
Weet u nog, dat fijne BPM-voordeeltje dat aan het begin van dit jaar werd ingevoerd? Na onderzoek blijkt dat het prijsvoordeel -dat bedoeld was voor de consument- in het kassalaatje van de importeurs verdwijnt. Hé, maar dat is niet wat geldminister Jan Kees de Jager ons had toegezegd.
Volgens De Jager zouden eventuele prijsstijgingen alleen voorkomen bij auto’s die heel veel CO2 uittuffen. Maar in de praktijk ligt het toch iets anders. Hoewel het BPM-aandeel van 40 naar 27,5 procent is gezakt, zijn de meeste auto’s toch duurder geworden. Automotive liet dit zaakje onderzoeken en ontdekte dat van de 150.000 onderzochte auto’s en 100.000 duurder zijn geworden sinds de BPM afname.
Opvallend is dat vooral de duurdere merken met zuinige mueslimotoren de prijzen soms flink naar boven hebben afgerond. De gemiddelde prijs van een BMW ging €200 omhoog, die van Lexus stegen zelfs met 1.389 euro. Kortom: de meeste auto’s worden ondanks het verminderen van BPM toch gewoon weer duurder. Neem dat even mee als onderhandelingsargument als u weer een nieuwe vierwieler gaat aanschaffen.
-edit: check, is aangepast-
Ik dacht dat de Lexus IS250 juist onlangs duizenden euro’s goedkoper was geworden… En als de basisuitrusting verandert, kan je natuurlijk de basisprijzen niet meer vergelijken.
Ik kan me best voorstellen dat de importeurs er wat aan over willen houden, maar dan zouden de prijzen waarschijnlijk gelijk blijven in plaats van hoger. Ik denk dat het niks met de BMP-verandering te maken heeft…
Onderhandelen doe je met de dealer en niet met de importeur, is dus geen argument bij het onderhandelen.
hahahahahaha, had iemand dan verwacht dat dit voordeeltje bij de consument terecht zou komen. Dumass!!
“Toyota lacht het hardst van allemaal met de Prius. De steenrijke importeur bouwt voor ons dan wel weer een automuseum. Daar zou iedereen op vertoon van autopapieren van een niet-hybride, gratis naar binnen moeten mogen :-) “
hey dat is mijn foto :p
@italiaanopoe: check, de foto is gelinkt naar Autjunk. Thanks!
http://www.autojunk.nl/2010/01/ferrari-maserati-showroom
Viel mij inderdaad ook al op: veel auto’s hebben nu 1000en euro’s minder belasting, maar toch zijn ze vaak bijna even duur of zelfs duurder!
Beetje jammer…
Precies wat ik verwacht had eigenlijk. Door de BPM waren de bruto-prijzen in Nederland behoorlijk laag in vergelijking met andere Europese landen, dus je kon er op wachten dat de autofabrikanten en importeurs de brutoprijzen omhoog zouden trekken zodra de belastingdruk wat afneemt.
Ik vermoed dat onze Minister echt wel wist dat dit ging gebeuren – nee, ik weet het eigenlijk wel zeker…
Potver7 [ reply ]
18 June 2010 om 17:16
Precies wat ik verwacht had eigenlijk. Door de BPM waren de bruto-prijzen in Nederland behoorlijk laag in vergelijking met andere Europese landen, dus je kon er op wachten dat de autofabrikanten en importeurs de brutoprijzen omhoog zouden trekken zodra de belastingdruk wat afneemt.
Ik vermoed dat onze Minister echt wel wist dat dit ging gebeuren – nee, ik weet het eigenlijk wel zeker…
DAAR SLUIT IK ME MEE AAN. (POTVER)
De brutoprijzen waren inderdaad laag, maar de bpm-vermindering is veel hoger dan die lagere prijzen.
Overigens zijn de brutoprijzen de afgelopen jaren bijna helemaal in lijn met de rest van Europa, meestal maar een paar honderd euro verschil, soms ook omdat de uitrusting wat verder uitgekleed werd…
..onderzochte auto’s eR 100.000 duurder…
ot:
Nog een reden om zelf te importeren of via een betrouwbare importeur ipv de groothandelaren
Tsja….its Holland man !
de overheid moet zijn grote bek houden ..
benzine prijzen lopen ook niet parallel aan de olie-prijs ..
Gewoon boycotten. Mijn volgende auto komt ook weer uit Duitsland. Ik ben toch niet gek?
En weer een rede waarom de kilometer heffing gedoemt is te falen…
We krijgen wel de nadelen… maar niet de voordelen!!
@ ricardo: “Neem dat even mee als onderhandelingsargument als u weer een nieuwe vierwieler gaat aanschaffen”
ja makelijk praten maar je zegt zelf al dat het in de zak van de importeur gaat… dus de dealer ziet er geen cent van dus kan er ook geen cent korting van geven…
Zoals anderen ook al opmerken, dit was volledig te voorspellen. Dit moet ook in Den Haag en bij die collaborateurs van de ANWB bekend zijn geweest. Maar wat maken ze mensen graag lekker met al die “zogenaamde” voordelen van een lagere BPM. “Ja OK, de MRB voor Jan met de Pet gaat flink omhoog, maar nieuwe auto’s worden stukken goedkoper…”
Tijd voor wat simpelere regeltjes omtrent import uit andere landen en weinig tot geen belasting daarop, eens kijken of dan de importeurs/dealers hun prijzen laten zakken?
Den Haag, automerken en ANWB lijken wel een maffiapact gesloten te hebben. Geld stelen van de gewone burger is een mooie deal.
Je lekker ‘premium’ laten uitkleden door de duitse merken importeurs….
met ze alle naar duitsland of belgie verhuizen,ben je van dat BPM gezeik af. De consument blijft altijd de gebeten hond in nederland.
Ik citeer van Audiblog.nl
‘Zo steekt Audi-importeur Pon per verkochte auto gemiddeld 319 euro in zijn zak’