• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal Hollands

Auteur: Dizono, gepost 26 oktober 2016 om 07:43 – 52 Reacties

Afbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal HollandsAfbeelding MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal Hollands

Mini Countryman
Laat je niet afleiden door de gelijkenis met zijn voorganger, dit is echt een volledig nieuwe Countryman. Nu ook met stekker!

Dat dit geen facelift is van het vorige model, merk je vooral waneer je deze er naast parkeert; de nieuwe Countryman is liefst 20 centimeter langer dan zijn voorganger. Ook in de breedte groeide de Countryman iets, zij het met een minder schokkende 3 centimeter. Het zijn overigens louter de passagiers die profiteren van de extra centimeters, de bagageruimte is met 450 liter gelijk aan die van het uitgaande model. Pas met de achterbank plat kun je meer meuk kwijt in je hippe lifestyle crossover.

Het makkelijkste herken je de nieuweling vooral aan de zij- en achterkant. De voorkant lijkt nog het meest op het vorige model, terwijl aan de zijkant de andere verhoudingen, meer geprofileerde lijnen en andere ‘uitstroomopening’ in het voorscherm opvallen. Aan de achterkant zit de kentekenplaat voortaan in de achterklep, waardoor de auto meer lijkt op zijn kleinere broertjes.

Mini Countryman

Onder de kap veelal dezelfde motoren als in de hatchback en Clubman, al begint het gamma pas bij de Cooper met 136 pk en is de minder krachtige One vooralsnog niet leverbaar. Nieuw is de Cooper S E ALL4, met de aandrijflijn uit de BMW 225 XE: een plug-in hybride dus. De 1.5 driecilinder wordt bijgestaan door een elektromotor en samen brengen ze 224 paardjes naar het asfalt.

Natuurlijk heeft MINI aan de details gedacht. Zo is er een soort kussentje dat je over de dorpel van de bagageruimte klapt, waardoor je een simpel bankje creëert voor een picknick in de wilde natuur. ‘Daar komt een Countryman helemaal niet,’ ik hoor het je denken. Dat kunnen we binnenkort controleren, want MINI monteert in de Countryman de Country Timer. Deze detecteert oneffen terrein en laat vervolgens zien hoeveel tijd je buiten de gebaande paden of in België je doorbrengt.

Mini Countryman

Of de radio ook enkel afgestemd kan worden op 100% NL is nog onduidelijk, maar feit is wel dat elke nieuwe Countryman in ons land in elkaar geschroefd gaat worden. Dat is goed voor nog eens 1200 extra banen in Born. Ter vergelijking, bij overname door VDL werkte er 1500 mensen in Neerlands grootste autofabriek, nu zijn dat er al circa 4000. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 200.000 auto’s per jaar.

Ook interessant!

  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • MINI Strip is de definitie van een kale auto
    MINI Strip is het tegenovergestelde van full option
  • Mini Urbanaut
    Mini Urbanaut is ruimer dan Utrechtse studentenflat

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

countryman, Hybride, lease, MINI, nedcar, plug-in

Vorig bericht: « Forse kritiek op Max en zijn bandenslijtage
Volgend bericht: Mercedes-AMG E 63: het beest is los! »

Lees Interacties

Reacties

  1. bubbel zegt

    26 oktober 2016 om 07:52

    beter dan dan de vorige

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      26 oktober 2016 om 08:19

      @bubbel: Om het in het goed Nederlands maar eens gezegd te hebben: “If it ain’t Dutch it aint much.”

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      26 oktober 2016 om 08:56

      @bubbel: True. De jonge PC Hooftstraatmoeder kan haar hart opluchten.

      Login om te reageren
  2. draaiiorgel zegt

    26 oktober 2016 om 07:52

    Er is niks verkeerd aan de auto zelf en het rijdt hartstikke goed, ik vind MINI alleen altijd erg aan de prijs. Daarnaast is er aan de auto relatief weinig veranderd.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      26 oktober 2016 om 08:00

      @draaiiorgel: Eens, Mini’s zijn erg duur. Dat komt mede doordat de Mini’s tegenwoordig onderdeel is van BMW en dus veel onderdelen en materialen met elkaar delen.

      Ikzelf vind dit ding eigenlijk maar niks. Het is geen Mini…

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        26 oktober 2016 om 08:57

        @viezefreddyw: Mwa, ze maken ‘m gewoon duur vanwege ‘premium’ en dat succesvolle jongemannen en vrouwen daar gevoelig voor zijn. Restwaarde is overigens ook best ok.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          26 oktober 2016 om 09:38

          @stfu: Heb je helemaal gelijk in. Ze maken hem ook zo duur gewoon omdat ze het kunnen..

          Login om te reageren
  3. Foramen zegt

    26 oktober 2016 om 07:54

    Als blijk van dank zal het VDL personeel over een jaar wel weer staken en gaat deze productie naar de UK..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2016 om 08:09

      @foramen: want in het VK wordt helemaal nooit gestaakt? Nee serieus, als de Brexit doorgaat dan doet BMW die fabriek in Oxford gewoon dicht. Of de productie dan naar Born of ergens in Oost Duitsland gaat zullen we wel gaan zien.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        26 oktober 2016 om 08:21

        @mashell:
        De bittere ironie is dat na het compleet failliet van de Britse auto industrie, het de Japanse indringer/vijand is geweest die miljarden geïnvesteerd hebben in het VK en de Britse auto industrie hebben voortgezet.
        Succesvol en met heel weinig arbeidsonrust.
        En worden er uitstekende Honda’s, Nissan’s en Toyota’s gemaakt.
        Ding was dat de Japanners goed doorhadden dat er volop know-how was, maar het ontbrak aan organisatie, discipline en vertrouwen.
        Toen PSA hun Engelse fabriek sloot -een voormalige Chrysler Sunbeam fabriek, was de reden een politieke, PSA wilde geen revolutie in eigen land en sloot daarom één van hun meest productieve en best presterende fabrieken, waar voornamelijk 205 en andere GTI’s werden gebouwd.

        Login om te reageren
      • Foramen zegt

        26 oktober 2016 om 08:22

        @mashell: je snapt toch dat er in plaats van de UK ieder ander land had kunnen staan toch?
        Ik schreef de UK omdat daar bij de vorige staking sprake van was.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 oktober 2016 om 12:13

          @foramen: Maar daar stond het VK omdat MINI daar een fabriek heeft. Alleen is MINI eigenlijk net zo Brits als Weißwurst en Paulaner dus maakt het niet uit waar de fabriek staat.

          Login om te reageren
    • pjjmv zegt

      26 oktober 2016 om 11:32

      @foramen: Ha! Behalve dan dat de Britten alvast hun eigen ruiten in hebben gesmeten met de Brexit.

      Login om te reageren
  4. stephano zegt

    26 oktober 2016 om 07:55

    Ik heb het altijd wel een mooie auto gevonden om te zien. Helaas is hij wel flink aan de prijs.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 oktober 2016 om 08:10

      @stephano: Zo ver aan de prijs dat een echte BMW X1 waarschijnlijk niet veel duurder of zelfs goedkoper is.

      Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    26 oktober 2016 om 07:59

    Ah, meer banen in born. Dan zullen ze binnenkort wel weer gaan staken.

    Het went maar lastig zo’n grote mini, maar echt lelijk ziet het er op de foto’s niet uit.

    Login om te reageren
  6. fordnut zegt

    26 oktober 2016 om 08:06

    Bah, dit heeft toch niets meer met een Mini te maken. Ben ook helemaal klaar met het uitmelken van een retro concept. Net als bij Fiat.

    Login om te reageren
    • oversoft zegt

      26 oktober 2016 om 08:35

      @fordnut: En een iPhone is geen GSM… Hou toch op man, Mini is een merk, geen beschrijving.

      Login om te reageren
      • fordnut zegt

        26 oktober 2016 om 09:33

        @oversoft: Geef het dan een andere naam en badge als je lelijke grote gedrochten gaat maken i.p.v. de heritage van de Mini te verkrachten.

        Login om te reageren
        • reggie-boy_rood zegt

          26 oktober 2016 om 09:53

          @fordnut: maxi

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 oktober 2016 om 12:20

          @fordnut: maar ze hebben het een andere naam gegeven. MINI met hoofdletters en niet Austin, Innocenti, Leyland of Wolseley. Die historie (die al niet op het niveau van de kever, R4 of 2CV is) wordt dus helemaal geen geweld aangedaan.

          Login om te reageren
      • wingkel zegt

        30 december 2016 om 01:09

        @oversoft: “..mini is een merk, geen omschrijving..” die is top

        Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      26 oktober 2016 om 09:56

      @fordnut: Net als bij Fiat. En belachelijk en schandelijk zoals Porsche maar doorgaat met het uitmelken van de 911. En straks komt Renault nog met een nieuwe (nou ja, “nieuwe”) Alpine… moest niet mogen!

      Login om te reageren
      • ko4n zegt

        26 oktober 2016 om 11:01

        @perry_snijders: Wat porsche doet is anders dan wat Mini en Fiat doen. Porsche heeft de 911 ruim 50 jaar lang door ontwikkelt en subtiel het design bij de tijd gehouden. Mini en Fiat zijn na jaren van afwezigheid die modelnamen gaan plakken op auto’s die iets te vrouwelijk zijn en net wat te veel chrome hebben om zo het model opnieuw leven in te blazen.

        Login om te reageren
        • perry_snijders zegt

          26 oktober 2016 om 11:31

          @ko4n: Mini is nergens heen geweest, ze zijn de Classic Mini blijven produceren tot de nieuwe kwam. Mag het dan wel? ;-)

          Login om te reageren
    • mrB zegt

      26 oktober 2016 om 10:47

      @fordnut: Vuistregel bij mini: Alleen als 3-deurs. De rest ziet er uit alsof ze familie van de blobvis zijn:
      https://media.mnn.com/assets/images/2010/08/blobfish.jpg.638x0_q80_crop-smart.jpg

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    26 oktober 2016 om 08:10

    Helaas krijg ik ook inmiddellijk negatieve gedachtes en spoken er woorden als stakingen, arebeidsonrust en FNV bondgenoten door mijn hoofd
    Evenals Nationale Politie aanbestedingen en MINI.
    Want ook dat zou Nederland moeten doen, de MINI erbij nemen als politie voertuig, al is het alleen al voor de broodnodige diversiteit en als dank aan BMW
    En is een ietsje patriottisme best toegestaan, hebben we al zo weinig van.
    Ik bedoel maar, de Franse Gendarmerie of de Britse politie zie je toch ook niet in Subaru’s rijden?
    Is gewoon ondenkbaar

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 oktober 2016 om 09:03

      @desjonnies: I saw what you did there!

      https://www.google.nl/search?q=subry+impreza+franse+politie&client=ms-android-samsung&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjmgPi28_fPAhVI3iwKHaROA4wQ_AUIBygB&biw=360&bih=559#tbm=isch&q=subaru+impreza+franse+politie&imgrc=OA_pxQdIOKjvKM%3A

      Login om te reageren
  8. florisje zegt

    26 oktober 2016 om 08:14

    Mooie neus! Lijkt nu een stuk minder op een opgeblazen Cooper!

    Login om te reageren
  9. rovadepo zegt

    26 oktober 2016 om 08:15

    Goed nieuws, en mooie auto

    Login om te reageren
  10. mercedesclk350 zegt

    26 oktober 2016 om 08:15

    Kan er niet van houden, maar in die trim op de topicfoto wmb ook niet lelijk. Was die dat wel, deal with it want je ziet die hokken superveel in Nederland.

    Login om te reageren
  11. willeme zegt

    26 oktober 2016 om 08:17

    “Als MINI compleet ongeloofwaardig. Blablablabla.Merkwaarden overboord. Waar gaat het heen?”

    Feit is wel dat ik met name die lichtblauwe Countryman er zeer netjes uit vind zien. Ziet er stoer uit. Proporties en lijnen kloppen gewoon helemaal. Sterker nog: beter dan bij de gewone MINI hatch.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2016 om 08:18

    Typisch zo’n auto die ik nooit zou kopen.

    Login om te reageren
  13. TimoBac zegt

    26 oktober 2016 om 08:22

    Het is toch fantastisch dat Nederland blijkbaar nog kan concurreren op het gebied van auto productie met vele lage-loon landen?! Top voor elkaar! Die koplampen lijken trouwens wel bijzonder veel op de units van de fiat 124 spider!

    Login om te reageren
  14. WoutH zegt

    26 oktober 2016 om 08:26

    Best oké, ondanks dat er (weer) een mini fors gegroeid is.
    Ik ben echt fan van het lichtgevende antennetje op het dak!

    Ander vraagje,
    DeF56 mini is volgens mij verkrijgbaar met LED-achterlichten (toch?)
    Onlangs leek het alsof de remlichten hiervan oplichten als normale
    gloeilampen (vertraagd dus). Als ik het juist heb, waarom zou men dat
    doen?

    Login om te reageren
    • oversoft zegt

      26 oktober 2016 om 08:37

      @WoutH: Ik heb een F56 en alle lampen zijn LED (inclusief koplampen, als je die optie kiest).

      Login om te reageren
  15. Tuono zegt

    26 oktober 2016 om 08:58

    Deze Countyman kan de 5 deuren en opgeblazen achterlichtunits wel hebben.
    Wel jammer dat de grote cirkel in het interieur een karikatuur van zichzelf is geworden. Maak dan ook een rond scherm erin.

    Login om te reageren
  16. mijosu zegt

    26 oktober 2016 om 09:07

    Weinig mini natuurlijk, maar ziet er wel leuk uit. Dat interieur daarentegen ziet er niet uit. Kunnen ze die hoepel in midden niet nog groter maken?

    Login om te reageren
  17. verral zegt

    26 oktober 2016 om 09:08

    Sleutelhanger met flesopener?

    Login om te reageren
  18. jooz zegt

    26 oktober 2016 om 09:12

    Holland ligt boven de rivier, Born ligt onder de river; volledig Nederlands dus deze jongen maar echt niet Hollands ;)

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland

    Login om te reageren
  19. utregcity zegt

    26 oktober 2016 om 09:45

    Gebouwd in NL of niet, ik vind het een erg lomp apparaat. Sorry.

    Login om te reageren
  20. Jochempie zegt

    26 oktober 2016 om 10:35

    Hey, een Fiat 500X maar dan lelijk.

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    26 oktober 2016 om 10:35

    Tegenvaller. Van buiten minder veranderd dan zelfs Audi zou aandurven en het interieur dat lijkt nog steeds niet op iets wat een premiumprijs rechtvaardigt. Gemiste kans.

    Login om te reageren
  22. str8six zegt

    26 oktober 2016 om 11:39

    Meh, vind ‘m niet zo maar wel mooi dat Mini gewoon een flesopener aan de sleutelhanger doet.

    Login om te reageren
  23. madmarky zegt

    26 oktober 2016 om 11:46

    Ze zouden het gewoon de Mini Maxi moeten noemen.
    Niet lelijk, wel erg duur, desondanks veel gespot in de Nederlandse Vinexwijken als hippe gezinsauto voor de tweeverdieners.

    Login om te reageren
  24. pinut187 zegt

    26 oktober 2016 om 12:59

    Keer als huurauto gehad, kan er hard mee over de drempels..

    Login om te reageren
  25. Sjoerd zegt

    26 oktober 2016 om 13:42

    De yeti van mini

    Login om te reageren
  26. dillinger2016 zegt

    26 oktober 2016 om 16:05

    Mooi en getogen auto. Het is en blijft een mooi, leuk en sportief auto om te zien en te rijden.

    Login om te reageren
  27. mrweird zegt

    26 oktober 2016 om 21:17

    Tof dan Nedcar zo’n boost krijgt en leuke auto. Alleen, zou BMW de naam (Austin) Maxi ook over hebben genomen? Lijkt me meer van toepassing.. :-)

    Login om te reageren
  28. roeldriesvink zegt

    26 oktober 2016 om 21:44

    Mooi.

    Login om te reageren
  29. ramshoek zegt

    27 oktober 2016 om 10:20

    Best en luk ding voor een SUV.
    En natuurlijk hardstikkuh mooi voor Nederland dat we hem hier gaan bouwen.
    Kleine correctie. Hollands is hij niet, maar Limburgs.

    Login om te reageren
  30. teundelaat zegt

    18 november 2016 om 14:18

    Nee, het is geen MINI.. Maar toch vind ik hem wel echt heel leuk. Lekker dikke bumpers en staat stevig in zijn schoenen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North