• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW: software sjoemelaars of Brave Buben?

Auteur: jaapiyo, gepost 25 februari 2018 om 14:35 – 23 Reacties

M550d


Een op het eerste gezicht explosief verhaal dat afgelopen week naar buiten kwam, kent wellicht een plausibele verklaring.

Kwaliteitspublicatie Der Spiegel pakte afgelopen vrijdag groots uit met een nieuw verhaal in de slepende kwestie rondom uitstootnormen en software-gesjoemel. Dit keer zou BMW het bokkie zijn. De Kraftfahrtbundesamt (KBA) had pas net de BMW 320d ‘vrijgesproken’ van sjoemelpraktijken toen het volgende geval zich alweer aandiende. Dit keer zou de boosdoener de N57 motor met drie turbo’s zijn, zoals die onder andere geleverd is in de BMW M550d (rijtest) en BMW 750d.

De aantijging was niet mals: BMW zou de auto’s eerst een typegoedkeuring hebben laten krijgen, om vervolgens middels een update sjoemelsoftware ‘in te bouwen’. Sowieso klinkt dit al vreemd, waarom sjoemelen om een auto die voldoet aan de normen níet meer aan de normen te laten voldoen onder bepaalde omstandigheden. Maar je zou nog kunnen denken dat BMW dit zou kunnen doen om klanten een BMW-waardige Laufkultur voor te schotelen of iets dergelijks, die een kunstmatig geknepen blokje niet kan leveren.

De smoking gun was de veronderstelling dat BMW nerveus was geworden vanwege het feit dat de KBA een Siebener had gekocht om ex post extra tests te doen. De KBA voert vaker random tests uit met auto’s die van de productielijn afkomen om te checken of die aan alle normen voldoen. Toen BMW lucht kreeg van de nieuwe aanwinst van de KBA, wilde het naar verluidt per se ‘een servicebeurt’ doorvoeren op de auto.

Doch BMW ontkent die lezing. Het zou zelf contact opgenomen hebben met de autoriteiten vanwege een ‘eerlijke fout’. Dat zit zo: de N57 uit de M550d en 750d zit ook in de X5 M50d (rijtest) en X6 M50d. In die auto’s wordt de uitstoot echter extra gereinigd door AdBlue, terwijl dat in de M550d en 750d niet het geval is. BMW zou nu een software-update voor de X5 M50d en X6 M50d abusievelijk ook doorgevoerd hebben op sommige M550d’s en 750d’s, waardoor de laatsten bepaalde uitstootnormen zouden overschrijden. Geen Machiavelliaanse manipulatie dus, maar een eerlijk foutje, aldus BMW. 11.700 auto’s zijn in Duitsland inmiddels teruggeroepen om een en ander te fixen.

De verklaring van BMW klinkt soort van plausibel, maar of hiermee de kous af is, zullen we even moeten afwachten.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, 7-serie, BMW, Diesel, m50d, m550d, uitstoot

Vorig bericht: « Deze 640 pk sterke leerbar sprint naar Genève
Volgend bericht: Facepalm! Renault start F1-jaar niet met vol vermogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. daihatsucuore zegt

    25 februari 2018 om 14:41

    Zeker, die brave jongetjes en meisjes hebben toevallig net hier een foutje gemaakt. Kan iedereen gebeuren toch?

    En anders zoeken ze een zondebok en kiezen voor hem een passende straf. Bijvoorbeeld aan het meedoen van een onderzoek om te testen hoe schoon uitlaatgassen zijn ofzo.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    25 februari 2018 om 14:46

    Slachtoffers natuurlijk ..
    Sinds Trump is iedereen slachtoffer ..

    Login om te reageren
    • draadloos zegt

      25 februari 2018 om 15:55

      @lincoln: fake news..

      Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    25 februari 2018 om 14:55

    Prima, foutje kan gebeuren. Maar dan wel die adblue installatie inbouwen en niet software matig de boel flessen.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    25 februari 2018 om 15:02

    Ik twijfel er niet aan dat ze de boel bewust hebben lopen flessen…

    Maar ze doen het zodat ze er tenminste nog een beetje fatsoenlijke motoren in kunnen hangen.

    Kan dit alleen maar toejuichen.

    Login om te reageren
  5. iniesta zegt

    25 februari 2018 om 15:08

    BMW aub niet verontschuldigen door deze onzin!, van Mercedes kan ik het verwachten.

    Login om te reageren
  6. barry355gtb zegt

    25 februari 2018 om 15:18

    Beetje erg overtrokken verhaal over BMW, die de boel zgn bedonderen. Jammer dat AB dit stukje proza plaatst omdat het weer een lelijke deuk slaat in het imago van de Duitse Automobiel bouwers.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 februari 2018 om 15:27

      @barry355gtb: Die deuk hebben ze zelf al zo diep gemaakt dat iedereen die nu nog wil slaan alleen nog maar in het luchtledige slaat.

      Login om te reageren
  7. barry355gtb zegt

    25 februari 2018 om 15:47

    wat is de bijdrage van bmw hierin geweest dan?

    Login om te reageren
  8. prop zegt

    25 februari 2018 om 15:51

    Het zou ook best hypocriet zijn te denken dat VAG de enige is geweest.

    Login om te reageren
    • m54b30 zegt

      25 februari 2018 om 16:09

      @prop: Helemaal juist, lees eens voor de grap het eindrapport inzake diesel gate eens van de commissie.
      Echt elke autobouwer sjoemelt gewoon, enkel de regelgeving is zo vaag en ruim te interpreteren dat je ze er onmogelijk op kunt pakken, in de VS is dat heel anders. Daar is onlangs FCA voor de bijl gegaan waar ze nu verplicht hun diesels moeten fixen en dan nog een nader te noemen boete/schikking.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 februari 2018 om 08:39

        @m54b30: welk rapport van welke commissie? VW heeft gesjoemeld in de VS (en alleen daar), daar zijn koppen gerold, auto’s teruggehaald, boetes betaald, verliezen genomen. Dat is wel klaar. In de 2e fase is ontdekt dat elke diesel in de praktijk meer NOx uitstoot dan tijdens de test. Onwenselijk maar niet illegaal. We moeten ook niet meegaan in die hetze want anders kan er zo weer een hetze gebouwd worden over direct ingespoten benzine motoren, die stoten een berg fijnstof uit, onwenselijk maar niet illegaal. Eigenlijk zouden we ook die direct ingespoten benzine motoren meteen uit de stad moeten bannen. Dat kan ook allemaal als we electrisch gaan rijden. Maar daar is de tijd nog niet helemaal rijp voor. Het is dus in ons belang om eventjes niet mee te doen in de dieselhetze.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          26 februari 2018 om 10:48

          @mashell: Neehee, voor de zoveelste keer, hier hebben ze ook gewoon de boel lopen flessen. Europese bouwers, Europese testcyclus, ook gewoon fraude gepleegd. Cyclus herkennen, minder uitstoten, dat soort ongein.
          Enige verschil is dat ze het hier iets makkelijker hebben kunnen fixen (want de norm is minder streng) en de vervolgacties zijn ook minder streng.

          Login om te reageren
    • healey zegt

      25 februari 2018 om 16:17

      @prop: Voorlopig is VAG de enige die meermaals is gepakt. Audi zelfs drie keer. Voor de overige duitse merken bleek het later toch aan de regels te voldoen.

      Ik denk dat je naief bedoelt i.p.v. hypocriet, anders is je zin nogal raar.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        25 februari 2018 om 16:39

        @healey: Ze hebben ook tijd gehad, en konden na het VW debacle inschatten wat hun kansen waren om er mee weg te komen.

        Login om te reageren
      • m54b30 zegt

        2 maart 2018 om 01:20

        @healey: droom gerust verder, maar echt elke autobouwer sjoemelt met zijn uitstoot.

        Login om te reageren
  9. kermit123 zegt

    25 februari 2018 om 16:53

    Zat eraan te komen. Ook BMW heeft sjoemelsoftware. Zouden ook een fikse boete moeten krijgen net als VAG

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 februari 2018 om 17:21

      @kermit123:

      Denk dat dit de motoren voor Europa en Afrika waren ..

      Dus een boete is allang afgedaan bij enkele individuen in hun broekzak ..

      Login om te reageren
  10. 87sandyd zegt

    25 februari 2018 om 17:42

    Tegen Mercedes loopt ook een onderzoek. Was vorige week groot in het nieuws in Duitsland. Zowel een mail ervan gestuurd naar [email protected] en een bericht geplaatst bij een topic. Blijkbaar niets mee gedaan, jammer genoeg.

    Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      25 februari 2018 om 20:06

      @87sandyd: verbaasde ik me ook al over, dat er niets over gemeld werd op autoblog

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        26 februari 2018 om 08:08

        @nautique206: zwijggeld :p

        Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    25 februari 2018 om 19:12

    Net zoals VAG uitzoeken en indien fout ook straffen.

    Login om te reageren
  12. ikleesookoverautos zegt

    26 februari 2018 om 07:57

    Waar er diesel stroomt is er een rivier aan schandalen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North