In de afgelopen kabinetsperiode kregen wij, autorijdend Nederland, een lastenverzwaring van 2,4 miljard euro te verwerken. Om het volgende kabinet duidelijk te maken dat de Nationale Melkkoe bijna helemaal uitgeknepen is komt de Bovag met een aardig voorzetje: het afschaffen van de provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting.
De aanschafbelasting (BPM) wordt al langzaam afgebouwd. Maar om dat te compenseren wordt aan de andere kant de motorrijtuigenbelasting langzaam omhoog geschroefd. Een aanzienlijk deel van de MRB bestaat uit de provinciale opcenten. En dat is een oneerlijke tax, aldus wasstraatspecialist en BOVAG-directeur Koos Burgman:
Over het verdwijnen van de opcenten hoeven we sowieso niet rouwig te zijn: het is feitelijk erg oneerlijk om een provinciale belasting, die aan tal van provinciale zaken wordt besteed, alleen bij de automobilist op te halen. Wij zeggen: draag als provincies bij aan de noodzakelijke bezuinigingen en stop deze heffing.
Ook de Bovag heeft het nu door: automobilisten in de toekomst nóg meer laten betalen is niet uit te leggen. Nog een leuk weetje: De overheid haalt jaarlijks €18 miljard op aan verkeersbelastingen. Daarvan wordt (schrik niet) slechts 5,8 miljard euro uitgegeven aan verkeerszaken.
Jokkebrok zegt
€18.000.000.000,00… WOW
bjuriaan zegt
geloof er niks van dat dit gebeuren gaat. Zou wel mooi zijn.
lincoln zegt
komt toch milieu-heffing voor terug ..
want met het woord “milieu” kan je onbeperkt roven en stelen ..
Cantago zegt
Oftewel, we worden beroofd en kunnen er niks tegen doen…
lincoln zegt
@Cantago: collectief weigeren will do the job ..
Cantago zegt
@lincoln: Klinkt makkelijker dan het is ben ik bang…
lincoln zegt
@Cantago: raar toch .. dat iets wel doen makkelijker is dan iets niet doen ..
maar idd .. de leasemarkt zal roet in het eten gooien ..
Emile_Benz zegt
@lincoln: Als men dat doet (collectief weigeren), zal er ook collectief een deurwaarder aan de deur verschijnen…al dan niet met de douane en politie als beveiliging…
Cantago zegt
@lincoln: Soms wil je bepaalde dingen gewoon… En autorijden is iets wat over de hele wereld toch vrij algemeen is, maar NEE! In Nederland betalen we er absurd veel voor:S
Larrs zegt
Nu nog een partij die dit ook vind, dan wil ik daar misschien wel op stemmen. Behalve op de PVV.
.
En wat gebeurt er met die 12,2 miljard Euro? In de Staatskas?
ErikkNL zegt
@Larrs:
Die wordt aan andere zaken uitgegeven die het Rijk of de bevolking zo hard nodig heeft… zoals uitkeringen, wachtgeld voor politici en alle andere meuk die ze daar hebben bedacht.
OT:
Hup BOVAG wordt de grootste vriend van de automobilist en de grootste belasting vechter van de overheid. Ze zijn er groot genoeg voor.
Sorcerer zegt
BPM wordt niet zonder meer afgebouwd: boven een bepaalde CO2-uitstoot wordt de BPM juist hoger nu. En nu km-heffing op losse schroeven staat wordt dat effect alleen maar groter.
Zuinige auto’s worden hierdoor fors goedkoper (7-serie diesel). Onzuinige auto’s juist fors duurder (760i ;))
Jesper zegt
@ Larrs:
Die verdwijnt links of rechts in de broekzak van een dictator in een derde wereld land, onder het mom van ontwikkeligshulp. Dus hoe duurder je auto, hoe meer jij bijdraagt aan het trainen van kindsoldaten. Voel je je al schuldig? Hup, ga een Prius kopen jij. En snel! :P ;)
OnT: Belachelijk natuurlijk, maar al lukt het… wat lincoln al zegt, dan wordt er weer een andere belasting verzonnen. De regering is verslaafd aan belastinggeld. Hoe meer ze krijgen, hoe meer ze besteden.
midasracer zegt
Een 25 jaar oude Mercedes G staat op mijn verlanglijstje. Maar zolang de km heffing niet komt, rijd ik mijn RAV4 nog wel af.
Laurens zegt
Schaf de provincies af!
alfa mannetje zegt
We waren toch tegen de km heffing ……
Svenska Aeroplan AB zegt
Tja, met de kilometerheffing was dit opgelost…
Kwam er een Infra-fonds en zouden ALLE auto-belastingen aan vervoer besteedt worden.
Maarja, dat wilde ‘het volk’ niet!!
JanC zegt
@Svenska Aeroplan AB: In Nederland is de auto al veel te veel belast, dus niemand wil een extra belasting. Die kilometerheffing is dus overbodig.
Het systeem is veel te duur, te gecompliceerd, heeft veel te veel zwakke punten, etc. Er mag wel eens vaker naar “het volk” geluisterd worden.
Bovendien zijn belastingen een straf voor succesvol zijn…
JanC zegt
Bovag wordt hier anders verketterd… wel grappig
Mr. CO2 zegt
@Svenska Aeroplan AB,
Geloof je het zelf?! Dat Infrafonds bestaat al, en bovendien worden uit dat Infrafonds ook andere zaken betaald zoals het aanleggen van spoorwegen en het onderhouden van waterwegen.
De BOVAG heeft hier wel een punt, maar ze zijn zeker niet de eerste die dat roepen en de kans dat het wordt gerealiseerd is erg klein. Overigens was (en is) de BOVAG ook voor de kilometerheffing, die er waarschijnlijk zou voor zorgen dat de automobilist alleen maar meer moet gaan betalen. De BOVAG-dealers zouden er wel van profiteren, de autoverkopen zouden omhoog gaan en de afschaffing van de BPM zou leiden tot een hogere winstmarge op auto’s. Maar zoals het er nu naar uitziet gaat de kilometerheffing gelukkig niet door.
Frankypanky zegt
De BOVAG heeft toch wel een goed punt!
Er moet sowieso bezuinigd worden, dus waarom niet beginnen met de opcenten?!?
Wat een middeleeuwse benaming btw, “opcenten”!!!
mashell zegt
Geef de provincie maar weer de schuld. Een klein deel van de wegenbelasting is voor de provincie maar de onderhoudt wel een groot deel van het wegennet. Dis als we gaan bezuinigen dan graag op het deel dat naar Den Haag gaat. PS. Bovag, jullie kunnen de burger ook tegemoet komen door de werkplaatstarieven weer naar reële bedragen terug te brengen.
H.J. van Teunenbroek zegt
Het is werkelijk te gek voor woorden, er gaat geen maand voorbij of de wegenbelasting wordt door de Provincie Noord-Holland met 1 euro verhoogd. Vorige maand nog 50 euro, u raadt het al, deze maand 51 euro. Ben benieuwd wat er de volgende maand weer wordt afgeschreven. Ik ben het ermee eens dat dit eens moet stoppen. En nu we het er toch over hebben, ik vind het ook oneerlijk dat bezitters van zeer milieuvriendelijke auto’s zijn vrijgesteld van het betalen van wegenbelasting om de eenvoudige reden dat ze eveneens gebruik van het wegennet maken en er ook bij gebaat zijn dat deze wegen worden onderhouden. Daar behoren ze gewoon aan mee te betalen. Er valt dus nog wel wat te winnen voor de BOVAG.