De BMW i4 is vuurgevaarlijk. Geen ontwerpfout, maar een productiefoutje.
Elektrische auto’s bouwen is in principe niet heel erg anders dan andere auto’s bouwen. Integendeel. De R&D kosten zijn iets hoger omdat het nieuwe techniek is, maar in principe zijn er minder onderdelen. Het zou dus mogelijk moeten kunnen zijn om de EV’s beter te bouwen dan de auto’s met verbrandingsmotor.
Maar wat blijkt, dat is niet het geval. Met name bij Tesla zien we geregeld de meest gênante productiefouten. Uiteraard doen we daar verslag van. Maar op zich zijn die fouten van Tesla zogenaamde groeipijnen. In zeer korte tijd hebben ze de productie enorm op weten te schalen.
Crash pads
Van BMW zou je zeggen dat ze alles in een keer goed doen. Maar dat is niet het geval. De BMW i4 is namelijk vuurgevaarlijk! Wat is er aan de hand? Simpel, ze hebben de i4’s iets te snel in elkaar geschroefd, kennelijk.
Het gaat om zogenaamde ‘crash pads’ voor de accu’s. Dat zijn een soort kussens die moeten zorgen dt de accu bij een crash opgevangen wordt. Het is niet zo dat er sprake is van een designfout. In principe moet het uitstekend werken. Maar het blijkt dat er een serie i4’s is waarbij BMW het vergeten is te monteren.
BMW i4 is vuurgevaarlijk (mogelijk)
Volgens de Safety Gate van de EU betreft het de BMW i4’s die gebouwd zijn van 15 september 2021 tot 30 november 2021. Het is niet zo dat bij alle i4’s dit onderdeel mist, maar het schijnt mogelijk te zijn. Volgens het onvolprezen BMWBlog (nee, dat zijn wij niet) is het euvel al gespot in Polen, Denemarken en Duitsland.
Alle i4’s uit die periode worden teruggeroepen om te controleren of het onderdeel aanwezig is. Zo niet, wordt het alsnog geplaatst. We noemen de BMW i4 vuurgevaarlijk met een reden, want vanwege het ontbreken van de crash pads, bestaat er een grotere kans op brand bij een ongeluk.
Meer lezen? Dit zijn de fijnste BMW’s zonder M-Badge!
mattr zegt
Ben benieuwd hoe ze dit konden vergeten.. Zal me niks verbazen als het echt iets knulligs is…
Zat er een productielijn medewerker thuis met Covid en waren ze ff vergeten er een andere uitzendkracht neer te zetten?
dalmore zegt
Inderdaad. Ergens in de hoek stond dan nog een pallet met onderdelen waarvan niemand wist waar ze vandaan kwamen?
ffw88 zegt
Is dus wel een designfout, die halverwege de productie ontdekt is. Want anders heb je inderdaad een hele stapel van dat spul over lijkt me.
Alle i4’s moeten naar de dealer voor een “check”, oftewel.. al die i4’s worden alsnog voorzien van de missende onderdelen.
MvB zegt
Al deze auto’s zijn demo’s. Ze mogen niet verkocht worden. Dus klanten hebben er geen last van.
basman147 zegt
Of de uitzendkracht was niet goed uitgelegd dat er bij zo’n elektrische versie ook zo’n crashpad gemonteerd moest worden?
De I4 en de normale 4 worden door elkaar heen gebouwd voor zover ik weet, dus ik kan me voorstellen dat dat verwarrend is.
Bella Macchina zegt
Die “premium” kwalificatie slaat dus niet op productiecontrole.
kniesoor zegt
Mmm, BMW produceert dus ook nog andere hete oto’s dan een M4. Ver(r)assend :)
Dutchdriftking zegt
Toch wel een hele knappe auto zo eigenlijk. Als ze willen dan kunnen ze het nog wel in München.
Paul58 zegt
Echt wat een rotzooi daar bij BMW, het merk zit nu echt dicht tegen faillissement aan. Zeker als ze op deze koers doorvaren. Tonnie zee dat ook al op feesboek, gaat nu echt een keer gebeuren dus.
flutterby zegt
Pfff, er wordt jaren geclaimed dat de traditionele fabrikanten zo even een EV konden maken maar ondertussen zijn de modellen van GM en BMW letterlijk het heetste van de markt.
kniesoor zegt
Maar ze hebben wel hun panel gaps op orde. Is ook wat waard 🙂
flutterby zegt
@amghans: liever een panelgap..
kniesoor zegt
Ik wil geen van beide eigenlijk.
lexusis zegt
Alternatieve titel ‘deel van de demo en review auto’s te snel gebouwd’. De i4’s voor de consument die een bestelling heeft gedaan moeten nog gebouwd worden.
MvB zegt
Het zijn maar 69 stuks, alle demo’s en geen in NL. Neben Kunden in Deutschland sind laut der Safety Gate-Meldung auch Fahrzeuge in Dänemark, Polen und Schweden betroffen…..
jarnobakker zegt
Hier op de zaak staat al een poos een tesla model 3 . hij staat onder een afdak . op de 1 of andere manier bouwt er steeds meer condens in de achterlichten op. Bepaalde panelen hebben een pasvorm om te huilen… Dan valt dit nog wel mee en BMW doet er tenminste wat aan. Er zijn al meerdere verhalen van Teslas die bij een crash spontaan in de fik vliegen. Ik denk dat daar helemaal geen crashpads in zitten.