• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW wil volgend jaar terugkeren op Le Mans

Auteur: robbie, gepost 6 december 2009 om 14:05 – 61 Reacties

BMW M3 GT2 duo
Gister heeft BMW Motorsport de plannen gepresenteerd voor volgend jaar, en daar staan een paar opvallende zaken in. We weten dat het F1 team inmiddels verkocht is en dat zorgt er volgens BMW voor dat de focus nu compleet komt te liggen op racen met auto’s die gebaseerd zijn op productiemodellen. En daarnaast krijgt het promoten van jong talent ook de nodige aandacht.

Laten we met het leukste nieuws beginnen. De BMW M3 GT2 wordt vanaf 2010 het belangrijkste speerpunt in BMW’s raceprogramma. Vorig jaar zagen we dit model voornamelijk in Amerika racen (in de American Le Mans Series). Volgend jaar zal het BMW Rahal Letterman Racing Team wederom met 2 auto’s deelnemen aan dat kampioenschap en Schnitzer Motorsport gaat Europa onveilig maken met een aantal M3 GT2’s.

De focus komt te liggen op traditionele 24-uurs races zoals die gehouden worden op de Nurburgring, Spa-Francorchamps en uiteraard Le Mans. Maar daarnaast zal er ook geraced worden in het VLN Endurance Championship op de Nurburgring en in de Le Mans Series (LMS). BMW moet overigens nog wel toestemming krijgen van de organisatoren om mee te doen, maar dat zal hopelijk niet zoveel voeten in de aarde hebben. Achter het stuur van de M3 GT2 vinden we in Europa bekende namen als Jorg Muller, Dirk Werner, Andy Priaulx, Augusto Farfus en Dirk Muller.

In het WTCC zal BMW nog maar met 2 fabrieksauto’s aanwezig zijn in plaats van de 5 auto’s die ze dit jaar hadden. Er moet immers bezuinigd worden. Voor de ontwikkeling van nieuw jong racetalent heeft BMW ook volgend jaar weer de Formula BMW Europe en Formula BMW Pacific series die in het voorprogramma van de F1 rijden.

Een ander leuk nieuwtje is dat BMW volgend jaar met een raceversie van de Z4 komt speciaal voor klanten. Deze Z4 zal voldoen aan de FIA GT3 eisen. Zou BMW achter de schermen dan toch nog werken aan een Z4 met M-specificaties? We zullen moeten afwachten.

Ook interessant!

  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • BMW heeft toffe dingen in petto voor 50 jaar M
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

ac-schnitzer, BMW, gt2, GT3, le-mans, M3, nurburgring, Racing, wtcc, z4

Vorig bericht: « Reminder: Top Gear S14E04, 21:30, BBC2
Volgend bericht: Nederlandse tuner geeft Audi RS6 maar liefst 950 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benjamin1 zegt

    6 december 2009 om 14:06

    DTM durven ze niet aan?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 december 2009 om 14:10

      @Benjamin1: het excuus voor DTM zal wel zijn dat die auto’s te weinig te maken hebben met ‘productieauto’s’.
      GT2, GT3, GT4 en WTCC auto’s hebben een veel ‘duidelijkere’ band met straatauto’s dan DTM auto’s. Stiekem zijn dat toch meer silhouet racers.

      Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    6 december 2009 om 14:09

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    6 december 2009 om 14:11

    @Benjamin1; is niet nodig om BMW zichzelf te laten bewijzen in een race met alleen audi en benz…op voorhand staat de winst voor BMW al vast ! ;-)

    Login om te reageren
  4. Rick dos zegt

    6 december 2009 om 14:12

    -edit: slecht geslapen ivm Sinterklaas angst ;)-

    Login om te reageren
  5. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 14:12

    op voor de volgende vernedering… :)

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    6 december 2009 om 14:17

    audi en mercedes rijden al jaren DTM met zijn tweetjes.
    das jarten lange voorsprong die je niet zomaar ff inhaalt.
    BMW zal dus de eerste paar jaren achteraan rijden.
    dat wil geen enkel merk. anders zou alfa en nog een paar andere gegadigden al lang zijn ingestapt.
    ze wachten op een nieuwe start van de DTM zodat elk merk weer vanaf nieuw moet beginnen en ieder gelijke kansen heeft.
    ook minder extreme regels horen er bij.

    Login om te reageren
  7. HDM zegt

    6 december 2009 om 14:21

    DTM vereist bovendien 4-deurs auto’s, de M3 GT2 is een 2deurs. Ze hebben een 4deurs M3, maar waarom ze die niet inzetten, geen flauw idee.

    Login om te reageren
  8. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 14:22

    als er een nieuwe DTM komt zou ik zeggen:
    maximaal 2000 cc
    niet teveel fabrieksauto’s/fabrieksteams
    internationale baancommisarissen
    weg met de standarisering van chassis, remmen en motor!

    Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    6 december 2009 om 14:30

    gelijk hebben ze .. F1 is zo dood als een pier ..
    Le Mans heeft nog een paar jaar te gaan ..

    totdat fabrieks-teams de boel komen slopen met hun mega-investeringen .. en Ecclestone kwibussen zich ermee gaan bemoeien ..
    mwah .. zal wel meevallen .. want Le Mans is hardnekkig ..

    Login om te reageren
    • Mao zegt

      6 december 2009 om 15:03

      @lincoln:

      Alsof Le Mans dan niet dood is :) Daar winnen ze met diesels :) Enigste mooie wat ik op Le Mans heb gezien, is dat Spyker alle porsches stront gereden heeft, maar dat is dan ook het enigste :) De rest was ongeveer even spannend als de eerste races van het F1 seizoen, waarvan je zeker wist dat Brawn ging winnnen.

      Le Mans hardnekkig, mwaoh, valt mee, kijk maar wie er gewonnen heeft de afgelopen jaren :)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        6 december 2009 om 15:39

        @Mao:
        Le Mans is niet dood .. maar consistent comateus ..
        24 uur spanning gaat ook nooit gebeuren (behalve voor de rijders dan)..

        Le Mans is een statement en werkt kei-hard om de traditie in ere te houden ..
        meer een uitputtings-slag dan een race ..

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          6 december 2009 om 16:20

          @lincoln:
          Amen, je gaat zeker mee naar Classic Le Mans in 2010? :P

          Login om te reageren
  10. GOD zegt

    6 december 2009 om 14:33

    @ lincoln

    gelijk heb je.
    techniek moet komen uit benarde posities niet uit de portemonnee

    Login om te reageren
  11. Benjamin1 zegt

    6 december 2009 om 14:57

    Oftewel,

    Ze zijn inderdaad te bang voor Benz en Audi om in de DTM te stappen. In plaats daarvan Le Mans en GT2 kampioenschappen.

    Dat zijn allebei minder prestigieuze kampioenschappen dan de F1, of de DTM.

    Is een beetje alsof Federer nu ipv Roland Garris geen masters maar challengers gaat spelen,

    Of Ajax die besluit jupiler league te gaan doen ipv europa league/eredivisie.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 december 2009 om 15:03

      @Benjamin1: hoe prestigieus is een kampioenschap met 2 deelnemers? Sorry hoor maar DTM kan ik niet echt serieus nemen.

      Login om te reageren
  12. de sjonnies zegt

    6 december 2009 om 14:58

    Le Mans is Le Mans en gelukkig heeft het ‘entre-nous’ sfeertje van de leiding tot nog toe gewerkt, wat de nobele sport alleen ten goede is gekomen.
    Verder is het racen met Le Mans auto’s altijd veel en veel spectaculairder geweest dan de F1, mannen als van Lennep die een 917 Porsche ’s nachts met 350+ over Hunaudieres joegen, alleen geholpen door vier kleine Cibié lampen, dat waren pas kerels.

    Login om te reageren
  13. GOD zegt

    6 december 2009 om 14:59

    waar is fiat dan? durven nergens aan mee te doen zeker.
    ga ergens anders dom lullen…

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 december 2009 om 15:10

      @GOD:

      Volgens mij zit Fiat (Ferrari) altijd nog gewoon in de F1 hoor, zijn zelfs heel succesvol geweest met ene duitser, Michael genaamd…. Ken je die toevallig ook niet?

      @robbie

      In Dld is het wel de raceklasse hoor. En aangezien BMW, Audi en MB de duitse merken zijn vind ik het kinderachtig dat ze dan GT2 gaan rijden ipv DTM.

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      6 december 2009 om 15:11

      @GOD: De laatste editie van Le Mans waren er van de eerste 10 posities in GT2 9 wagens van Fiat… De enige andere wagen in de top 10 was een Spyker op plaats 5…

      Login om te reageren
  14. GOD zegt

    6 december 2009 om 15:00

    ^^ @benjamin

    Login om te reageren
  15. C6_R zegt

    6 december 2009 om 15:01

    Le Mans > DTM, vandaar!

    Hoop dat ze toegelaten worden tot de 24h van LM, geeft de overwinning van Corvette Racing wat meer cachet! 8)

    Login om te reageren
  16. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:03

    @de sjonnies
    en dan te bedenken dat die latere 917’s bestonden uit buisjes van magnesium. 1 verkeerde beweging en … BOEM!

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      6 december 2009 om 16:19

      @integralechubasco:
      Het space frame van die Martini 917K van van Lennep en Dr Marko was van magnesium, die staat in het museum en kan nooit meer een rondje doen…… ze hebben dit ‘feitje’beide heren na de race meegedeeld.
      Deze wagen heeft nog steeds het afstandsrecord op Le Mans in handen, later zijn de chicanes gebouwd.

      Login om te reageren
  17. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:08

    @ c6_r

    overwinning… hadden de corvette’s veel tegenstand dan in de gt1 klasse?
    bovendien zal bmw uitkomen in de GT2 klasse waar ferrari en porsche de dienst uitmaken.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      6 december 2009 om 15:14

      @integralechubasco: Corvette had niet altijd veel tegenstand nee, veel merken (Viper, Ferrari, Aston) zijn er gaandeweg mee opgehouden.
      Het fabrieksteam van Corvette doet ook sinds halverwege dit jaar mee in de GT2 en zal in die klasse ook zeer waarschijnlijk naar LM gaan. (Al zijn ze uitgenodigd op basis van hun prestaties in GT1 en heeft de ACO besloten om GT1 toch niet de nek om te draaien)

      Login om te reageren
  18. Benjamin1 zegt

    6 december 2009 om 15:12

    @ GOD

    Kijk hier ook even de erelijst na, en tel even het aantal keer dat je FERRARI leest….

    http://nl.wikipedia.org/wiki/FIA_GT

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    6 december 2009 om 15:13

    Ferrari is Ferrari. heeft Fiat niks mee te maken.

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 december 2009 om 15:16

      @GOD:

      Je bent niet op de hoogte dat Ferrari onderdeel is van Fiat?

      Login om te reageren
  20. Benjamin1 zegt

    6 december 2009 om 15:13

    Of Maserati in het GT1 is ook gewoon Fiat hoor..

    Login om te reageren
  21. Rick dos zegt

    6 december 2009 om 15:14

    Dus Ferrari is toch een te dure FIAT? Fijn, weten we dat ook weer.

    BMW heeft in ALMS twee keer gewonnen in hun debutjaar. Wordt wel leuk en interessant dus.

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 december 2009 om 15:16

      @Rick dos:

      Jup, en een Rolls Royce een te dure BMW 7 serie.

      Login om te reageren
      • Rick dos zegt

        6 december 2009 om 15:21

        @Benjamin1:

        Jup, en waar BMW de kwaliteit verbetert, zorgt FIAT ervoor dat je Ferrari uitbrandt.

        @integralechubasco

        Tijd om daar verandering in te brengen dus. ;)

        Login om te reageren
  22. BMW330Ci zegt

    6 december 2009 om 15:16

    Geweldig dat ze meedoen met LeMans. Mooi uit die te dure F1 en meer richten op op straatauto’s gebaseerde races. Komt waarschijnlijk veel meer bruikbare techniek uit voort dan de F1.

    Login om te reageren
  23. PfBee zegt

    6 december 2009 om 15:17

    Le Mans is de afgelopen jaren juist spannend vanwege de strijd tussen Peugeot en Audi in de P1, waarbij met een beetje geluk volgend jaar ook Aston Martin tussen gaat zitten. Het klopt dat de P2 (Porsche dominant) en de GT1 niet zoveel voorstelden vorig jaar maar als ik me niet vergis rijden er volgend jaar helemaal geen GT1 meer en is er dus nog maar 1 gt klasse met dus Porsches, Ferrari’s, BMW’s en natuurlijk Spyker. Lijkt mij niet verkeerd en sowieso allemaal een stuk prestigieuzer dan de DTM, welke echt ver over zijn houdbaarheidsdatum is.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 december 2009 om 15:20

      @PfBee: de nieuwe generatie GT1 auto’s mogen volgend jaar ook meedoen op Le Mans. Er zullen dus 2 GT klasses zijn. En vergeet niet dat we in GT2 ook nog eens de nieuwe Corvette gaan zien! In de ALMS heeft die al laten zien dat ze uit het juiste racehout zijn gesneden.

      Login om te reageren
  24. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:17

    @ c6_r & rick dos

    dus de gt2 klasse wordt de place to be… met corvette en bmw als newcomers. helaas voor hen is daar 1 merk dat al jaren heerst, nee niet porsche… ;)

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 december 2009 om 15:18

      @integralechubasco:

      Ferrari heerscht!

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      6 december 2009 om 15:47

      @integralechubasco:

      “helaas voor hen is daar 1 merk dat al jaren heerst, nee niet porsche… ”

      GT2/GT winners:

      2009 Ferrari
      2008 Ferrari
      2007 Porsche
      2006 Panoz
      2005 Porsche
      2004 Porsche
      2003 Porsche
      2002 Porsche
      2001 Porsche
      2000 Porsche
      1999 Porsche

      Bedoel je misschien Porsche? Of bedoel je de laatste 2 jaren?! ;)

      Login om te reageren
  25. Ralph zegt

    6 december 2009 om 15:17

    Wat een B.S. dat Mercedes /Audi v. BMW!

    DTM vraagt om een specifieke lees te dure silhouette racer.
    De ontwikkelings is tevens ‘bevroren’ door de ITC, om de kosten te drukken ivm. dé crisis.
    Hoe lang zal DT nog draaien?

    BMW is niks voor niks gestopt met F1!

    Zie ze liever met een ‘straatwagen’ meedoen in GT2!

    Login om te reageren
  26. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:20

    @benjamin1

    forza italia :)

    Login om te reageren
  27. GOD zegt

    6 december 2009 om 15:22

    @ Benjamin

    ja ik weet dat Ferrari een onderdeel is van de Fiat groep.
    maar het blijft nog steeds een apart merk. vandaar ook dat er een Ferrari logo op zit en geen Fiat logo.

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    6 december 2009 om 15:26

    Trouwens….Stapt Ferrari dit jaar al over op de 458 of blijven ze met de 430 rijden?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 december 2009 om 15:39

      @Rick dos: volgend jaar rijden ze nog met de F430, de raceversie van een nieuw model komt altijd pas een jaar later.

      Login om te reageren
  29. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:28

    @rickdos
    zou zomaar kunnen…

    Login om te reageren
  30. Rick dos zegt

    6 december 2009 om 15:29

    Dat zou mooi zijn.

    Login om te reageren
  31. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:35

    ik denk dat nissan met de gt-r niks te zoeken zal hebben in de gt2 van volgend jaar…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 december 2009 om 15:39

      @integralechubasco: Nissan zit met GT-R al in het nieuwe GT1 klassement. En volgend jaar willen ze daarmee Le Mans gaan doen.

      Login om te reageren
  32. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:46

    @mao, lincoln, robbie
    volgens mij is lemans springlevend.
    “loopt naar de bergruimte om het 2persoonstentje af te stoffen”

    Login om te reageren
  33. RenesisHP zegt

    6 december 2009 om 15:49

    Ferrari is onderdeel van Fiat. Ferrari is dus geen Fiat.

    Dat is een belediging voor Fiat. Die branden namelijk een stuk minder snel.

    Login om te reageren
  34. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 15:49

    @c6_r
    haha, ik wist dat je ermee zou komen :)

    Login om te reageren
  35. Cardesigner zegt

    6 december 2009 om 17:23

    Corvette wint toch altijd bij de GT2?

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      6 december 2009 om 17:31

      @Cardesigner:

      Nee afgelopen 2 jaar was Ferrari heersend in het GT2, daarvoor Porsche.
      /
      Dit jaar is Corvette voor het eerst in d GT2 toch?

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      6 december 2009 om 18:00

      @Cardesigner: @Benjamin1:

      Corvette wint altijd de GT1 (klasse hoger), vanaf dit jaar gaan ze pas GT2 doen (omdat GT1 zou gaan verdwijnen en om wat meer merken achter zich te laten, aangezien in de GT1 eerst Viper, toen Ferrari en als laatste Aston afhaakten)

      Login om te reageren
  36. C6_R zegt

    6 december 2009 om 18:12

    Voor het gemak dan ook maar even de GT1/GTS uitslagen:

    2009: Corvette
    2008: Aston Martin
    2007: Aston Martin
    2006: Corvette
    2005: Corvette
    2004: Corvette
    2003: Ferrari
    2002: Corvette
    2001: Corvette
    2000: Viper
    1999: Viper

    Login om te reageren
  37. P-Olivier zegt

    6 december 2009 om 18:29

    jammer dat ze niet in de DTM gaan! In tegenstelling tot sommige hier vind ik de DTM een schitterende race! De toegankelijk is ook veel groter dan in de F1 en alles is “betaalbaar”. De schitterende Audi’s van team ABT en ABT sportsline maken het plaatje compleet!

    Login om te reageren
  38. integralechubasco zegt

    6 december 2009 om 19:40

    @de sjonnies
    aha, dank voor de uiteenzetting…

    Login om te reageren
  39. guzmann zegt

    6 december 2009 om 23:08

    Prachtig nieuws! Hebben we weer wat om naar uit te kijken….

    Login om te reageren
  40. donaldduck zegt

    7 december 2009 om 09:56

    Wat heb je aan DTM als je auto’s in de US (of ergens anders dan de EU) wil verkopen?

    Login om te reageren
  41. CSL zegt

    7 december 2009 om 12:23

    BMW gaat het leven van Porsche moeilijk maken!
    Dat is natuurlijk altijd een goede zaak :)

    Login om te reageren
  42. Cantago zegt

    7 december 2009 om 20:27

    *Zet vast de Z4M op het verlanglijstje voor volgend jaar*

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North