• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brabham is terug!

Auteur: Alwood, gepost 9 november 2008 om 14:45 – 34 Reacties

Brabham BT92


Brabham, vooral bekend uit de Formule 1 en aanverwante motorsport werkt aan een comeback. En ze pakken meteen groots uit! Allereerst wordt de Beierse M3 flink onder handen genomen.

Brabham was ooit een sterke speler in de motorsport. Meneer Brabham wist zelf in de jaren zestig al een sterke naam neer te zetten en schreef zichzelf de geschiedenisboeken in door in een eigen auto een Formule 1 kampioenschap te winnen. Naast zelf in de auto’s te racen maakte Brabham ook auto’s voor andere teams. Mocht je indertijd een team willen beginnen in de motorsport dan had je met een Brabham een goede basis.

Brabham RacingIn de jaren tachtig zijn ze uiteindelijk zeer succesvol bezig geweest met BMW-techniek. Onder leiding van ene meneer Ecclestone wist Nelson Piquet het BMW-Brabham team naar een overwinning te sturen. En nu, in 2008, is er ergens een groot bedrag tevoorschijn getrokken om het merk weer op de markt te krijgen. Naast weer terug te willen keren in de motorsport kan je binnenkort ook bij Brabham langs als je de tuning van Alpina te conservatief vindt en AC-schnitzer te ordinair. Bij de aftrap op de Essen Motorshow pakt het ‘merk’ uit met een zwaar onder handen genomen M3(E92), M5(E60) én X6. Zowel de motor, het onderstel, de remmen en het chassis worden door Brabham aangepast. Zoals hierboven te zien gecombineerd met een stevige botox-kuur.

Leuk detail is dat ’92 het jaar is waarin Brabham failliet is gegaan. Het getal komt zowel terug in het serienummer van BMW, de E92 M3 als in het typenummer van Brabham, BT92. Haast geen toeval meer te noemen?

De motorshow in Essen start op 29 november om vervolgens op zeven december de deuren weer te sluiten. Brabham neemt de BT92(M3), BT60(M5) en BT70(X6) mee. Aangezien de kredietcrisis toch gewoon een hoax is en brandstof steeds goedkoper wordt kan gewoon even kijken bij Brabham ook geen kwaad.

Return of a Legend:
Brabham Racing at the Essen Motor Show 2008

One of the most illustrious names of automotive history has returned. After numerous successes in Formula One and being dormant for nearly sixteen years, the legendary motor racing brand was relaunched.

Despite its long absence, the renowned company still has to meet high expectations. Its vehicles are designed according to highest quality standards and manufactured by using state-of-the-art technology. Consequently, development programmes designed for the automotive industry and Formula One manufacturing techniques are employed as well. ‘

By using wireframe models, maximum precision is guaranteed already during the construction process. The engines’ increased performance forced the constructors to develop technically independent high-performance braking systems. In addition to this, all carbon-fibre body parts used for the production of Brabham racing cars are cured in autoclaves – these quality characteristics are visible at the first and even at the second glance one gets of each new Brabham model.

At the relaunch on the Essen Motor Show 2008, Brabham Racing will already present three models: the BRABHAM BT 92 based on the BMW M3, the BRABHAM BT 60 based on the BMW M5 as well as the BT 70 – a sporty interpretation of the SUV X6. Each of these models embodies the company’s message: high-tech, quality, sportiness, design, exclusiveness and history.

Ook interessant!

  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!
  • Brengt BMW de M3 Sport Evo terug?
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Deze dikke BMW brengt sexy honingraatjes terug

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Brabham, essen-2008, Formule 1, tuning

Vorig bericht: « SEMA: Ook Spyker was te zien in Las Vegas
Volgend bericht: Reminder: Top Gear S12E02, 21:00 uur, BBC2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    9 november 2008 om 14:47

    vette velgen

    Login om te reageren
  2. JOnas zegt

    9 november 2008 om 14:47

    Goeie morgend :o

    Kan deze zondag nog stuk ?

    Login om te reageren
  3. Mike zegt

    9 november 2008 om 14:49

    Het ziet er niet heel mooi uit, maar leuk dat ze terugkomen. Zijn er niet meer foto’s/schetsen beschikbaar?

    Login om te reageren
  4. Jimmie zegt

    9 november 2008 om 14:50

    Ook met Alfa Romeo hebben ze in de F1 gewerkt.

    Bekend van de turbine/ventilator die extra downforce genereerde en daardoor snel verboden werd.

    Login om te reageren
  5. Alwood zegt

    9 november 2008 om 14:54

    @Mike
    Nog weinig kunnen vinden, met Essen voor de deur worden wel meer foto’s en foto’s van meerdere modellen verwacht!

    Login om te reageren
  6. victor zegt

    9 november 2008 om 14:54

    29 november begint het, 29 is het omgedraaide van 92, het is inderdaad geen toeval meer. nouja ik vind het plaatje in ieder geval heel erg mooi, ben benieuwd!

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    9 november 2008 om 15:03

    “Er zijn aanpassingen aan (…) gedaan worden.”

    Loopt niet erg lekker.

    -edit: bedankt! aanpassingen zijn gemaakt ;) –

    Login om te reageren
  8. Michiel_vd_Brink zegt

    9 november 2008 om 15:05

    @ Jimmie: designed by Gordon Murray! Zou wel tof zijn als ze wederom een samenwerking met Murray aangaan. Gordon heeft het toch al helemaal gehad met McLaren en hij is nu een vrij man.

    Login om te reageren
  9. STJ zegt

    9 november 2008 om 15:07

    Wel grappig iedereen vind deze misbaksel mooi maar als een Japanse tuner iets vergelijkbaars doet dan is het echt lelijk.

    Login om te reageren
  10. Michiel_vd_Brink zegt

    9 november 2008 om 15:11

    Echt mooi kan ik deze M3 toch niet vinden… De zijskirt is bijvoorbeeld veel te ‘kleierig’ vormgegeven. Net even te organisch in relatie tot de rest van de carrosserie.

    Login om te reageren
  11. Race_Kees zegt

    9 november 2008 om 15:13

    Kredietcrisis een hoax!?

    ah pijnlijke opmerking.

    Login om te reageren
  12. Jesper zegt

    9 november 2008 om 15:13

    Als ik héél lang onafgebroken naardat logo kijk zie ik er ook 92 in, maar dat verbeeld ik me misschien, of niet? :roll:

    Ik vind die bodykit ook niet gek, maar dat hangt er waarschijnlijk indd vanaf door wie het gedaan is… velgen mogen wel weg hoor…
    Brabham kan zich nou eenmaal meer veroorloven als een of andere Japanner… zelfde als dat een stagiar niet dezelfde scherpe opmerkingen kan maken als de directeur of zo :P

    Login om te reageren
  13. LP640 zegt

    9 november 2008 om 15:24

    Meer pics?

    Login om te reageren
  14. Stefan zegt

    9 november 2008 om 15:27

    Geil

    Geiler

    Brabham M3

    Tering, die ziet er dik uit.

    Login om te reageren
  15. Tombnolz zegt

    9 november 2008 om 15:32

    Al lijkt de prent me geen foto, het kan, het kan zeker.

    @ Jesper: beetje minder wiet kan geen kwaad

    Login om te reageren
  16. Rick dos zegt

    9 november 2008 om 16:03

    @STJ

    Dat is helemaal niet waar.

    Dit ding van Ericsson blijft één van de betere getunede BMW’s.

    Login om te reageren
  17. josje zegt

    9 november 2008 om 16:04

    wat een ongelofelijke dikke neus… whoa….

    Login om te reageren
  18. technopatat zegt

    9 november 2008 om 16:06

    ik heb al aal 335i van brabham gespot op spa, ook een van de E90 serie :o

    Login om te reageren
  19. Tommy zegt

    9 november 2008 om 16:08

    Die zijwangen aan de voorbumper komen regelrecht van de Audi TTS! Jammer, maar voor de rest een vette bak. Ben benieuwd naar de specs.

    Login om te reageren
  20. Guan zegt

    9 november 2008 om 16:36

    Mocht je indertijd een team willen beginnen in de motorsport dan had je met een Brabham een goeie basis.

    =

    Wilde je destijds een team beginnen in de motorsport dan had je met een Brabham een goede basis.

    OT: Dit is nog eens wat anders dan de gemiddelde tuner zeg, ziet er serieus uit!

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    9 november 2008 om 16:55

    Ik zou willen zeggen “Jack draait zich om in z’n graf”, maar hij leeft nog, dus moet ik het maar anders zeggen: Wat een verkwanseling van zo’n legendarische naam. Jammer.
    Bovendien vind ik de auto er ook niet fraaier op worden.

    * verlangt terug naar de F1-tijden van weleer *

    Login om te reageren
  22. willie zegt

    9 november 2008 om 17:17

    als dat ding net zo goed rijdt als dat ie gruwelijk lelijk is, dan schat ik dat ie een rondje ring in minder dan acht minuten doet. miljaar wat een foute kar zeg.

    Login om te reageren
  23. gogogomagazine.com zegt

    9 november 2008 om 17:25

    Wat krijgen we nou weer! Leuk dat de naam weer terug is maar gelinkd met zulk soort materiaal, gatverderrie!

    Welke miljonair heeft die naamsrechten gekocht? Kan me toch herrineren dat Brabham als eigendom van zon vage investeringsmaatschappij ten onder is gegaan??

    Login om te reageren
  24. Machoman zegt

    9 november 2008 om 17:26

    een van de betere getunede M3’s die ik voorbij heb zien komen, lekker dik en agressief zonder de originele lijnen al teveel te verkrachten

    Login om te reageren
  25. yannee zegt

    9 november 2008 om 18:29

    @STJ,

    misbaksel? dus als gij deze gepresenteerd krijgt voor je garage ga je zeggen:” wat een misbaksel neem hem maar mee”?

    jong jong.. @ Rick Dos,

    idem! :o

    Login om te reageren
  26. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 18:44

    Ziet er zeker niet mis uit !

    Trouwens motorshow op 29 november…29 is omgekeerd ook 92 he ;)

    @Jesper: ik zie exáct wat je bedoelt !

    [IMG]http://i38.tinypic.com/j9bxpj.jpg[/IMG]

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 18:47

    Ziet er zeker niet slecht uit !

    Trouwens: “motorshow op 29 november” 29 is omgekeerd ook 92 he ;)

    Login om te reageren
  28. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 18:51

    @Jesper: ik zie exact wat je bedoelt !

    http://img171.imageshack.us/img171/8027/brabham92fm7.jpg

    Login om te reageren
  29. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 18:55

    Of om het wat duidelijker te maken :

    http://img261.imageshack.us/img261/3716/brabham92fi4.jpg

    Login om te reageren
  30. SimonMc zegt

    9 november 2008 om 23:07

    Mijn excuses voor deze wirwar.Mijn eerste reactie mag weg.

    Login om te reageren
  31. shivan zegt

    10 november 2008 om 00:41

    nu heeft niemand het over tupperware? stelletje bmw@!#$!@#”lol

    Login om te reageren
  32. Jesper zegt

    10 november 2008 om 09:25

    @ Simon Mc: kijk, wij snappen mekaar ;)

    Login om te reageren
  33. Trevor zegt

    10 november 2008 om 12:30

    Eindelijk weer is een echte designer bij BMW…. Werd hoog tijd na al die misbaksels van de laatste tijd.. (Ja ik bedoel de X5, dat is net een opgehoogde 5 serie station, dan de X6 -> Die is net zo lelijk als die SsangYong Actyon, dan hebben ze nog de 5 en 6 serie met een opgeplakte kofferdeksel…)

    Login om te reageren
  34. Jan C. zegt

    10 november 2008 om 13:18

    @Michiel: De hele wagen komt op die ene foto veel organischer over… Toch zie ik ze liever (pak em beet) nieuwe naam voor Force India als tunert van BMW (en waarom niet Alfa tunen? gezien die turbineoverwinning…)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North