• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM

Auteur: RubenPriest, gepost 2 april 2021 om 14:57 – 21 Reacties

Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM

Niets is meer waar voor je geld als een oude bedrijfswagen. Want na 5 jaar hoef je geen BPM te dokken.

Nieuwe personenauto’s zijn moeilijk duur geworden in Nederland, mede door de hoge BPM. Dit zorgt ervoor dat relatief jonge occasions ook nog behoorlijk aan de prijs zijn. Bij personenauto’s kijkt men naar de CO2-uitstoot voor een BPM-berekening, bij een bedrijfswagen gaat het om de catalogusprijs. Overigens is dit laatste ook van toepassing bij kampeerauto’s en motorfietsen.

Bedrijfswagen zonder bpm

Wanneer een bedrijf een bestelwagen koopt op grijs kenteken is er geen sprake van BPM. Dat is alleen als de ondernemer een bedrijfswagen voor 10% of meer binnen de onderneming gebruikt. In de praktijk is dat natuurlijk vaak zo.

bedrijfswagen bpm
bedrijfswagen bpm

Als jij als particulier een gebruikte bedrijfswagen wil kopen, moet je wel oppassen voor die BPM. Bij een jong gebruikt exemplaar zul je gewoon die rest BPM moeten aftikken. In Nederland is de regel echter zo dat bedrijfswagens van 5 jaar en ouder niet meer te maken hebben met die rest BPM. En zo kun je vaak voor een gunstige prijs een ruime bedrijfswagens rijden als particulier.

Transporter
bedrijfswagen bpm

Als voorbeeld vonden we deze twee 5 jaar oude occasions op Marktplaats. Voor deze voertuigen hoef je geen rest BPM te betalen als je ze privé gaat rijden, dus komen er achteraf geen apen uit de mouw. De meeste auto’s worden geadverteerd met een prijs exclusief BTW, dus dat is wel iets om rekening meet e houden. Zowel de Transporter als de Mercedes kosten allebei 14.999 euro ex BTW. De Benz heeft 250.000 km gedraaid en de VW ruim 283.000 kilometer.

Ook interessant!

  • Nieuwe Opel Movano
    Nieuwe Opel Movano is ouder dan de oude
  • Peugeot e-Rifter koop je met je verstand
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • Dit was ooit een Volkswagen bedrijfswagen

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, bpm, geld, occasion, occasionweek2021

Vorig bericht: « Sebastian Vettel doet serieus in een Aston Martin DBX
Volgend bericht: Deze EV occasions zijn interessant voor de particulier »

Lees Interacties

Reacties

  1. FB_1269020922 zegt

    2 april 2021 om 15:11

    Je betaalt je alleen scheel aan wegenbelasting bij een dieselbus

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      2 april 2021 om 17:52

      @FB_1269020922: Deze vallen onder het bestelbus tarief. Een vergelijkbare personenwagen (gewicht) op benzine kost ongeveer een tientje minder per maand.

      Login om te reageren
      • jeroen82 zegt

        2 april 2021 om 18:39

        @flutterby: Als particulier betaal je gewoon het volle pond motorrijtuigen belasting.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          2 april 2021 om 19:26

          @jeroen82: nee hoor, er is ook een tarief voor bestelbus particulieren.

          Login om te reageren
          • jeroen82 zegt

            4 april 2021 om 14:28

            @flutterby: Heb ff zitten kijken op de belastingdienst site, je hebt gelijk idd, vreemd aangezien ze die regels jaren geleden afgeschaft hebben…

            Login om te reageren
      • okdoei zegt

        2 april 2021 om 19:01

        @flutterby: ook als je deze particulier gebruikt?

        Login om te reageren
  2. mlbenz zegt

    2 april 2021 om 15:44

    En voor een paar duizend meer heb je er een met de helft aan km’s!!!
    Ik wil niet anders meer. Heerlijk hoog zitten, automaatje, cruise en een zee van ruimte.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      2 april 2021 om 17:17

      @mlbenz: en de wegenbelasting?

      Login om te reageren
  3. jarnobakker zegt

    2 april 2021 om 17:18

    Nu nog 1 op benzine zien te vinden… Anders betaal ik me scheel aan wegenbelasting

    Login om te reageren
    • jarnobakker zegt

      2 april 2021 om 17:20

      @jarnobakker: en die afgetrapte hokken hierboven gaat geen mens meer dat bedrag voor betalen

      Login om te reageren
      • jarnobakker zegt

        2 april 2021 om 17:21

        @jarnobakker: is wel leuk met een zo’n pick up uit de USA. Als ik een 6 zitter tegenkom😎

        Login om te reageren
  4. gerjan zegt

    2 april 2021 om 17:20

    War betaald een particulier voor zo’n bus aan wegenbelasting?

    Login om te reageren
  5. jack_abarth zegt

    2 april 2021 om 17:34

    Serieus, jullie komen met bussen op de proppen? Wat denk je van de ML’s die eerst als “bedrijfswagen” door het leven gaan en daarna voor een goede verkocht worden.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      2 april 2021 om 17:36

      En om het dan meteen door te trekken:
      ML kopen in Duitsland van net geen 5 jaar oud. Daar nog laten ombouwen tot grijs. Importen en conversie daarna ongedaan maken, et voila een leuke SUV voor weinig te importeren.

      Login om te reageren
  6. jeroen82 zegt

    2 april 2021 om 18:43

    Best bizar dat ik voor een nieuwe dik aangeklede Peugeot Expert in 2019 nog geen 20 rooie betaalde, en dan moet dit, 5 jaar oud met 2,5 ton op de klok nog 15.000 kosten?

    Login om te reageren
    • bjorn84 zegt

      2 april 2021 om 20:16

      Nou dan was dat niet zo’n hele “dikke ” uitvoering. Die van mij nieuw met zowat alle aangekruiste opties was rond de € 38.000. Vito of transporter was met vergelijkbare opties € 10.000 – 12.000 duurder geweest.
      Dus de “restwaarde” is natuurlijk ook hoger.

      Login om te reageren
      • jeroen82 zegt

        4 april 2021 om 14:34

        @bjorn84: Calatoguswaarde is dan ook 47.000, echter betaalde is toch echt 19.8xx ex de btw voor een premium pack uitvoering met nog wat extra opties 🤭. En nee, het was geen showroom model, moest er 2,5 maand op wachten.

        Login om te reageren
  7. wes12 zegt

    2 april 2021 om 22:01

    Zou inderdaad een interessante optie zijn, ware het niet dat je wel verzekeringspremie over de catalogusprijs incl. bpm en btw betaald. De motorrijtuigenbelasting is voor particulieren zonder de provinciale opcenten, maar da’s nog steeds pittig…

    Login om te reageren
  8. Jk Amsterdam zegt

    2 april 2021 om 22:05

    Denk dat je met deze Mercedes nog wel problemen kan krijgen. Ik zie namelijk geen afscheiding, ik zie in totaal 3 zitrijen en ik zie vitotourer op de achterklep. Lijkt me een geel kenteken auto om eerlijk te zijn….

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      2 april 2021 om 23:47

      @Jk Amsterdam: kan als BTW auto eerste eigenaar zijn en op bedrijf zijn geregistreerd. Denk aan dagbesteding, opvang, inrichting of instelling/stichting/ Stichting (zorggroep).

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        3 april 2021 om 07:52

        @dailydriver: dan mis je als particulier wel het voordeel van een bestelbus in de wegenbelasting.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North