• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW vreest Brexit, elektrische MINI’s uit Nederland?

Auteur: Dizono, gepost 27 februari 2017 om 10:14 – 31 Reacties

Nedcar Born


Goedemorgen nipte meerderheid van nationalistische Britten, wij gaan ook jullie elektrische icoon bouwen.

Tenminste, die kans is aanzienlijk. Vooralsnog was het plan om de volledig elektrische variant van de MINI in Oxford te bouwen, maar door de niet te voorspellen effecten van een ophanden zijnde Brexit is BMW daar nu van terug gekomen, aldus Handelsblatt.

Hoewel de Duitse zakenkrant kopt ‘Britain Could Lose Electric Mini to Germany’, daarmee doelend op het mogelijk bouwen van de eMINI in de fabrieken in Leipzig en Regensburg, wordt de fabriek van NedCar wel degelijk als alternatief gezien voor Duitse productie. Sterker nog, omdat men in Born ook al de plug-in hybride Countryman bouwt, lijkt een keuze voor Nederland zelfs iets logischer. Onlangs werd overigens ook al de BMW X1 aan de lijst met in Nederland gebouwde auto’s toegevoegd.

Met Rolls-Royce en MINI heeft BMW een behoorlijk aandeel in de Britse autoindustrie. Aangezien acht van de tien door BMW in Engeland gebouwde auto’s voor de export zijn bedoeld, kan het merk hard geraakt worden door Europese importheffingen op Britse auto’s. Pas als er duidelijke handelsverdragen zijn wordt duidelijk of de soep echt zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend, maar BMW lijkt dat in ieder geval niet te willen afwachten.

Ook interessant!

  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan
  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • Video - BMW in Nederland vindt vluchtstrook sneller
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, brexit, Elektrisch, engeland, MINI, nedcar

Vorig bericht: « In detail: de Red Bull RB13 in high res [updated]
Volgend bericht: Opsporing verzocht: Audi RS6 gejat. Alweer. »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    27 februari 2017 om 10:31

    Zou toch mooi zijn als ze het allemaal in Born onderbrengen. Goed voor de regio en voor NL! Kwalitatief zit het allemaal blijkbaar wel snor, gezien de lading modellen die toegevoegd zijn aan het productiegamma!

    Login om te reageren
  2. martijn11 zegt

    27 februari 2017 om 10:31

    Van mij mogen ze hier ook wel M-producten maken

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    27 februari 2017 om 10:37

    BMW maakt zich niet druk om een fabriek in Mexico en eventuele importheffingen maar wel om een Brexit en een handjevol electrische MINI’s? Dat klinkt niet erg samenhangend.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      27 februari 2017 om 10:46

      @mashell: misschien willen ze een statement maken naar Trumpie. Bij de Brexit gaat het puur om financiveel belang.

      Login om te reageren
  4. mgmgb zegt

    27 februari 2017 om 10:52

    Ergens heel kinderachtig, maar dat was de Brexit ook. Laat het een voorbeeld zijn, als je echt gelooft dat je achter je eigen grenzen terugtrekken de beste oplossing is, prima, maar verwacht dan niet economisch nog lekker te gaan.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 februari 2017 om 13:18

      @mgmgb: Idd, Groot-Brittannië staat er economisch nog slechter voor dan Griekenland, Italie en Frankrijk (bekijk anders even de staatsschulden van die EU landen), landen die elkaar iets te bieden hebben zullen altijd handje-klappen, handel is handel, ook als een land uit jouw denkbeeldige über EU stapt. Het IMF heeft gelijk, de enige oplossing is schuld kwijtschelden (van o.a. Griekenland), en u mag 3 x raden wie daarvoor op mag draaien (bekijkt u nog eens de staatsschulden (lees: begrotingsoverschotten) van NL en DLD.

      Login om te reageren
  5. schreute01 zegt

    27 februari 2017 om 10:54

    Wacht maar af. Als de eurosceptici de verkiezingen winnen gaat de productie gewoon naar Duitsland.

    Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    27 februari 2017 om 10:56

    Hopelijk krijgen de Brexitstemmers alleen maar meer argwaan bij het aanschouwen van dit soort gevolgen.

    Begrijp niet waarom mensen zo kortzichtig kunnen blijven denken over het feit dat GB alleen prima af kan zijn in een wereld waarin Europa en de VS langzamerhand alleen maar meer beginnen te verliezen op Azië, Rusland en het Midden-Oosten. Zolang we de rest van de wereld niet serieus nemen en onszelf per land superieur blijven vinden, denk ik dat Europa alleen maar verder wegzakt qua aanzien en economie.

    Sterker nog, ik denk dat het over 100-200 jaar alleen nog maar vergane glorie is hier (zoals het Romeinse Rijk).

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 februari 2017 om 11:26

      @granlusso: Waarom zet je het Midden Oosten in dat lijstje. Daar hebben ze olie. Wat niet alleen aan het opraken is maar waar de rest van de wereld ook nog eens hard aan het werk is om daarvan niet meer zo afhankelijk te zijn. Over 100 jaar is het Midden Oosten gewoon weer een grote zandbak met wat schaapsherders.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        27 februari 2017 om 11:34

        @mashell: Door de geschiedenis heen is het Midden-Oosten altijd het middelpunt van de wereld geweest, olie is het huidige krachtmiddel van de regio. Los van het feit dat de grondstoffenwinning daar langer door kan gaan dan men denkt (er is bijv. nog nooit geboord naar schaliegas), blijft het Midden-Oosten een verbindende factor in de wereld. Waar Azië en Europa afwisselend groeien en dalen (van succesvol naar straatarm), is het Midden-Oosten altijd redelijk welvarend gebleven. De enige reden dat het er nu zo’n puinhoop is, heeft toch echt te maken met de inmenging van het Westen.

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 februari 2017 om 13:22

      @granlusso: Hoe bedoel je nou “alleen af” ???
      Er komt gewoon een handelscontractje tussen GB en andere landen, maar met minder bemoeienis van onze Elite in Brussel..
      Zodra de politiek een substantiele invloed krijgt op de economie tussen verschillende landen, moet je je achter je oren krabben of dat wel goed is op langere termijn.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    27 februari 2017 om 11:34

    En nu hopen dat we hier inzien dat een Nexit geen oplossing is…

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 februari 2017 om 11:49

      @dutchdriftking: Blijkbaar wel. Want men wilt met 65 met pensioen, of ze willen de grenzen dicht, eigen volk eerst, referenda invoeren.

      Vooral die laatste vind ik eng, daarmee kunnen ze de eerder genoemde voorbeelden zelf regelen. Bindende Referenda zijn echt dramatisch, raadgevend referendum is dan iets beter.

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        27 februari 2017 om 13:00

        @granlusso: In Zwitserland doen we niet anders. Zo eng vinden ze het niet om de bevolking mee te laten beslissen.

        Login om te reageren
        • bouwvakkert zegt

          27 februari 2017 om 13:36

          @rulefollower: Ik gok dat de mensen in Zwitzerland beter opgeleid zijn en zich iets meer in de politiek interesseert. Vandaar dat ik denk dat het daar wel goed gaat.

          Login om te reageren
          • rulefollower zegt

            27 februari 2017 om 14:06

            @bouwvakkert: Als je de bevolking erbij betrekt is de kans ook groot dat ze er genuanceerder over nadenken en minder met de onderbuik stemmen uit frustratie.

            Login om te reageren
            • granlusso zegt

              27 februari 2017 om 15:36

              @rulefollower: Daar heb je een punt. Onderbuikgevoelens is namelijk altijd slexht

              Login om te reageren
  8. TimoBac zegt

    27 februari 2017 om 11:39

    Heerlijk, laat die gasten maar voelen wat voor negatieve uitwerkingen het verlaten van de EU heeft. Het ongefundeerde populisme zal dan hopelijk een toontje lager zingen in de rest van Europa. Zo, nu koffie.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      27 februari 2017 om 13:23

      @timobac: Goede gefundeerde reactie..

      Login om te reageren
  9. rulefollower zegt

    27 februari 2017 om 12:28

    Een meerderheid is een meerderheid. Het wordt eens tijd dat de (luie) ambtenaren gewoon verdragen gaan opstellen, naar het model EU-UK, of beter voor partijen. Regeren is vooruitzien, niet zeuren over de wil van de bevolking.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      27 februari 2017 om 12:38

      @rulefollower: Meerderheid is een meerderheid, oké. Maar laat dan de bevolking ook betalen voor een foute beslissing. Belasting betalen we om het land draaiende te houden. De gevolgen van een referendum mag men wat mij betreft direct doorrekenen aan de bevolking, ze wisten het toch zo goed? Dan ook op de blaren zitten

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        27 februari 2017 om 12:44

        @granlusso: Waarom is het een foute beslissing? Omdat ze dat op tv, krant en autoblog tegen u zeggen? Wat kost de EU, wat zijn de effecten van Target 2? Verstandig dat de UK vooraf uitstapt en niet wacht tot de EU zich zelf opblaast met alle ellende van dien. Maar ze hebben makkelijk praten, ze hebben geen Euro.

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          27 februari 2017 om 13:02

          @rulefollower: Ik zeg ook niet dat de Brexit nu al een foute beslissing is, dat zal de toekomst ons leren. Ik heb het over referenda in het algemeen. Ik heb gewoon een voorgevoel dat als Brexit tegenvalt, de regering alsnog de schuld krijgt. Het is zeg maar nooit goed, vermoed ik.

          Login om te reageren
          • rulefollower zegt

            27 februari 2017 om 13:05

            @granlusso: Tijd zal het leren, en geklaagd wordt er altijd. Maar ik denk dat we terug naar een EEG model moeten, en de pers eens het ware verhaal moet opschrijven, in plaats van een wit voetje te willen halen bij de “elite” (wat dat dan ook is). Ik vrees dat de nieuwe weg wel 10 jaar te laat komt, het systeem is al onherstelbaar beschadigd. EEG had alle voordelen zonder de nadelen.

            Login om te reageren
            • granlusso zegt

              27 februari 2017 om 15:37

              @rulefollower: I agree on that

              Login om te reageren
    • O plaat zegt

      27 februari 2017 om 18:50

      @rulefollower:
      Lenin werd gesteund door de Russische meerderheid. Hitler werd democratisch verkozen en de meerderheid van de Duitsers steunde de holocaust. De les hier is dat democratie geen garantie is voor een goede toekomst of humaan bestaan.

      Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    27 februari 2017 om 12:46

    Goed nieuws voor Nederland en de mensen die werken in Born

    Login om te reageren
  11. Rick-dos zegt

    27 februari 2017 om 13:21

    Ja joh, fantastisch dat Brexit! Voor ons dan… :) Financiële instellingen die hun activiteiten naar Nederland toe verhuizen, BMW die mogelijk de productie in Born aanzienlijk gaat opschroeven en er zal nog meer volgen.

    Maarrrrr de Engelsen zijn tenminste van die Polen af die hun banen inpikken… O nee, wacht…

    Login om te reageren
  12. desjonnies zegt

    27 februari 2017 om 14:06

    Ik vraag me werkelijk af of een BREXIT überhaupt zal bestaan.
    Hier kunnen we als kikkers onszelf wel opblazen om lekker groot te doen, maar de proof of the pudding is dat het VK een enorme export markt is voor Europese producten en vice versa.
    Er is zo gigantisch veel handel dat de voor en tegenstanders nauwelijks kunnen bevatten.
    Zo staan er in het VK veel autofabrieken van de Japanners als Nissan, Toyota en Honda en zijn de Britten weer helemaal gek op de Duitse producten van VAG, BMW en Daimler.
    Ik zeg dat het zo’n vaart niet zal lopen. de EU heeft immers al genoeg andere prioriteiten om landen bij elkaar te houden, neem de kapitaalstroom van het Noorden naar het Zuiden, neem de arbeidsmigratie uit andere EU lidstaten, neem de bar slechte economische vooruitzichten in bepaalde lidstaten en de migratie uit andere continenten.
    Daarnaast staat de concurrentiepositie van de oude wereld onder druk en is de belastingdruk in veel lidstaten te hoog.
    Neem dan nog even het migratieprobleem mee en de Brexit is relatief gezien peanuts en veel show voor de bühne.
    We kunnen niet zonder de Britten en andersom, zo simpel is het.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      27 februari 2017 om 21:16

      @desjonnies: Nissan heeft ook fabrieken in Spanje, dus ik denk dat die productie snel genoeg daar naartoe verschuift als ze een 10% importheffing moeten gaan betalen. De marges op zulke auto’s zijn niet zo hoog. Het VK kan dan zelf uitzoeken of ze meer voor EU auto’s willen betalen door ook een heffing in te voeren. Voor de gewone man is er niet veel keuze uit in GB gebouwde auto’s.

      Login om te reageren
  13. reistje zegt

    27 februari 2017 om 14:42

    We kunnen nu allemaal stom gaan lachen om Brexit. Maar het is echt niet alsof ze van de ene op de andere dag uit de EU stappen. Voordat ze er uit zijn zullen er alweer nieuwe handelsverdragen zijn met de EU en andere landen.

    Misschien niet direct even voordelig, maar goed geen gezeur over dingen als Griekenland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North