La passione! Of hoe Max Verstappen wat los maakt met zijn helm
Nu de wereldbevolking uit zijn voegen barst, wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden. Tegelijkertijd wordt het klaarblijkelijk ook steeds belangrijker om je te onderscheiden. Zelfs in het Calvinistische Nederland waar er een stuk of zeven spreekwoorden en gezegden bestaan voor ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, is iets eigens hebben tegenwoordig van essentieel belang. Een speciaal kleurtje op je auto, gekke sokken onder je uniform, je kent het wel.
Voor een coureur is herkenbaarheid ook belangrijk. Uiteindelijk moet er namelijk wel iemand de rekening betalen en dat is meestal de sponsor en/of het publiek. Als die partijen niet weten hoe je eruitziet, dan wordt het een beetje lastig. Het vervelende is dat coureurs tijdens het belangrijkste deel van hun werk een botsmuts dragen. Daarmee zijn ze in principe zo herkenbaar als de gemiddelde vrouw in het Kalifaat.
Doch gelukkig zijn de helmen zelf nu een substituut geworden voor het eigen uiterlijk. Een beetje fan herkent de helm van zijn favoriet natuurlijk meteen. En waarschijnlijk herken je de andere helmen uit het F1 veld ook wel. Het is dus een belangrijk ding zo’n botsmuts. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat ‘ie je beschermt tegen allerlei hoofdletsels. Dat is toch ook wel een prettige bijkomstigheid.
Geen wonder dus dat er veel te doen was om het feit dat teammaat van Albon, Max Verstappen, zijn Arai aan de wilgen hing en wisselde voor een Schuberth. Dit was hoogst ongebruikelijk, ook al omdat het naar verluidt de aerodynamica van de combinatie Max Verstappen plus RB15 licht veranderde. Maar Max had een goed excuus om over te stappen. Arai slaagde er niet in hem een helm in de juiste maat te geven die voldeed aan alle nieuwe eisen van de FIA.
Helmen moeten volgens die nieuwe regels bijvoorbeeld frontaal bekogeld worden met een object dat reist met een snelheid van 250 km/u. Dit bootst de situatie na die Felipe Massa in 2009 aan den lijve ondervond in Hongarije. De regels werden echter in een vrij krap tijdsframe opgedrongen aan de botsmutsfabrikanten, zo geeft ook Schuberth toe. Dat Arai het nog niet helemaal op orde had voor Max, was in dat opzicht dus niet héél raar.
Schuberth was uiteindelijk stiekem enorm blij met de gang van zaken. Na een ‘snuffelstage’ besloot Max Verstappen namelijk ‘definitief’ de overstap te maken naar het Italiaanse merk. Eindbaas Alberto Dall’Oglio is daar nog steeds enorm mee in zijn nopjes en beschrijft het moment dat hij het goede nieuws hoorde:
Toen ik later aan het hardlopen was belde Verstappens manager mij: ze waren akkoord. Ik kon alleen maar ‘bedankt’ uitbrengen, zowel door het hardlopen als door de grootte van deze deal. Dit was onze beloning voor een jaar van stress en hard werken.
Schuberth levert elk jaar vijftien helmen aan VER, maar de winst van het bedrijf zit ‘m natuurlijk in merchandise. Daarnaast geeft de samenwerking met Max het hele bedrijf een boost volgens Alberto:
Dat we nu werken voor één van de grootste coureurs van dit moment is een enorme bron van motivatie. Iedereen bij Schuberth is net zo gepassioneerd van racen. We willen winnen en zien onszelf als lid van de racewereld. En dat komt door Max.
Waarvan akte. En vergeet vooral niet de moraal van het verhaal: always wear a helmet. Zeker voor je dertigste.
marinepower zegt
Ik las laatst een stuk in een blad over de “schilder” van de helmen. Het schijnt dat Schuberth als een van de eerste Europese fabrikanten helmen kon/mocht beschilderen. Tot die tijd was het stickers plakken en beschilderen nogal lastig Ivm het aantasten van het helmmateriaal. Die beste man die nu o.a. de helm van Max beschildert deed dat eerst voor ene M. Schumacher.
Alpinaa zegt
@marinepower: Jens Münster is de betreffende helmenschilder.
tjorque zegt
-edit: @tjorque: @onnes: geen idee wat daar gebeurde, scusi-
kniesoor zegt
@marinepower: Denk, dat er wel meerdere (goede) helmschilderTs zijn. De mijne bijvoorbeeld is in Lijnden vakkundig op smaak gebracht.
silenro zegt
@amghans: @Marinepower heeft gelijk, bestickeren en schilderen vraagt speciale technieken en materialen. Daar word helaas niet altijd overal genoeg aandacht aan gegeven.
cvoo zegt
Ik snap Max wel. Niks vervelender dan een helm met een pasvorm die niet helemaal lekker is. Van de motorhelmen van Arai is bekend dat ze nogal een ronde pasvorm hebben. Ik gebruik zelf n Shoei (motor)botsmuts, naar volle tevredenheid!
marc94 zegt
@cvoo: ik deel die ervaring. arai is niet voor lange west europese ei hoofden. HJC en shoei zijn daar beter voor geschikt. AGV zit er tussen in.
Edge zegt
Zou Schuberth dan een bepaald bedrag of percentage krijgen voor alle merchandise waar Verstappen met helm op te zien is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat enkel die minihelmpjes voor serieuze winst zorgen.
rolov zegt
@Edge: weet je wat die schuberths kosten? Ik had er ook een. Tophelmen zijn het dan weer wel
emping zegt
@Edge: denk dat Schuberth eerder er voor zal betalen.
aikon1694 zegt
Botsmuts… Doet mij denken aan een onderzoek van een gerenommeerd Belgisch motorblad jaren geleden. Die hadden een aantal top helmen en 1 muts getest. De uitslag was verbazingwekkend.. De muts kwam als beste uit de test!
Alle helmen en de muts waren van een gebouw van 10 verdiepingen naar beneden gegooid op de straat. Bij inspectie op de grond bleken alle helmen meer of minder beschadigd te zijn. Alleen de muts was nog intact.
(mand)
porker zegt
@aikon1694: die Belgen ook hè (inkoppertje past in deze wel)
WinkeB zegt
@aikon1694: waarom denk je dat onze wegen er zo slecht bij liggen? We testen ALLES van op een hoogte. Miele wasmachines, barbecues, betonmixers,… Het is zelfs doorslaggevend om als ‘Beste uit de test’ van Test-Aankoop te komen.
Tonnie zegt
Haha ik kan zowel een afwijkend kleurtje op m’n auto (geel) als gekke sokken onder m’n pak (heel tread, happy socks ed) afvinken. Grijze muizen zijn er al genoeg.
tjorque zegt
Ik heb een erg explosieve schubert… de C4.
Ben je heul heul voorzichtig mee!
VeniVidiVici zegt
Beter gezegd… En vergeet vooral niet het moraal van het verhaal: Gebruik een condoom tijdens de geslachtsgemeenschap! #botsmuts
supertjeduc zegt
Wat betreft die aërodynamica
Ik zou toch denken dat ze redelijk uit de wind zitten
Ik rij zelf motor en ik kan me niet voorstellen dat ze met 330 km/uur de wind vol op heb snuit hebben
Vraag me af hoe ze dat regelen
jiltjes zegt
…iets eigens willen hebben, is dat dan ook zo grappig of kwetsend mogelijk berichten plaatsen onder autoblog posts om zoveel mogelijk likes te krijgen..?!?!
Dutchdriftking zegt
Toch fijn als fabrikant, een stukje erkenning van je product.
Alpinaa zegt
Schuberth is Duits toch, niet Italiaans zoals in de tekst wordt gezegd.
borrelnoot zegt
Ik meen me te herinneren dat Michael Schumacher ook iets met Schuberth had? En dan bedoel ik iets anders dan dat hij er eentje droeg. Had hij aandelen van dit bedrijf, of hielp hij mee ontwikkelen? Er was iets.
tysson zegt
Schuberth is naar mijn weten Duits en niet Italiaans