• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD omzeilt Europese importtarieven

Auteur: RubenPriest, gepost 9 juli 2024 om 07:40 – 18 Reacties

BYD omzeilt Europese importtarieven

Geen stevige Chinese importtarieven voor het merk BYD!

Overheden kunnen allerlei regels opleggen. Uiteindelijk kun je vaak met wat creatieve maniertjes weer het voordeel bij jezelf leggen. Recent kondigde Brussel aan dat Chinese auto’s te maken krijgen met stevige importtarieven. De reden? Oneerlijke concurrentie vinden ze bij EU, want de Chinese overheid zou de eigene merken een handje helpen.

Voertuigen geproduceerd in China die vervolgens in Europa verkocht worden hebben te maken met importtarieven. Het tarief verschilt per merk, maar kan oplopen tot dik 38 procent. Er is een manier om importtarieven te ontlopen. Door de auto op Europese bodem te produceren heb je als merk niet langer te maken met deze tarieven. BYD heeft overigens te maken met een tarief van 17,1 procent.

Turkije

BYD is één van de eerste Chinese automerken die besloten heeft in Europa auto’s te gaan bouwen. Zo omzeilt het merk de tarieven. De fabriek komt te staan in Turkije. Het mooiste had natuurlijk geweest als de auto’s geproduceerd zouden worden bij VDL Nedcar zodat de Hollandse autofabriek weer in volle glorie kan draaien. BYD heeft echter gekeken hoe ze zo goedkoop mogelijk auto’s kunnen bouwen op Europese bodem om de importtarieven te omzeilen, dan kom je uit in Turkije en niet in Nederland. Turkije heeft namelijk een economisch samenwerkingsverband met de Europese Unie.

Voor de Turkse werkgelegenheid is dit uiteraard goed nieuws. Er gaat een groot bedrag van maar liefst 1 miljard dollar gepaard met de bouw van de nieuwe fabriek. De Turkse president Erdogan was zelfs aanwezig bij de ondertekening van de deal. Niet zo gek, want voor Turkije is dit belangrijk nieuws.

5.000 banen

Er moeten straks zo’n 150.000 auto’s van de band rollen. Naast een fabriek komt er ook een faciliteit voor onderzoek en ontwikkeling. Al met al brengt de nieuwe fabriek van BYD 5.000 banen met zich mee. De volgende stap is dat Europeanen zoals Nederlanders daadwerkelijk Chinese auto’s kopen

Ook interessant!

  • Chinese fabrikanten eisen importtarieven op Europese auto's
  • BREEK: tot 38,1% importtarief op Chinese auto's
  • BYD is slimmer dan de Europese Commissie
  • BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
    BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, fabriek, Turkije

Vorig bericht: « BMW moet klant 1,7 miljoen betalen om deur die duim afhakt
Volgend bericht: Porsche neemt sneller afscheid van verbrandingsmotor! »

Lees Interacties

Reacties

  1. cossiekiller zegt

    9 juli 2024 om 07:53

    Oh ja. Om een Turkse auto te kopen, sta ik wel te springen natuurlijk!
    Maar… Zit er dan een Tuuüter in?

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    9 juli 2024 om 07:56

    Gingen ze niet in Hongarije ook een grote fabriek neerplempen?

    Of heeft orban zijn solo slim in het oosten toch niet het gewenste effect gehad?

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    9 juli 2024 om 08:14

    Een Chinese auto bij een Mazda bord parkeren is een provocatie!

    Login om te reageren
  4. racerx zegt

    9 juli 2024 om 08:31

    Turkije is eveneens geen EU land, of hoeven ze enkel niet in China gebouwd te worden?

    Login om te reageren
  5. rogerzz zegt

    9 juli 2024 om 08:40

    De Turkse Lira is natuurlijk een enorm stabiele munteenheid, zoek voor de gein de ‘Turkish to Euro’ op in Google en selecteer de 5j grafiek en bekijk de rode glijbaan van deze waardeloze munt. Om daar een fabriek neer te zetten is ongeveer het equivalent van briefgeld in een AirFryer stoppen. Dat kan dus niets anders worden dan een doorgeefluik aan Europa, maar dat wisten we eigenlijk al.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      9 juli 2024 om 09:23

      Ideaal toch, je reeele loonkosten dalen alleen maar terwijl je de rest in euro’s en/of dollars importeert en exporteert.

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    9 juli 2024 om 08:42

    Nog een dingetje. Turkije heeft nog hogere importtarieven dan de EU voor Chinese auto’s. Namelijk 40%. Daar staat dan weer tegenover dat de Turken de Oeigoeren definitief onder de bus flikkeren. China dus goedkope toegang tot de Europese markt. En Erdogan heeft weer wat werkgelegenheid geritseld.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      9 juli 2024 om 09:49

      Dit snap ik dus niet. Moslimlanden blijven vrolijk zaken doen met China, wat Moslims in kampen stampt.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        9 juli 2024 om 10:44

        Er is nergens zoveel oorlog als in moslimlanden. Ze vinden elkaar dus niet allemaal even lief.

        Login om te reageren
  7. Robert zegt

    9 juli 2024 om 08:43

    “Turkije heeft namelijk een economisch samenwerkingsverband met de Europese Unie.”

    Dit is zó verneukeratief voor de EU. Ford verhuisde jaren terug een groot deel van z’n activiteiten vanuit hun fabriek in Genk (België), naar een splinternieuwe fabriek in Turkije. Met behulp van 100 miljoen euro aan EU subsidies. Om vervolgens van daaruit en onder gunstige belastingvoordelen nieuw geproduceerde auto’s terug de EU in te halen. Waarna de fabriek in Genk uiteindelijk ook nog werd gesloten…

    Nou ben ik pragmatisch genoeg om pro-Europa te zijn, maar ik snap heel erg goed waar die anti-EU sentimenten onder het populistische deel van de Europese bevolking vandaan komen.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      9 juli 2024 om 09:06

      @robert, het zijn geen subsidies, het betreft een lening, wel een verschilletje. Daarnaast is het bericht uit 2012. Dat is echt wel een tijdje terug, de banden tussen Turkije en de EU waren toen een stuk vriendschappelijker. De enige overeenkomst is dat Oranje toen ook van Turkije won (2x).

      Login om te reageren
  8. Joris24 zegt

    9 juli 2024 om 09:29

    Dat de chinezen zulle gigantische langetermijninvesteringen doen, laat zien dat ze echt alle ambities hebben om de westerse markt te veroveren. Dat betekent dat ze op termijn de Europese autobouwers gewoon echt definitief de markt uit gaan drukken met overheidssubsidies, kinder- en dwangarbeid en geen enkel oog voor milieu (enkel voor de bühne). Expansie ten koste van alles. En wij in europa staan er al jaren bij en vragen ons, door papieren rietjes drinkend, af hoe het toch zo ver heeft kunnen komen (net als met het russisch gas toen poetin Oekraïne binnenviel).

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      9 juli 2024 om 10:13

      Ik wil niet “that guy” zijn die overal zijn schouders over ophaalt, maar het marktaandeel van Chinese auto’s is nu nog geen 2,5%, op de BEV markt is dat 6%. Dat is echt nog best wel pover.

      Login om te reageren
  9. tommycooker zegt

    9 juli 2024 om 09:40

    Geschiedenis herhaalt zich. In de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw deden aziatische fabrikanten ook al fabrieken in europa en usa neerzetten om importtarieven te ontlopen. Alleen hebben we er hier nu minder aan omdat er inmiddels een oost-europa is bijgekomen en nog wat landen die er graag bij willen, dus open staan voor deals. We zijn nog ver verwijderd van vrije wereldhandel zonder schadelijke bij-effecten.

    Login om te reageren
  10. MarcoM zegt

    9 juli 2024 om 09:48

    Hyundai heeft dat een paar jaar geleden al gedaan met een fabriek in Tsjechie; vooruitziende blik.

    Login om te reageren
  11. William zegt

    9 juli 2024 om 12:56

    Dankzij het idiote beleid van de EU komt er hier dus geen werkgelegenheid bij. Ze subsidieren eigenlijk Turkije, een land dat niet eens in Europa ligt (Klein Azie, oftewel Asia Minor).
    En Turkije is een zeer antisemitische staat, met een dictator die ook nog eens de meest weerzinwekkende dingen zegt over EU landen. Waaronder Nederland.
    Bedankt Eurofielen in Brussel!

    Login om te reageren
  12. tuutertuuter zegt

    9 juli 2024 om 13:40

    Weet je in ieder geval dat de tüter altijd werkt.

    Login om te reageren
  13. Dr.Dre zegt

    10 juli 2024 om 10:20

    Ah, rijdt de directeur van het Louwman museum nu ook een door Louwman geïmporteerde BYD? De auto steekt mooi af bij het beton in de parkeergarage van het museum 😄.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North