniek, onlogische benaming.

Op dit moment komen er telkens meer plug-in hybrides bij, in het hogere segment. Op de IAA in Frankfurt konden we er een groot aantal verwelkomen van zowel Audi, BMW als Mercedes-Benz.

Volvo was een van de (vele) afwezige merken, maar die hebben natuurlijk hun Twin-Engine modellen van hun XC60 en XC90 al lang en breed in de showrooms staan. Mocht zo’n plug-in hybride net te veel van het goede zijn, maar wil je wel milieuvriendelijker bezig zijn dan met een gewone benzine-Volvo, dan is er goed nieuws: de ‘B5’-uitvoeringen zijn hier. Je weet wel, de milde hybrides van Volvo. Tevens lanceert Volvo een nieuwe basismotor.

Volvo XC60

Jazeker, B5. Het wordt er niet overzichtelijker op. Daar komen we zo op terug. Het begint met de Volvo XC60 T4. Dit is een XC60 met 2.0 viercilinder benzinemotor met 190 pk. Deze XC60 T4 is van jou als je 54.995 euro overmaakt aan de Volvo-dealer. De XC60 B5 is ook een 2.0 viercilinder benzinemotor, maar met een 48V elektromotor ter ondersteuning. Het maximum vermogen is 250 pk. De XC60 B5 is er vanaf 59.995 euro. De XC60 B5 vervangt de de XC60 T5, wat eigenlijk dezelfde motor is zonder 48V-ondersteuning. Mocht je de XC60 B5 wensen met vierwielaandrijving, dan is dat mogelijk vanaf 63.995 euro.

Volvo XC60

Overigens blijft de reeds aangekondigde XC60 B4 dezelfde uitvoering gewoon hetzelfde. Dat is eveneens een milde hybride. Ze hebben echter de piepkleine elektromotor gekoppeld aan een dieselmotor, niet aan een benzinemotor.

Het kan zijn dat de nieuwe Volvo motortypen een beetje verwarrend werken. Daarom even een korte reminder:
‘T’-modellen: benzinemotor
‘D’-modellen: dieselmotor
‘B’-modellen: benzine of diesel met 48V-ondersteuning
‘T’-modellen met ‘Twin Engine’: plug-in hybrid
‘P’-Modellen: volledig elektrisch

Gelukkig heeft Volvo geen reguliere hybrides in het modelgamma.

Ook interessant!

  • Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
    Volvo XC60 T8 (2022) rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
    Volvo XC60 Recharge PHEV: nooit meer remmen!
  • Deze Volvo XC60 is dik, maar niet té dik

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, geld, Hybride, Prijzen, SUV, Volvo, xc60

Vorig bericht: « BMW moet 6.000 banen schrappen voor EV’s
Volgend bericht: Voel je jong, hip en te gek in deze Corolla Trek »

Lees Interacties

Reacties

  1. gandini zegt

    24 september 2019 om 12:21

    Ach ja, gelukkig maken ze het nog niet zo bont als McLaren…

    Login om te reageren
    • fendercd60 zegt

      24 september 2019 om 12:52

      @gandini: en Mercedes en BMW.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      24 september 2019 om 14:15

      @gandini: Porsche is misschien nog erger. Met de Taycan Turbo (S)….

      Volvo was de enige die ik kon volgen met namen.. Helaas pindakaas. Hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon simpel te houden.

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      24 september 2019 om 20:05

      @gandini:
      Ja, of Audi, die ben ik ook echt helemaal kwijt…
      Dit zit trouwens wel echt op het niveautje Audi, ik ga echt het Volvo alfabet niet uit mijn hoofd leren, dikke doei, dan zie ik maar niet wat er rijdt.

      Login om te reageren
  2. joostvd zegt

    24 september 2019 om 13:15

    Heeft Volvo volledig elektrisch??

    Login om te reageren
    • v60polestar zegt

      24 september 2019 om 13:31

      @joostvd: Nog niet, er komt waarschijnlijk wel een volledig elektrische xc40.

      Login om te reageren
      • polar zegt

        24 september 2019 om 19:52

        @v60polestar: inderdaad een xc40. Dealer wist te melden medio 2020.

        Login om te reageren
    • mennok zegt

      24 september 2019 om 16:00

      @joostvd: Polestar

      Login om te reageren
    • stationcar zegt

      24 september 2019 om 20:06

      @joostvd:
      Polestar, de P schattebol….

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    24 september 2019 om 13:17

    Wat is die nieuwe ‘basismotor’ dan?
    Is dat een andere dan de 1969 cc benzine en 1969 cc diesel?

    Login om te reageren
  4. marcow zegt

    24 september 2019 om 13:53

    De B5 heeft ook cilinderuitschakeling en een nieuwe achttrapsautomaat.

    Login om te reageren
  5. lambowambo zegt

    24 september 2019 om 14:05

    Ik hou het voorlopig wel bij mijn ouderwetse T5 die daadwerkelijk nog een vijfcilinder is. Heerlijk blok.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      24 september 2019 om 16:25

      @lambowambo: en niet kapot te krijgen! Ook al voorzien van eem krachtkuurtje?

      Login om te reageren
      • lambowambo zegt

        24 september 2019 om 16:53

        @kennone: Nee nog niet. Destijds was de stap naar 220pk/320Nm al een upgrade tov mijn vorige auto dus vond ik het niet echt noodzakelijk, maar ik heb de auto nu 2 jaar dus het staat wel op de planning om er binnenkort iets mee te doen. Gewoon omdat het leuk is :)

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          24 september 2019 om 21:20

          @lambowambo: schutten tuning kan ik je aanraden. Niet duur en de beste man weet wat hij doet.

          Login om te reageren
          • lambowambo zegt

            25 september 2019 om 08:50

            @kennone: Thanks voor de tip! ga het onthouden??

            Login om te reageren
  6. nls zegt

    24 september 2019 om 15:11

    Om het helemaal gemakkelijk te maken; zowel de B4 als B5 zijn in België dieselmotoren.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 september 2019 om 16:02

      @nils_lemmens: helemaal niet

      Login om te reageren
  7. kroon zegt

    24 september 2019 om 17:43

    Netjes dat Volvo op alle modellen de mild-hybride mogelijkheid biedt!
    De Duitse top 3 kan dit volgens mij nog steeds niet. Zeker Mercedes en Audi niet.

    B4 en B5 typeaanduiding kan Diesel of Benzine zijn is niet zo handig…

    Fraaie XC60 die in het blauw trouwens. Daarbij vergeleken zijn de X3, GLC en Q5 toch wel erg lelijk eigenlijk.

    Login om te reageren
    • poeperman zegt

      24 september 2019 om 18:02

      @kroon: tot je de deur opent… mannekes daar slaan ze de bal toch iets te verticaal. En de materialen, god, vreselijk, en dat van een BMW rijder

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        24 september 2019 om 19:50

        @poeperman: Heb je in de oude generatie Volvo bekeken of had je geen bril op?
        Volvo staat hier op een duidelijker hoger niveau dan BMW. Enkel de 7 serie kan misschien de afwerking en kwaliteiten evenaren. Kijk eens naar de harde kunststoffen in bijvoorbeeld een X3. Hoor eens hoe goedkoop de deuren klinken als je ze dichtgooit. Pak daar dan nog eens de matige NCAP resultaten bij en je kunt niet anders zeggen dan dat een BMW op niveau van Ford zit. Niks hoger. Misschien zelfs lager. Dat mensen daarvoor zoveel willen betalen bij BMW.

        Zelfs Mercedessen in de categorie lager dan de S-Kasse zijn binnen minder netjes afgewerkt en minder hoogwaardig. De A-, B-,C-Klasse en alle SUV’s in dezelfde klassen, kennen veel klachten van rammels, te veel geluid en andere ellende.

        Enkel Audi levert betere interieurs dan Volvo 2.0 modellen.

        Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      24 september 2019 om 18:26

      @kroon: volgens mij leveren de Duitse 3 allang mild hybrids

      Login om te reageren
      • kroon zegt

        24 september 2019 om 19:51

        @nautique206: nee hoor.

        Login om te reageren
        • nautique206 zegt

          24 september 2019 om 20:19

          @kroon: zeker wel, audi a4, a6, a8 , Mercedes c en s, BMW 5 zijn al een aantal modellen. Misschien nog wel meer, heb er verder niet uitvoerig onderzoek maar gedaan

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            25 september 2019 om 07:17

            @nautique206: kroon maakt de indruk een gefrustreerde Volvo verkoper te zijn die zich verveelt en wel mensen de BMW dealer aan de overkant van de straat ziet bezoeken.

            Login om te reageren
  8. agdesigns zegt

    24 september 2019 om 18:48

    P1800 liep zijn tijd dus ver vooruit.

    Login om te reageren
    • agdesigns zegt

      24 september 2019 om 18:49

      @agdesigns: *delete* ok mis de delete knop :) ging niet om het type

      Login om te reageren
  9. marcus1963 zegt

    24 september 2019 om 20:12

    Oké. Dan wacht ik op de XC60 P8

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 september 2019 om 15:25

      @marcus1963:

      Hoezo, ga je ‘m leasen?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North