• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koreaanse VW-topman achter tralies wegens sjoemelen

Auteur: Dizono, gepost 6 januari 2017 om 11:13 – 20 Reacties

Volskwagen Santana


Gij zult niet sjoemelen!.

Vorig jaar schortte de Zuid-Koreaanse overheid de verkoop van een groot aantal VW-, Audi- en Bentley-modellen op wegens fraude met de uitstootnormen. Anders dan in Europa en de Verengide Staten zou het niet gaan om sjoemelsoftware, maar om het vervalsen van documenten omtrent de uitstoot en geluidsproductie van tachtig verschillende modellen.

VAG zelf kreeg al een tweetal boetes, een van 14.91 miljoen dollar voor het vervalsen van documenten en een van 31.87 miljoen dollar voor het misleiden van consumenten. Volgens de rechtbank is bewezen dat ene meneer Yun verantwoordelijk is voor het vervalsen van documenten. Doordat hij gegevens in deze documenten vervalste, kregen de auto’s onterecht een Koreaanse typegoedkeuring. Voor een aantal modellen leidde dat zelfs tot een definitief verkoopverbod.

De rechtbank rekent dat deze meneer Yun zwaar aan en heeft hem veroordeelt tot een gevangenisstraf van 18 maanden, zo meldt persbureau Reuters. Dat is nog eens wat anders dan een meer dan riant pensioen waar we in Europa sjoemeltopmannen mee straffen.

Foto van een Volkswagen Santana in China (ook ver weg): @pinut187 op Autojunk.nl

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Rechtszaak Sjoemelschandaal
    Rechtszaak Sjoemelschandaal VW nu in Amsterdam
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford

Nieuwste artikelen

  • De configurator voor de Bugatti Tourbillon is beschikbaar
  • Gloednieuwe hypercar van €3 miljoen blijkt rampenbak
  • Jij raadt nooit welke legende 60 kaarsjes uitblaast…
  • Verkeerde autobanden kosten 1 miljard euro per jaar
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Volkswagen, zuid-korea

Vorig bericht: « Dakar: Carlos Sainz moet opgeven na grote crash
Volgend bericht: BMW steekt de airbag in een nieuw jasje »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexaudi zegt

    6 januari 2017 om 11:17

    Ja, want Koreaanse merken sjoemelen natuurlijk niet.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      6 januari 2017 om 12:07

      @lexaudi: Deze VW topman is voor deze overtreding veroordeeld.
      Als jij daar een uitspraak over andere fabrikanten in wilt zien: Ga je gang.
      Bijvoorbeeld ‘Ja, want Amerikaanse autofabrikantens sjoemelen niet’.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        6 januari 2017 om 13:36

        @mout: Volgens mij kwam uit de praktijkmetingen van [url=http://equaindex.com/equa-air-quality-index/]equa emission analytics[/url] dat de Ssangyong Korando 2.2 Diesel een van de meest giftige auto’s zoniet [b]de meest giftige[/b] auto is qua NOx uitstoot in Europa.

        Giftiger dan welke Amerikaanse auto dan ook.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 januari 2017 om 13:48

      @lexaudi: Auto’s die niet aan de typegoedkeuringseisen voldoen moet je gewoon van de weg afhalen. Verkoop moet gestopt worden, en eventuele verantwoordelijken moeten bestraft worden.

      Met andere woorden, ze zijn lekker bezig in Zuid-Korea. Waar we hier in Europa er niks mee doen.

      Login om te reageren
  2. LaLancia zegt

    6 januari 2017 om 11:23

    VW hanteert toch een op z’n minst apart beleid. Alles is blijkbaar geoorloofd in de race naar werelddominantie. Terecht dat deze meneer is veroordeeld overigens. Kunnen we in Europa nog wat van leren.

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      6 januari 2017 om 11:47

      @lalancia: Probleem is als we in Europa bestuurders gaan vervolgen van autofabrikanten die bewust gesjoemeld hebben met de uitstoot van dieselauto’s we geen bestuurders meer over houden om die autobedrijven te runnen.

      Wat mij betreft wordt het ook wel tijd om de importeur van KIA – Picanto’s in Europa van zijn bed te lichten. Die auto verbruikt in de praktijk, zelfs onder ideale omstandigheden al snel 40% meer dan de opgave van de fabrikant. Het is zo erg dat zelfs Kassa er een uitzending over gemaakt heeft.
      https://m.youtube.com/watch?v=30ld13HLPIo

      Zelf ook zo’n picanto in 2012 als vervanging gehad van mijn Aygo (schadeherstel, was iemand achterop gereden) en dat ding zoop als een tempelier. Met veel snelwegkilometers (700 p.w.) had ik over anderhalf week 50% meer verbruik als ik in dezelfde tijd gehad zou hebben met mijn eigen auto.

      Toch had dat ding
      – een hardstikke ‘groen’ verbruiks-label.
      – op papier een lager verbruik (3.6L/100KM) dan mijn Aygo.
      – Waarschijnlijk grote BPM korting vanwege die de verbruikcijferfraude.

      Er is geen auto in het A segment dat zo’n groot verschil dat in de praktijk zoveel meer verbruikt als in de cyclus. Wat mij betreft pakken we in Europa dus ook gewoon deze oplichter op.(samen met importeur van de fiat 500 twinair)

      Login om te reageren
      • giulio zegt

        6 januari 2017 om 12:48

        Fantast-isch zeg, je bevindingen. Ik zal naar je luisteren en de bevindingen van de Zuid-Koreaanse overheid in de wind slaan. @fiestacruizer:

        Login om te reageren
      • sracert zegt

        6 januari 2017 om 17:25

        @fiestacruizer: Wat een lulkoek verhaal zeg. Wat mij betreft de topper van 2017! Opsluiten die zgn bestuurders, op water en brood.

        Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      6 januari 2017 om 11:49

      @lalancia: als de boete lager is dan de eventuele winst die ermee behaald kan worden dan zet men door.

      Beetje de rode draad voor kapitalisme.

      Totdat de hele planeet naar de klote is.

      Login om te reageren
  3. dieselkameel zegt

    6 januari 2017 om 11:24

    Je verwacht het niet…

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    6 januari 2017 om 11:27

    Zo hoort het. Hadden ze met Winterkorn en co ook moeten doen. Al zitten ze maar 1 jaar effectief achter de tralies. Ze zouden wel nadenken.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    6 januari 2017 om 11:29

    Nu maar hopen dat hij net zo’n pensioen als de Duitse toppers zal krijgen….

    Login om te reageren
  6. vorsprungdurchbetrug zegt

    6 januari 2017 om 12:03

    Goed begin, nu de Duitse verantwoordelijken voor de sjoemelsoftware van VAG nog achter de tralies.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 januari 2017 om 17:30

      @vorsprungdurchbetrug: Helemaal niet vooringenomen met zo’n gebruikersnaam of wel.

      Login om te reageren
      • vorsprungdurchbetrug zegt

        6 januari 2017 om 23:12

        @bofkont:
        Goed gezien, wat is daar mis mee?

        Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    6 januari 2017 om 12:18

    Tijd om dat hier ook te doen. Nu denkt de volgende in Korea wel een keertje vaker na voordat die zoiets gaat doen.

    Winterkorn daarentegen heeft vooralsnog alleen maar gewonnen. Dat is bijna een stimulans voor de volgende om ook zo te doen. Eerst een paar jaar dikke bonussen binnen harken omdat het kunstmatig goed gaat en als je rotzooi uitkomt dan stap je eruit met een zak geld na. Het bedrijf brandend achter latend.

    Login om te reageren
  8. diablogt zegt

    6 januari 2017 om 12:25

    ‘Afkijken mag, zolang je maar niet gepakt wordt’ hoor ik de heer Duin roepen door mijn wiskunde toets.

    Login om te reageren
  9. rikus zegt

    6 januari 2017 om 14:18

    Dat is even wat anders als een dik pensioen meegeven..
    Kijk Duitsland, zo pak je dat aan.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    6 januari 2017 om 22:05

    Heeft hij ook zo een bonus gepakt?

    Login om te reageren
  11. tarquesh zegt

    7 januari 2017 om 19:52

    Er word niet gesjoemeld in de auto-industrie. Ambtenaren maken belachelijke regeltjes waar niemand iets mee kan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North