• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BOVAG in protest tegen BPM-heffing op buitenlandse huurauto’s

Auteur: Dennis, gepost 4 oktober 2006 om 23:26 – 18 Reacties

Bovag

Je zult niet verrast zijn dat het laatste woord nog niet gesproken is over de praktijken waarbij men BPM ontduikt door in een buitenlandse huurauto te rijden. Ondanks dat het ontduiken van BPM op deze wijze volgens het Europees Hof legaal is, laat de Nederlandse regering het er niet bij zitten en wil in het belastingplan voor 2007 opnemen dat er tijdsevenredig BPM zal worden geheven op buitenlandse huurauto’s.

Hiertegen komen de BOVAG, RAI en VNA in protest, want het zou omslachtig zijn en werkt oneerlijke concurrentie in de hand. De regering wil de tijdsevenredige BPM invoeren om op die manier toch de BPM te incasseren wanneer Nederlanders tijdelijk in een buitenlandse huurauto rondrijden. Het Europese Hof van Justitie verbood namelijk dat de volledige BPM ineens moest worden afgerekend. Met de tijdsevenredige heffing zou de huurder van een buitenlandse auto na 2,5 jaar ongeveer evenveel BPM hebben betaald als de eigenaar van een Nederlandse auto. Bij een huurperiode korter dan 2,5 jaar wordt dan in de meeste gevallen te weinig BPM afgedragen. BOVAG, RAI en VNA vinden dat met deze regeling het huren van auto’s in het buitenland juist wordt gestimuleerd, hetgeen nadelig uitpakt voor Nederlandse dealers, verhuurbedrijven en leasebedrijven. Bovendien betaalt de overheid de eindrekening, want die ontvangt daardoor minder BPM-inkomsten, zo schrijft bovagkrant.nl.

Ook interessant!

  • Huurauto haast onbetaalbaar
    Huurauto op vakantie is haast onbetaalbaar geworden
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • huurauto haast onbetaalbaar
    Video: wanneer je de huurauto netjes komt inleveren
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, bpm, huurauto

Vorig bericht: « Parkeren bij gele lijntjes
Volgend bericht: Borgward komt met twee nieuwe middenklassers »

Lees Interacties

Reacties

  1. autoblogger zegt

    4 oktober 2006 om 23:31

    “Bovendien betaalt de overheid de eindrekening, want die ontvangt daardoor minder BPM-inkomsten”

    Dat is toch juist de bedoeling!

    Login om te reageren
  2. Dean zegt

    4 oktober 2006 om 23:32

    Te Triest voor woorden weer waar de BOVAG mee bezig is.
    Gewoon afschaffen die jaloezie belasting (BPM) gezeik.

    Login om te reageren
  3. AutoGekkk zegt

    4 oktober 2006 om 23:34

    @autoblogger

    Is ook een stomme excuus die ze maken. Ze krijgen ook geld maar willen dat niet gebruiken.

    Login om te reageren
  4. Susp1cious zegt

    4 oktober 2006 om 23:37

    En hoe zit het dan met mensen die voor autoverhuurbedrijven werken en daarvoor ook buitenlandse auto’s moeten transferen?

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    4 oktober 2006 om 23:37

    @autoblogger: Vanuit ons perspectief zien we natuurlijk graag dat we minder BPM betalen. Echter wat de BOVAG duidelijk probeert te maken is dat de maatregel niet het effect heeft dat de overheid nastreeft en bovendien als neveneffect nadelig is voor Nederlandse dealers, verhuurbedrijven en leasebedrijven.

    De belastingbetaler is linksom of rechtsom uiteindelijk altijd de lul, dus dat verandert niet.

    Login om te reageren
  6. armada zegt

    5 oktober 2006 om 00:18

    Jahoor, en dat terwijl de Europese comissie toch al aan het kijken is of de BPM niet onwettig is. Laat de ministers enzo eens een keer een Dacia Logan gaan rijden , scheelt ook geld

    Login om te reageren
  7. Hilgert zegt

    5 oktober 2006 om 13:06

    Deze constructie word vaak gebruikt om in Luxemburg een (dure) auto aan te schaffen via een werkmaatschappij van een bedrijf. Vervolgens ‘huurt’ de nederlandse eigenaar de auto voor een symbolisch bedrag van het Luxemburgse bedrijf en kan op die manier toch in zijn auto rijden, maar komt wel onder de torenhoge BPM uit.
    Een kennis van mij met een eigen bedrijf heeft op deze manier zijn Ferrari aangeschafd. De auto staat op naam van een lege werkmaatschappij in Luxemburg en hij huurt de auto voor 1 euro per dag van die werkmaatschappij.
    Scheelde hem bijna 60k aan BPM.

    Login om te reageren
  8. Summer Sky zegt

    5 oktober 2006 om 13:19

    Ik heb gisteren de PDF “Leidraad BPM 2006” doorgenomen, een hele berg woorden overigens, en daarin wordt maar heel weinig ruimte gelaten voor dergelijke huurconstructies. Het leidende principe bij de BPM is: als de belanghebbende DUURZAAM een personenwagen TER BESCHIKKING STAAT, dan moet die persoon BPM betalen, onafhankelijk van de feitelijke eigenaar(buitenlands of niet). Het enige waar het Europese Hof in juni bezwaar tegen heeft gemaakt, is dat er bij NIET-duurzaam gebruik ineens de hele mep BPM moet worden betaald. Bij duurzame beschikking echter kom je niet onder de BPM uit.
    Het hele stuk staat op:
    http://www.minfin.nl/nl/actueel/kamerstukken_en_besluiten,2006/09/CPP06-1980.html

    Login om te reageren
  9. Hilgert zegt

    5 oktober 2006 om 13:28

    Theoretisch heel leuk natuurlijk, maar hoe gaat de overheid aantonen dat betreffende wagen de huurder duurzaam te beschikking staat? De auto staat op Luxemburgse platen en gaat ook regelmatig terug naar L voor onderhoud etc.
    Tevens is het geen auto voor dagelijks gebruik, meestal staat ie gewoon thuis in de garage.

    Login om te reageren
  10. Summer Sky zegt

    5 oktober 2006 om 13:34

    Daar hebben ze zo hun middelen voor, in samenwerking met de FIOD. In de Leidraad BPM staat een aantal interessante gevallen beschreven, zoals deze:

    “Hoge Raad, 19 mei 2006, nrs. 41954 en 41955
    De belanghebbende heeft feitelijk met een niet geregistreerde
    personenauto gebruik gemaakt van de openbare weg in Nederland.
    Iemand anders was de kentekenhouder van de auto. De
    belanghebbende woonde op papier niet in Nederland. In het kader van
    een FIOD-onderzoek is echter geconstateerd dat de belanghebbende in
    Nederland woonachtig was. De BPM is terecht nageheven bij de
    feitelijke gebruiker en niet bij de kentekenhouder.”

    Login om te reageren
  11. Hilgert zegt

    5 oktober 2006 om 14:22

    Interessant…ik zal mijn kennis hiervan op de hoogte brengen in ieder geval. Lijkt me wel verstandig als hij dit weet.

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    5 oktober 2006 om 18:58

    (voor wat staat BPM eigenlijk?)

    Login om te reageren
  13. Rene zegt

    6 februari 2007 om 20:15

    Waarom betalen we in Nederland eigenlijk wel BPM en in het buitenland niet.
    Wat is er zo anders aan Nederland op dit punt t.o.v. overige Europese landen.
    Ook kan ik nergens vinden op de douanesite wat BPM betekend en waarom het geheven wordt.

    Login om te reageren
  14. Marc zegt

    12 februari 2007 om 20:25

    Weet nu iemand wat de huidige stand van zaken is in dezen?

    Ik werk voor een startende onderneming en hebben de mogelijkheid om ons wagenpark in te huren via EuropCar in België en/of Duitsland in te huren.

    Wie weet raad?

    Login om te reageren
  15. marcus zegt

    18 februari 2007 om 22:24

    ik heb eigenlijk een vraagje. ik huur vaak auto’s in duitsland om op vakantie te gaan. mijn vraag luidt: mag ik met een buitenlandse kenteken in nederland rijden? waar kan ik hier meer informatie over vinden?

    de marechaussee heeft mij een keer aangehouden en zei dat dat niet mocht. ik kreeg dan ook een waarschuwing!

    Login om te reageren
  16. mark zegt

    21 mei 2007 om 11:38

    Goedendag,

    zal jullie even allemaal uit de droom helpen wat betreft bpm. Als je het in je hoofd haalt om een buitenlands kenteken te gaan rijden kan het volledige BPM bedrag in 1 keer nagevorderd worden. Dit geschiedt middels een UTB oftewel uitnodiging tot betalen die afkomstig is van de Nederlandse belastingdienst.

    De dienst die belast is met het heffen en innen van deze belastingen dat is Douane Nederland. De FIOD is de opsporings variant hiervan. Tevens heeft Douane Nederland een speciaal motorvoertuigen team. Dus ontduiken probeer het maar niet het komt je gegarandeerd een keertje duur te staan en geloof mij de staat haalt zijn geld wel bij jou op hoor.

    En tja een huurauto dat is een tijdelijke overeenkomst die gesloten wordt tussen de kentekenhouder en jou. Deze overeenkomst is van tijdelijke aard en de verzekeringskosten worden voldaan door de kentekenhouder het verhuur bedrijf in dit geval dus, die deze zal voldoen dmv het door jou te betalen huur bedrag. Een leasevoertuig met een buitenlands kenteken duurzaam bereden door een Nederlander daar mag BPM over geheven worden. Dat betekent dus dat je er niet onderuit komt.

    De voorwaarde voor het hebben van een auto met een buitenlands kenteken is dat de kentekenhouder een inwoner moet zijn van desbetreffend land, anders kan het motorvoertuig niet eens verzekerd worden.

    De politie of andere instanties belast met opsporing van algemene overtredingen cq misdrijven kunnen alleen nakijken of het voertuig verzekerd is. Voor zover mij bekend! Want het kan ook zo zijn dat jouw auto kapot is gegaan en dat jouw eigen voertuig door de ANWB service verlener naar de garage brengt voor reparatie en dat jij een voertuig krijgt voor een aantal dagen met een buitenlands kenteken.

    De Koninklijke Marechaussee kan een gewoon burger niet beboeten omdat deze leden geen algemeen opsporingsambtenaar zijn volgens richtlijnen Nederlandse wetgeving hebben deze geen politie bevoegdheden toegewezen gekregen. Tenzij anders aangegeven zoals bijvoorbeeld op Schiphol Airport in de gemeente Haarlem dit valt onder politie Regio Kennemerland. Hier hebben leden van deze brigade een al omvattende politie taak toegewezen gekregen.

    Hopende zo voldoende informatie te hebben verstrekt over de bpm en haar geldende regelgeving.

    Suc6 allemaal. Dit namens een oud medewerker Douane.

    Login om te reageren
  17. Harry zegt

    19 juni 2007 om 20:34

    Een maand huur onder dezelfde voorwaarde van een Audi A6 via Europcar. In Nijmegen kost dat € 2450, in Bocholt (D), twintig kilometer verder, kost dat € 1138.

    Fijn he, zo´n economisch pact !

    Maar vandaag de douane gebeld. Goh, wat waren die mensen geïrriteerd, niet te geloven. Terwijl ik alleen maar doorvroeg tot ik alle antwoorden had.

    Conclusie: indien iemand zijn in het buitenland gehuurde voertuig niet meldt en wordt aangehouden, zal de belastingdienst een naheffing BPM opleggen. En nu komt het: “van de eerste dag van het huurcontract tot aan de dag dat de overtreding is geconstateerd”.

    Welaan, al wordt je twee keer per maand een naheffing opgelegd, dan ben je alsnóg goedkoper uit met een Duitse huurauto. Voorwaarde is dat je elke maand een andere auto huurt.

    Login om te reageren
  18. Guido zegt

    16 juli 2007 om 15:17

    “Voorwaarde is dat je elke maand een andere auto huurt.”

    Da’s simpel, gewoon steeds het contract per maand afsluiten. Als je dan een keer aangehouden wordt heb je de auto natuurlijk net.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North