• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW stopt hybride technologie in M-modellen

Auteur: Wouter, gepost 25 juli 2008 om 10:54 – 39 Reacties

BMW M3 E92


Brrrrr. Dat klinkt niet bepaald als een vooruitgang. Een M3 of M5 koop je tenslotte niet om op de meest voordelige manier 80.000 km woon-werk verkeer op jaarbasis af te werken. Gelukkig is de doelstelling van de technologie dan ook om snelheidswinst te bieden.

De technologie met de naam KERS zal BMW allereerst in de F1 gaan toepassen. De afkorting staat voor Kinetic Energy Recovery System. KERS gebruikt een sterke batterij die wordt opgeladen tijdens het remmen. Dat is een bekend principe, maar de energie wordt hier voor een ander doel ingezet. Met de energie van de accu wordt electromotoren aangedreven die er voor zorgen dat de auto sneller accelereert. In de Formule 1 zou dit tot 0,3 seconden tijdswinst per ronde moeten zorgen. Een zelfde systeem zou op termijn zijn weg kunnen vinden naar de M-modellen van BMW. (via AMS)

Ook interessant!

  • BMW X3 xDrive30e rijtest
  • BMW dumpt motorenaanbod
    BMW dumpt motorenaanbod bij grofvuil
  • Hybride BMW X5
    Hybride BMW X5 gaat kopje onder in Schoonebeek
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Garage: het onfortuinlijke einde van het GTI-project
  • Waarom heeft BMW nooit deze niche opgevuld?
  • Slecht nieuws voor mensen die de Audi Concept C niet mooi vinden
  • Eindelijk, een SUV van een luxemerk dat het wél begrepen heeft
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Hybride, Techniek, x6

Vorig bericht: « Burnout voor Tuschinski in Amsterdam
Volgend bericht: Gooi je haar los: Tata Nano ook als diesel en Fiat »

Lees Interacties

Reacties

  1. Frasker zegt

    25 juli 2008 om 11:05

    Het is ook geen voorruitgang, de BMW Prius.

    Login om te reageren
  2. Joerek zegt

    25 juli 2008 om 11:08

    Als dit een beetje werkt is dit echt ideaal! Aan de ene kant efficient gebruik van energie en aan de andere kant enorme accelleratie (gratis!) Een combi tussen elektro en benzine motor bij optrekken lijkt me echt de toekomst.

    Login om te reageren
  3. GOD zegt

    25 juli 2008 om 11:09

    Moest mezelf eerst een paar keer goed bitchslappen in het gezelschap van een sterke bak koffie voordat ik doorhad dat er stond:
    BMW stopt hybride technologie in M-modellen, inplaats van
    BMW stopt met hybride technologie in M-modellen.
    Ik dacht al waar hebben ze het over. Lekker belangerijk ook allemaal.
    Ik hoop dat het werkt en dat het mag en dat ze de enigste zijn die het mogen anders heb je er nog niet veel aan, maar we zien wel.

    * zwaaid met BMW flaggetje

    Login om te reageren
  4. RubenBaeten zegt

    25 juli 2008 om 11:11

    KERS op de slagroomtaart.

    Login om te reageren
  5. Suprageex zegt

    25 juli 2008 om 11:11

    GOD en spelling he ‘zwaaid’ XD :D j/k

    Op zich wel goed, want we trekken sneller op, en dat willen we toch allemaal?

    Login om te reageren
  6. Suprageex zegt

    25 juli 2008 om 11:13

    BTW: @autoblogger: gaan we nu al publiciteit maken tussen topics door? Laat dat toch gewoon in de hoek staan man!
    –edit: klik dan eens wat vaker man;)–

    Login om te reageren
  7. Zoepie zegt

    25 juli 2008 om 11:14

    Zwaait zou ik zeggen maar meningen kunnen verschillen

    En ik hoopte al bij het lezen van de titel op zo’n soort toepassing.

    Login om te reageren
  8. CRX zegt

    25 juli 2008 om 11:14

    Nee, heeft inderdaad niks met de voorruit te maken.

    Klinkt gewoon als een goed concept. Zowel voor de acceleratie als het verbruik. Je kunt wel roepen dat groen per definitie vies is, maar minder brandstof verstoken betekent ook meer geld overhouden. En als dat kan zonder dat het de prestaties nadelig beinvloed hoor je mij in ieder geval niet klagen…

    Login om te reageren
  9. Zoepie zegt

    25 juli 2008 om 11:14

    Te snel geklikt, zou het dan ook betekenen hoe harder je in de remmen gaat hoe meer power extra bij het optrekken :p

    Login om te reageren
  10. GOD zegt

    25 juli 2008 om 11:18

    @ Suprageex

    :) zo als ik al aangaf ben ik net wakker en grammatica was sowiezo al niet mijn sterkste vak

    Login om te reageren
  11. Ca.dil zegt

    25 juli 2008 om 11:26

    Oh als een hybride auto van een Japans merk exact hetzelfde doet, al meer dan 10 jaar. Hoor je alleen maar klagen, “ik rij liever echt” “en al dat accuzuur dan?”

    Maar als BMW het doet is het supergaaf megavet te gek!

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    25 juli 2008 om 11:33

    Wil niet veel zeggen hoor, maar een van de snelste productieauto’s ter wereld is zo groen als maar kan; Koeniggsegg E85 anyone?? daar hoor ik niemand over klagen…

    Login om te reageren
  13. Stefan zegt

    25 juli 2008 om 11:37

    Wow, +0,3 sec op een rondje bij een F1 auto!

    Wat zal dat dan wel niet schelen op een 0-100 sprint van je M3 of M5, 0,00000000000000000000000000001 seconde?

    Login om te reageren
  14. CSL zegt

    25 juli 2008 om 11:43

    Die KERS systeem komt als eerst op die extra snelle versie van de BMW X6.

    Login om te reageren
  15. CCX zegt

    25 juli 2008 om 11:43

    @Jesper

    koeniGsegg => 1G en dan op het einde 2G’s

    ontopic : In de F1-wagens zal het gewicht van die installatie toch het grootste probleem worden hoor denk ik

    CCX

    Login om te reageren
  16. Jantje zegt

    25 juli 2008 om 11:44

    @GOD
    Grammatica is niet je sterkste kant maar je maakte een fout in de spelling. :P (nog steends niet wakker zeker:P)

    Wel een goed idee, maar ”wat stefan zegt”

    Login om te reageren
  17. 3-Serie zegt

    25 juli 2008 om 11:54

    overtake button op het stuur ;-)

    Login om te reageren
  18. Mr. V8 zegt

    25 juli 2008 om 12:04

    Dit heeft toch niets met hybride te maken… Dit komt alleen maar ten goede van de performance en acceleratie, snap niet dat mensen hier dan negatief over kunnen doen… BMW is gewoon super innovatief en ik zie geen enkele reden waarom dit slecht zou zijn als het de performance ten goede komt!

    Login om te reageren
  19. thom zegt

    25 juli 2008 om 12:10

    @ MR V8

    Wat is hybride dan ?

    Login om te reageren
  20. thom zegt

    25 juli 2008 om 12:14

    Hybride
    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Hybride betekent: nauwe vermenging van ongelijksoortige zaken. De term hybride komt voor in de volgende verbanden:

    Hybride in de biologie is een kruising tussen twee soorten.
    Hybride in de muziek of beeldende kunsten is een kruising tussen twee of meerdere genres die wezenlijk van elkaar verschillen.

    Een hybride auto is een voertuig, dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt, bijvoorbeeld, door een benzinemotor en elektromotor.

    Een hybride fiets is een tussenvorm tussen een stadsfiets en een mountainbike maar tevens in de betekenis door meerdere krachtbronnen aangedreven. Bijv. elektrische fiets, door menskracht en elektromotor.
    Hybridisatie wordt gebruikt in de Atoomfysica bij het omvormen van s- en p-orbitalen naar spx-orbitalen: hybridisatie geeft een verklaring voor de vorming van bindingen gezien vanuit twee verschillende atoomorbitalen.
    Een hybride golfclub een golfclub welke wordt gebruikt om de eigenschappen van de zgn ijzers te combineren met de eigenschappen van zgn. woods

    Login om te reageren
  21. Josje zegt

    25 juli 2008 om 12:17

    ik vind het wel een vooruitgang!
    nu maar hopen dat we dan geen schok krijgen zoals de engineer bij BMW-Sauber
    http://www.formula1.com/news/headlines/2008/7/8139.html

    Login om te reageren
  22. Mr. V8 zegt

    25 juli 2008 om 12:52

    @ Thom, mijn zienswijze op hybride zijn auto’s die er vooral op gespitst zijn om het milieu en verbruik te verbeteren. Ik zie een échte hybrid als Prius en bijv een Civic. Niks sportiefs en gewoon saai… Daarom vind ik dat je dit niet echt Hybride kan noemen, maar dat is mijn mening…

    Login om te reageren
  23. Rovvel zegt

    25 juli 2008 om 13:24

    “Gelukkig is de doelstelling van de technologie dan ook om snelheidswinst te bieden.”

    Zou het niet eerder zo zijn dat BMW de hybridetechnologie gebruikt om het verbruik omlaag te krijgen, zodanig dat ze wat dichter bij de CO2-normen van de EU komen? Mochten ze op snelheidswinst uit zijn, dan lijkt het me stukken simpeler om de motor wat groter te maken of iets dergelijks. Uiteraard verkopen ze het als prestatieverhogend, anders zouden de fanboys niet langer meer met opgeheven hoofd hun stamcafé binnen kunnen. Ook wel slim om het eerst op de meest prestatiegerichte modellen aan te bieden. Zo vergroten ze het aura van ‘prestatieverhogende technologie’ waarna ze het zonder imagoverlies kunnen introduceren op de gewone modellen. Petje af toch voor de BMW-marketing.

    Ik ben overigens geweldig gelukkig dat BMW hybridetechnologie begint te gebruiken. Om het nou innovatief te noemen een dik decennium na de introductie van de Prius is een andere zaak.

    @Mr. V8: you funny guy….

    Login om te reageren
  24. Fout zegt

    25 juli 2008 om 13:25

    WOW DIE ADVERTENTIES ZIJN VIES!!! (Die dat er uitzien als gewone artikels) Ruiken jullie geld misschien?
    tss hollanders!!

    Login om te reageren
  25. Mr. V8 zegt

    25 juli 2008 om 13:36

    @ Rovvel, Thanks, i know… ;)

    Login om te reageren
  26. xaray zegt

    25 juli 2008 om 13:47

    ik snap er dus niets van. die batterij heeft bepaald een gewicht dus verbruik je meer en moet je “harder” optrekken om dat gewicht erbij te kunnen nemen en nog goeie cijfers erbij te leggen ook dus het volgende plaatje komt eraan.
    img src=”http://www.tuningstickers.nl/catalog/images/Calvin_BMW.jpg” width=”450″

    JAA JAA DIE-HARD BMW-FANBOYS NEEM HET MET EEN TIKKELTJE ZOUT

    Login om te reageren
  27. xaray zegt

    25 juli 2008 om 13:48

    ik snap er dus niets van. die batterij heeft bepaald een gewicht dus verbruik je meer en moet je “harder” optrekken om dat gewicht erbij te kunnen nemen en nog goeie cijfers erbij te leggen ook dus het volgende plaatje komt eraan.

    JAA JAA DIE-HARD BMW-FANBOYS NEEM HET MET EEN TIKKELTJE ZOUT

    Login om te reageren
  28. LP640 zegt

    25 juli 2008 om 14:32

    @ xaray
    juist……….. :?:

    Login om te reageren
  29. Ca.dil zegt

    25 juli 2008 om 15:15

    idd, 0.3 bij een f1auto op een heel rondje betekend heeeel weinig op een 0-100 sprint in een m3, oftewel marketing.

    @ Mr. V8

    Of je bent 12 of je hebt het iq van een grindtegel.

    Ik hoop dat het eerste het geval is zodat je je nog algemeen kan ontwikellen.

    Succes.

    Login om te reageren
  30. Ca.dil zegt

    25 juli 2008 om 15:16

    Ontwikkelen natuurlijk.

    Login om te reageren
  31. Mr. V8 zegt

    25 juli 2008 om 15:46

    @ Ca.dil, maak je niet druk man…

    Login om te reageren
  32. M-lover zegt

    25 juli 2008 om 18:12

    mooi, heb er nix op tegen!

    Login om te reageren
  33. Brenny zegt

    25 juli 2008 om 18:33

    Heel voorspoedig gaat de ontwikkeling niet:

    http://www.autosportzone.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2296&Itemid=30

    Login om te reageren
  34. romo zegt

    25 juli 2008 om 19:41

    Gelukkig laat de invoering nog even op zich wachten, dan heb ik nog even tijd om de laatste goede versie aan te schaffen………………………….

    Login om te reageren
  35. hape zegt

    25 juli 2008 om 20:12

    Gewoon hybridetechniek zoals in een prius maar dan met een sportief marketingjasje. Haal bij de prius de electromotoren weg en de acceleratie wordt ook minder…..

    Login om te reageren
  36. Johan zegt

    25 juli 2008 om 21:43

    0,3 seconden per ronde ! Da’s gigantisch. Da’s 30 seconden op 100 ronden ! Dan kunnen ze bijna de Ferrari’s bijhouden ! Tot die natuurlijk ook zo’n systeem hebben… Of het verboden wordt…

    Waar stopt het he… Nog wat zonnecellen er op, kinetische energie van de schokbrekers opvangen, propellor er op voor de windenergie, nog een afzuigslang onder de zetel om biogassen op te vangen, stoomturbine laten draaien met de hitte van de motor en de remmen, etc…

    Login om te reageren
  37. RDS zegt

    25 juli 2008 om 23:17

    vergeet iedereen dat in 2009 de f1 verplicht hybride moet zijn?

    On 22 December 2006, the FIA released the technical regulations for the 2009 season[24].

    Along with changes to bodywork, vehicle weight and tyre size, the document includes details of a “Kinetic Energy Recovery System”, or KERS. This is a regenerative brake device that is designed to recover some of the vehicle’s kinetic energy that is normally dissipated as heat during braking. The recovered energy could be stored electrically, in a battery or supercapacitor, or mechanically, in a flywheel, for use as a source of additional accelerative power at the driver’s discretion.

    bron: wiki

    Leuk dat de paarse broeken van BMW het als iets innovatiefs presenteren maar allef1 teams moeten het volgendjaar hebben.

    Oftewel mercedes heeft die tech ook gewoon over een jaar op de plank liggen.
    Leuk voor in de C 63 AMG KERS

    Login om te reageren
  38. RDS zegt

    25 juli 2008 om 23:19

    Overgens blijf ik wel een BMW fan…….

    Login om te reageren
  39. Beetje Verward zegt

    8 augustus 2008 om 15:12

    Zo, terug van vakantie dus een beetje verlaat. Deze reacties zijn dus echt om je kapot te lachen.
    Iemand heeft bv de “zienswijze” (klinkt geleerd) dat een BMW met een benzine EN electromotor (volgens hetzelfde principe als bijvoorbeeld de Prius) GEEN hybride is omdat het om extra acceleratie gaat en niet om verbruik. En dat hij/zij het daarom wel een goede ontwikkling vindt.
    En (zoals te verwachten) niemand die problemen heeft met de levensduur en verwerking van de accu’s. Niveau?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North