• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bonkige offroader is niet de auto die je verwacht

Auteur: Loek, gepost 3 november 2024 om 10:02 – 6 Reacties

Een crossover die daadwerkelijk kan crossen? Ja, het bestaat echt.

Een crossover moet tegenwoordig heel veel tegelijkertijd zijn. Ruimtewonder, hoog op de poten, zuinig, stijlvol en nog wel meer. En tegelijkertijd is een crossover een compromis tussen al die zaken. Iets wat je echt totaal niet meer hoeft te verwachten is dat een crossover het SUV-gedeelte ook overneemt in hoe capabel hij is op onverhard terrein.

Hyundai Kona Mauna Loa

Neem de Hyundai Kona, de B-segment crossover van Hyundai. Voorwielaangedreven, 18 inch velgen, straatbanden, maar nauwelijks extra grondspeling: nee, het is niet echt een offroader. Maar dat kan hij wel zijn. Zo bewijst de Hyundai Kona Mauna Loa.

Om die naam gelijk even uit te leggen: Kona is een district op Hawaii en Mauna Loa is een vier kilometer hoge vulkaan op het grootste eiland uit de eilandengroep Hawaii. Dat past dus bij elkaar. Een naam als Mauna Loa vraagt natuurlijk wel om een soort avontuurlijk karakter. Dus dat gaf Hyundai de Kona.

En hoe is dat bereikt? Door de voorbumper niet mee te verven. Nee, echt, Hyundai heeft een Kona Electric gepakt die je normaliter met meegespoten bumpers en wielkasten krijgt, en geeft je minder meegespoten onderdelen. De delen die wél gespoten zijn, zijn ‘Sage Green’. Verder voegde Hyundai All Terrain-banden en velgen, dakdragers en wat accessoires toe aan de Kona. Het gaat dus om de Electric 64 kWh, waarmee je dus uitstootloos kan crossen. Het interieur is onveranderd gebleven.

Japan

Laf of leuk? Dat hoef je alleen te bepalen als je in Japan woont. Hyundai neemt de Kona Mauna Loa namelijk alleen mee naar Japan en in oplage van 30 stuks. En dat alles voor 4.950.000 yen, wat net geen 30.000 euro is. Koopje!

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Hyundai I20N van Hessel
  • Video: Nieuwe Hyundai Santa Fe
  • Huh, nu al? Facelift voor de Hyundai Tucson
  • Hyundai Inster: eindelijk nieuwe auto in het A-segment
    Hyundai Inster, eindelijk nieuwe auto in het A-segment

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Hyundai, kona

Vorig bericht: « Audi luistert naar fans en doet nep S-badges in de ban!
Volgend bericht: De meest illustere Audi RS6 Avant is terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    3 november 2024 om 10:27

    Ik moest aan de Pontiac Aztec van Walter White denken. Japanners, ik hoop dat jullie er blij mee zijn. Hyundai, niet meer doen!

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      3 november 2024 om 10:33

      Met je eens! De Kona is sowiezo al een wansmakelijke auto maar de Mauna Loa doet er nog een schepje bovenop.
      Gelukkig enkell voor Japan en bij Hyundai begrijpen ze blijkbaar dat er 30 van verkopen al een hele uitdaging gaat zijn.

      Login om te reageren
    • flow82 zegt

      3 november 2024 om 12:47

      Is wel mooi voor een re-make van Breaking Bad, dat dan wel weer.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    3 november 2024 om 10:48

    Ik moest laatst een stukkie over een grasveld. Het ultieme off-road avontuur. Ik kan vermelden dat een sedan met voorwielaandrijving gewoon geschikt was, was even bang dat ik een crossover nodig had gehad.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      3 november 2024 om 19:27

      Ik herinner me nog een aflevering van TG toen de BMW X5 mk1 net uit was en niet een vochtig glooiend grasveldje in de UK over kwam. Hi-la-risch.

      Login om te reageren
    • pietertje123 zegt

      4 november 2024 om 07:55

      Een oom met een loonbedrijf ragde het hele seizoen naar z’n personeel over de wegen, paden, en geen paden, akkers en weilanden. Alleen natte klei hield ‘m tegen. En dat laatste ging ook niet met allerlei 4×4’s die na de mercedes sedan (zo’n jaren 80 Duitse gele taxi model) kwamen……

      Met de Citroën Ami ging dat eigenlijk nog veel beter, met die dunne bandjes, lange veerwegen en weinig gewicht.

      Als je van zo’n modern ding de middenconsole overgiet met diverse dranken, in weer en wind met een open raam buiten zet naast wat landbouwgrond, en wekelijks tot aan z’n assen in de modder/zand (naar gelang jaargetijde) gaat rijden. Daarna afspuiten, stofzuiger en doekie erdoor. Als ie dan nog verkoopbaar is, dan zit je zo ongeveer op het niveau van toen ze nog auto’s maakten om te gebruiken ipv om mee te pronken.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North