• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW steekt de airbag in een nieuw jasje

Auteur: advertorial, gepost 6 januari 2017 om 12:00 – 22 Reacties

BMW-street AIR


En dat bedoel ik iets letterlijker dan je misschien zou denken.

Terwijl de gemiddelde auto voorzien is van een heel arsenaal aan airbags, bleef de motorfiets op dat gebied een beetje achter. Tot nu dan, want BMW (het merk dat ook het niet meer weg te denken ABS introduceerde op motoren) komt nu met een airbag voor op de motorfiets. Anders dan bij auto’s zit deze niet in het stuur, maar in je motorjas. Of eigenlijk eronder, want het is de bedoeling dat je het Street AIR-vest onder de Street AIR-jas draagt.

Deze combinatie van jas en vest is ontwikkeld in samenwerking met motorkleding-specialist Alpinestars en bestaat uit een airbagmodule die op de rug gedragen wordt, een lithium-ion accu en een drietal sensoren die in 30 tot 60 milliseconden een ongeval detecteren en de airbag met elf liter volume opblazen. Hoe snel dat gaat zie je in onderstaande video.

De luchtzak beschermt niet alleen de rug en schouders, maar ook de nek en zelfs je borst en sleutelbeen. Zo voorkomt het systeem bijvoorbeeld dat de kin van je helm in aanraking kan komen met je sleutelbeen, een confrontatie die de helm doorgaans wint. Door de ingebouwde accu en sensoren kun je de jas op elke motor dragen, of het nu een gloednieuwe S 1000 XR, klassieke R100 of een motor van een ander merk is.

Het Street AIR-vest en Street AIR Dry-jack zijn vanaf heden te koop bij de BMW Motorrad-dealers en heeft een setprijs van 1600 euro. In de loop van de 2017 komen er ook andere jassen bij die compatibel zijn met het Street AIR-vest. Meer weten? Klik HIER!


Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Raadvideo: wie is hier eigenlijk schuldig?
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, airbag, BMW, motoren, Video

Vorig bericht: « Koreaanse VW-topman achter tralies wegens sjoemelen
Volgend bericht: Welke Nederlandse rapper heeft nu een grijze wrapper? »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    6 januari 2017 om 12:22

    Het is een ontzettend duur merk, maar ze voegen wel wat toe. Niet het meest betrouwbare wat er is, maar stuk voor stuk toch bijzondere producten. Nu dus een airbag in de jas. Zou het ook staan bij mijn r26?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      6 januari 2017 om 12:28

      @lekbak: voortaan eerst maar het filmpje kijken…

      Je moet dus voor elke rit, of elke paar ritten je accu opladen. Dan zou ik ook graag de mogelijkheid willen hebben om een voedingskabel aan de motor te maken. De helft van de doorrijders heeft dat toch al ivm verwarmde handschoenen en/of laarzen. Als je nu een weekje gaat kamperen op je brommer kan je het vest niet eens gebruiken.

      Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    6 januari 2017 om 12:24

    Ze verkopen dus (gebakken) lucht

    Login om te reageren
    • snorrie zegt

      6 januari 2017 om 13:30

      @gertjan2012: gebakken lucht? Verklaar je eens nader?

      Login om te reageren
  3. mick09 zegt

    6 januari 2017 om 12:28

    De Italianen waren een stuk eerder dan de Duitsers.

    http://www.ducati.nl/news/ducati_announces_world_s_first_production_motorcycle_wirelessly_integrated_with_airbag_riding_jackets___the_multistrada_d_air_/2014/03/21/3147/index.do

    Login om te reageren
  4. ariif zegt

    6 januari 2017 om 12:31

    Een lithium-ion accu aan je rug.. ik voorspel nu al enkele brandjes

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 januari 2017 om 13:51

      @ariif: Wat heb jij in je broekzak zitten dan?

      Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    6 januari 2017 om 12:35

    Mooi spul hoor, alleen nog waanzinnig duur. Maar mocht ik woon-werk gaan rijden en het budget hebben komt zoiets er gegarandeerd. Ducati heeft trouwens iets soortgelijks.

    Login om te reageren
  6. baardmijt zegt

    6 januari 2017 om 12:41

    Mooie ontwikkelingen, waarschijnlijk zijn BMW rijders idd de aangewezen doelgroep, de S1000RR achtigen even buiten beschouwing gelaten.

    Het is echter niet nieuw, heb dit principe jaren geleden al voorbij zien komen. O.a. Held en Clover hebben soortgelijke producten in het assortiment. Damen ook volgens mij en er zullen er vast meer zijn. Stadler wellicht.

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    6 januari 2017 om 13:03

    Ook Alpinestars heeft airbag kleding. Maar net zoals in de auto heb ik het eigenlijk niet zo op airbags.
    Al mag het in de praktijk dan een stuk veiliger zijn dan niet.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      6 januari 2017 om 13:26

      @reistje: Dat is vreemd…

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 januari 2017 om 13:53

      @reistje: Wat heb je tegen airbags? Of hou je niet van dingen die veiliger zijn?

      Je draagt ook geen gordel?

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        9 januari 2017 om 15:16

        @fanboy: Jawel ik draag wel mijn gordel. Ik heb er verder weinig goede argumenten waarom ik er geen fan van ben. Buiten het argument dat het een botsing flink duurder kan maken dan nodig.

        Login om te reageren
  8. dare2think zegt

    6 januari 2017 om 13:11

    Ik zou niet elke dag mijn jas op willen laden.

    Login om te reageren
  9. autodrome zegt

    6 januari 2017 om 13:19

    En je benen dan?

    Login om te reageren
  10. autodrome zegt

    6 januari 2017 om 13:19

    Nek?

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    6 januari 2017 om 13:32

    Tja, motorrijden. Iets wat ik al lang op een soort bucket list heb staan, maar nooit heb gedaan. Met name omdat, iedere keer dat ik de stoute schoenen aantrok, een collega/vriend/familielid besloot zich met zijn motor in puin te rijden of erger. Dus elke keer maar weer uitgesteld. Dit soort innovaties helpen mij niet de motor op.

    https://media.giphy.com/media/7HnF4pkkBSl8s/giphy.gif

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    6 januari 2017 om 13:40

    Dainese en Alpinestars hebben dit ook al een tijd… Het is wel een interessante ontwikkeling, alleen nog wel erg duur. Nu bezuinig ik niet op mn veiligheid, maar m’n Dainese pak is nog uitstekend. Als er wat anders moet komen is een pak met airbags zeker een overweging!

    Login om te reageren
  13. Tuono zegt

    6 januari 2017 om 14:00

    Het op moeten laden en aansluiten op de jas is toch wel een belemmering.
    Voor woon-werkrijders een mooie toevoeging, ik zou het als recreatierijder echter niet aanschaffen. Dan liever een nek brace in combinatie met een goede rugprotector.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    6 januari 2017 om 22:05

    Mooi jassie.

    Login om te reageren
  15. r2d2 zegt

    10 januari 2017 om 03:25

    @Dizono: Wellicht waard om te rapporteren dat de airbag voor de motor wel al bestaat en al sinds 2007. Alhoewel niet geheel succesvol (want recalls, takata..je kent het..) heeft Honda dit geintroduceerd op haar Honda Goldwing, de ultieme lange afstands machine.

    Login om te reageren
  16. Joost zegt

    12 januari 2017 om 13:38

    Waarom een advertorial voor MOTORspullen op AUTOblog? Leuk artikel hoor, maar als het een paar dagen sticky is geweest, weten we het wel..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North