![Prijzen DS 9 E-Tense](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/prijzen-ds-9-e-tense-bekend-2020-970-010-903x612.jpg)
De prijzen van de DS 9 E-Tense zijn bekend. Maar waar moeten we deze mee vergelijken? Autoblog ging op onderzoek uit!
Het gaat een van de meest verfrissende auto’s worden van 2021, de DS 9 E-Tense. Het is de het nieuwe topmodel van het Franse premium-merk. Een ware limousine uit het land waar ze Comfort nog met een hoofdletter schrijven.
65 jaar na de eerste DS
Nu weet DS ook wel dat crossovers op dit moment aanzienlijk beter scoren dan sedans. Die modellen staan inmiddels in de showroom. Geheel volgens de heersende mode ook in PHEV- of EV-uitvoering. Nu is het dus tijd aan de DS 9 E-Tense.
![Prijzen DS 9 E-Tense](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/prijzen-ds-9-e-tense-bekend-2020-970-003-970x546.jpg)
Het is sowieso geen toeval, want toevallig werd precies 65 jaar geleden de originele Citroën DS geïntroduceerd. De DS 9 E-Tense heeft ook een verwijzing c.q. hoedtik naar de DS. In de D-stijlen zijn namelijk clignoteurs verwerkt.
![Prijzen DS 9 E-Tense](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/prijzen-ds-9-e-tense-bekend-2020-970-001-970x546.jpg)
Prijzen DS 9 E-Tense Performance Line+
De DS 9 E-Tense komt er in twee smaakjes. Beide hebben dezelfde E-Tense aandrijflijn: een plug-in hybride met 225 pk systeemvermogen. Het begint met de DS 9 E-Tense 225 Performance Line+. Deze heeft standaard al items als alcantara interieur, LED-koplampen, Navigatie met DAB+, elektrische stoelbediening, stoelverwarming en 19″ velgen in ‘Monaco’-design. De speciaal geselecteerde DS-dealer verlangt voor deze uitvoering 57.890 euro.
Rivoli
De DS E-Tense Rivoli+ (niet te verwarren met Italiaanse deegkussentjes) doet er een schepje bovenop met zwart lederen bekleding, stoelventilatie, massagefunctie, 360 graden camera en DS Connected Pilot. Hiermee is Level 2-autonoom rijden mogelijk. Ook is er een sensor die in de gaten houdt of je wel wakker bent. De prijs voor deze Rivoli-uitvoering is 60.790 euro.
Prijzen DS 9 E-Tense concurrenten
Het is een beetje lastig om de concurrentie te bepalen voor de DS 9 E-Tense. Enerzijds is de basis een D-segment auto (de Peugeot 508), maar de DS 9 is 4,93 meter lang en heeft een wielbasis van 2,90 meter. Dat is bijna een klasse hoger.
- Ford Mondeo Hybrid Vignale (42.050 euro)
- Volkswagen Passat GTE Business wordt gewoon nog geleverd (47.215 euro)
- Volvo S60 T6 Inscription Autobahn Chicane (52.995 euro)
- Mercedes-Benz C300e met stoffen bekleding (52.936 euro)
- BMW 330e met 17″ wieltjes en badge delete (53.645 euro)
- Lexus ES300h Luxury Line (61.500 euro)
- Volvo S90 T8 Recharge Business Pro (66.995 euro)
- Audi A6 50 TFSI e quattro (70.240 euro)
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/prijzen-ds-9-e-tense-bekend-2020-970-002-970x546.jpg)
Conclusie prijzen DS 9 E-tense
Het is vrij lastig. De DS 9 is een fraaie auto en DS levert de modellen vaak erg compleet af. Er zijn echter meer kapers op de kust die iets aanbieden voor hen die geen crossover willen. De Mondeo is ietsje kleiner en veel trager, maar net zo luxe (en veel goedkoper). De Lexus ES300h lijkt de meest directe concurrent te zijn als het gaat om prestaties, uitrusting en afmetingen.
Nu nog even normale ramen achterin en je hebt een fantastisch mooie en transparante limousine.
Vreselijk hè. Nog zoiets lelijks : de stofzuigermondjes als uitlaat. Of normale pijpen of niets.
Die ramen zijn net modieus, maar ik vind het belangrijker als ze er een betaalbaardere prijs hadden op gezet. Ik vind de prijs buiten de pan gerezen
Lelijke wagen. Teveel chrome, te weinig Frans
Is waarschijnlijk ook niet voor Europa bedoeld maar voor de Chinese markt waar ze wel zulke auto’s waarderen zonder te veel historie.
Ik had toch liever, zoals jij, een andere insteek gezien. Maar bon, we zullen het er mee moeten doen. En echt lelijk is hij toch niet, maar wel veel Peugeot.
Mocht het chroom zijn dan ging het, maar nu ordinaire plastique.
Neuke auto !
@s2000vtec: watte?
Dit is een Peugeot met een ander logo. DS zou het uitgesproken en luxe merk moeten zijn van Citroën. Het ontgaat me dus volledig wat hiervan het idee is.
Ik ga wel op zoek naar C6, die ziet er tenminste wel vooruitstrevend uit ook al is hij al 20 jaar bekend…
Alhoewel de knipperlichten bij de achterruit een leuk detail zijn, is het niet meer dan dat en niet voldoende om te verbergen dat dit een opgewarmde Peugeot is.
Mooie klassieker die C6.
Peugeot 508 die onder handen is genomen tijdens een heftige nacht in een Parijse travestietenbar.
Ik verwacht er weinig van. In elk geval niet bij de echte Citrofielen.
@eklasse: idd… C6! Helaas verleden tijd en nu een 508 met een gourmet sausje. Ik moet ‘m eerst live zien voordat ik mijn definitieve oordeel vijl.
De afwerking zal vast heel mooi zijn. De details zien er ook goed uit. Maar het algehele design aan de buitenkant valt toch een beetje tegen. Hier had ik wel wat originelers verwacht. Aan de andere kant. Mensen willen tegenwoordig graag op elkaar lijken (kijk maar naar de insta-vrouwen (en insta-mannen ook steeds meer), die lijken na 10 ingrepen sprekend op elkaar. Daaraan denkende, aliens zijn helemaal niet van een andere planeet. Dat zijn mensen die terug in de tijd reizen om te zien hoe mensen er uitzagen toen ze nog niet op elkaar leken…oké ik dwaal af…) en rijden wat de buurman ook heeft.
Afwerking op een hoog niveau? Dan hoop ik voor je dat ‘ie op een hoger niveau is als die DS7 die ik als leenauto een keer heb meegekregen. Wat viel die tegen. Totaal geen luxe gevoel bij gekregen. Het is alweer maanden geleden maar het enige wat bij mij beklijft = plastic.
@ttr6: oh dat vond ik persoonlijk wel meevallen. Ik vond eerder de rijbeleving achter blijven bij dat prijskaartje
Tja, die rijbeleving was ook niet veel maar daar had ik zowiezo niet veel van verwacht, want: SUV, kleine turbo motor, veel toeren weinig beweging….. maar ik rijd zelf een Giulia Veloce en dan weet je dat op dat gebied zo’n type auto tegenvalt, maar ik had verwacht dat ze dat goed zouden maken met extravagante afwerking….en dat viel dus tegen.
Hij is erg fijn. Komt er ook een knappe station?
Mondeo veel trager? Kan me niet voorstellen dat deze boot met 225pk zo’n sprintkanon is…
Zijn helaas geen clignoteurs maar slechts markerlights, mag namelijk helaas niet meer volgens regelgeving blijkbaar.. (heb ik ook maar ergens gehoord, was veel gaver geweest als het idd weer echte knipperlichten waren geworden haha)
Ze weten bij DS echt nooit wanneer een ontwerp af is. Bij deze hadden ze best wel wat eerder mogen stoppen.
Misérable.
Godsammekraken wat een geld. Deze gaan wij niet veel zien dat is duidelijk
Ik begin toch echt een oude lul te worden.
Ik kijk naar het lijstje concurrenten en bij geen van de volledige model namen kan je zeker weten wat voor motor erin voorin ligt.
Moet ik nou met mn tijd mee? Of mag ik nog denken: Een Citroen van die lengte en gewicht waar in principe een 1.6 4in-lijn in ligt; lijkt me toch minder optimaal voor een reisauto. Het is vast genoeg voor de spits en ze weten het vast zo te maken dat het ook lekker rijdt; maar voor de langere ritten? tja.
Hè nee, tis alsof Hannibal Lecter met een scherp mes aan de slag is gegaan.
Jammer. Had er meer van verwacht! Daar waar ik de C6 echt een prachtstuk vind die nog ergens op een verzamellijstje staat, vind ik dit een gevalletje ‘de plan misslaan’. C’est dommage… au revoir.
@roofrabbit: plank that is 😇
De belangrijkste concurrent (lange d-segmenter) lijkt me toch de luxe versies van de Superb te zijn.
@MrHyde: alleen dan qua prijs misschien. Iemand die een ‘ingetogen’ en nuchtere Superb wilt gaat niet op zoek naar deze Peugeot met oorbellen.
Ben ook benieuwd naar vergelijk op basis van leasebedrag. Zit hij daarmee niet bijna op 5-serie niveau? @Willeme
Flaminio Bertoni draait zich om in zijn graf… wat een gedrocht is dit! De voorkant is een soort nóg lelijker Peugeot. De achterkant is gewoon saai. De aandrijflijn is ook saai, dat past dan wel weer bij de originele DS. :)
vlees nog vis.. dit verkoopt nooit….als ds een echte apparte auto wil neerzetten zal t heel wat meer moeten hebben dan knippers in de c stijl….dit is n gewone sedan….
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vergelijkt hij het nou met een Lexus ?
Ik snap de vergelijking met Lexus wel. Alternatief voor dikke Duitse auto’s.. Alleen bij lexus heb je gegarandeerde (betere) kwaliteit.. Dat is hier iets meer afwachten. Maar ik vind, net als lexus, dit wel een mooi alternatief. Iets minder eigenzinnig dan de C6.. Maargoed.. ook wel begrijpbaar want van aleen citrofielen kan de schoorsteen niet roken..
Welke idioot bestelt een DS, toch zo’n beetje het toonbeeld van comfort, in de een of andere faux-sportieve uitvoering? Serieus?!
De kont lijkt op n Mercedes de front lijkt n combinatie van n lexus en n audi wat n gedrocht
Pffft, als je dat rijtje concurrenten ziet… Mercedes, BMW, Volvo….. ik denk niet dat ze er in NL veel gaan verkopen.