BMW verwoest na lancering op de A16

Auteur: , 51 Reacties

Het blijft oppassen met hobbeltjes op de weg.

BMW verwoest na lancering op de A16

Een bijzonder ongeval vond gisteren plaats op de A16 in de de richting van Breda. Ter hoogte van het knooppunt Ridderkerk verloor de bestuurder (m/v) van een BMW 4 Serie Cabrio de macht over het stuur, met een wel heel bizar resultaat.

Op dit moment is nog niets officieels bekend over de snelheid van de gecrashte auto, maar gezien de omstandigheden kan dit bijna niet met 100 km/u gegaan zijn. De BMW kwam uit de bocht op het stuk snelweg en gezien de bandensporen ging het daarna of even daarvoor mis. Onder het viaduct in de bocht zit een hobbel op de weg. Met een hogere snelheid kan het in combinatie met de hobbel eenvoudig zijn dat de auto in de slip is geraakt. De 4 Serie schoot door de geleiderail en ging met de heuvel mee omhoog. Vervolgens maakte de auto een klapper tegen een talud, viel naar beneden en kwam op het wegdek onder het viaduct tot stilstand. Een crash van jewelste.

De hulpdiensten kwamen snel ter plaatse en het stuk snelweg werd uren afgesloten voor het verkeer. Een traumahelikopter werd opgeroepen en landde op de oprit van het knooppunt. Over de aard van de verwondingen van de inzittenden is niets bekend. Wel is duidelijk dat de inzittenden werden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Zoals gebruikelijk met dit soort incidenten zal de politie onderzoek doen naar de toedracht. Op het moment van de crash reden er geen andere auto’s in de directe omgeving van de BMW. Hierdoor bleef het bij een eenzijdig ongeval.

Fotocredit: Weginsp. Michael (WIS_Mike) op Twitter. Met dank aan @2wheeler voor de tip!



51 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wow…
Het is een lekkere bocht, maar dit is wel héél hard gegaan.
@posthumus: Je komt los bij +/- 120 in de bocht, snap niet wat daar zo lekker aan is. De afslagen die op deze volgen, sure, maar deze bocht is gewoon een drama.
@soup: de hele A16 is een drama
@lekkerlinksrijden: precies. Op dat punt zitten wel meer hobbels waarvan je denkt “dat mogen ze best aangeven”
@lekkerlinksrijden: valt in het niet bij de N3, het gemiddelde bospad in Kazachstan is koninklijk als je ‘t vergelijkt…
@posthumus: idd… als je slipspoortje ziet, en weet 100km/h is 36m/sec en spoortje is minimaal 100m.. dan weet je al als je max vertraging 100->0 36mtr (of korter zou moeten zijn)… Een kleine schatting hier.. auto reed 200+ en verloor bij t “hobbeltje de tractie met de weg (theoretisch door een afgebroken achterophanging oid is dit ook mogelijk), maar dan nog steeds is t remspoor veel te lang voor 100km/u

Nb buiten de schade aan de auto die denk ik niet door de verzekeraar vergoed gaat worden want roekeloos rijgedrag, wie betaald de schade enz aan t wegdek? neem aan niet de burger.. Dus neem aan dat de RDW dat ook bij deze persoon verhaalt.. iemand enig idee?
@tvr1974: Verzekering betaalt altijd de wettelijke aansprakelijkheid, dus in dit geval het asfalt.
@tvr1974: gaat niet bewezen worden dat het roekeloos rijgedrag zou zijn geweest, dus de verzekering draait voor alle kosten op. Zoals het hoort in mijn ogen
@rijbewijzer: er loopt een proef met de ‘zwarte doos’ van auto’s om juist deze discussie te voorkomen. Iedereen betaalt mee aan dit soort ongevallen. Dat lijkt me niet de bedoeling.
@rijbewijzer: in eerste instantie moet een verzekering inderdaad uitkeren, maar als iemand als een debiel heeft gereden mag de verzekeringsmaatschappij ‘m van mij tot op het het bot kaaltrekken hoor…
@tvr1974: Rijkswaterstaat belast het door aan de verzekering, die past de bonus/malus aan (ofwel schadevrije jaren aan) van de verzekeringhouder. Dus die betaald uiteindelijk de reparatie.Dat gebeurde mij, toen ik tegen vangrail kwam.
@tvr1974:
Nog nooit zulke onzin gelezen, wiskunde was vast niet je sterkste vak…
@bimmert: ik zie dat ik idd wat fout heb neergezet.. Ging namelijk uit van 130km/u = 36m/sec
bij 100 die je daar mag is het 27.7m/sec en auto moet wettelijk 7.2m sec vertragen…
Lengte remspoor? Ca 100m (als je kijkt naar de foto’s op de weg..).. dus om af te remmen heeft de auto ca 10-15 sec nodig gehad (= schatting) om tot stilstand te komen.. ligt dan natuurlijk ook aan droog of nat en de weerstand van t oppervlak, maar gezien t dat z’n remspoor ruim 3 x zo lang is als dat je had mogen verwachten bij 100km/h kun je ervan uit gaan dat ie tenminste de dubbele snelheid heeft gereden.. En dan schat ik t echt nog heel voorzichtig in… Maar ok, is niet mijn taak om dit te stellen… dat mag de politie doen. Nb ik ken de locatie en tunnel goed en rijd daar ook zeker wel is harder dan 100 wat makkelijk kan, dus ik weet dat deze auto (veel) harder moet hebben gereden..
@tvr1974:
Nog steeds is het onzin, een auto die zijdelings slipt/glijdt over 4 wielen heeft bij lange na niet dezelfde vertraging als een auto die in 1 rechte lijn remt, ik vind je berekening leuk maar het is volkomen uit de lucht gegrepen.
Ging het hard, zat er iemand te slapen, of een klapband vlak voor de kuil?
@dutchdriftking: dit soort (eenzijdige) ongevallen is vrijwel altijd te wijten aan een (veel) te hoge snelheid, al dan niet in combinatie met alcohol- of drugsgebruik. Het kán zijn dat er een mechanische oorzaak is geweest (aan de auto of aan het wegdek) maar statistisch gezien is die kans niet heel groot. Zeker als de auto qua specs ‘uitnodigt’ tot een sportieve rijstijl.

Jammer van de auto iig. Hoop maar dat de inzittenden goed zullen herstellen.
Jetcars grappen in 3,2,1…
@rutgerg: Turquoise BMW 1 serie cabriolet te koop?
@rutgerg: helaas.. not today.
Het dak ziet er niet eens minder elegant uit dan in origineel staat
Breda en gedeelte a4 amsterdam naar den haag heb je wel twee irritante bobbel op wegdek. Als je boven 140 gaat dan ga je merken dat wielen van de grond komen
@elemento: daarom gewoon op de openbare weg aan de snelheid houden. Zo breng je anderen én jezelf niet in onnodig gevaar. Racen doe je op het circuit of een afgesloten weg.
@sirprize: Azijn.
@ozzytrk: een levensmiddel dat ontstaat wanneer gegiste producten verzuren door de juiste bacteriën.

Als bij de rijping van wijn lucht in het vat komt, kan de alcohol worden omgezet in azijnzuur, een schimmel bekend als azijnmoeder is hiervoor zelfs bewust ingezet, en ontstaat wijnazijn. Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur in water met geur- en smaakstoffen.

@ozzytrk: waarom azijn? Het is autoblog, niet roekeloosrijdenblog.
@sirprize: 140 = racen ??? Wat voor auto heb je dan in vredesnaam ,.een Daf 33 ?
@seicilindri: ok, nuance… “aanzienlijk harder rijden dan het maximum van 100 wat ter plaatse is toegestaan.”
@sirprize: haha, tja beter verwoord. Ik zie die 100 daar meer als een suggestie eerlijk gezegd want 100 is natuurlijk wel erg weinig als je daar s avonds om pakweg een uur of 11 langs komt. Bobbel of niet , het is echt niet nodig daar zo’n ongeluk te krijgen , ook niet met 140. Dan was je m.i. toch met iets anders bezig
Dat zijn van die slipsporen waarvan je onderweg denkt “poeh dat moet een klapper geweest zijn”.
Dat is een flinke hobbel daar idd, rij er regelmatig overheen
@koekwaus: en nog nooit gecrasht dus blijkbaar niet onveilig.
@sirprize: ik heb mn twijfels of ie wel zo veilig is, ik weet dat ie er zit, maar als je niet bekend bent daar schrik je wel even denk ik, en dat is met 100 km/h al
@koekwaus: ik ontken de bobbel ook niet, en je kunt er van schrikken (zeker in een klein licht autootje) maar als het echt onveilig was, had rijkswaterstaat het allang opgelost.
Het stuk A16 tussen Rotterdam en Dordrecht is gewoon kut (sorry voor mijn Frans). Ik rij nogal vaak over die weg en dat zijn geen hobbels meer die daar zitten maar verkeersdrempels.

Nu zeg ik niet dat deze meneer of mevrouw zich aan de max snelheid heeft gehouden maar ik wilde ff mijn beklag doen.
@Rick-dos: ik ben het met je eens. Zitten meerdere plekken waar je van de grond komt met 100+ km/u. Op de A12 trouwens ook her en der.
@stephane8200: dan moet je je wielophanging goed controleren want ik ben daar werkelijk nog nooit losgekomen van de weg.
@sirprize: mijn auto is 3 jaar oud en heeft een prima onderstel. Vorige week nog bij de dealer geweest voor een beurt. Staat net iets van 70K op dus versleten is het zeker ook niet.

Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
@sirprize: Sportvering. Ik ben daar ook al van de grond gegaan (haha!). De 2 linkse rijvakken zijn kut. 3de van links is goed te doen:-)
@stephane8200: Bij mij ook. Het opkomen van die verkeersdrempels is niet zozeer het problemen maar het er van afvliegen. Je smakt bijna tegen het wegdek.
@rick-dos: Gewenning voor verkeer naar België?
@alfapeter: Haha! Zoiets…
Het lijkt net alsof er een kentekenplaat tussen bumper en houder zit. Zou het zo’n harde klapper geweest zijn??
@towi1989: dat ziet er inderdaad heel raar uit, kunnen natuurlijk nooit van plek gewisseld zijn. Geen idee wat ’t is…
er zitten daar gevaarlijke hobbels, ook in de bochten. Dit stukje rij ik ook wel eens, en dan heb ik bij toegestane snelheid al wel eens het idee, dat het bij nat weer of een ruk aan je stuur zo maar mis kan gaan.

Hier het rare hobbeltje onder het viaduct waar deze auto uit balans is geraakt.
https://www.google.nl/maps/@51.8774648,4.5663509,3a,33.3y,138.3h,89.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4Gp9vzt6ohW-8LCc4kpkAQ!2e0!7i13312!8i6656
Is een erg vervelende hobbel, je hoeft niet eens erg veel te hard te rijden om daar te slippen, een stuk verder bij afslag Ridderkerk zit er ook een vervelend stukje op de fly-over. Altijd weer spannend op de motor.
Bobbel of niet, heeft dit ding niet gewoon met een wieltje in de berm gezeten na uitkomen bocht? De sporen starten daar?
Als Belg moet ik een smakelijk lachen om dat ‘hobbeltje’. Bij ons is zoiets ‘within parameters’ ;)
ATVR1974 : het zijn volgens mij geen remsporen maar slipsporen. Ik vermoed dat de BMW eerst met zijn rechterkant tegen de vangrail rechts is geklapt (gezien de schade rechts), vervolgens naar de linkerkant van de weg is geschoten, en vandaaruit weer teruggeketst naar de rechterkant van de weg en daar tegen het talud aankwam. Maar na de eerste klapper was de BMW waarschijnlijk al onbestuurbaar en had remmen geen zin meer, als de chauffeur daartoe nog in staat was geweest.
Heel af en toe kom ik op de A16/A15. Die bochtige stukken zijn behoorlijk slecht. Alsof we te maken hebben met een Oekrains wegdek.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).