Afhankelijk van het energielabel van een nieuwe auto zal de BPM worden berekend! Deze regeling zal al vanaf 1 juli 2006 ingaan. Het gaat dus niet alleen om SUV´s maar ook de kosten van die kek Subaru Impreza WRX met energielabel G zullen flink omhoog gaan. De BPM op zuinige auto’s wordt daarentegen verlaagd, hiermee wil het kabinet oa hybridewagens stimuleren. Het kabinet zal deze maatregel op prinsjesdag bekend maken, dit heeft het ministerie van Financiën vandaag bevestigd.
De maatregel maakt deel uit van het Belastingplan 2006, het deze isconcept hiervoor is in handen gekomen van de Telegraaf blijkt uit een artikel op de site.
De energielabels lopen uiteen van een groen A-label voor een zuinige auto, tot een rood G-label voor auto’s met een extra hoog verbruik. Benzine- en dieselauto’s met een groen A-label krijgen een korting van respectievelijk 1000 en 500 euro op de bpm. Auto’s met een D- tot en met een G-label worden juist 153 tot 540 euro duurder.
De regeling voor zogenaamde hybride wagens wordt uitgebreid. De korting op A-wagens daalt per 1 juli van 9000 naar 6000 euro. Vanaf 1 januari krijgen B-wagens een bpm-korting van 3000 euro (bron: zibb.nl).
Ejay zegt
En wat gebeurt er met de hybride asobak Lexus RX400h?
autoblogger zegt
De Lexus RX400h is geen probleem denk ik, die heeft energielabel B
zie ook http://www.anwb.nl/auto/brandstofetikettering/kiesmerk.jsp
Vraag me sowieso af wat voor nut dit voorstel heeft, het gaat om max 540 euro, geen hond die zich druk maakt om zo’n bedrag als je reeds in een dikke X5, Hummer of andere asobak voor je huis hebt staan!
Sir Smokalot zegt
Nou kijk aan dan! Toch weer mooi extra centjes voor de overheid dan he! Ze weten wel waar ze het vandaan moeten halen hoor…
Is er nog geen enkele hybride met label A ofzo? Want een korting van 9k lijkt me wel wat teveel van het goede, daar koop je godbetert een VW Fox voor! (nou ja, in Duitsland dan…)
Sacha zegt
Ik zal eens informeren of Mercedes een hybride CL65 AMG kan afleveren. Hoewel, met al die electromotoren die er al in zitten zou het eigenlijk al als een hybride beschouwd moeten worden!
Marco zegt
Als ik €80.000 euro plus voor een gave grote auto kan betalen dan maakt die €500 extra ook niet, dat beding ik dan wel als korting, of in de vorm van een kek navigatiesysteempje, of iPod compatible audiosystem…
Dennis zegt
@Marco: Juist! Typisch weer een voorbeeld van een halvezachte overheidsmaatregel. Zonder uitgemaakt te willen worden voor “Greenpeace fanatic” ben ben ik het op zich wel eens met het uitgangspunt dat wie meer vervuilt, meer betaalt, maar kom dan niet met zo’n zielige halfzachte maatregel en toon eens een beetje daadkracht!
bartjuuh zegt
wat een onzin allemaal.
MP zegt
BPM op basis van energielabel is waanzin… Want dat energielabel deugt nl. voor geen meter.
Een verlengde Mercedes bijv. zal een BETERE score hebben dan de identieke Mercedes maar dan onverlengd!! Men kijkt bij het bepalen nl. o.a. naar het benzineverbruik PER METER AUTO! En méér van dat soort onzin.
Hang een uitlaat van één meter aan die Impreza en hup, energielabel E is van toepassing.
giel zegt
hahaha, die gozer hierboven is geloof ik niet goed bij zijn hoofd, dom figuur, je moet tog aan de toekomst denken en de regering wil dat stimuleren, meer dan logisch dat jij lkkr in je benzine slurper wil rijden maakt mij niet uit..maar je kinderen of je klein kinderen wel
autoliefhebber zegt
@Giel, Snakes heeft zichzelf ermee want hij moet zelf al die benzine en de wegenbelasting voor zijn gebruikte benzineslurper betalen, niet de regering.
ton zegt
de honda/hybrid is helemaal niet zuiniger als een ander merk met het zelfde vermogen het is een verkooppraatje van honda 4.6 per 100 km is onmogelijk haalbaar
Ed zegt
kinderen worden in het algemeen naar school gebracht met net geen hummer, maar met een ruime vw fox kan het ook. verstandige maatregel van de regering.