• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW’s tri-turbo toch al in de 2012 X6/7-serie?

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 juli 2011 om 17:35 – 35 Reacties

Daar past nog wel een turbootje bij


Heel kort geleden gingen we in op een eventuele extra turbo op de 6-in-lijn die wellicht onder de kap van de next-gen M3 te vinden is. Hierin werd nog even een verwijzing gemaakt naar een twee jaar oud gerucht over een diesel met 3 turbo’s, en wat zie je: het gerucht duikt ineens weer op. In de 2012 X6/7-serie zou dit blok zijn primeur moeten beleven. Holy turbochargers, Batman!

Al het goede komt in drieën. Zo zijn 2 vrouwen in je bed leuker dan één, en hebben Christenen het niet voor niets altijd over de Heilige drie-eenheid. BMW snapt dit, en zet zijn tsunami van drukvulling voort door 3 turbo’s op de bekende 3 liter 6-in-lijn-diesel te plakken. Momenteel is het hoogste vermogen dat hier (met een twin-turbo) uit wordt gehaald 306 pk (740d), en binnenkort 313 pk (640d), dus de output van het nieuwe blok zou ergens tussen de 350 en de 400 pk moeten liggen.

Het is nog een gerucht, maar waar rook is, is vuur. We gokken dat de nieuwe koppelkoning het label x50d opgeplakt krijgt en als gezegd op de 2012-modellen van de (gefacelifte) X6 en 7-serie geïntroduceerd wordt (rond maart 2012?). Wie weet worden we rond Frankfurt een stukje wijzer. (via bmwblog)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

7-serie, BMW, Diesel, Techniek, turbo, x6

Vorig bericht: « O.CT Tuning schroeft een compressor op je Audi R8
Volgend bericht: Wat doen deze knopjes in de Rolls Royce Ghost? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alpinaa zegt

    13 juli 2011 om 17:41

    Woeeeewie, 350-400pk! En dan meer dan 700nm koppel, dat worden echt hele lekkere blokken. Ik denk dat ik al weet welk blok er in 2012 engine of the year wordt, haha.

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      13 juli 2011 om 19:08

      @Alpinaa:

      Ik denk het ook. Deze zal wel veel kans gaan maken denk ik :P Tenzij er weer een of andere elektrische muesli kar met benzine generator of iets dergelijks.

      Login om te reageren
  2. Jesper zegt

    13 juli 2011 om 17:42

    Een elektrisch aangedreven derde turbo dus…, ik zie het even niet voor me. Kan iemand schetsen hoe zoiets dan opbouwt en gevoed wordt? En hoe dat zijn vermogen aflevert?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 juli 2011 om 17:49

      Volgens mij wordt een turbo per definitie door uitlaatgassen aangedreven.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        13 juli 2011 om 17:59

        @sir_smokalot: Twee turbo’s plus een electrische compressor dus .Hum, klinkt gelijk wat minder fancy ;)

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          13 juli 2011 om 18:04

          @norge: en als je die turbo’s als vrouwen ziet en die compressor als jezelf ;)

          Login om te reageren
          • norge zegt

            13 juli 2011 om 18:52

            @robbie: Niet fancy maar sexy dus :D

            Login om te reageren
  3. Tomc zegt

    13 juli 2011 om 18:11

    Waarschijnlijk zal de 3de turbo worden gebruikt om het turbo gat onderin het toerebereik op te vangen hierdoor kunnen ze voor de andere 2 turbo`s een type kiezen van een groter formaat.

    Login om te reageren
    • Stopwearingpants zegt

      13 juli 2011 om 18:45

      @Tomc: 2 turbo’s + 1 electrische compressor, niet 3 turbo’s

      Login om te reageren
  4. autobart zegt

    13 juli 2011 om 18:19

    FFfffffluitketels :D

    Login om te reageren
  5. dennisr zegt

    13 juli 2011 om 18:31

    ben benieuwd wat voor mooi geluid en mooie prestaties daar uit voortkomen :D

    Login om te reageren
  6. theblackdude zegt

    13 juli 2011 om 18:40

    Klere zeg,ben benieuwd hoe dat gaat klinken.

    Login om te reageren
  7. Tommy2 zegt

    13 juli 2011 om 19:20

    Slaat nergens op, gooi er gewoon een goeie VGT op zoals BMW nu met de N55 doet en klaar ben je! Ze zijn niet voor niets van de N54 afgestapt, alleen voor vermogens ver in de 300 pk (1M, 740, 35is) wordt dit blok nog gebruikt.

    Login om te reageren
  8. Lan_Evo zegt

    13 juli 2011 om 19:24

    Hmm, dit is wel interessante techniek op zich, benieuwd wat ze er van gaan maken.

    Login om te reageren
  9. bmwmaaktrijdengeweldig zegt

    13 juli 2011 om 19:27

    W00T

    Dit gaat goed, nadat de V8 diesel uit de 745d verdween, wou mijn vader geen nieuwe(re) 7 serie meer. (Ik vond het ook érg jammer hoor, want die v8 klinkt wel lekker in de e66). Die had 330pk met 750nm. Daarintegen een 740d met 3 turbo’s die tegen de 400pk gaat leveren en meer als 700nm? Doen!

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      13 juli 2011 om 21:52

      @bmwmaaktrijdengeweldig: Dus nu rijden jullie nog steeds met die E66 van op je avatar? Ook niet slecht hoor. ;)

      Login om te reageren
      • bmwmaaktrijdengeweldig zegt

        23 juli 2011 om 22:31

        @Alpinaa: Nee inderdaad niet slecht, 745d jonge.

        Nee maar die V8 diesel klinkt best lekker.

        Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    13 juli 2011 om 19:33

    Twee turbo’s + elektrische compressor = niet 3 turbo’s.

    Turbo is per definitie uitlaatgasaangedreven, haal je het uitlaatgas weg is het geen turbo meer…

    Nu is 3 turbo’s geen onredelijke gedachte, maar het artikel eerder deze week refereerde naar 2 + 1 elektrische, dusssss, wat is het nou?

    Login om te reageren
    • autogekk zegt

      13 juli 2011 om 19:54

      @bozewolf: aan 1 kant zit een door de uitlaatgassen aan gedreven dynamo, aan de andere kant een elektische aan gedreven trubine…. samen noemen ze het een elektrische turbo. Voordeel, je kan de turbine laten draaien wanneer jij wilt… het einde van het turbo gat dus!

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        13 juli 2011 om 20:08

        @autogekk: Aaah, en de dynamo die levert de elektriek voor de compressor?

        Interessant! Hebben ze een elektrische tussenstap ingezet dus. Wat dat betreft kun je inderdaad wel van een “elektrische turbo” spreken.

        Thanks!

        Login om te reageren
      • zounds010 zegt

        13 juli 2011 om 20:20

        @autogekk:
        Een dynamo aangedreven door de uitlaatgassen? Kan, maar dat zal niet de enige energievoorziening zijn van de compressor. De hele grap van de electrische compressor is dat je ‘m wilt gebruiken op het moment dat er niet genoeg energie in de uitlaatgassen zit.

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      14 juli 2011 om 10:51

      @bozewolf: klopt, maar de marketingboys vonden dit Tri-Turbo beter klinken…

      Login om te reageren
  11. jobjeboy zegt

    13 juli 2011 om 19:47

    een turbo is toch heel iets anders dan een compressor een compresor werkt toch gewoon met een cilinder en zuiger en een turbo met een soort rad dat wordt aangedreven door uitlaatgassen of een riem vanaf de krukas of zo als hier met een elektromotir dan blijft het gewoon een turbo toch????

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      13 juli 2011 om 19:53

      @jobjeboy:

      http://www.howstuffworks.com/supercharger.htm

      Login om te reageren
  12. brinky zegt

    13 juli 2011 om 21:03

    Doe mij maar mooie atmosferische motor ipv een fluitend krengetje.

    Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      13 juli 2011 om 21:50

      @brinky: Bij een diesel toch niet hoop ik? Daar is dat fluitende geluid echt prachtig, zeker bij een 6-cilinder.

      Login om te reageren
  13. FieRo zegt

    13 juli 2011 om 21:10

    Of je gebruikt 8 turbo’s
    http://www.cheersandgears.com/uploads/post-378-1136428065.jpg

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      14 juli 2011 om 10:46

      @FieRo: :shock: maarre.. waar moet nu je kratje bier?

      Login om te reageren
  14. GOD zegt

    13 juli 2011 om 21:46

    Die derde compressor/turbo zal wel koppelkromme plamuur functie worden en niet eens zozeer voor extra vermogen.
    Daar zijn wel andere manieren voor te verzinnen.

    Login om te reageren
  15. love4sportcars zegt

    13 juli 2011 om 21:55

    zeg, bestaat er eigenlijk nog een ongeblazen productie-dieselmotor?

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      13 juli 2011 om 22:22

      @love4sportcars: Volkswagen maakt nog SDI-motoren, tot vorig jaar een 2.0 SDI in de Caddy. Nu alleen nog vier- en vijfcilinders voor in boten en als industriemotoren.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 juli 2011 om 22:39

      @love4sportcars: Bijna niet meer denk ik. Turbodiesels sucken al geweldig, om dan nog maar te zwijgen over degene zonder turbo :p

      Login om te reageren
  16. lovethecar zegt

    13 juli 2011 om 23:17

    Ik geef het nog 10 jaar en dan liggen er 10 turbo’s in iedere wagen! Zo ging het ook bij de versnelligsbakken. Heel lang waren het er 5, maar toen de zesde kwam, was de achtste versnelling al geïntroduceerd, ongeveer voordat er zevenbakken te koop waren en als ik me goed kan herinneren is ZF nu al een 9-bak aan het maken/verkopen…

    Login om te reageren
    • zounds010 zegt

      14 juli 2011 om 09:46

      @lovethecar: Denk het niet. Meer dan 2 turbo’s op een viercilinder heeft geen zin. Dito 3 turbo’s op een zescilinder. Een V8 of groter heeft sowieso geen tweetraps turbolading nodig.

      Login om te reageren
  17. Den zegt

    14 juli 2011 om 11:05

    Mercedes Benz heeft enkele jaren geleden (2005) ook een tri-turbo diesel in een slk geschroefd. Het was een 320cdi met dik 280 pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North