• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW nu zelf onderwerp van overnamegeruchten

Auteur: sir_smokalot, gepost 17 juli 2007 om 08:55 – 22 Reacties

BMW logo

De overnamebeer is los. Er is qua overnames veel activiteit op de automarkt, en hiernaast zijn er nog veel meer geruchten. Een van de meest opmerkelijke geruchten is dat BMW, hardnekkig getipt als eventuele koper van Volvo, zelf in de belangstelling zou staan van Arabische en zelfs Chineze investeerders. Een woordvoerder van de familie Quandt, met 46,6% de meest belangrijke aandeelhouder van het Beierse merk, was er als de kippen bij om deze geruchten te ontkrachten.

Hoe het gerucht de wereld in is gekomen is niet bekend, maar voorlopig lijkt het er op dat BMW zo Duits blijft als schnitzels en zuiver bier. “Das ist absoluter Unsinn, ich habe keine Ahnung, woher das kommt“, aldus woordvoerder Jörg Appelhans. En daarmee is de kous voorlopig af. BMW heeft een beurswaarde van zo’n 30 miljard euro, bij een omzet van 49 miljard en een winst van 2,874 miljard in 2006.

Opvallend in de globale automarkt is dat Japan het enige land is dat zich qua overnamegeruchten een beetje in de luwte kan houden, in zowel Europa als de VS regent het gerucht na gerucht, terwijl de Japan wat dat betreft een baken van rust is.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW

Vorig bericht: « Bugatti Veyron Spider: 80 exemplaren
Volgend bericht: Clutchless shifting: waarom? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bisazza zegt

    17 juli 2007 om 08:57

    Luwte voor de storm? En aub niet Chineze investeerders…….

    Login om te reageren
  2. Bisazza zegt

    17 juli 2007 om 08:59

    Ik zie het trouwens al voor me:

    Mr. Ping Lee
    Geschäftsführer BMW AG

    Login om te reageren
  3. smoke zegt

    17 juli 2007 om 09:06

    @Bisazza

    Da’s nou het leuke van die Chinezen. Ze zijn, net zoals Arabieren qua kapitaal behoorlijk aanwezig, maar veel meer achter de schermen. Waar Arabieren hier en daar meer high-profile zijn, door bijvoorbeeld de grote investeringsmaatschappijen uit Dubai, zie je Chinezen eigenlijk niet, maar ze zijn er wel.
    In dit geval geloof ik trouwens meteen dat het gerucht op weinig tot niets gebaseerd is, maar je weet maar nooit hoe de toekomst zich ontwikkelt. Aston Martin wordt per slot van rekening ook als op en top Brits gezien, maar is dat al jaren niet meer, dus waarom zou BMW niet in buitenlandse handen kunnen vallen. Toch blijf ik er bij dat bedrijven als BMW en Porsche, waar grote traditionele families achter zitten, de laatsten zullen zijn die door buitenlanders overgenomen worden.

    Login om te reageren
  4. Huib zegt

    17 juli 2007 om 09:09

    No way! Straks zijn alle BMW’s zo onveilig als wat. Want ja, er moet dan absolute winstmaximalisatie komen, en besparen we op alles wat veel geld kost, Dus dan gaat de bijl door de BMW, en hebben we geen veiligheidsvoorzieningen meer. Of vergaloppeer ik mezelf nu??

    Login om te reageren
  5. Martijn zegt

    17 juli 2007 om 09:22

    bijna 3 miljard winst om 50 miljard omzet….. knap!! En neeeeeee niet verkopen…. anders koop ik het wel!!! ;-)

    Login om te reageren
  6. UeberPKW zegt

    17 juli 2007 om 09:33

    Beter blijft BMW gewoon zelfstandig.

    Login om te reageren
  7. Armada zegt

    17 juli 2007 om 11:23

    laten die investeerders zelf eens een keer een andere hobby zoeken.
    Die lui veroorzaken zoveel ellende bij bedrijven de laatste tijd.

    Login om te reageren
  8. Chrizzzie zegt

    17 juli 2007 om 11:43

    De jappanse OEM´s zijn veel meer in prive handen en zodoende hoor je daar minder over overnamens.

    Ik zie het al helemaal voor me als investeringsmaatschappij om een nieuwe OEM op te richten.

    Je koopt Jaguar / Land Rover en Volvo van Ford. Vervolgens koop je Jeep van Cerberus en de aandelen van BMW. Voor de groei koop je dan ook nog de aandelen van Tata die Daimler heeft verkocht en dan ga je een beetje spelen met platforms en synergie en dan cashen maar. (klinkt eenvoudig he)

    Het vraagt wel om een investeringsmaatschapij die over heel wat geld beschikt.

    Login om te reageren
  9. Lexus LS zegt

    17 juli 2007 om 12:49

    @Huib; ‘Kan je altijd nog een Lexus kopen ;) ‘

    Login om te reageren
  10. JPM zegt

    17 juli 2007 om 12:54

    Hmm aan de ene kant lijkt me dit geweldig voor durfkapitalisten maar aan de andere kant, het gaat om een autoproducent. Moeilijke beslissing, maar wat mij betreft mogen de Chinezen wegblijven. Vooral omdat ze geen oog hebben op kwaliteit maar puur op kwantiteit en cashen op korte termijn. Niets mis mee natuurlijk, maar niet als het ten koste gaat van BMW.

    Login om te reageren
  11. CSL zegt

    17 juli 2007 om 14:32

    Deze geruchten over BMW zijn al jaren, ze komen en gaan.

    Login om te reageren
  12. Beemer_1 zegt

    17 juli 2007 om 16:36

    Onzin … zou nooit gebeuren.

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    17 juli 2007 om 17:16

    dan hebben jullie zeker nog nooit van de familie Quandt gehoort .. met andere worden .. bmw word niet verkocht.

    Login om te reageren
  14. Greg zegt

    17 juli 2007 om 17:32

    De laatste zin is wel een interessante: “…… in zowel Europa als de VS regent het gerucht na gerucht, terwijl de Japan wat dat betreft een baken van rust is”

    Das inderdaad zo ja. Klasse van die gasten! Die japanners maken niet zoveel herrie, houden zichzelf in de luwte en onderwijl verkopen ze wereldwijd (Toyota) al de meeste auto’s en hebben ze al 2 teams in de F1 rijden. Honda is daarnaast nog nummer 1 in de motorfietsen wereld en Nissan is bezig om in het 4×4 segment de boel over te nemen.

    Chapeau!

    Login om te reageren
  15. smoke zegt

    17 juli 2007 om 17:56

    @Greg

    Ik denk dat dat vooral komt omdat het karakter van de Japanse economie meer gesloten is.
    Ook de bedrijfscultuur is er totaal anders, in de zin dat het veel meer een ‘age-class society’ is. De Zaibatsu-vorm die nog steeds erg aanwezig is in Japan houdt potentiele overnemers ook meer op afstand dan bij de meer open Westerse structuren.
    Het zorgt in ieder geval wel voor een stuk rust in de tent, maar gaat vernieuwingen denk ik wel meer tegen.

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    17 juli 2007 om 18:25

    Als de prijs hoog genoeg is dan is alles te koop zeggen ze wel eens en ik denk dat het voor ieder bedrijf waar is. BMW’s beurswaarde (de waarde op basis van de koers) lijkt me erg laag in verhouding tot de omzet en de winst..

    Login om te reageren
  17. Greg zegt

    17 juli 2007 om 18:29

    @Sir Smokalot
    I agree. Maar ook op het gebied van vernieuwingen zijn ze soms toonaangevend, die gasten.

    De Civic IMA en Toyota Prius waren als ik het goed heb de eerste hybride auto’s die te koop waren. Nu zie je dat allerlei anderen zoals GM ook hybride motoren bouwen.

    En men zegt dat de Lexus LS de Mercedes S-klasse heeft overtroffen in technologie (pro-actieve veiligheid, motorische innovaties e.d.)

    Login om te reageren
  18. BMW-fan zegt

    17 juli 2007 om 19:00

    Weet je wat ik me nou afvraag?? Hoeveel schuld zouden al die auto fabrikanten nou hebben. Zoals Ford, GM, VW, BMW of mercedes!!! Weet iemand hoe en of daar overzichten van zijn??? Want volgens mij gaat het bij BMW al jaren erg goed op financieel gebied (de rest ook hoor;) ). Ik bedoel dat ze ieder jaar weer meer winst maken enzo dus ze zouden toch schulden vrij moeten zijn ondanks het rover debakel van een paar jaar geleden????

    Groetjes

    Login om te reageren
  19. Eric zegt

    17 juli 2007 om 21:38

    Beemer_1 : “Onzin … zou nooit gebeuren.”

    lincoln : “dan hebben jullie zeker nog nooit van de familie Quandt gehoort .. met andere worden .. bmw word niet verkocht.”

    Prachtige bijdragen, perfect beargumenteerd. Ik denk dat veel lezers hun mening hebben bijgesteld na het lezen van jullie uitleg. ;-)

    Login om te reageren
  20. Sir Smokalot zegt

    18 juli 2007 om 11:04

    @Eric

    Ik vind de bijdrage van lincoln anders helemaal niet zo nutteloos. Hij weet kennelijk wie de familie is en wat voor positie/invloed deze in Duitsland heeft (behoorlijk conservatief, een van de grootste financiële steunpilaren van de CDU/CSU). Ik vermoed ook dat zij BMW niet zo snel op zullen geven, aan de andere kant is, zoals WoOody al zei, voor het juiste bedrag alles te koop…

    Login om te reageren
  21. Eric zegt

    18 juli 2007 om 23:46

    @Sir Smokalot

    Natuurlijk vermoed ook ik dat dat zo’n beetje is wat lincoln bedoelt.

    Maar als je die bijdrage nog eens terug leest, zie je dat er geen woord in staat waaruit onomstotelijk valt op te maken dat hij inderdaad bedoelt wat jij (voor hem) uitlegt.

    Hij zou bij wijze van spreken net zo goed kunnen bedoelen dat de Quandt familie BMW niet zal verkopen omdat ze Chinees eten niet lekker vinden en tafeltennis een kl*tesport. ;-)

    Ik hoop dat je mijn punt begrijpt: Het zou leuk zijn wanneer mensen hun standpunt enigszins proberen uit te leggen of te beargumenteren, in plaats van alleen een aantal “oerkreten” in te typen.

    Login om te reageren
  22. bmw freak zegt

    21 juli 2007 om 20:40

    KAN NIET !!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North