BMW reïncarneert de 30i als viercilinder?

Auteur: , 46 Reacties

Nee, uit de 330i van de toekomst komt geen sonore zes-in-lijn roffel meer, maar het geluid van een 2.0 Twinpower turbo. De viercilinder-infiltratie neemt hand-over-hand toe in München.

BMW TwinPower

Badges verkopen automodellen, zo veel is duidelijk, en sinds de steeds belangrijker wordende downsizing rommelen autofabrikanten dan ook regelmatig met hun typeaanduidingen. Volvo is een mooi voorbeeld van een merk waarbij ik echt geen idee meer heb wat wat is, met hun T2 t/m T8-letterbij, waarbij de ene T5 nog een vijfcilinder heeft, en de andere al een viercilinder.

Maar ook BMW kan er wat van. De motoren worden er kleiner, maar omdat de vermogens wel stijgen gaat het consequent een stapje omhoog in zijn typeaanduidingen. Dit is marketing: een klant die zijn 325i inruilt voor een sterker model voelt zich beter als hier 328i op staat, en niet 320i, want dat voelt toch als een stap terug. Op deze manier kan BMW bovendien 1 motorblok in diverse ‘smaken’ leveren, waarbij het voor de klant gemakkelijk te onderscheiden is welke variant sterker is.

Naar verluidt zit er weer een badge-ophoging in het vat voor de 2-, 3-, en 4 Serie, die misschien wat verwarrend is: de huidige 28i-modellen krijgen een upgrade naar 30i, wat betekent dat je nu met een 330i geen atmosferische 3 liter zes-in-lijn meer onder de kap hebt, maar een 2.0 viercilinder met turbo. Om het verschil met de zescilinder te behouden gaat deze bovendien van 35i naar 40i.

Als BMW consequent is, dan trekt het de gehele lijn door naar de hogere modellen, waar je nu 35i en 40i-modellen naast elkaar hebt die in feite identieke vermogens hebben. In de toekomst wordt het dus als volgt:

x40i = 3.0 zes-in-lijn
x50i = 4,4 liter V8
x60i = V12-topmodel

De sterkste viercilinder wordt nu een 30i, maar wat gebeurt daaronder? Voor nu zijn het allemaal viercilinders, voor de volgende generatie 1- en 2 Series lijkt dat te gaan veranderen, dus het is even afwachten hoe dit loopt. Bovendien: de voorwielaangedreven 2 Serie Active Drionpil heeft een 225i met 231 pk, slechts een paar pk minder dan de toekomstige 30i. Als BMW weer een 325i en 425i zou lanceren, dan ligt het voor de hand dat deze wel een beetje een gat met de 30i heeft.

Plug-in hybride

Oh, er komt ook nog een 3 Serie met stekker. Naar verluidt gaat deze 330e heten, een leuke knipoog naar BMW’s historische e-modellen.

BMW heeft zich er nog niet officieel over uitgesproken, maar de verhalen zoemen rond op fora als 2Addicts en Bimmerpost, en die weten doorgaans waar ze het over hebben. Zij kondigden ook al in een zeer vroeg stadium de splitsing tussen 3- en 4 Serie aan.



46 reacties

Bij het lezen van de titel dacht ik dat er een opgefokte 300+ pk viercilinder zou komen, maar nee dus.
“De sterkste viercilinder wordt nu een 30i, maar wat gebeurt daaronder? Voor nu zijn het allemaal viercilinders, voor de volgende generatie 1- en 2 Series lijkt dat te gaan veranderen, dus het is even afwachten hoe dit loopt.” – BMW heeft nu al 3 cilinder motoren voor de 2 AT (218, 220) daar lees ik even niks over, kopje koffie?
@rbngrt: De 2 Serie Klaus Wunderlich is geen 2 Serie. Da’s gewoon een nummer dat BMW op dat hoge ding heeft geplakt.

Als ik een vogelbekdier een gnoe noem betekent dat nog niet dat het er een is. Ik doelde nu specifiek op de RWD-modellen.
@sir_smokalot: Wanneer BMW zegt dat het een 2 serie is….Dan is het een 2 serie…..Of jij dat nou leuk vind of niet….
@norge: True. Maar ga maar eens naar de eigenaar van een full-spec M235i, en vertel hem dat ‘ie dezelfde auto rijdt als de 218i Active Reuma van de buurman. Wedden dat hij dit gaat proberen te weerleggen?
De 330i levert toch ook geen 300 pk nu.
@volvoturbo: Wordt tegenwoordig niet meer geleverd. Was altijd een zescilinder met 272pk. Zag laatst nog een 530i Touring rijden van de huidige generatie. Prachtig ingetogen, helemaal omdat ie exact hetzelfde eruit ziet als de ‘minder’ gemotoriseerde versies (de 535i heeft immers links en rechts die kenmerkende uitlaatpijpen).
@granlusso: mijn pa heeft nog een E60 530i uit 2008 met de 272pk variant. Bone standard uiterlijk, maar volgas loopt ie toch gauw tussen de 6.3 en 6.5s naar 100, op sprints sneller dan de 330i E46 en E90. Heerlijke souplesse ondanks het gewicht. Qua prestaties op papier niet veel sneller dan mijn 328i E46, maar qua gevoel een wereld van verschil, onder de 1750 toeren pakt hij zo direct op, ondanks dat het een automaat is. Dijk van een motor en de laatste 3.0 zes in lijn zonder turbo van BMW. Jammer dat dat nu een 4 cil wordt. Doorsparen voor een 35i of 40i dus!
Mooie stuk @sir_smokelot Dat is dus het nadeel als een fabrikant een numeriek typeaanduiding gebruikt wat moet refereren aan het vermogen en/of de hiërarchie.Op een gegeven moment kan men niet meer terug en instaat er verwarring bij de consument.Hetzelfde zie je bij opvolgers van (redelijk)succesvolle auto’s.Peugeot kon niet aankomen met weer een 309 bv en aangezien zij ten koste van alles de ‘nul’ willen behouden(lees 911) zitten ze vast aan hun eigen vastgelegde grenzen.
@sydney: @sydney: Klopt toch niet helemaal wat je zegt. Peugeot kan nieuwe modellen niet meer de naam 307 of 306 geven. Maar BMW kan voor de volgende generatie gewoon een 330 met dikke 6 cilinder uitbrengen.
@fejjie: Ik had het meer over het feit dat je als fabrikant met numerieke modelaanduidingen sneller een verwachtingspatroon wekt en daardoor soms wat de teleurstellingen dan de door mezelf genoemde voorbeelden.Begrijp me niet verkeerd, ik ben meer van de cijfertjes op een auto dan meestal verkeerd gekozen namen.
What’s next, het bericht dat de 20i en 25i voortaan met een halve 6 in lijn door het leven moeten?
Ik vrees met grote vrezen en ben blij dat ik de tijd nog heb mogen meemaken dat het heerlijke 6 cilinders waren. BMW gaat zijn USP steeds meer verliezen en ik kan niet zeggen dat ik daar vrolijk van word..
@tupperware: *gaat heel snel kijken voor een E88/E82 125i/130i, E87 130i of F20 125i*
Ik ben bij zowel BMW als Mercedes al langer de draad kwijt wat betreft type aanduiding… Wat mij betreft bestel je zo’n auto toch zonder badges. Het liefst heb ik de BMW / Mercedes badge met 1/2/3/4/5/6/7 serie of A-klasse / B-klasse / C(Lx)-klasse / E-klasse / S(Lx)-klasse etc. De motor inhoud / vermogen mag wat mij betreft weg, is alleen maar stoer doen.
@mazdarx: MB E250, met een 1.8 turbo. Wat een grap.
@gregorius: BMW F20 125i: 2.0 twinturbo
noooooooooooooo
Al die cijfers en letters achterop zijn sowieso lelijk… Kan je gelukkig weglaten via de optielijst…
@PunicaOase: Wel hebben en niet laten zien is sowieso erg sterk.
Maar hoe doen ze dat dan met de 640i en de 740i? Die hebben meer vermogen (320pk) dan de 35i uit de 535i en 335i (306pk). Blijven die dan 640i en 740i heten, krijgen ze een upgrade naar 45i of wordt de 35i opgekrikt naar diezelfde 320pk, zodat ze alles als 40i kunnen aanduiden?
Hmm. De huidige 35i wordt 40i. Maar de huidige l6 30i wordt dan 35i? Of verdwijnt de huidige l6 30i?
@m550d: De i6 30i wordt al een tijdje niet meer geleverd, is in zekere zin opgevolgd door het i4 28i blok.
@granlusso: ah, dat wist ik niet. Ben enkel georiënteerd op diesel. Bedankt!
@m550d: No probs, en een fijne BMW diesel is ook niet verkeerd nee ;)
Dus eigenlijk krijgt de 328i meer vermogen en krijgt deze de naam 330i.

Best een lang artikel. BMW bouwt eigenlijk maar een paar motoren, in verschillende uitvoeringen. Een 1.5, 1.6, 2.0, 3.0, 4.4 en 6.0 benzine, en een 2.0 en 3.0 diesel over het helenmodellen gamma.

Dat was vroeger wel anders. De 320i was al een zespitter dat liep als een naaimachine.
Gaan ze dit ook door trekken naar de M modellen?
M3 een 3-cilinder
M4 een 4-cilinder
M5….
Ik zou hier grijze haren van krijgen..
@tupperware: M5 een vijfcilinder zou ik niet eens erg vinden.
Naar verluidt, voorheen was de x30i de 6 cilinder variant van de x28i. Het lijkt me sterk dat ze dit veranderen
Ik volg het niet meer! Ik rijd nu een 428i, betekend het dan dat deze dalijk gewoon gerebadged wordt naar 430i maar voor de rest exact gelijk blijft? Geen motor upgrade, 2 pijpjes links, alleen een re-badge? Dus dalijk sta ik langs een 430i bij het stoplicht maar is deze exact gelijk aan mijn 428i, op het naam plaatje na? Verwarrend…
Zou die 330e zakelijk aantrekkelijk worden?
Allemaal marketing geneuzel. Uiteindelijk geven de cijfers alleen nog maar de hiërarchie in vermogen aan natuurlijk, aantal cilinders, hybride enz doet er niet toe dan. Ik hoop in ieder geval ooit nog eens een lekkere BMW zescilinder te bezitten, 2e hands zijn er daar nog zat van.
Misschien gebeurt het allemaal sneller dan verwacht.. bmw.nl is offline vanwege ”onderhoud”..
Dus krijg je straks een 340i? Ik voel een rechtzaak met Volvo aankomen…
@E34M5Touring:
Zou die dan ook weer gekocht gaan worden door heren op leeftijd met een geruite pet..?
Zo jammer van die zescilinders. Die vierpitters zijn een stuk minder mooi.
Aah, dan klopt er nu nog minder van. Yay marketing .
Tja, eigenlijk snap ik het wel. Met m’n E46 330ci word ik compleet het snot voor m’n ogen gereden door een nieuwe 328i sedan of touring. Voordeel is wel dat ik langer kan genieten van het mooiere geluid. ;-)
Wtf?? Slecht nieuws op de maandag…..
knipoog e-modellen?

320e? 316e? of 2002e? of doel je op de ‘e’ in ” E30 “?
Lastig allemaal hè bij Volvo sir_rookteenhoopl? http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/13/volvos-nieuwe-motortypevermogensaanduidingstrategie
Die T8 is er ook inmiddels: 400 PK en de D6 is 285PK geworden. Details.
Zat er aan te komen natuurlijk. Ben ik lekker ouderwets met een zes-in-lijn.
eigenlijk boeit het allemaal niet zo wat de badge zegt…

voor mij telt enkel de tijd van 0-100, en het maximale koppel en wet toerengebied waarbij dat beschikbaar is.

Een touring met + 300Nm vanaf 1250rpm, en een 0-100 tijd minder dan 9 sec, boeit mij verder minder of het een 3-4-5-6 cil is, of een 1,0L of een 2,0L is… Als het maar lekker hoekt en genoeg oempf heeft :p
confusing! Vind het maar irritant dat ze zo aan het veranderen. bmw WAS in mijn ogen precies goed.
via Android app
Waar is de tijd dat bmw vanaf de 320i een 6 cilinder had.
Heerlijke blokken en mijn beschijden 2 liter 6 in lijn uit beiern loopt na 289000 nog als nieuw.
Voor mij niet meer minder dan een 6 cilinder uit beiern
Downsizing is z’n doel toch echt voorbij aan het schieten naar mijn idee… Er blijft haast niks over wat leuk is om nieuw te kopen. Fantastisch al die cijfers, doe mij maar een goede beleving met vooral een lekkere sound. Als ik een échte BMW hoor optrekken met dat snerpende, ongeblazen 6-in-lijn geluid wordt ik altijd weer vrolijk. Jammer dat fabrikanten tegenwoordig de keuze niet meer bij de consument leggen maar gewoon besluiten dat iedereen maar in een emotieloze 4 cilinder moet.
Ik had laatst een week een nieuwe C220 CDI als leenauto, wat een fantastische auto is dat. Echter, als je na die week weer in de vertrouwde 6-in-lijn 320 CDI stapt ben je dolgelukkig wat de motor betreft. Natuurlijk is de 220 vlot en soepel met automaat, maar qua geluid is het niks. De V6 diesel heeft het ook nooit gehaald ten opzichte van de 6-in-lijn bij Mercedes.
Gelukkig is er op autoscout24 en mobile.de nog genoeg moois te vinden, dus fijne 6 cilinders blijven voorlopig op de weg te zien! Ik hoef al haast geen nieuwe auto meer in deze categorie door al deze ontwikkelingen, ook al had ik het geld.
Zeer slechte zaak dit. Ik kom nog op het punt om mijn liefde voor BMW te ruilen voor een ander merk. BMW: dit is toch geen Freuden am Fahren meer. Volgend jaar helemaal geen 6 cilinders meer zeker? Ik ga straks echt geen 25.000 betalen voor een 4 cilinder BMW 530 of 330i. Richten jullie je maar op zuinige 6 cilinders. Desnoods een 1.8 6 cilinder. Dit is echt een dikke FAIL maar dat is mijn mening…,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).