• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BPM-korting verdwijnt in de zakken van importeurs

Auteur: ricardo, gepost 18 juni 2010 om 16:16 – 23 Reacties

Zomaar een willekeurige Ferrari achter glas


Weet u nog, dat fijne BPM-voordeeltje dat aan het begin van dit jaar werd ingevoerd? Na onderzoek blijkt dat het prijsvoordeel -dat bedoeld was voor de consument- in het kassalaatje van de importeurs verdwijnt. Hé, maar dat is niet wat geldminister Jan Kees de Jager ons had toegezegd.

Volgens De Jager zouden eventuele prijsstijgingen alleen voorkomen bij auto’s die heel veel CO2 uittuffen. Maar in de praktijk ligt het toch iets anders. Hoewel het BPM-aandeel van 40 naar 27,5 procent is gezakt, zijn de meeste auto’s toch duurder geworden. Automotive liet dit zaakje onderzoeken en ontdekte dat van de 150.000 onderzochte auto’s en 100.000 duurder zijn geworden sinds de BPM afname.

Opvallend is dat vooral de duurdere merken met zuinige mueslimotoren de prijzen soms flink naar boven hebben afgerond. De gemiddelde prijs van een BMW ging €200 omhoog, die van Lexus stegen zelfs met 1.389 euro. Kortom: de meeste auto’s worden ondanks het verminderen van BPM toch gewoon weer duurder. Neem dat even mee als onderhandelingsargument als u weer een nieuwe vierwieler gaat aanschaffen.

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • Welke auto's zou Nederland WEL moeten kopen?
    EV's import en export 2021 tot nu toe

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bpm, dealers, import

Vorig bericht: « 20.000 Watt in de Ford F150 van MAGNAT
Volgend bericht: Ex-Bertone en Pininfarina designer naar Saab! »

Lees Interacties

Reacties

  1. jah zegt

    18 juni 2010 om 16:20

    -edit: check, is aangepast-

    Login om te reageren
  2. Freeekie zegt

    18 juni 2010 om 16:22

    Ik dacht dat de Lexus IS250 juist onlangs duizenden euro’s goedkoper was geworden… En als de basisuitrusting verandert, kan je natuurlijk de basisprijzen niet meer vergelijken.

    Ik kan me best voorstellen dat de importeurs er wat aan over willen houden, maar dan zouden de prijzen waarschijnlijk gelijk blijven in plaats van hoger. Ik denk dat het niks met de BMP-verandering te maken heeft…

    Login om te reageren
  3. cvscars zegt

    18 juni 2010 om 16:33

    Onderhandelen doe je met de dealer en niet met de importeur, is dus geen argument bij het onderhandelen.

    Login om te reageren
  4. echt! zegt

    18 juni 2010 om 16:35

    hahahahahaha, had iemand dan verwacht dat dit voordeeltje bij de consument terecht zou komen. Dumass!!

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    18 juni 2010 om 16:36

    “Toyota lacht het hardst van allemaal met de Prius. De steenrijke importeur bouwt voor ons dan wel weer een automuseum. Daar zou iedereen op vertoon van autopapieren van een niet-hybride, gratis naar binnen moeten mogen :-) “

    Login om te reageren
  6. italiaanopoe zegt

    18 juni 2010 om 16:46

    hey dat is mijn foto :p

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      18 juni 2010 om 16:49

      @italiaanopoe: check, de foto is gelinkt naar Autjunk. Thanks!
      http://www.autojunk.nl/2010/01/ferrari-maserati-showroom

      Login om te reageren
  7. Sorcerer zegt

    18 juni 2010 om 17:08

    Viel mij inderdaad ook al op: veel auto’s hebben nu 1000en euro’s minder belasting, maar toch zijn ze vaak bijna even duur of zelfs duurder!

    Beetje jammer…

    Login om te reageren
  8. Potver7 zegt

    18 juni 2010 om 17:16

    Precies wat ik verwacht had eigenlijk. Door de BPM waren de bruto-prijzen in Nederland behoorlijk laag in vergelijking met andere Europese landen, dus je kon er op wachten dat de autofabrikanten en importeurs de brutoprijzen omhoog zouden trekken zodra de belastingdruk wat afneemt.

    Ik vermoed dat onze Minister echt wel wist dat dit ging gebeuren – nee, ik weet het eigenlijk wel zeker…

    Login om te reageren
  9. paul zegt

    18 juni 2010 om 18:00

    Potver7 [ reply ]
    18 June 2010 om 17:16
    Precies wat ik verwacht had eigenlijk. Door de BPM waren de bruto-prijzen in Nederland behoorlijk laag in vergelijking met andere Europese landen, dus je kon er op wachten dat de autofabrikanten en importeurs de brutoprijzen omhoog zouden trekken zodra de belastingdruk wat afneemt.
    Ik vermoed dat onze Minister echt wel wist dat dit ging gebeuren – nee, ik weet het eigenlijk wel zeker…

    DAAR SLUIT IK ME MEE AAN. (POTVER)

    Login om te reageren
  10. Sorcerer zegt

    18 juni 2010 om 18:41

    De brutoprijzen waren inderdaad laag, maar de bpm-vermindering is veel hoger dan die lagere prijzen.

    Overigens zijn de brutoprijzen de afgelopen jaren bijna helemaal in lijn met de rest van Europa, meestal maar een paar honderd euro verschil, soms ook omdat de uitrusting wat verder uitgekleed werd…

    Login om te reageren
  11. smeck zegt

    18 juni 2010 om 18:47

    ..onderzochte auto’s eR 100.000 duurder…

    ot:
    Nog een reden om zelf te importeren of via een betrouwbare importeur ipv de groothandelaren

    Login om te reageren
  12. Megakix zegt

    18 juni 2010 om 18:49

    Tsja….its Holland man !

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    18 juni 2010 om 19:10

    de overheid moet zijn grote bek houden ..

    benzine prijzen lopen ook niet parallel aan de olie-prijs ..

    Login om te reageren
  14. midasracer zegt

    18 juni 2010 om 19:43

    Gewoon boycotten. Mijn volgende auto komt ook weer uit Duitsland. Ik ben toch niet gek?

    Login om te reageren
  15. Ikke_ferrari zegt

    18 juni 2010 om 20:30

    En weer een rede waarom de kilometer heffing gedoemt is te falen…

    We krijgen wel de nadelen… maar niet de voordelen!!

    Login om te reageren
  16. Lotus-Omega zegt

    18 juni 2010 om 22:27

    @ ricardo: “Neem dat even mee als onderhandelingsargument als u weer een nieuwe vierwieler gaat aanschaffen”

    ja makelijk praten maar je zegt zelf al dat het in de zak van de importeur gaat… dus de dealer ziet er geen cent van dus kan er ook geen cent korting van geven…

    Login om te reageren
  17. marcel zegt

    18 juni 2010 om 22:54

    Zoals anderen ook al opmerken, dit was volledig te voorspellen. Dit moet ook in Den Haag en bij die collaborateurs van de ANWB bekend zijn geweest. Maar wat maken ze mensen graag lekker met al die “zogenaamde” voordelen van een lagere BPM. “Ja OK, de MRB voor Jan met de Pet gaat flink omhoog, maar nieuwe auto’s worden stukken goedkoper…”

    Login om te reageren
  18. Dinky Toy zegt

    19 juni 2010 om 00:26

    Tijd voor wat simpelere regeltjes omtrent import uit andere landen en weinig tot geen belasting daarop, eens kijken of dan de importeurs/dealers hun prijzen laten zakken?

    Login om te reageren
  19. doba95 zegt

    19 juni 2010 om 00:32

    Den Haag, automerken en ANWB lijken wel een maffiapact gesloten te hebben. Geld stelen van de gewone burger is een mooie deal.

    Login om te reageren
  20. Dennis zegt

    19 juni 2010 om 10:35

    Je lekker ‘premium’ laten uitkleden door de duitse merken importeurs….

    Login om te reageren
  21. Huite zegt

    20 juni 2010 om 07:52

    met ze alle naar duitsland of belgie verhuizen,ben je van dat BPM gezeik af. De consument blijft altijd de gebeten hond in nederland.

    Login om te reageren
  22. Stijnson zegt

    21 juni 2010 om 11:47

    Ik citeer van Audiblog.nl

    ‘Zo steekt Audi-importeur Pon per verkochte auto gemiddeld 319 euro in zijn zak’

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North