BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen en is een doorn in het oog voor iedere autobezitter. Dankzij de BPM regeling zijn nieuwe auto’s in Nederland bijna een kwart duurder. Een onderdeel van deze regeling is de BPM-afschrijvingstabel voor import-auto’s, die bepaalt dat ook over tweedehands geïmporteerde auto’s BPM wordt berekend, maar deze BPM-afschrijvingstabel is volgens de rechtbank in Arnhem in strijd is met het EU-recht…
Er wordt volgens de rechter in de tabel te weinig rekening gehouden met het feit dat sommige auto’s sneller in waarde verminderen dan andere. De zaak werd aangespannen door een handelaar in jonge gebruikte auto’s. Hij had tien auto’s ingevoerd, onder meer een Porsche Cayenne S, Mercedes SLK 200 en een BMW 530D, en was van mening dat hij teveel rest-BPM moest betalen en de rechter stelde hem in het gelijk. Er was inderdaad te weinig rekening gehouden met het feit dat sommige auto’s sneller in waarde dalen dan andere.
Toch is het nog maar de vraag wat deze uitspraak van de Arnhemse rechter waard is, want nog maar kort geleden oordeelde het Gerechtshof van Leeuwarden de tabel niet in strijd is met het EU-recht. Volgens Arjan Wolkers, douanespecialist bij KPMG Meijburg, gaat het in feite om de vraag of de gebruikte tabel de werkelijkheid nauwkeurig genoeg benadert. Volgens hem wijst alles erop dat de afschrijvingstabel op termijn niet gehandhaafd kan worden, echter voor de korte termijn is het maar de vraag hoe de douane reageert (via: automotive-online.nl).
Sacha zegt
Voor zover ik weet kon je altijd al bezwaar maken als er BPM op een ingevoerde auto werd geheven. Als je, zoals in dit geval, van mening was dat de waarde (en daarmee de BPM trede) niet klopten. Wat het effect van zo’n bezwaar op zou leveren weet ik dan weer niet…
tacher zegt
Voor zover ik weet is dit gewoon een bijvulling voor de schatkist voor de eu.. laat z eens een standaard tarief instellen klaar. BPM is onzin .. waarom zoveel betalen voor een buitenlandse auto? nederland s gwoon een scheit duur land wat verpest word door premier Zalm met zijn domme kanker ideen(sry voor de taalgebruik maar t s zo).
Summersky zegt
KUT BPM
(ja beetje banale reactie, maar mag in dit geval)
luwek zegt
ik vind dat als ze in europa overal de grenzen open zetten voor handel, dat ze dan de bpm ook moeten afschaffen. dan krijg je pas echt een gelijk systeem. en idd KUT BPM, me pa rijd een volvo s60 2.4D (2003, €40000)…hij zit voor z’n werk best vaak in belgie, en iemand met een lagere functie rijd daar op z’n minst een dikke audi a6 o.i.d. is toch niet eerlijk=)
Benny zegt
En toch blijven we het nog steeds allemaal gewoon betalen…. :(
Kawouter zegt
Weet je wat het probleem is van dit soort regelingen als BPM;
Als men de BPM zou afschaffen, dan heeft de overheid minder geld te besteden. Jij en ik willen niet dat er minder geld voorhanden is voor algemene zaken (zoals scholen en ziekenhuizen). Geld groeit niet aan bomen, dus dat zal dan ergens anders vandaan moeten komen.
Als je dus de BPM afschaft, zal bijvoorbeeld de inkomstenbelasting omhoog moeten. Doe je dat niet, dan zullen we een deel van onze collectieve welvaart moeten inleveren.
In Belgie zijn de auto’s dus idd goedkoper, maar heb je daar de staat van de wegen wel ‘ns bekeken?
luwek zegt
daar hep je gelijk in kawouter:)…man wat een slechte kwaliteit
Tribal zegt
De snelwegen in belgie zijn wel geweldig.
Als ze ooit klaar zijn.. :)
De helft van alle snelweg ligt ongeveer open voor vernieuwing. De delen die klaar zijn zijn dan ook heel mooi ^^
Bas zegt
Als je een auto op gaat geven voor het bereken van de BPM kun je dit op twee manieren doen:
1. Aan de hand van de oorspronkelijke cataloguswaarde (in Nederland), dan wordt voor elke auto dezelfde BPM-afschrijvingstabel gebruikt.
2: Aan de hand van een onafhankelijke taxatie, waardoor auto’s die inderdaad harder afschrijven dus minder zwaar belast worden. Deze manier gebruikt men meestal bij schade auto’s, omdat over het schadebedrag geen BPM betaald hoeft te worden.
Dus ik snap het probleem niet echt van die handelaar.
NISI zegt
BPM= GEEN PROBLEEM
Ik importeer altijd een hetzelfde type auto en daar heb ik wel reserve schade deuren en panalen voor liggen en die zet ik even op de auto en laat taxeren en dan breng ik hem voor de bpm berekening. en vervolgens het zelfde dag zet ik de goede origenele delen terug op de auto en zo betaal ik ondertussen wel minimaal 80% minder bpm.
Ik heb geen andere keuze……
NISI zegt
EASY IMPORT:
haal bij de sloop schade deuren, panelen enz…
zet die op de auto die je in wil voeren…
laat het taxeren en breng met die (zogenaamde) schade voor bpm berekening.
Dit kan je tot -80% schelen.
vervolgens kan je de goed originelen delen gewoon terug op de auto zetten
rob ton zegt
mijn collega zijn auto is tijdens rijden in brand gevlogen ,
citroen xantia 2,5 jaar aud
kan hij nu ,auto geheel uitgebrand , bpm terug vragen
rob ton zegt
ps hij gaat nu weer een nieuwe auto kopen , hij was eerste eigenaar van de verbrande auto
elly zegt
Deze gevallen gaan over het importeren van auto’s. Weet iemand hoe het zit met auto’s die een grijze kenteken hebben, de eeste eigenaar een bedrijf was en die je koopt voor particulier gebruik? Want als bedrijf kun je vrijstelling aanvragen zodat je geen bpm hoef te betalen. Maar nu krijg deze eigenaar schade en de auto wordt verkocht aan een autobedrijf, en deze eigenaar verkoop deze auto weer aan een particulier. Alles binnen de 5 jaar.
Kan iemand zeggen hoe het dan zit. Aan wie wordt dan de bpm doorberekend en hoe kan je dan het bedrag berekenen of ergens opvragen?
Ben benieuwd, want dit schijnt nogal lastig te zijn
Carel zegt
Het rare van de gehele regeling is dat je geen bpm terug krijgt als je een auto exporteert en dat belemmerd het vrije verkeer van goederen in EU.