• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Heeft Ferrari Marlboro reclame verstopt op de SF71H?

Auteur: jaapiyo, gepost 25 februari 2018 om 11:07 – 48 Reacties

Vet


Cue de X-Files muziek…

Met enige verbazing constateerden we vorig jaar dat Philip Morris International (PMI), het moederbedrijf achter rookwaar-merk Marlboro, hun sponsordeal met Ferrari een vervolg heeft gegeven. Dat lijkt in eerste instantie raar te zijn, daar sigaretten-reclames in de F1 al enkele jaren volledig in de ban gedaan zijn. De laatste race waar de naam Marlboro nog daadwerkelijk prijkte op de Ferrari, was de Grand Prix van Bahrein in 2008.

Enkele business-savy reaguurders gaven in de comments echter een soort van plausibele verklaring voor de deal. Naar verluidt treedt PMI op als een tussenpersoon: het koopt de real estate op de bolides van Ferrari op om deze vervolgens door te verpatsen aan andere bedrijven. Zou wellicht kunnen, hoewel we ons afvragen of PMI daar niet alsnog wat verlies op maakt. Immers zou Ferrari er waarschijnlijk niet al teveel moeite mee hebben om op eigen kracht wat sponsors te strikken.

Enfin, inmiddels is er wat meer naar buiten gekomen over de deal. Even los van bovenstaande verhaal over het doorverkopen van sponsorruimte, zou PMI ook haar extreem gezonde E-sigaret IQOS willen aanprijzen bij het F1-publiek via de Ferrari. Dit in een poging de wereld rookvrij te maken en rokers over te laten stappen naar een gezonder alternatief. Juist ja.

Gelukkig weten de slimmeriken die zich plegen te bewegen op Reddit wel beter. Zij prikken recht door de snode plannen van Ferrari en Marlboro heen. Stiekem heeft Ferrari namelijk gewoon weer een subliminale advertentie in de livery van de nieuwe auto verwerkt, zoals ze dat eerder ook deden met de ‘barcode-livery’. Hier, kijk maar, op het vleugeltje dat op de motorkap prijkt staat onmiskenbaar het logo van Marlboro:

marlboro

Illuminati confirmed.

Ook interessant!

  • Waarom je nu geen tabaksreclame op de Ferrari's ziet
    Waarom je nu geen tabaksreclame op de Ferrari's ziet
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Video: Ferrari schrijft zich af in recordtijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, livery, Marlboro, roken-in-auto

Vorig bericht: « Twee helden leggen het loodje op de Autobahn [updated]
Volgend bericht: Reminder: TopGear keert vanavond terug op TV »

Lees Interacties

Reacties

  1. phrank zegt

    25 februari 2018 om 11:13

    Dus Ferrari had in 1976 al Marlboro reclame

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 februari 2018 om 11:20

      @phrank: oh snap! Dus het is…niet waar…

      Illuminati not confirmed.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      25 februari 2018 om 11:39

      @phrank: of dit nu wel of geen reclamedingetje is, voor marlboro heeft het dus nu al gewerkt.

      Login om te reageren
  2. jvdwinkel zegt

    25 februari 2018 om 11:14

    Hadden ze in 1976 dan ook al Marlboro contracten.??.. dacht het niet… elke Ferrari kenner weet dat deze vorm een knipoog is naar de succesvolle 312t2 uit 1976 waar deze vorm aan de zijkant het startnummer bevatte… Bij de SF71H is dit leeg vanwege het ontbreken van startnummers bij een presentatiewagen… Beetje ERG kortzichtig heren en compleet de plank misslaan heet dat

    Login om te reageren
    • edjehaze zegt

      25 februari 2018 om 11:22

      @jvdwinkel: cool, weer iets geleerd! Bedankt!

      Login om te reageren
    • shadowbroker zegt

      25 februari 2018 om 12:03

      @jvdwinkel:misschien ben jij wel kortzichtig.. Je wilt niet welke marketing strategieën er zijn

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        25 februari 2018 om 14:03

        @shadowbroker: tuurlijk, de meest onwaarschijnlijke, meest ingewikkelde en minst logische uitleg is altijd de waarheid. En als dit dan ook nog gevoed wordt door onwetendheid (over de geschiedenis van Ferrari) dan ben je inderdaad kortzichtig. Als het doel daadwerkelijk was om verborgen reclame te maken, dan hadden ze dat vignet natuurlijk beter 90 graden kunnen draaien, want dan heeft de subliminal message veel meer effect.

        Login om te reageren
        • shadowbroker zegt

          25 februari 2018 om 14:10

          @vroaaar: Als je gewoon niet wilt accepteren op welke ‘gekke’ en ‘ rare’ manieren reclames gemaakt worden… Waarom zou het perse logisch moeten zijn?

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            25 februari 2018 om 16:19

            @shadowbroker: de aanname dat dit subliminal messaging is, is zwak omdat dat alleen werkt als het beeld logisch is. Heb zelf op een lab op de TU Delft gewerkt waar veel onderzoek wordt gedaan naar visuele waarneming en onbewuste effecte daarvan op voorkeur en keuze die mensen maken, en ik kan je vertellen dat subliminal messaging gewoon heel slecht werkt als het beeld niet logisch in niet in 1 keer te herkennen is. Dus een wit vlakje zoals op de Ferrari, doet mensen (in de meeste gevallen) denken aan een pijl (voorwaards) en niet aan het (90 graden verdraaide) “huisje” van het Marlboro logo.

            Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      25 februari 2018 om 13:27

      @jvdwinkel: 100% zeker dat het een verwijzing is naar Marlboro. Hier hoef je niet voor gestudeerd te hebben

      Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      25 februari 2018 om 14:05

      @jvdwinkel: klopt als een bus, die kankerclub was toen nog lang niet in beeld: https://www.auto123.com/en/racing-news/f1-looking-at-niki-laudas-ferrari-and-james-hunts-mclaren-of-1976?artid=159769

      Login om te reageren
  3. Jochempie zegt

    25 februari 2018 om 11:16

    Tsja, je moet het maar interessant vinden om te onderzoeken..

    Login om te reageren
  4. ghost zegt

    25 februari 2018 om 11:23

    Ach ja alcohol is ook slecht, ik zie niks anders dan Heineken reclame. Hoewel roken minder populair is geworden laatste jaren, vind ik het nog altijd erg krom allemaal om reclame voor tabak te verbieden en drank niet. Wees dan ook zo consequent om het goed te doen.

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      25 februari 2018 om 13:26

      @ghost: raar genoeg vind ik juist zulke bedrijven de sport de charme geven die het verdiend. Past er natuurlijk totaal niet bij maar toch…

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        25 februari 2018 om 15:18

        @henkhupelschoten: nee ja helema al mee eens maar of helemaal niet of wel, niet die hypocrisie.

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        25 februari 2018 om 16:22

        @henkhupelschoten: uitstoot van verbrandingsmotoren is toch ook slecht voor je longen? Logische combinatie dus ;)

        Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      25 februari 2018 om 13:41

      @ghost: je kunt alcohol nuttigen zonder verslaafd te zijn of verslaafd te raken. Met tabak en nicotine ligt dat toch wel wat anders…

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        25 februari 2018 om 15:20

        @coffeecup: jij dat zei mijn opa ook altijd, totdat hij zijn hele leven verzoop. Ik weet wel beter.

        Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          25 februari 2018 om 16:20

          @ghost: dan hoort je opa bij dat groepje wat wel verslaafd is geworden. Ik ben geen verslaafde en drink zo nu en dan een wijntje. Toch klote voor je opa hopelijk maak jij niet dezelfde fout en laat je alcoholische versnaperingen links liggen

          Login om te reageren
      • Forza zegt

        26 februari 2018 om 00:06

        @coffeecup: je kunt ook gelegenheidsroker zijn. Ook kun je alcoholverslaafd zijn. Dus ja, die twee liggen volledig op 1 lijn.

        Login om te reageren
    • weijs zegt

      25 februari 2018 om 23:40

      @ghost: Dan wordt het tijd dat Red Bull ook uit de F1 wordt verbannen en we alleen nog maar elektrisch aangedreven bolides hebben, uiteraard opgewekt uit zon- en windenergie (door biologisch afbreekbare zonnepanelen en windturbines).

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    25 februari 2018 om 11:28

    Over sluikreclame voor de tabaksindustrie gesproken:

    https://images1.persgroep.net/rcs/GRaLOgQFkxG6sxT7hp0xhgD7Ljk/diocontent/101002390/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9

    Krijg ineens ontzettend trek in een lekkere vette peuk!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      25 februari 2018 om 11:31

      @moveyourmind: Je krijgt door een sapjesproducent trek in een peuk?

      Login om te reageren
    • alfablog zegt

      25 februari 2018 om 11:41

      @moveyourmind: je bedoelt “rauch” denk ik?

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        25 februari 2018 om 11:45

        @alfablog: @jochempie: Mijn aan verslaafde hersens lezen: Rauch!

        Maar ik kreeg al zin in een peuk toen ik dat suggestieve logo op de topicfoto zag…

        Bijna alsof het een bevel is… Kan je nagaan wat voor zooi die sigaretten eigenlijk zijn…

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          25 februari 2018 om 11:45

          @moveyourmind: * aan nicotine verslaafde

          Login om te reageren
        • maferick74 zegt

          25 februari 2018 om 16:22

          @moveyourmind: Ik zie hier om mij heen ook schoorstenen die flink aan t puffen zijn… Hmm ik heb zin in n sigaret

          Login om te reageren
  6. marinepower zegt

    25 februari 2018 om 11:39

    Ik kwam in een hotel laatst twee Italianen tegen in een sportief rood-wit outfit. Ondanks dat er geen reclame op stond, straalde er Marlboro af van de witte vlakken op het voor de rest rode outfit.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      25 februari 2018 om 11:42

      @marinepower: niks ergers dan volwassen mannen in een formule 1 vest.. nja misschien genocide

      Login om te reageren
      • baske zegt

        25 februari 2018 om 11:46

        @cloverleaf: of een F1 pet?

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        25 februari 2018 om 12:28

        @cloverleaf: Niets erger dan andere de maat nemen, lutser!

        Login om te reageren
        • nicolasr zegt

          25 februari 2018 om 13:00

          @toniominestrone: Niks erger inderdaad dan anderen de maat nemen. Op een volwassen vent in een F1-vest na dan…

          Is cabaret he? Ik meen het allemaal niet zo.

          Login om te reageren
          • toniominestrone zegt

            25 februari 2018 om 13:02

            @nicolasr: Waarschijnlijk satire.

            Login om te reageren
            • nicolasr zegt

              25 februari 2018 om 13:10

              @toniominestrone: Nee. Cabaret. Als het satire was, had ik het wel satire genoemd!

              Login om te reageren
        • cloverleaf zegt

          25 februari 2018 om 13:09

          @toniominestrone: doe dat dan ook niet!?

          Login om te reageren
  7. menaz zegt

    25 februari 2018 om 11:49

    Dat vlak is bedoeld voor het nummer van de coureur. En stond ook gewoon op de sharkfin van de SF70H. Komkommertijd?

    Login om te reageren
  8. robert110 zegt

    25 februari 2018 om 11:52

    De horror.

    Login om te reageren
  9. dirkv zegt

    25 februari 2018 om 12:06

    En dat klavertjevier is dan zeker een hakenkruis…

    Login om te reageren
  10. okdoei zegt

    25 februari 2018 om 12:20

    Oke. Dus door “ontzet” te zijn over eventuele sluipreclame, die niemand zou snappen als iedereen zn mond had gehouden, wordt er nu dus reclame gemaakt. Als dit het daadwerkelijk vooropgezette plan zou zijn dan is dat redelijk geniaal. Wat me, net zoals die “sluipreclame”, redelijk vergezocht lijkt.

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    25 februari 2018 om 12:21

    Het feit dat de merknaam “Marlboro” zowel in het artikel als in de reacties eronder meermaals wordt genoemd, maakt dat de subliminale reclame dus gewoon werkt.

    Sh*t, nu doe ik het zelf ook ?

    Login om te reageren
  12. rob5nismo zegt

    25 februari 2018 om 12:25

    Ik koppelde de vorm meteen aan Marlboro ja.Straks heeft.McLaren verstopte JPS symbolen en Red Bull camel verwijzingen in de stier

    Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    25 februari 2018 om 12:40

    Wat zijn het toch een stel schavuiten bij Ferrari

    Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    25 februari 2018 om 14:28

    Waarom staat het klavertje 4 Quadrifoglio er nog op? Alfa heeft nu toch Sauber als partner

    Login om te reageren
  15. MaartenD zegt

    25 februari 2018 om 14:49

    De Ferrari ziet er wel weer beeldschoon uit..nu de successen nog

    Login om te reageren
  16. ikleesookoverautos zegt

    25 februari 2018 om 16:57

    Ik wacht wel op de uitleg van @Edge.

    Login om te reageren
  17. Edge zegt

    25 februari 2018 om 17:46

    @Jaapiyo: Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Marlboro ook de schoorsteen van Autoblog HQ laat roken

    Login om te reageren
  18. veenema007 zegt

    25 februari 2018 om 18:48

    Het witte vlak staat toch al jaren voor Marlboro, sinds de letters er niet meer mogen staan. Eigenlijk oud nieuws dus voor de diehard fans. Iedereen onder de 20 en sinds Max ineens kenners zijn, zullen het wel niet weten.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    26 februari 2018 om 18:12

    Wat is nou de grap, dat er een gekantelt huisje op een Ferrari staat of dat autoblog beweert dat er slimmerikken op Reddit zitten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North