• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Z10 ED: een nieuwe supercar? (uiteraard groen)

Auteur: autoblogger, gepost 29 januari 2009 om 21:13 – 43 Reacties

Green rules


ED staat natuurlijk voor Efficient Dynamics… 1.3-blokje er in en gaan met die banaan!

Onze groene vrienden van BMW zouden bezig zijn met een nieuw tweezits vlaggenschip, zo schrijft Autocar. De BMW Z10 ED moet een showcase worden voor een nieuwe aandrijving, nieuwe elektronische gadgets, nieuwe constructie van de body en allerlei andere moeilijke dingen.

De Z10 was oorspronkelijk gepland als een one-off-concept, maar nadat de jongens in München de plannen voor een R8 competitor (V10-powered) in de ijskast hebben gestopt zou er een nieuw idee zijn ontstaan. Waarom maken we geen groene supercar?

En waar moeten we dan aan denken? Wel, wat dacht je van een koolstof body, aluminium chassis, max 1400 kilo gewicht, engine downsizing (“turbocharging, direct injection and thermal technology”) en een 10-traps automaat. Een achtbak is immers sooo 2007.

Afbeelding via M-Zero Concept, met dank aan iedereen voor de tips!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, groen

Vorig bericht: « Laat werklozen nieuwe wegen aanleggen, of niet?
Volgend bericht: Chevrolet Matiz V8 met 550 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. Teo zegt

    29 januari 2009 om 21:15

    direct produzieren bitte

    Login om te reageren
  2. Edman zegt

    29 januari 2009 om 21:16

    Ik heb al 5 jaar uitgekeken naar een opvolger van de Z8, mocht de tijd dan nu gekomen zijn? :D *Hallelujah!*

    Login om te reageren
  3. Sjeuf335i zegt

    29 januari 2009 om 21:16

    haha doe normaal :P

    Login om te reageren
  4. EJS zegt

    29 januari 2009 om 21:17

    ja, kan cool worden:D ben alleen bang dat een tientraps automaat veels te lang moet denken over naar wel verzet hij moet, dat hoor je al van de meeste 7 en 8 traps automaten..

    Login om te reageren
  5. wilco zegt

    29 januari 2009 om 21:18

    Wat dacht je van een 20 traps automaat, waarbij de motor telkens rond 5500 toeren uitkomt en tot 6000 kan trekken.

    Login om te reageren
  6. EJS zegt

    29 januari 2009 om 21:19

    @Wilco

    dat is niet handig, het kost namelijk tijd om te schakelen, en dan ben je wss meer tijd bezig met schakelen dan met optrekken..

    Login om te reageren
  7. is-Music zegt

    29 januari 2009 om 21:20

    Je bedoelt CVT ;)?

    Login om te reageren
  8. EJS zegt

    29 januari 2009 om 21:21

    @ is-Music

    dat is dan wel weer efficiënt, maar rijdt niet erg sportief.

    Login om te reageren
  9. vla zegt

    29 januari 2009 om 21:21

    D0e mij die maa! Inpakken en voor de v0ordeur!!1! Direct Produzieren Bit-…Oh wacht, de afbeelding is van de M-Zero Concept…

    Login om te reageren
  10. is-Music zegt

    29 januari 2009 om 21:23

    @ EJS

    Is inderdaad niet sportief, maar wel in principe hetgene wat wilco bedoelt. Altijd bij het toerental waar het meeste koppel met de meeste pk’s samenkomen en gaan met die banaan.

    Login om te reageren
  11. EJS zegt

    29 januari 2009 om 21:24

    @ is-Music

    Dat is waar. Maar ja, dan zit je nog wel met het probleem dat cvt’s maar 240 pk’s kunnen hebben, uit mijn hoofd gezegd. Dat schiet voor een sportauto natuurlijk zwz niet op tenzij je iets van het gewicht lotus Elise hebt o.i.d.

    Login om te reageren
  12. Sorcerer zegt

    29 januari 2009 om 21:25

    10-traps? :D Ben wel benieuwd. Zou op zich een goed idee zijn: zuinige auto dus lage BPM, maar zoals we van BMW weten wel goede prestaties. Alleen de sound moeten ze dan even bijstellen als ze weinig cilinders gebruiken.

    Login om te reageren
  13. Erik zegt

    29 januari 2009 om 21:26

    Ach, 1.3 Motortje die de Akku’s vol houdt voor een 500Kw/1000Nm Elektromotor. Waarom niet, bij 100km/h ben je nog geen 20Kw nodig. Je zult dus met zo’n aandrijving niet perminent gas kunnen geven, but who cares.

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    29 januari 2009 om 21:29

    Een supercar van een gerenommeerd merk, groen tot in den extreme. Lijkt me een heel gaaf model!

    Login om te reageren
  15. freek zegt

    29 januari 2009 om 21:39

    BMW heeft al een van de beste uitstoot waarden van de premium modellen, dit is wel genoeg hoor, dit soort troep zit ik niet op te wachten.
    BMW heeft al heel wat bereikt op het ‘groene gebied van motorisering’ en dan gaan ze dat nog veel te veel doorzetten. Misschien is het slechts om intresse in het merk te houden maar ik vind het onnodig, knal er eens een dikke V10/V12 in man!
    lekker hoogtoerig weer, en vlakke koppelkromme, 6 bak er in, via pook en flippers etc.
    Niet zo van dat “groene gedoe”

    *zucht*

    ps. het ziet er wel fijn uit hoor, maar die milieu bewuste shit is wel weer genoeg eventjes…
    Overigens; als dit een nieuw tweepersoons vlaggenschip zou worden, zou dat betekenen dat hij best prijzig zal gaan worden.
    Er zijn erg weinig mensen die zoveel geld kunnen en gaan besteden aan een auto die daadwerkelijk ook naar de uitstoot etc kijken. Mijns inziens niet heel erg nodig om zo milieu bewust om te gaan met zulke modellen…

    Login om te reageren
  16. StormRAM zegt

    29 januari 2009 om 21:42

    Niet zeuren… gewoon de V12 uit de 760i erin hangen ‘en allerlei andere moeilijke dingen’ eraan toevoegen en in de showroom dat ding! 8)

    Het woord ‘groen’ en ‘Supercar’ gaan niet samen i.m.o. :twisted:

    Ben natuurlijk wel voor het lichtgewicht-principe, veel aluminium etcetera. Als de heren van BMW zich ook grotendeels houden aan het design zoals op de afbeelding kan ik daar verder ook wel mee leven. Ziet er prima uit!

    Login om te reageren
  17. mark zegt

    29 januari 2009 om 21:52

    achterkant heeft veel weg van de Audi TT

    Login om te reageren
  18. Marks zegt

    29 januari 2009 om 21:54

    Ik weet dat het hier geen photoshop-blog is, maar bovenstaande photoshop is wel erg gruwelijk, misschien een cursusje voor de redactie? :D

    Misschien is dit iets:

    Als ze hem nu écht licht maken, dan is dat ook redelijk groen (1400 kg is gewoon nog best zwaar)…

    Login om te reageren
  19. joah zegt

    29 januari 2009 om 21:56

    @freak

    srry @freek

    Mijns idee!!

    Login om te reageren
  20. ML Benz zegt

    29 januari 2009 om 22:02

    Ik zie een hele slechte photoshop.

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    29 januari 2009 om 22:04

    @Marks: thanks! Heb het aangepast… ben inderdaad geen held met dat soort dingen, doe je ook verzoeknummers? ;)

    Login om te reageren
  22. Marks zegt

    29 januari 2009 om 22:14

    @autoblogger: hmm, wat schuift het (herinnert zich een redactielid met een AMG) :P

    Ik zal ze in de gaten houden, de photoshops :D

    Login om te reageren
  23. papa zegt

    29 januari 2009 om 22:19

    Butt – Ugly maja dat wisten jullie ook wel…

    Login om te reageren
  24. donkeyKONG zegt

    29 januari 2009 om 22:22

    10traps?
    stop er dan meteen een variomatic in:)
    Ik vind BMW wel heeeel hard toe aan een nieuwe look, echt mooi is ie niet.

    Login om te reageren
  25. Lenny zegt

    29 januari 2009 om 22:23

    ‘Het groenste jongetje van de klas’ noemen ze dat in de BMW commercial, toch?
    Als ik bovenstaande foto moet geloven heeft dat jongetje ook down. Waarschijnlijk voortgekomen uit een neef-nicht huwelijk tussen de Audi TT en de VW Scirocco.

    Login om te reageren
  26. saasken zegt

    29 januari 2009 om 22:26

    hip hip hoera voor bimmer,

    waar zou je moeten tekenen voor dit model?
    kwil er direct een…

    Login om te reageren
  27. BmwMPower zegt

    29 januari 2009 om 22:30

    1400 Kg en dan een carbon fiber body…
    Dat is zwaar, er mag wel 150 kilogram vanaf.

    Login om te reageren
  28. Sorcerer zegt

    29 januari 2009 om 23:00

    EJS: met een dubbele koppeling heb je dat probleem niet en gaat het schakelen ontzettend snel waardoor er juist langer in een hoog-koppelgebied gereden kan worden.

    Verder is een 10-traps automaat naast goede prestaties ook goed voor het verbruik omdat je heel snel al in de hoogste (lange) versnelling kunt zitten om bijv. 120 in de 10 te rijden… :+

    Login om te reageren
  29. guzmann zegt

    29 januari 2009 om 23:05

    Lelijk! Ennuh……automaat?!

    Login om te reageren
  30. maxim zegt

    29 januari 2009 om 23:08

    Plz, doe dit niet BMW! Ik zit al zo lang te wachten tot een middenmotor sportwagen…

    Ik vind trouwens dit Gina concept, ook al is het vrij recent, verschikkelijk démodé.

    Login om te reageren
  31. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    30 januari 2009 om 01:12

    Ik vind ‘m erg mooi!
    Hoe ie er zo uitziet, hoort er eigenlijk wel een dikke dikke díkke motor in!!

    Login om te reageren
  32. bleegh zegt

    30 januari 2009 om 01:41

    bah… ziet er niet uit! waarom geen cs-body achtig iets ipv dit mormel?

    Login om te reageren
  33. MaartenJ zegt

    30 januari 2009 om 07:58

    Een tientraps versnelling:O die kan zo in de nieuwe fast and the furious:P

    Login om te reageren
  34. Mies zegt

    30 januari 2009 om 08:41

    Een 10-traps automaat en een “groene” supercar…. waar gaat het heen!? Als BMW nu eens alles maakt aan deze auto, zonder motor ofzo (of een wegwerp ding). Dan kunnen de tjoeners er een leuke motor in bouwen en hebben we tenminste een echte supercar. Iedereen blij, klanten hebben een echte auto, geen hippie-mobiel en BMW is toch groen (geweest).

    Login om te reageren
  35. Cantago zegt

    30 januari 2009 om 09:12

    10 versnellingen? Dat zal waarschijnlijk erg zuinig zijn, maar je zal ook om de 5 meter moeten schakelen… Niet echt mooi om te zien…
    En een 1.3 liter motor is ook niet alles in mijn ogen… er rijden Matizjes rond met veel meer!

    Ik zeg, uiterlijk op het plaatje is goed, maar maak gewoon een R8 killer! BMW komt echt op dat gebied tekort. De Z4 komt ver, maar een R8 is wel een klasse appart, en een geweldige auto;) Het zal me verbazen als BMW met iets mooiers, beters en snellers komt:D

    Login om te reageren
  36. Emerald Green Jag zegt

    30 januari 2009 om 09:54

    Ik zeg Audi TT.

    de kleur is wel geinig. Opvallend groen: gewoon doen!

    Login om te reageren
  37. Timmie zegt

    30 januari 2009 om 10:35

    In geen 1000 jaar: te duur!!!

    Login om te reageren
  38. M-lover zegt

    30 januari 2009 om 12:28

    een beetje zoals een supergroene M versie van de 1 coupé? zeker doen!
    (en houdt de prijs ook een beetje binnen de perken, dan wil ik er mss eentje ;))

    Login om te reageren
  39. EJS zegt

    30 januari 2009 om 15:15

    @ Sorcerer

    Maar bij 20 versnellingen wordt het wel te erg hoor, dan kan je denk ik beter een tijdje in een niet 100% optimaal koppelgebied zitten;) Maarja, neem aan dat BMW in dit geval over die 10 versnellingen nog wel nagedacht heeft, alhoewel ik denk dat het niet leuk is voor de rijervaring van het ding, het is juist wel lekker als je het vermogen narmate je ‘m hoger de toeren in jaagt voelt toenemen:)

    Login om te reageren
  40. kyanite zegt

    30 januari 2009 om 19:43

    Gewoon een Audi-kloon…. beetje jammer weer van de teken-apen in München. De laatste jaren eigenlijk alleen lelijke modellen op de markt zetten en nu een Audi-kloon.

    Login om te reageren
  41. transam73 zegt

    31 januari 2009 om 00:51

    Heeft niks maar dan ook helemaal niks met BMW van doen.
    Dit komt echt niet uit Muenchen.

    Login om te reageren
  42. hupke zegt

    31 januari 2009 om 16:27

    NIce, hoe lichter hoe beter, maak er 1200 kg van das ook nog meer dan genoeg om niet te gaan zweven.

    Waarom geen supercharged w10 motor met een variabele compressie verhouding, superlicht en met alle technische snufjes ( turbo boost voor een tiental seconden zoals porsche turbo op dit moment)

    Login om te reageren
  43. Rob zegt

    4 mei 2009 om 22:13

    Leuk, maar het is geen Aston Martin Project one77

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North