We gaan 14 jaar terug in de tijd, en het eerste dat we op BMW’s designafdeling zien? Een Bangle Butt!
Voormalig BMW-designer Chris Bangle, in 2009 opgevolgd door Adrian van Hooydonk, presenteerde zijn visie op de toekomst van BMW in 1999 op de IAA in Frankfurt met deze Z9. Hoewel de GT met zijn 245 pk sterke 3.9-liter V8 diesel nooit het productiestadium bereikte, zijn veel elementen in latere BMW-modellen gepropt. De meest duidelijke designovereenkomsten zijn er natuurlijk met de 6 Serie (2006), vooral qua achterkant.
Een andere feature in de Z9 is het Intuitive Interaction Concept. Een ronde draaiknop om het 8,8-inch scherm te kunnen bedienen, en dat we tegenwoordig het iDrive-systeem noemen. De Z9 Concept heeft verder een buitenkant van carbonfiber en staat op een aluminium spaceframe. In de basis een opbouw die de i3 nu ook kent.
lincoln zegt
toen Bangle bij BMW kwam schrok hij zich rot ..
BMW in 1999 was als Buick in 1971 ..
veelte grote zuipschuiten met de wegligging van een olietanker ..
Bangle is de beste aankoop ooit geweest voor de familie Quandt ..
norge zegt
@lincoln: Troll factor tien….keep them coming.
lincoln zegt
@norge:
welnee man .. zelfs de diesels kwamen niet boven de 1 op 10 ..
lohran zegt
@lincoln: Mwoa, mijn BMW e30 324td Touring (6-cylinder turbo diesel) uit 1989 met 4-traps automaat (heb later nog een 5-bak handgeschakeld gehad) haalden rond de 1 op 13. Niet schokkend, maar voor een oude bak met grote motor en redelijk doorrijden toch best ok. En hij ging lekker door de bocht en e30T blijft een prachtig model, mits origineel.
lincoln zegt
@lohran:
1989 was nog best wel een o.k. jaar ..
daarna werd het alleen maar lomper en lomper ..
dingen konden ook best hard (rechtdoor) ..
maar dat het die meuk nu alleen interesse heeft bij volk dat wil “driften en spelen” is geen compliment voor de wegligging ..
o.k. .. na 2 maanden verdwijnt die interesse omdat 3X per week tanken voor niemand leuk is ..
ghj13 zegt
@lincoln: Valt reuze mee, groter zijn ze wel geworden maar niet veel minder zuiniger dan de Audi’s, Mercedessen van dezelfde tijd.
Mijn 318is uit ’90 haalt met gemak 1 op 11. E36 zijn goed geschikt voor het circuit en hebben gewoon een goed sportief onderstel, iets minder dan de e30 misschien maar dat is bij de e46 weer helemaal goed gemaakt. Het is maar net wat jij fijn vindt rijden, voor de ene is dat sportief, de ander gaat comfortabel voor de Peugeot
adii zegt
@lincoln: ga toch lekker electrisch rijden man en niet zijkeeeeeen
Emile_Benz zegt
@lincoln: wat LUL je? Meestal heb ik je wel door en kan ik je humor wel waarderen, maar om te beweren dat bimmers zuipschuiten zijn, gaat een beetje ver. Ik doe zonder aceton ook al 1:12 met een benzinemotor (ok, het zijn maar 6 cilinders). Mja, BMW is dan ook niet voor niet als groenste merk benoemd…
Mercedessen, DAT zijn pas zuipschuiten!
lincoln zegt
@Emile_Benz:
“groenste merk” .. klinkt als een keurmerk ..
uitslag komt zonder uitzondering van subsidiezoekers .. ik bedoel .. onderzoekers ..
xilver zegt
@Emile_Benz: Zo’n zuipschuiten zijn dat ook niet meer hoor… Ik had deze donderdag nog een afspraak met de CFO van Mercedes en hij zei dat de nieuwe CLA45 AMG en de A45 AMG een verbruik hebben van 7l/100km bij normaal rijgedrag. Een nieuwe E200 doet tussen de 5l en 6l per 100km. Er zijn me dunkt niet zo heel veel merken die het beter doen dan dat.
ghj13 zegt
@xilver: Ik denk ook niet dat de CFO van Mercedes iets anders zal beweren ;)
xilver zegt
@ghj13: Heb je wel een pun ;-). Maar het feit is er nog steeds, die dingen verbruiken minder dan de meesten willen geloven.
undifined1 zegt
@lincoln: wegligging van een olietanker? Wel es in een e39 gereden? En met een handbak is het verbruik ook prima
mmot05 zegt
@lincoln: in 1990 geïntroduceerde m50 (later zelfs met vanos) waren zowel kwa prestaties als verbruik toch wel een van de betere van zijn tijd.
bofkont zegt
@lincoln: Onzin de 3 serie is altijd de best rijdende auto geweest van zijn klasse.
En de introductie van de E46 320D vergeten? een zeer efficiënte motor en snelle motor.
norge zegt
Vergeten, verdrongen, what’s in a name?
Rick-dos zegt
Laat het aan een Amerikaan over om dingen die goed gaan te verkrachten….
markietwo zegt
6serie kont
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@markietwo: Wat een ontdekking, Mr. Sherlock.
reistje zegt
@markietwo: Ja, ik vind hem ook nog steeds niet mooi die kont.
ronin1130 zegt
Ik had liever de Z07 in productie zien gaan, een Z8 coupé met split window!
Rick-dos zegt
@ronin1130: De Z07 was een roadster. Er zat een hardtop met double-bubble form op. ;
ronin1130 zegt
@Rick-dos: en toch, hadden ze moeten maken die handel!
DonEmilio zegt
Ook de nieren en de koplampen herken je de 6 in terug. De vorm van de middenconsole doet denken aan die van een e65.
Rick-dos zegt
@Rick-dos: Was voor ronin bedoeld. Kan weg…
Edit. Knop.
duuder zegt
Lijkt op een 6 sirie
maiik0ll zegt
3.9 liter V8 met 245 pk?? Goed bezig haha
jazzzo zegt
Deze was ik nog niet vergeten hoor
huge zegt
Als je een verhaal over de Z9 vertelt, dan is het misschien interessant om te vermelden dat de designer van de Z9 ene meneer van Hooydonk was…
http://www.bmwism.com/designers/adrian_van_hooydonk_bmw_z9gt_2.jpg
mashell zegt
@huge: dan kunnen we zeggen dat hij flink heeft bijgeleerd. Mij is BMW nu een tikkie te onuitgesproken (bij een 5 serie in een donkere kleur valt al het design weg) maar deze Z9 heeft echt veel teveel design voor 1 auto.
huge zegt
@mashell: teveel design vindt ik niet, 1 karakterlijn in de zijkant, “volle” oppervlakken (zeker in verhouding tot de BMW’s van destijds) In het zijaanzicht is ook goed te zien dat de 911 een belangrijke bron voor inspiratie was voor van Hooydonk (zo is de Bangle Butt min of meer )ontstaan. Als je de verschillende aanzichten bekijkt dan zijn ze heel rustig met weinig lijnen maar expressiefvolle oppervlakken (ook hier “hallo Porsche” ;)
En de nieuwe BMW’s hebben weer hele expressiefvolle oppervlakken maar vergelijken met de stijl van Bangle zijn ze een stuk terughoudener hoewel de verkoopscijfers natuurlijk tonen dat dat is wat de klanten op het moment willen
Forza zegt
Toen lelijk, nog steeds lelijk. gelukkig hebben ze voor de 6-serie maar lichtjes naar dit apparaat gekeken. Geen vergeten concept, gewoon een die je liever nooit meer ziet.
kapiteinaudi zegt
Lijkt op de vorige 6-serie, maar dan nog lelijker. Of is ie juist minder lelijk?
Voor het jaar 1999 zag ie er alleszins wel gaaf uit.
adii zegt
@kapiteinaudi: ja ik mis die 4 oooo…..hahahahaha
xilver zegt
Dat heeft voor de 6-serie dan toch meer dan degelijk uitgepakt!
bmwe46csl zegt
Prachtig concept, waar ook echt iets mee gedaan is.
martijnb11 zegt
Het is dus een 6 serie met RX8 deuren. Maar rare koplamp, die 2 rondjes.
Dev zegt
Hoezo vergeten? Dit is toch gewoon een 6 serie geworden dan. Dan is het toch NIET vergeten?
workhardplayhard zegt
Volgens mij ben ik de enige die de kont van de 6 serie prachtig vind, op dit concept vind ik hem ook mooi.
salberts93 zegt
@workhardplayhard: neuh ik vind m bij de 6-serie nog wel wat hebben maar ik moet wel zeggen dat ik de post-Bangle BMW’s allemaal mooier vind geworden
salberts93 zegt
Vergeten? die is later 6-Serie gaan heten..
The360box zegt
@salberts93: Ja, mij ontbreekt hier ook weer de waarde van het artikel, wat wel eens meer voorkomt, want dit is toch echt overduidelijk de voorloper van de 6 serie.. flop van #autoblog..
astra zegt
En voor wie hem in het echt wil zien, hij staat in het BMW museum te München. En dat is echt een indrukwekkende auto, vorig jaar daar gezien…
BaRa zegt
Zoals al eerder gezegd, dit is gewoon de 6-serie geworden. Helaas, want waren de BMW’s vóór Bangle saai maar designtechnisch in balans, dan waren ze sinds Bangle volledig over de top. De design-miskleunen die hij bij BMW heeft opgestapeld in een poging om het merk her uit te vinden zijn niet op 1 hand te tellen. Dat mensen er voor wilden betalen zegt eerder iets over het Chateau d’Ax smaakniveau van de kopers, dan over kwaliteit van het design. Ik ben alvast blij dat ze de tank die de 5-serie was geworden nu hebben omgevormd naar iets dat het oog streelt in plaats van een blinde paniekvlek op mijn retina te veroorzaken. En wat de (vorige) 6 betreft: heb er ooit eens mee gereden, volledig overbodige auto. Gigantische sloep, maar minder plaats dan in een 3. Dikke 6-cilinder, waar in de cockpit nauwelijks wat van te horen is. En een dashboard waar een Space Shuttle-piloot nachtmerries van zou krijgen, zo’n rotlayout. Doe mij maar het BMW van vandaag in plaats van het BMW van het voorbije decennium.
Femme zegt
@BaRa: De Z9 Concept is inderdaad een vingeroefening geweest voor de 6-serie en het interieur van het vorige model 7-serie. Met je overige commentaar kan ik het niet eens zijn. Ik rij zelf 650i en vind het een geweldig geslaagd, uniek en voor zijn tijd vooruitstrevend ontwerp met prachtige proporties, detaillering en volumes. Het is een sportieve, comfortabele en praktische auto voor iemand zonder kinderen. Voorin is hij veel ruimer dan en 3-serie (de vooruit staat lekker weg en ligt mooi vlak). Wat er op de achterbank gebeurt interesseert me eigenlijk erg weinig. Een 6-serie heeft ruimte waar je die het beste kunt gebruiken: onder de motorkap, achter het stuur en in de kofferbak. De ergonomie is ook uitstekend. Het geluid van de V8 is met wat aanpassing van de uitlaat werkelijk briljant.
Er zijn hoeken van waaruit de achterkant niet goed uit de verf komt, vanuit de meeste hoeken werkt het juist erg goed.
bempi zegt
E63 6 series is verreweg de mooiste 6 ooit gemaakt door BMW tot nu toe. De huidige is te saai en de focus ligt meer op een lichtgewicht model ipv robuust en agressief zoals zijn voorganger.
De Z9 zie je nu ook weer terug in de modellen van BMW ( lage neuspunt / hoge achterwerk. Het quasimodo effect ). Persoonlijk vind ik dat niet mooi en hoop dat BMW dit snel veranderd met de volgende generatie.
pax1004 zegt
Ik vind het design wat ze tegenwoordig hebben stukken beter als een aantal jaar terug. Zeker bij de nieuwe 3 serie. Je ziet E46 terug, maar ook E90. Al helemaal in t interieur.
alem-m5 zegt
Mooie auto, maar ik vind het interieur wel een beetje saai.