In detail: de Red Bull RB13 in high res [updated]

Auteur: , 42 Reacties

Nog altijd laat Red Bull niet alles zien van haar nieuwe bolide, maar langzaam vallen de stukjes op zijn plaats.

Ogenschijnlijk lijkt Red Bull van alle teams misschien wel het minst te hebben veranderd aan het algehele concept van haar auto. Niet alleen de kleurstelling komt sterk overeen met die van de RB12, ook op aërodynamisch vlak moet goed gezocht worden naar de verschillen. Gelukkig heeft Red Bull juist twee studiofoto’s van de RB13 in zeer hoge resolutie vrijgegeven, wat het speuren naar details net iets gemakkelijker maakt.

Allereerst datgene wat iedereen meteen opviel, de inlaat in de neus. Wat gisteren in de presentatievideo nog niet duidelijk te zien was, is dat op deze foto’s wel. Boven het logo van Hisense zit een uitstroomopening. Wie goed aan de zijkant van de neus -net voor de hoorns van de rode stier- een NACA-duct en bij de stier’s achterpoten nog een inlaat.

redbull rb13

Enige verandering zien we ook rondom de bargeboards, in de ruimte tussen de voorwielen en de iets kleinere maar scherper gevormde inlaat van de sidepods. Deze bestaat nu uit twee delen en lijkt ook een groter oppervlak te hebben. De winglet die van bovenop de sidepod naar het uiteinde van het bargeboard loopt (vorig jaar liep deze over in de bodemplaat) is iets organischer van vorm, maar de extra vleugeltjes die de RB12 boven de sidepod-opening heeft zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats is een extra vleugeltje gekomen die vanaf halverwege de winglet naar de sidepod loopt.

Het grootste nieuws bevindt zich vermoedelijk aan de achterzijde, want daarvan krijgen we van Red Bull geen plaatjes. Wellicht als Daniel Ricciardo later vandaag de baan op gaat voor de eerste praktijktest met de RB13 duidelijk wordt of en welke verrassing Newey nog voor ons in petto heeft. Vooralsnog lijkt Red Bull minder kleine gekke vleugeltjes gebruikt te hebben dan sommige concurrenten, wat zowel goed als slecht nieuws kan zijn. Maar de auto ziet er onmiskenbaar goed uit en dat is volgens Horner belangrijk. If it looks right, it tends to go allright!

Instant update: de eerste foto’s op de baan zijn er nu ook. Eerste wat opvalt is dat de RB13 op het circuit wel de uitstroomopening naast de cockpit heeft (onder de sticker van Citrix), die op de studiofoto’s nog ontbreekt. De RB12 had ze op de studiofoto’s wél.

Red Bull RB13

Update 10:15: Nog een plaatje van de RB13, maar dan eentje die we minder graag zien. Daniel Ricciardo is namelijk stilgevallen met zijn nieuwe bolide. Hmmm…

Red Bull RB13



42 reacties

Ik kan die haaienvin nou niet echt mooi vinden
Al is de nieuwe auto knalroze, als Max hiermee een goede kans maakt voor het kampioenschap dan ben ik zeer tevreden.
Ricciardo is zojuist stilgevallen met de RB13, eerste code rood van de testsessies.. :(
@dutchiehd: Kun je ergens bewegende beelden bekijken van de testsessies? Of alleen de blog op formula1.com?
@Dagg: ik dacht begrepen te hebben dat Ziggo een live cam op het circuit had, maar heb zelf nog geen bewegende beelden gezien.
@dutchiehd: Beter nu dan in de race?. Dan kunnen ze het nog herstellen.
Vind de RB13 wel stuk gelikter
Hij staat al stil
Die spoilers naast de sidepods moeten echt verboden worden. Wat een lelijke toevoeging is dat.
Ik kan aan de hand hiervan in iedergeval niet zien of hij sneller is geworden.
Heerlijke plaatjes!
Zitten dus wel weer wat leuke newey dingetjes op
Dit is niet definitief, aan de start van Australië is de wagen nog pittig gewijzigd. Ik heb er vertrouwen in dat dit weer een mooi seizoen gaat worden in ieder geval!
@hight96: dat zal mede afhangen van de motor. Dat de auto, chassis, goed is geloof ik wel maar of de kloof met de Mercedes motor is gedicht dat hoop ik wel maar denk ik niet
@lekkerlinksrijden: Tja, het wordt afwachten, maar ik heb stiekem wel goede hoop!
@hight96: Pittig? Stoppen ze sambal in de motor?
@baklava: CayenneTurbopeper
@baklava: een beetje respect voor het mooie West-Friese dialect gaarne ;)
@dizono: Absoluut niet! Ik ben een West-fries, born and raised. Maar man oh man wat had ik toch een hekel aan dat verschrikkelijke accent. “Ja denkkkkkk, Nohhhh wat skoftig mooi meid” Brrrrr ik krijg er nog rillingen van.
@baklava: Zo erg ben ik ook weer niet, en vergeleken met wat jij nu opnoemt vind ik pittig nog wel meevallen :p
@baklava @hight96: ja, dat vind ik ook best een mooie uitspraak. En bij ons in de -inmiddels volledig naar de randstad geëmigreerde vriendengroep- is koppiestoid nog steeds het standaard tijdstip waarop afgesproken wordt.
@edge: kom er maar in met je opmerkingen. Zit al met smart te wachten.
@berlinetta: Die houd je nog even van me tegoed. Ik zit vanavond pas weer achter een PC, dus nog even geduld! ;)
@berlinetta: Het is laat, maar ik heb hem zojuist alsnog gepost. Omdat er drie linkjes in zitten moet ‘ie wel nog eerst even door een redactielid goedgekeurd worden voordat je hem ziet.
Misschien zie ik het verkeerd, maar ik lijk een lijn te missen op de neus die het einde van de neus aangeeft (voor tijdens het wisselen). Je wil die neus toch snel willen kunnen vervangen bij schade.
@quincy:

Op de op één na laatste foto is het zichtbaar, net boven het wagennummer.
Lijkt toch op elkaar allemaal
@boomhauwer: volgens mij zijn de verschillen nog nooit zo groot geweest de laatste jaren.
Voor mij staat qua looks de sauber dik op 1 dan de toro rosso dan de red bull dan de Mercedes en dan de haas
Waarom komen er nooit foto’s van de achterkant uit? Ik wil wel zien hoe die kont eruit ziet met die lage spoiler en waar ze de uitlaten laten en wat de bodemplaat-diffuser combinatie doet enzo.

Maarja, ik ben dan ook een billenman.
Omdat de teams hun bevindingen graag nog even geheim willen houden. Vrouwen lopen toch ook niet naakt over straat? ;)
@berlinetta: vervelend, moet ik eerst allemaal breezers voor die teams gaan kopen, dan wacht ik maar even tot ze naar mij toe komen
Ben ik de enige die vind dat de luchtinlaat achter de stoel + haaienvin de oude uit proportie doen lijken omdat ze hoger zijn dan de achtervleugel?

Vergelijk de foto’s van hierboven genomen vanaf de zijkant met het zijaanzicht van de RB12, gelinkt hieronder.

RB12: http://www.pistonbroke.online/wp-content/uploads/2016/02/P-20160222-00464_News.jpg
@driver38: de oude = de auto
@driver38:

Het zijn voortaan verdomd lange wagens. De foto van Mercedes waarbij de coureurs elk op een wiel zitten, het is net alsof ze er kleuters voor uitgezocht hebben.
@driver38:

Bij deze foto du:

http://media.nu.nl/m/trxx2xzayd2g_wd1280.jpg
@jack_abarth: jezus, das wel een erg lange wielbasis inderdaad.
@jack_abarth:
Dat wordt drie keer steken in Monaco
Ik zie weinig verschil met vorig jaar or is that just me?
Een beetje laat, maar hier alsnog dan maar mijn analyse van de RB13, aangevuld met wat opvallende dingen van testdag 1.

De RB13
1. Laten we beginnen met Dizono’s analyse van het gat in de neus. Hoewel het een erg aannemelijke analyse is en ik zelf op basis van deze foto’s hetzelfde dacht, blijkt uit de livepics van het testen dat deze aan de achterkant open is, zodat er meer lucht via de barge boards en sidepods naar de achterkant kan worden geleid. Ik heb de Autoblog Pijl® even geleend om aan te duiden hoe de luchtstroom in dit geval wel gaat. De S-duct lijkt zijn voeding elders vandaan te halen. http://i.imgur.com/GevrweV.jpg

2. De voorvleugel beweegt op een opmerkelijke manier. We hebben in het verleden vaker gezien dat een complete vleugel dichter naar het asfalt flext naarmate er meer druk op komt, maar wat we bij Red Bull zien is dat alleen het uiteinde flext. http://i.imgur.com/NTntUKt.jpg

3. Kijk ook eens naar de stance van de auto op die foto. De achterkant ligt wel héél erg dicht op de grond, zeker als je in ogenschouw neemt dat Red Bull normaal gesproken met een behoorlijke rake rijdt en dat ze een stuk downforce missen door de openstaande DRS-vleugel. Dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: Newey heeft een geweldig effectieve vloer ontworpen. Kijk ter vergelijking eens naar deze auto van de Mercedes van Lewis Hamilton. Die wagen ligt achter ongeveer net zo laag als de Red Bull, terwijl ‘ie z’n DRS gesloten heeft en dus daar extra downforce krijgt. http://i.imgur.com/H0lfZUm.jpg
Ik zie alvast ’n geweldige fine-tuning, maar of ’t voldoende zal zijn om Mercedes te verslaan . . . , op z’n minst is daar 1.000 pk voor nodig . . . , als die 1.000 pk er zijn ‘of meer als het F1 regelement is aangepast aan de huidige normen, zie ik Max Mercedes verslaan . . . , tenzij er andere kapers op de kust komen . . . , maar dat zie ik nog niet direct gebeuren . . . , geld blijft de hoofdrol spelen . . . , afwachten dus maar . . .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).