MINI Countryman: volledig nieuw en helemaal Hollands

Auteur: , 52 Reacties

Laat je niet afleiden door de gelijkenis met zijn voorganger, dit is echt een volledig nieuwe Countryman. Nu ook met stekker!

Dat dit geen facelift is van het vorige model, merk je vooral waneer je deze er naast parkeert; de nieuwe Countryman is liefst 20 centimeter langer dan zijn voorganger. Ook in de breedte groeide de Countryman iets, zij het met een minder schokkende 3 centimeter. Het zijn overigens louter de passagiers die profiteren van de extra centimeters, de bagageruimte is met 450 liter gelijk aan die van het uitgaande model. Pas met de achterbank plat kun je meer meuk kwijt in je hippe lifestyle crossover.

Het makkelijkste herken je de nieuweling vooral aan de zij- en achterkant. De voorkant lijkt nog het meest op het vorige model, terwijl aan de zijkant de andere verhoudingen, meer geprofileerde lijnen en andere ‘uitstroomopening’ in het voorscherm opvallen. Aan de achterkant zit de kentekenplaat voortaan in de achterklep, waardoor de auto meer lijkt op zijn kleinere broertjes.

Mini Countryman

Onder de kap veelal dezelfde motoren als in de hatchback en Clubman, al begint het gamma pas bij de Cooper met 136 pk en is de minder krachtige One vooralsnog niet leverbaar. Nieuw is de Cooper S E ALL4, met de aandrijflijn uit de BMW 225 XE: een plug-in hybride dus. De 1.5 driecilinder wordt bijgestaan door een elektromotor en samen brengen ze 224 paardjes naar het asfalt.

Natuurlijk heeft MINI aan de details gedacht. Zo is er een soort kussentje dat je over de dorpel van de bagageruimte klapt, waardoor je een simpel bankje creëert voor een picknick in de wilde natuur. ‘Daar komt een Countryman helemaal niet,’ ik hoor het je denken. Dat kunnen we binnenkort controleren, want MINI monteert in de Countryman de Country Timer. Deze detecteert oneffen terrein en laat vervolgens zien hoeveel tijd je buiten de gebaande paden of in België je doorbrengt.

Mini Countryman

Of de radio ook enkel afgestemd kan worden op 100% NL is nog onduidelijk, maar feit is wel dat elke nieuwe Countryman in ons land in elkaar geschroefd gaat worden. Dat is goed voor nog eens 1200 extra banen in Born. Ter vergelijking, bij overname door VDL werkte er 1500 mensen in Neerlands grootste autofabriek, nu zijn dat er al circa 4000. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 200.000 auto’s per jaar.



52 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
beter dan dan de vorige
@bubbel: Om het in het goed Nederlands maar eens gezegd te hebben: “If it ain’t Dutch it aint much.”
@bubbel: True. De jonge PC Hooftstraatmoeder kan haar hart opluchten.
Er is niks verkeerd aan de auto zelf en het rijdt hartstikke goed, ik vind MINI alleen altijd erg aan de prijs. Daarnaast is er aan de auto relatief weinig veranderd.
@draaiiorgel: Eens, Mini’s zijn erg duur. Dat komt mede doordat de Mini’s tegenwoordig onderdeel is van BMW en dus veel onderdelen en materialen met elkaar delen.

Ikzelf vind dit ding eigenlijk maar niks. Het is geen Mini…
@viezefreddyw: Mwa, ze maken ‘m gewoon duur vanwege ‘premium’ en dat succesvolle jongemannen en vrouwen daar gevoelig voor zijn. Restwaarde is overigens ook best ok.
@stfu: Heb je helemaal gelijk in. Ze maken hem ook zo duur gewoon omdat ze het kunnen..
Als blijk van dank zal het VDL personeel over een jaar wel weer staken en gaat deze productie naar de UK..
@foramen: want in het VK wordt helemaal nooit gestaakt? Nee serieus, als de Brexit doorgaat dan doet BMW die fabriek in Oxford gewoon dicht. Of de productie dan naar Born of ergens in Oost Duitsland gaat zullen we wel gaan zien.
@mashell:
De bittere ironie is dat na het compleet failliet van de Britse auto industrie, het de Japanse indringer/vijand is geweest die miljarden geïnvesteerd hebben in het VK en de Britse auto industrie hebben voortgezet.
Succesvol en met heel weinig arbeidsonrust.
En worden er uitstekende Honda’s, Nissan’s en Toyota’s gemaakt.
Ding was dat de Japanners goed doorhadden dat er volop know-how was, maar het ontbrak aan organisatie, discipline en vertrouwen.
Toen PSA hun Engelse fabriek sloot -een voormalige Chrysler Sunbeam fabriek, was de reden een politieke, PSA wilde geen revolutie in eigen land en sloot daarom één van hun meest productieve en best presterende fabrieken, waar voornamelijk 205 en andere GTI’s werden gebouwd.
@mashell: je snapt toch dat er in plaats van de UK ieder ander land had kunnen staan toch?
Ik schreef de UK omdat daar bij de vorige staking sprake van was.
@foramen: Maar daar stond het VK omdat MINI daar een fabriek heeft. Alleen is MINI eigenlijk net zo Brits als Weißwurst en Paulaner dus maakt het niet uit waar de fabriek staat.
@foramen: Ha! Behalve dan dat de Britten alvast hun eigen ruiten in hebben gesmeten met de Brexit.
Ik heb het altijd wel een mooie auto gevonden om te zien. Helaas is hij wel flink aan de prijs.
@stephano: Zo ver aan de prijs dat een echte BMW X1 waarschijnlijk niet veel duurder of zelfs goedkoper is.
Ah, meer banen in born. Dan zullen ze binnenkort wel weer gaan staken.

Het went maar lastig zo’n grote mini, maar echt lelijk ziet het er op de foto’s niet uit.
Bah, dit heeft toch niets meer met een Mini te maken. Ben ook helemaal klaar met het uitmelken van een retro concept. Net als bij Fiat.
@fordnut: En een iPhone is geen GSM… Hou toch op man, Mini is een merk, geen beschrijving.
@oversoft: Geef het dan een andere naam en badge als je lelijke grote gedrochten gaat maken i.p.v. de heritage van de Mini te verkrachten.
@fordnut: maxi
@fordnut: maar ze hebben het een andere naam gegeven. MINI met hoofdletters en niet Austin, Innocenti, Leyland of Wolseley. Die historie (die al niet op het niveau van de kever, R4 of 2CV is) wordt dus helemaal geen geweld aangedaan.
@oversoft: “..mini is een merk, geen omschrijving..” die is top
@fordnut: Net als bij Fiat. En belachelijk en schandelijk zoals Porsche maar doorgaat met het uitmelken van de 911. En straks komt Renault nog met een nieuwe (nou ja, “nieuwe”) Alpine… moest niet mogen!
@perry_snijders: Wat porsche doet is anders dan wat Mini en Fiat doen. Porsche heeft de 911 ruim 50 jaar lang door ontwikkelt en subtiel het design bij de tijd gehouden. Mini en Fiat zijn na jaren van afwezigheid die modelnamen gaan plakken op auto’s die iets te vrouwelijk zijn en net wat te veel chrome hebben om zo het model opnieuw leven in te blazen.
@ko4n: Mini is nergens heen geweest, ze zijn de Classic Mini blijven produceren tot de nieuwe kwam. Mag het dan wel? ;-)
@fordnut: Vuistregel bij mini: Alleen als 3-deurs. De rest ziet er uit alsof ze familie van de blobvis zijn:
https://media.mnn.com/assets/images/2010/08/blobfish.jpg.638x0_q80_crop-smart.jpg
Helaas krijg ik ook inmiddellijk negatieve gedachtes en spoken er woorden als stakingen, arebeidsonrust en FNV bondgenoten door mijn hoofd
Evenals Nationale Politie aanbestedingen en MINI.
Want ook dat zou Nederland moeten doen, de MINI erbij nemen als politie voertuig, al is het alleen al voor de broodnodige diversiteit en als dank aan BMW
En is een ietsje patriottisme best toegestaan, hebben we al zo weinig van.
Ik bedoel maar, de Franse Gendarmerie of de Britse politie zie je toch ook niet in Subaru’s rijden?
Is gewoon ondenkbaar
Mooie neus! Lijkt nu een stuk minder op een opgeblazen Cooper!
Goed nieuws, en mooie auto
Kan er niet van houden, maar in die trim op de topicfoto wmb ook niet lelijk. Was die dat wel, deal with it want je ziet die hokken superveel in Nederland.
“Als MINI compleet ongeloofwaardig. Blablablabla.Merkwaarden overboord. Waar gaat het heen?”

Feit is wel dat ik met name die lichtblauwe Countryman er zeer netjes uit vind zien. Ziet er stoer uit. Proporties en lijnen kloppen gewoon helemaal. Sterker nog: beter dan bij de gewone MINI hatch.
Typisch zo’n auto die ik nooit zou kopen.
Het is toch fantastisch dat Nederland blijkbaar nog kan concurreren op het gebied van auto productie met vele lage-loon landen?! Top voor elkaar! Die koplampen lijken trouwens wel bijzonder veel op de units van de fiat 124 spider!
Best oké, ondanks dat er (weer) een mini fors gegroeid is.
Ik ben echt fan van het lichtgevende antennetje op het dak!

Ander vraagje,
DeF56 mini is volgens mij verkrijgbaar met LED-achterlichten (toch?)
Onlangs leek het alsof de remlichten hiervan oplichten als normale
gloeilampen (vertraagd dus). Als ik het juist heb, waarom zou men dat
doen?
@WoutH: Ik heb een F56 en alle lampen zijn LED (inclusief koplampen, als je die optie kiest).
Deze Countyman kan de 5 deuren en opgeblazen achterlichtunits wel hebben.
Wel jammer dat de grote cirkel in het interieur een karikatuur van zichzelf is geworden. Maak dan ook een rond scherm erin.
Weinig mini natuurlijk, maar ziet er wel leuk uit. Dat interieur daarentegen ziet er niet uit. Kunnen ze die hoepel in midden niet nog groter maken?
Sleutelhanger met flesopener?
Holland ligt boven de rivier, Born ligt onder de river; volledig Nederlands dus deze jongen maar echt niet Hollands ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Holland
Gebouwd in NL of niet, ik vind het een erg lomp apparaat. Sorry.
Hey, een Fiat 500X maar dan lelijk.
Tegenvaller. Van buiten minder veranderd dan zelfs Audi zou aandurven en het interieur dat lijkt nog steeds niet op iets wat een premiumprijs rechtvaardigt. Gemiste kans.
Meh, vind ‘m niet zo maar wel mooi dat Mini gewoon een flesopener aan de sleutelhanger doet.
Ze zouden het gewoon de Mini Maxi moeten noemen.
Niet lelijk, wel erg duur, desondanks veel gespot in de Nederlandse Vinexwijken als hippe gezinsauto voor de tweeverdieners.
Keer als huurauto gehad, kan er hard mee over de drempels..
De yeti van mini
Mooi en getogen auto. Het is en blijft een mooi, leuk en sportief auto om te zien en te rijden.
Tof dan Nedcar zo’n boost krijgt en leuke auto. Alleen, zou BMW de naam (Austin) Maxi ook over hebben genomen? Lijkt me meer van toepassing.. :-)
Mooi.
Best en luk ding voor een SUV.
En natuurlijk hardstikkuh mooi voor Nederland dat we hem hier gaan bouwen.
Kleine correctie. Hollands is hij niet, maar Limburgs.
Nee, het is geen MINI.. Maar toch vind ik hem wel echt heel leuk. Lekker dikke bumpers en staat stevig in zijn schoenen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).