MTM Audi S8 Talladega: knettergekke sedan met 760 pk

Auteur: , 32 Reacties

De strijd om de titel 'wie maakt de sterkste S8' is weer losgebarsten. MTM doet een gooi met een extreme upgrade, een tot 25 stuks gelimiteerde S8 Talladega met maximaal 760 pk (559 kW) en 945 Nm. Move over, ABT!!

Liefhebbers van Will Ferrell moeten we teleurstellen, want Ricky Bobby heeft niets met de auto te maken (Ferrell verkoopt namelijk al Dodges). Nee, deze uber-S8 is vernoemd naar de Amerikaanse Speedway waar in de jaren ’80 met een Audi 200 diverse records werden gebroken.

MTM zegt het motorblok uit de RS6 als basis te hebben genomen voor deze S8. Dit is in principe dezelfde 4.0 V8 als in de S8, maar wellicht met iets andere internals. Vervolgens werden de turbochargers, het uitlaatsysteem en waterkoeling aangepast, en de schakelmomenten naar 7000 tpm opgehoogd. Het resultaat: 0-100 in een belachelijk snelle 3,48 seconden, 0-200 in 10,51 seconden, en een topsnelheid van 325 km/u. Begrensd, wel te verstaan.

S8 Talladega motorblok

Maar: “Configured for fast laps on the Nardo Ring, exceeding 350 km/h would be no problem”, aldus Roland Mayer, eindbaas van MTM.

Ben je een van de 25 geluksvogels die er eentje mag kopen, reken dan met een pittige aanschafprijs. Waar een S8 in Duitsland 115.000 euro doet, kost dit exemplaar je 189.708 euro de neus. Hiervoor krijg je een verlagingsmodule, 21″ Bimoto’s, een opgepept interieur en een bodykit vol carbon op je zakensedan met een pk-gewichtsverhouding (en verbruik?) van ongeveer 1 op 3.



32 reacties

Zonder al die tupperware meuk erop zou je je schoonmoeder aardig ziek kunnen rijden na het kerst-diner. Heerlijk, ik wou dat ik ‘m had :)
Een van de weinige keren dat een tuningskuur ook qua uiterlijk een verbetering is. Niet te opvallend, maar subtiel dik. Motorupgrade is ook erg leuk…
Gemaakt voor snelle rondjes Nardo, dus best logisch dat ze dat ding Talladega noemen.
Of zoiets..
@rotarypowah:
Talladega is de zo’n beetje de snelste oval in de States, best logisch dus dat ze een auto die vooral rechtdoor wil daar naar vernoemen. Erg veel hoef je daar immers niet te sturen.
Oké, op Nardo hoef je bij bepaalde snelheden helemaal niet te sturen.
@rotarypowah:

Historisch verantwoordelijk noem je dat.
Een beetje als een 6.2 V8 een 6.3 noemen.
760 PK in een S8, 900/1000 paarden in een door Brabus onder handen genomen S65 AMG.Ik ben geen liefhebber.Wil een zeer comfortabele grote zakensedan met veel vermogen? Snap ik.Wil je een (zeer) snelle auto waarmee je de grenzen kan opzoeken van de auto en jij als bestuurder.Snap ik ook.De combinatie daarentegen niet,en blijkbaar de Audi’s en Mercedesen van deze wereld ook niet,anders komen ze in de wereld van niches vullen zelf wel met zo een auto.Het is dus gewoon een wedstrijdje ver plassen.
@sydney: ik meen dat een S8 tijdens dagelijks gebruik toch wel een hoger % van het totaal vermogen op de weg kan brengen.
@sydney: Man man man, wat een verhaal.
@mikkeloentje: Thanks, ik ben hier alle dagen.

Don’t forget to tip your waitress!
@sydney: zie het als een mooi horloge. Daar ga je ook niet 100 meter diep mee duiken, maar hij kan het wel.

Het is gewoon een auto die en heel erg comfortabel is en heel erg snel is. Dat os voor sommige mensen erg aantrekkelijk.
@gtwillem: Ik snap je vergelijk en moet je daarin dus ook gelijk geven.Maar ik ben zelf meer van het dicht bij het origineel houden.Daar ben ik een rare in.
Helemaal gek, zo gek dat ik ervoor pas. Doe maar een ‘gewone’ A8, liefst met 4.2 TDI. Ik vind ‘m ook hondslelijk trouwens, maar dat is mijn bescheiden mening.
@sir_smokalot Gooi er een beetje koffie in… Her en der toch wat schoonheidsfoutjes, niet conform jouw gebruikelijke kwaliteit :”).
@m550d: excuses! Zal de tekst nog eens lezen en corrigeren waar nodig.
Stilte is soms het beste antwoord… Wat een bak…
Mag toch hopen dat alle bezoekers hier bij Talladega eerst aan het circuit denken en daarna pas aan de film.
Anyway, leuk project. Vraag me altijd of je het als bestuurder ook echt erg merkt. Had laatst de S8 (oude 5.2 v10) van de baas van mn vrouw mee (hij is zn rijbewijs kwijt voor enige tijd kwijt) en het viel me al op hoeveel verschil die 115 pk extra tov van mijn A6 4.2 maakte. Wat een ding en wat een waanzin (als je m in de sportstand zet). Vond m eigenlijk bruter in de beleving vergeleken met de C63 en SL63 waarbij het de bedoeling was dat ze op hun staart getrapt moesten worden tijdens MB test dag op een vliegveld hier.
@gregorius:
MB testdag, vliegveld, Zwitserland, Buochs toevallig?
@gregorius: door jouw comment bedenk ik me dat die Wil Ferrell niet die kerel is van dat liedje ‘Happy’. Snapte die link al niet.. maar die was er dus ook niet.
@rotarypowah:

Dat is Pharell Williams.
I see what you did there.
Hoe zit het met de cilinderuitschakeling?
115k in Duitsland…
Die RS-achterkant staat hem wel goed zeg.
Wat een gruwelijk dik ding zeg. Niet te opzichtig maar wel ubervet. Hebbuh
Inderdaad hoe zit het met de cilinder uitschakeling? Voor de rest wel een dik apparaat. Hebben hebben hebben
Wat doe je dan als je naast een Tesla P85D komt te staan?
@koningcaris: Hopen dat de weg lang genoeg is zodat je genoeg ruimte hebt om je topsnelheid te halen.
@koningcaris:

Keihard revven.
@sir_smokalot: pk gewichtsverhouding 1 op 4? Wist niet dat zo een S8 3 ton woog? ;)

(Echt EU gewicht (met bestuurder incl. ) gewone S8 is ~2150kg)
@Onehp: wilde idd net hetzelfde zeggen!
@maseratizzzzzzzz @Onehp: Ik heb altijd de Stoopjes in mijn auto, vandaar dat ik er een beetje naast zat. :)
Aangepast!
Rs uitlaten zijn +1
Dik, maar toch jammer dat je die vier ‘dunne’ uitlaten nog gewoon ziet van achteren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).