De statijd van de Tesla Model 3 is korter dan die van alle andere auto’s. Waarom is dat eigenlijk?
Vroeger waren de feiten in occasionland vrij simpel. Met een witte blijf je zitten. Zeldzaam is een ander woord voor incourant. Lichte rolschade is total loss. Oh, en een occasion blijft gemiddeld drie maanden staan.
Statijd Tesla Model 3
Simpel toch? Ja, maar tegenwoordig niet meer van toepassing. Dat zien we terug in de cijfers van het VWE. Die zien dat er op dit moment een enorme run is op de Tesla Model 3. De Amerikaanse sedan is op dit moment extreem populair. De gemiddelde statijd van een Model 3 bedraagt slechts 21 dagen! Het is daarmee de snelst verkopende occasion van Nederland. Niet zozeer van alle EV’s, maar van alle auto’s!
Geld reden statijd Tesla Model 3
In de afgelopen 6 maanden zijn er 10.706 elektrische auto’s verhandeld. Het leeuwendeel is verkocht door bedrijven aan consumenten (B2C): meer dan 9.000 keer. Maar wat is de reden? Wegligging? Kwaliteit? Afwerking? Uitrusting? Het is in elk geval goed genoeg, maar het lijkt erop dat bijtelling (geld dus) een belangrijke factor is.
Bijtelling
Elektrische auto’s worden telkens duurder qua bijtelling. Elk jaar komt er een paar procent bij en het bedrag waarover je zo laag mag bijtellen wordt telkens lager. De zakelijke rijder moet dan creatief zijn. Er zijn voldoende Tesla Model 3’s in Nederland die nog genieten van gunstigere bijtellingsvoorwaarden. Die auto’s zijn nu enorm courant. Het kan zomaar een paar honderd euro per maand schelen.
EV’s populair in het algemeen
Dus niet alleen nieuw, maar ook gebruikt is de Model 3 bijzonder populair. Voordat de Tesla-fanboys in de digitale pen klimmen om schande te spreken van de conclusie, zijn er meer redenen. In tegenstelling tot veel EV-occasions heb je een uitstekende range, indrukwekkende prestaties en prima uitrusting.
De statijd van de Tesla Model 3 betekent overigens niet dat het de best verkochte EV-occasion is. Want heel veel elektrische auto’s zijn goed voor een korte statijd. Denk aan de Kia e-Niro, MG ZS en Audi e-tron.
Ook interessant is dat Opel Ampera-E eindelijk de liefde krijgt die de auto verdient. Om een of andere reden werd de auto te vaak overgeslagen. Ook hierbij is de bijtelling de grootste drijfveer om tot aanschaf over te gaan. 70% van de occasion-kopers die een gebruikte EV van vijf jaar of jonger kopen zijn zakelijk.
De Top van best verkochte elektrische occasions van juni tot november 2020 ziet er als volgt uit:
- Renault Zoe (1.120)
- Nissan Leaf (920)
- Opel Ampera-e (919)
- Tesla Model S (873)
- BMW i3 (769)
- Audi e-tron (765)
- Tesla Model 3 (762)
- Volkswagen e-Golf (676)
- Hyundai Kona (516)
- Kia e-Niro (391)
Via: VWE Automotive.
cossiekiller zegt
@Willeme Heb jij Tesla advies gegeven i.v.m. de velgen?
willeme zegt
@cossiekiller: Dit is een door Vorsteiner onder handen genomen Tesla Model 3. Ergens vind ik het heel erg fraai gedaan :-D
potver7 zegt
Huh? Van de 10.700 stuks zijn er 9.000 verkocht van bedrijven aan consumenten (dus privé-aanschaf). En dan een verhaal houden dat bijtelling de reden is… Sinds wanneer heeft een consument bij de privé-aanschaf van een auto met bijtelling te maken?
Of mis ik een loophole in de belastingwetgeving?
TheMaster zegt
Nee, ZZP’ers zijn consumenten, dus B2C. Ideale auto voor de “gemiddelde” ZZP’er. Model S/X wordt vaak gereden door iemand met een BV/Holding. Dat is wel B2B.
willeme zegt
@TheMaster:
Klopt. In dit geval gaat B2C erom dat de ‘C’ de eindgebruiker is. Deze heeft precies zoals je zegt vaak en eigen bedrijf waarop de auto wordt aangeschaft. Daar dient dan inderdaad nog bijtelling over betaald worden.
tomsk zegt
Ik weet niet waar je deze logica op baseert? Een ZZP’er schaft als hij handelt uit naam van zijn eenmanszaak de
auto wel degelijk zakelijk aan dus die B2B. Vervolgens kan hij er net als iedere andere zakelijke rijder (of dit nu vanuit werkgever of (deels) eigen bedrijf)voor kiezen om de auto ook prive in te zetten en bijtelling te betalen. Natuurlijk kan er ook voor gekozen worden (net als een directeur van een groot bedrijf ook kan handelen vanuit zijn prive persoon) om de auto prive aan te schaffen. Heel het verhaal met bijtelling gaat dan niet op.
jzaero zegt
@tomsk: B2B en B2C worden in diverse branches anders bekeken. In marketingstermen market een merk B2C maar verkoopt een merk B2B en is de klant dus ook daadwerkelijk B2C ondanks dat jij via een netwerk verkoopt. Het maakt dan niet uit of die laatste een ZZP’er die het voor zijn bedrijf koopt of gewoon echt een particulier is. Denk dat in deze B2B echt handel tussen diverse handelaren betekend en dus niet verzekerd en niet MRB betaalt wordt, maar puur voorraad, als ik @willeme zo begrijp
slickrick zegt
@tomsk: een zzp zet een auto altijd op zijn eigen naam, (juridische eigenaar ) en administratief (fiscaal) op zijn balans van de eenmanszaak. Dus de overschrijving vindt altijd plaats op privé aangezien de eenmanszaak geen rechtspersoon kan zijn in tegenstelling tot een bv. Vandaar b2c
flutterby zegt
@slickrick: een ZZPer hoeft geen eenmanszaak te zijn. Een DGA met BV wordt ook gezien als ZZPer, al zal je die sneller in een S of X zien rijden.
Variomatic zegt
Dus 70% verkoop aan BV’s en de resterende 30% aan ZZP’ers waarschijnlijk. Misschien een enkele particulier hier en daar..
mcshine zegt
Hier is een enkele particulier!