• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)

Auteur: ricardo, gepost 24 maart 2013 om 17:56 – 48 Reacties

Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)Afbeelding BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)

BMW Z9: Vergeten Concept Car (1999)
We gaan 14 jaar terug in de tijd, en het eerste dat we op BMW’s designafdeling zien? Een Bangle Butt!

Voormalig BMW-designer Chris Bangle, in 2009 opgevolgd door Adrian van Hooydonk, presenteerde zijn visie op de toekomst van BMW in 1999 op de IAA in Frankfurt met deze Z9. Hoewel de GT met zijn 245 pk sterke 3.9-liter V8 diesel nooit het productiestadium bereikte, zijn veel elementen in latere BMW-modellen gepropt. De meest duidelijke designovereenkomsten zijn er natuurlijk met de 6 Serie (2006), vooral qua achterkant.

Een andere feature in de Z9 is het Intuitive Interaction Concept. Een ronde draaiknop om het 8,8-inch scherm te kunnen bedienen, en dat we tegenwoordig het iDrive-systeem noemen. De Z9 Concept heeft verder een buitenkant van carbonfiber en staat op een aluminium spaceframe. In de basis een opbouw die de i3 nu ook kent.

Ook interessant!

  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet
  • BMW i4 vuurgevaarlijk door vergeten onderdeel
  • BMW XM is hier en de krachtigste M ooit
    BMW XM is hier en is de krachtigste M ooit Concept
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Chris-Bangle, concept, vergeten-concept, z9

Vorig bericht: « Video: Witte Ferrari F40 overgoten met Japansaus
Volgend bericht: Man parkeert Audi TT in een huis [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    24 maart 2013 om 18:02

    toen Bangle bij BMW kwam schrok hij zich rot ..
    BMW in 1999 was als Buick in 1971 ..
    veelte grote zuipschuiten met de wegligging van een olietanker ..

    Bangle is de beste aankoop ooit geweest voor de familie Quandt ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      24 maart 2013 om 18:03

      @lincoln: Troll factor tien….keep them coming.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 maart 2013 om 18:07

        @norge:

        welnee man .. zelfs de diesels kwamen niet boven de 1 op 10 ..

        Login om te reageren
        • Lohran zegt

          24 maart 2013 om 18:17

          @lincoln: Mwoa, mijn BMW e30 324td Touring (6-cylinder turbo diesel) uit 1989 met 4-traps automaat (heb later nog een 5-bak handgeschakeld gehad) haalden rond de 1 op 13. Niet schokkend, maar voor een oude bak met grote motor en redelijk doorrijden toch best ok. En hij ging lekker door de bocht en e30T blijft een prachtig model, mits origineel.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            24 maart 2013 om 18:25

            @lohran:

            1989 was nog best wel een o.k. jaar ..
            daarna werd het alleen maar lomper en lomper ..
            dingen konden ook best hard (rechtdoor) ..

            maar dat het die meuk nu alleen interesse heeft bij volk dat wil “driften en spelen” is geen compliment voor de wegligging ..

            o.k. .. na 2 maanden verdwijnt die interesse omdat 3X per week tanken voor niemand leuk is ..

            Login om te reageren
            • ghj13 zegt

              24 maart 2013 om 18:29

              @lincoln: Valt reuze mee, groter zijn ze wel geworden maar niet veel minder zuiniger dan de Audi’s, Mercedessen van dezelfde tijd.

              Mijn 318is uit ’90 haalt met gemak 1 op 11. E36 zijn goed geschikt voor het circuit en hebben gewoon een goed sportief onderstel, iets minder dan de e30 misschien maar dat is bij de e46 weer helemaal goed gemaakt. Het is maar net wat jij fijn vindt rijden, voor de ene is dat sportief, de ander gaat comfortabel voor de Peugeot

              Login om te reageren
            • adii zegt

              24 maart 2013 om 20:27

              @lincoln: ga toch lekker electrisch rijden man en niet zijkeeeeeen

              Login om te reageren
        • Emile_Benz zegt

          24 maart 2013 om 18:29

          @lincoln: wat LUL je? Meestal heb ik je wel door en kan ik je humor wel waarderen, maar om te beweren dat bimmers zuipschuiten zijn, gaat een beetje ver. Ik doe zonder aceton ook al 1:12 met een benzinemotor (ok, het zijn maar 6 cilinders). Mja, BMW is dan ook niet voor niet als groenste merk benoemd…

          Mercedessen, DAT zijn pas zuipschuiten!

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            24 maart 2013 om 18:41

            @Emile_Benz:

            “groenste merk” .. klinkt als een keurmerk ..
            uitslag komt zonder uitzondering van subsidiezoekers .. ik bedoel .. onderzoekers ..

            Login om te reageren
          • xilver zegt

            24 maart 2013 om 18:47

            @Emile_Benz: Zo’n zuipschuiten zijn dat ook niet meer hoor… Ik had deze donderdag nog een afspraak met de CFO van Mercedes en hij zei dat de nieuwe CLA45 AMG en de A45 AMG een verbruik hebben van 7l/100km bij normaal rijgedrag. Een nieuwe E200 doet tussen de 5l en 6l per 100km. Er zijn me dunkt niet zo heel veel merken die het beter doen dan dat.

            Login om te reageren
            • ghj13 zegt

              24 maart 2013 om 19:14

              @xilver: Ik denk ook niet dat de CFO van Mercedes iets anders zal beweren ;)

              Login om te reageren
              • xilver zegt

                24 maart 2013 om 21:29

                @ghj13: Heb je wel een pun ;-). Maar het feit is er nog steeds, die dingen verbruiken minder dan de meesten willen geloven.

    • undifined1 zegt

      24 maart 2013 om 19:29

      @lincoln: wegligging van een olietanker? Wel es in een e39 gereden? En met een handbak is het verbruik ook prima

      Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      24 maart 2013 om 20:33

      @lincoln: in 1990 geïntroduceerde m50 (later zelfs met vanos) waren zowel kwa prestaties als verbruik toch wel een van de betere van zijn tijd.

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      25 maart 2013 om 16:21

      @lincoln: Onzin de 3 serie is altijd de best rijdende auto geweest van zijn klasse.
      En de introductie van de E46 320D vergeten? een zeer efficiënte motor en snelle motor.

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    24 maart 2013 om 18:02

    Vergeten, verdrongen, what’s in a name?

    Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    24 maart 2013 om 18:05

    Laat het aan een Amerikaan over om dingen die goed gaan te verkrachten….

    Login om te reageren
  4. markietwo zegt

    24 maart 2013 om 18:06

    6serie kont

    Login om te reageren
    • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

      24 maart 2013 om 18:07

      @markietwo: Wat een ontdekking, Mr. Sherlock.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      24 maart 2013 om 19:12

      @markietwo: Ja, ik vind hem ook nog steeds niet mooi die kont.

      Login om te reageren
  5. ronin1130 zegt

    24 maart 2013 om 18:10

    Ik had liever de Z07 in productie zien gaan, een Z8 coupé met split window!

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      24 maart 2013 om 18:15

      @ronin1130: De Z07 was een roadster. Er zat een hardtop met double-bubble form op. ;

      Login om te reageren
      • ronin1130 zegt

        24 maart 2013 om 20:14

        @Rick-dos: en toch, hadden ze moeten maken die handel!

        Login om te reageren
  6. DonEmilio zegt

    24 maart 2013 om 18:12

    Ook de nieren en de koplampen herken je de 6 in terug. De vorm van de middenconsole doet denken aan die van een e65.

    Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    24 maart 2013 om 18:16

    @Rick-dos: Was voor ronin bedoeld. Kan weg…

    Edit. Knop.

    Login om te reageren
  8. duuder zegt

    24 maart 2013 om 18:19

    Lijkt op een 6 sirie

    Login om te reageren
  9. maiik0ll zegt

    24 maart 2013 om 18:20

    3.9 liter V8 met 245 pk?? Goed bezig haha

    Login om te reageren
  10. jazzzo zegt

    24 maart 2013 om 18:25

    Deze was ik nog niet vergeten hoor

    Login om te reageren
  11. huge zegt

    24 maart 2013 om 18:34

    Als je een verhaal over de Z9 vertelt, dan is het misschien interessant om te vermelden dat de designer van de Z9 ene meneer van Hooydonk was…
    http://www.bmwism.com/designers/adrian_van_hooydonk_bmw_z9gt_2.jpg

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 maart 2013 om 18:44

      @huge: dan kunnen we zeggen dat hij flink heeft bijgeleerd. Mij is BMW nu een tikkie te onuitgesproken (bij een 5 serie in een donkere kleur valt al het design weg) maar deze Z9 heeft echt veel teveel design voor 1 auto.

      Login om te reageren
      • huge zegt

        24 maart 2013 om 19:08

        @mashell: teveel design vindt ik niet, 1 karakterlijn in de zijkant, “volle” oppervlakken (zeker in verhouding tot de BMW’s van destijds) In het zijaanzicht is ook goed te zien dat de 911 een belangrijke bron voor inspiratie was voor van Hooydonk (zo is de Bangle Butt min of meer )ontstaan. Als je de verschillende aanzichten bekijkt dan zijn ze heel rustig met weinig lijnen maar expressiefvolle oppervlakken (ook hier “hallo Porsche” ;)
        En de nieuwe BMW’s hebben weer hele expressiefvolle oppervlakken maar vergelijken met de stijl van Bangle zijn ze een stuk terughoudener hoewel de verkoopscijfers natuurlijk tonen dat dat is wat de klanten op het moment willen

        Login om te reageren
  12. Forza zegt

    24 maart 2013 om 18:35

    Toen lelijk, nog steeds lelijk. gelukkig hebben ze voor de 6-serie maar lichtjes naar dit apparaat gekeken. Geen vergeten concept, gewoon een die je liever nooit meer ziet.

    Login om te reageren
  13. kapiteinaudi zegt

    24 maart 2013 om 18:42

    Lijkt op de vorige 6-serie, maar dan nog lelijker. Of is ie juist minder lelijk?
    Voor het jaar 1999 zag ie er alleszins wel gaaf uit.

    Login om te reageren
    • adii zegt

      24 maart 2013 om 20:31

      @kapiteinaudi: ja ik mis die 4 oooo…..hahahahaha

      Login om te reageren
  14. xilver zegt

    24 maart 2013 om 18:43

    Dat heeft voor de 6-serie dan toch meer dan degelijk uitgepakt!

    Login om te reageren
  15. bmwe46csl zegt

    24 maart 2013 om 18:45

    Prachtig concept, waar ook echt iets mee gedaan is.

    Login om te reageren
  16. martijnb11 zegt

    24 maart 2013 om 19:22

    Het is dus een 6 serie met RX8 deuren. Maar rare koplamp, die 2 rondjes.

    Login om te reageren
  17. Dev zegt

    24 maart 2013 om 19:23

    Hoezo vergeten? Dit is toch gewoon een 6 serie geworden dan. Dan is het toch NIET vergeten?

    Login om te reageren
  18. workhardplayhard zegt

    24 maart 2013 om 19:31

    Volgens mij ben ik de enige die de kont van de 6 serie prachtig vind, op dit concept vind ik hem ook mooi.

    Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      24 maart 2013 om 19:32

      @workhardplayhard: neuh ik vind m bij de 6-serie nog wel wat hebben maar ik moet wel zeggen dat ik de post-Bangle BMW’s allemaal mooier vind geworden

      Login om te reageren
  19. salberts93 zegt

    24 maart 2013 om 19:32

    Vergeten? die is later 6-Serie gaan heten..

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      25 maart 2013 om 21:21

      @salberts93: Ja, mij ontbreekt hier ook weer de waarde van het artikel, wat wel eens meer voorkomt, want dit is toch echt overduidelijk de voorloper van de 6 serie.. flop van #autoblog..

      Login om te reageren
  20. astra zegt

    24 maart 2013 om 20:54

    En voor wie hem in het echt wil zien, hij staat in het BMW museum te München. En dat is echt een indrukwekkende auto, vorig jaar daar gezien…

    Login om te reageren
  21. BaRa zegt

    24 maart 2013 om 21:11

    Zoals al eerder gezegd, dit is gewoon de 6-serie geworden. Helaas, want waren de BMW’s vóór Bangle saai maar designtechnisch in balans, dan waren ze sinds Bangle volledig over de top. De design-miskleunen die hij bij BMW heeft opgestapeld in een poging om het merk her uit te vinden zijn niet op 1 hand te tellen. Dat mensen er voor wilden betalen zegt eerder iets over het Chateau d’Ax smaakniveau van de kopers, dan over kwaliteit van het design. Ik ben alvast blij dat ze de tank die de 5-serie was geworden nu hebben omgevormd naar iets dat het oog streelt in plaats van een blinde paniekvlek op mijn retina te veroorzaken. En wat de (vorige) 6 betreft: heb er ooit eens mee gereden, volledig overbodige auto. Gigantische sloep, maar minder plaats dan in een 3. Dikke 6-cilinder, waar in de cockpit nauwelijks wat van te horen is. En een dashboard waar een Space Shuttle-piloot nachtmerries van zou krijgen, zo’n rotlayout. Doe mij maar het BMW van vandaag in plaats van het BMW van het voorbije decennium.

    Login om te reageren
    • Femme zegt

      24 maart 2013 om 23:38

      @BaRa: De Z9 Concept is inderdaad een vingeroefening geweest voor de 6-serie en het interieur van het vorige model 7-serie. Met je overige commentaar kan ik het niet eens zijn. Ik rij zelf 650i en vind het een geweldig geslaagd, uniek en voor zijn tijd vooruitstrevend ontwerp met prachtige proporties, detaillering en volumes. Het is een sportieve, comfortabele en praktische auto voor iemand zonder kinderen. Voorin is hij veel ruimer dan en 3-serie (de vooruit staat lekker weg en ligt mooi vlak). Wat er op de achterbank gebeurt interesseert me eigenlijk erg weinig. Een 6-serie heeft ruimte waar je die het beste kunt gebruiken: onder de motorkap, achter het stuur en in de kofferbak. De ergonomie is ook uitstekend. Het geluid van de V8 is met wat aanpassing van de uitlaat werkelijk briljant.

      Er zijn hoeken van waaruit de achterkant niet goed uit de verf komt, vanuit de meeste hoeken werkt het juist erg goed.

      Login om te reageren
  22. bempi zegt

    24 maart 2013 om 23:49

    E63 6 series is verreweg de mooiste 6 ooit gemaakt door BMW tot nu toe. De huidige is te saai en de focus ligt meer op een lichtgewicht model ipv robuust en agressief zoals zijn voorganger.
    De Z9 zie je nu ook weer terug in de modellen van BMW ( lage neuspunt / hoge achterwerk. Het quasimodo effect ). Persoonlijk vind ik dat niet mooi en hoop dat BMW dit snel veranderd met de volgende generatie.

    Login om te reageren
  23. pax1004 zegt

    25 maart 2013 om 00:15

    Ik vind het design wat ze tegenwoordig hebben stukken beter als een aantal jaar terug. Zeker bij de nieuwe 3 serie. Je ziet E46 terug, maar ook E90. Al helemaal in t interieur.

    Login om te reageren
  24. alem-m5 zegt

    25 maart 2013 om 08:20

    Mooie auto, maar ik vind het interieur wel een beetje saai.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North