• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW moet klant 1,7 miljoen betalen om deur die duim afhakt

Auteur: machielvdd, gepost 8 juli 2024 om 20:57 – 24 Reacties

BMW moet klant 1,7 miljoen betalen om deur die duim afhakt

Soft close-deuren zijn leuk, alleen niet als je duim ertussen zit.

Er zijn genoeg manieren waarop je letsel kunt oplopen met een auto, maar een vinger die tussen de deur komt is wel een hele lullige. Toch kan ook dit tamelijk vervelend zijn. Een BMW X5-eigenaar verloor een deel van zijn duim nadat deze tussen zijn soft close-deur terecht kwam. Dit gebeurde overigens zonder lawaai, dat dan weer wel.

Het incident vond plaats in 2016, dus dat is in principe oud nieuws. Het slachtoffer heeft echter een rechtszaak aangespannen tegen BMW en er is nu een uitspraak. BMW moet van de rechter omgerekend 1,7 miljoen euro betalen aan de beste man. Drie keer raden in welk land dit gebeurde.

Inderdaad, het was een Amerikaan die zijn duim verloor. Hij had eerst nog meer geld van BMW geëist, namelijk 3 miljoen dollar. Door zijn verwonding verloor hij namelijk inkomsten en kennelijk had hij een goedbetaalde baan. Hij was een zelfstandige software engineer en volgens hem verloor hij nu 250.000 dollar op jaarbasis.

Volgens BMW was het toch echt de eigen schuld van de man, die gewoon niet zijn duim tussen de deur had moeten steken. Dat stond toch duidelijk vermeldt in het instructieboekje. En met de deuren was er helemaal niks mis.

Helaas voor BMW heeft de rechter toch in het voordeel van de klant gesproken. 3 miljoen dollar vond de rechter ook een beetje overdreven, maar de man kan nu toch rekenen op 1,9 miljoen dollar.

Overigens is dit niet de eerste rechtszaak over soft close-deuren. Zo onderging in 2021 een Amerikaanse Mercedes GLE-eigenaar hetzelfde lot. Hij verloor daarbij ook een stukje duim. Mocht je dus soft close-deuren hebben dan is bij deze het advies om NIET je vingers ertussen te steken.

Via: Carscoops

Ook interessant!

  • Marechaussee koopt voor 6 miljoen euro aan BMW's
    Marechaussee koopt voor 6 miljoen euro aan BMW's
  • Nieuwe BMW X2 wordt een mini-X6
  • Video: karma voor BMW-hufter
  • Video: BMW-aso gooit hem ervoor

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, rechtszaak, X5

Vorig bericht: « Deze fantastische privécollectie gaat onder de hamer
Volgend bericht: BYD omzeilt Europese importtarieven »

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul58 zegt

    8 juli 2024 om 21:19

    Of juist een goed advies om (wetende dat je met 9 vingers prima kunt leven) te emigreeren naar Amerika en een auto te kopen met soft close deuren. Lekker opnieuw beginnen met een flink startkapitaal in het land der oppertunities.

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    8 juli 2024 om 21:29

    Heb je wel voltallige handen nodig als je zelfs te lui bent om je deur zelf dicht te doen?

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      8 juli 2024 om 22:13

      Softclose op een BMW is nog niet eens een deur die automatisch dichtgaat maar het laatste stukje trekt hij hem in het slot. Geen idee hoe het bij andere merken werkt overigens.

      Login om te reageren
      • Otua zegt

        8 juli 2024 om 23:05

        Ik weet ook niet hoe het bij andere merken werkt maar wel dat een veiligere variant (waar het in het scharnier zit) standaard is op ikea kastdeurtjes. Kan me niet voorstellen dat dit bij autodeuren ook prima toe te passen is maar dat zal wel weer een paar euro meer hebben gekost per deur.

        Login om te reageren
  3. kennone zegt

    8 juli 2024 om 21:32

    Ik vind het knap, ik zou serieus lawaai maken als een deel van mijn duim langzaam geamputeerd werd

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 juli 2024 om 07:37

      Was ook het eerste wat ook in mijn gedachte opkwam. Dat beperkt zich bij mij in ieder geval niet tot binnensmonds mompelen, vermoed ik.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    8 juli 2024 om 21:57

    Als hij echt zo’n goede software engineer zou zijn dat hij 250.000 dollar per jaar waard zou zijn had hij toch wel kunnen voorkomen dat zijn duim zo makkelijk gehacked zou worden.

    Login om te reageren
    • Otua zegt

      8 juli 2024 om 23:06

      Dit is dan ook een hardware probleem geweest ;)

      Login om te reageren
  5. sportevo zegt

    8 juli 2024 om 22:19

    Ik snap de meerwaarde van softclose niet. Mijn vader had het op zijn vorige X5 en op zijn 7-serie.

    Nou gooi ik zelf de deur nooit hard dicht (zo hard als nodig is) maar ik ken mensen die een autodeur zo’n zwieper geven dat deze echt dichtklapt. Wat heeft softclose dan voor nut (en is het wel goed voor het systeem)? Jij bent vaak de enige die het weet dat je het op de auto hebt.

    Dus elke keer doe je zelf de deur voorzichtig dicht om het softclose zijn werk te laten doen en tegen passagiers die het niet weten moet je elke keer roepen dat ze niet met de deuren moeten/hoeven te slaan.

    Of zie ik een nuttig voordeel over het hoofd?

    Login om te reageren
    • alassad zegt

      8 juli 2024 om 23:27

      Het gaat niet om het hard dichtslaan van de portieren, maar juist om het zacht dichtslaan. Je portier blijft dus niet ‘half in het slot hangen’ als je de deur te zacht dichtsmijt

      Login om te reageren
    • Ultimora zegt

      8 juli 2024 om 23:30

      Het voordeel is het niet maken van geluid. Mijn zoons slapen aan de voorkant van ons huis, en als mijn vrouw eerder thuis kwam en ze sliepen nog niet zo diep hoorden ze de deur(en) van haar auto en stonden ze binnen no time naast het bed. Met softclose had ze de deuren geruisloser kunnen sluiten en was dit probleem kleiner.
      Verder is het natuurlijk vooral om de buurman te imponeren…

      Login om te reageren
    • flatoutmarten zegt

      9 juli 2024 om 00:30

      Soft close is vooral handig als je een gepantserde BMW rijdt. Gek genoeg dacht ik altijd dat het was bedacht om juist dit soort vinger-incidenten te voorkomen! 🫢

      Login om te reageren
      • bunnylebowski zegt

        9 juli 2024 om 06:49

        @flatoutmarten bij een gepantserde auto gaat het portier juist gewoon dicht hoor. Maakt niet uit wat er tussen komt

        On topic: rechter had nu op z’n minst wel kunnen zeggen dat die amigo met chat gpt verder komt met 9 vingers dan in 2016.. of hij moet beter z’n best doen en een team gaan aansturen (hehe)

        Login om te reageren
    • hehe zegt

      9 juli 2024 om 00:57

      Ik heb een X5 met softclose en je ziet het helemaal goed, ik vind het echt een onzinnige optie.

      Mijn kinderen gooien de deuren altijd lekker stevig dicht, hoe vaak ik ze ook al heb proberen uit te leggen dat we softclose hebben.

      Nu lees ik dus hoe veilig dat eigenlijk van ze was. Goed gedaan dus, ofzo…

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      9 juli 2024 om 08:23

      Ik heb bij mijn S212 anders zeer regelmatig dat ik de deur een zwieper geef maar hij niet volledig in de slot valt.
      Dan moet ik de deur weer open doen en het nog eens proberen.
      Wordt er helemaal gek van. Het kan wel een zware geïsoleerde deur zijn maar hij hoort niet om de haverklap net niet in het slot te vallen. Dan vind ik softclose echt een uitkomst.
      Er zijn ook mensen die bij een panda de deur zo hard dicht gooien dat de ruiten er zowat uit vliegen. Daar kan ik helemaal niet tegen. Waarschijnlijk is het daar fout gegaan.

      Maar ik ga het er nog wel inbouwen.

      Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      9 juli 2024 om 09:29

      Volgens mij heeft het niets met het al dan niet dichtgooien van de deur te maken, maar met windgeruis. Doordat de deur zich helemaal in het rubber trekt, is er minder windgeruis. Net als ramen in stijlloze deuren, die bij het openen iets open gasn en bij het sluiten zich in het rubber duwen.

      Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    8 juli 2024 om 22:36

    1,7 miljoen Dollar is omgerekend 1,7 miljoen Euro ? Ik geloof dat ik eens even een FX-dealtje met je ga opzetten Machiel, dan word ik bij voldoende inzet nog rijker dan die afgekapte-duim-meneer. Met behoud van m’n duim 😃

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      8 juli 2024 om 22:41

      Eh ja, het was misschien toch 1,9 miljoen dollar

      Login om te reageren
  7. William zegt

    9 juli 2024 om 06:23

    Bij Rolls Royce sluiten de deuren geheel elektrisch, dus niet alleen het laatste stukje. Idem de Tesla Model X dacht ik. Gek dat daar nog geen rechtzaken lopen?
    Nog mazzel voor die software geek dat het zijn duim was, het had ook zijn leuter kunnen zijn.

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    9 juli 2024 om 07:02

    Ik heb het zelf gedaan met aanmaakhoutjes kloven. Zeker niet heel kansrijk als ik de fabrikant van de bijl nu aanklaag…..???

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      9 juli 2024 om 07:43

      Wanneer er niet duidelijk in de gebruiksaanwijzing staat dat je niet met het bijltje op je duim mag meppen geef ik je een kans…. In de 🇺🇸 dan. Net als die domme waarschuwing “hot” op en plastic beker hete koffie. En the hell: “objects in mirror are closer than they appear” die alles USA geleverde auto’s ontsierd. Beperkt zicht zelfs…

      Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    9 juli 2024 om 08:15

    Thumbs up voor de beste man!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      9 juli 2024 om 08:17

      Thumbs off dan, in dit geval ;-)

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        9 juli 2024 om 13:01

        Ober, mag ik tien negen bier?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North