Brabus propt 400 pk in de Mercedes A45 AMG

Auteur: , 31 Reacties

Dat is 200 pk per liter. Wat kan er nog misgaan?

Daags na de onthulling van de Mercedes CLA 45 AMG by Brabus komt zijn hatchbackbroer bij de Duitse tuner op de pijnbank te liggen. Door de Brabus Power Xtra ECU-kit stijgt het vermogen in de 2.0-liter viercilinder van 360 pk naar 400 pk. Het koppel klimt door de softwareaanpassing van 460 Nm naar 500 Nm. Het geeft de vierwielaangedreven (4MATIC) hatchback een acceleratietijd die je 10 jaar geleden nooit in een auto van dit statuur zou verwachten. Even naar de 100 klappen gaan nu namelijk in 4,2 seconden, 0,4 seconden sneller dan origineel.

Op de forse ‘B’ in de grille na zijn de uiterlijke aanpassingen redelijk subtiel gebleven. Bumperlip, diffuser, tweekleurige monoblockvelgen en een dakspoiler. Het bekende Brabus-recept.

Er is overigens een tuner die het aandurft nog meer peekaa uit dat arme viercilindertje te trekken. McChip geeft ‘m namelijk 450 pk mee.



31 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Super mooi alleen achterspoiler hoeft van mij niet.
Uit een 2 liter. Dat was rond 2000 nog V8 supercar materiaal.
@paulaner: ik heb wel eens in een 2 liter gezeten met 600pk. Ford fiesta met cosworth blok. Reed motoren eruit op de snelweg.
Ziek haha :-D Maar ja, wat ze uit de Mercedes F1 W05 weten te halen lukt ook wel bij een straatauto met 4 pitter…
@VeniVidiVici: maar dat is niet straatlegaal :)
@thomcarspotter: Ik bedoelde een consumenten straatauto van Mercedes zelf met technische kennis verkregen vanuit de F1, geen opgefokt petjes hok hoor haha…
@VeniVidiVici: ik bedoel; de turbodruk die ze bij races gebruiken, daarmee mag je niet de weg op :)
Velgen mwha, maar ik vind zo’n spoilertje op een hatchback echt geen oog.
Rijd je toch weer een b klasse. Jammer!. Nee flauw grapje, lekker hoor zo 400PK in een A klasse.
‘Wat kan er nog misgaan?” – Levensduur van de motor..;
@mark88: Brabus geeft behoorlijke garanties.
@mark88:
We hebben het hier wel over een Mercedes die onderhanden is genomen door een gerenommeerde tuner. Ik verwacht dat de levensduur die van een TSI ruim overschrijdt.
Sterker, ik heb een raceengineer in de jaren 90 horen zeggen dat ze probleemloos 200pk p/l uit een NA motor konden halen en 300pk p/l uit een turbomotor. Dat is dus inmiddels een kleine 25 jaar geleden..
kijk; deze samenstelling is veel beter dan die ze bij de CLA hebben laten zien.
En hoelang gaat het blokje mee gaan ?
@nickjcw:
Net zo lang als het origineel.
Mercedes hanteert een veiligheidsmarge van 25%, daar heeft Brabus nu dus 11% van opgesnoept.
Ik vrees eerder voor de transmissie en de aandrijfassen wanneer je bij elk stoplicht die 4.2/100 probeert te halen.
In de praktijk doet geen weldenkend mens dat, dus ook daar voorzie ik geen probleem.
ik vroeg me al af bij de A45 amg met 360pk. als dat niet een beetje overpowerd is. en de levens duur van de motor een stuk minder is, maar nu met 400pk denk ik niet dat het beter word
Nou alleen nog die stomme B eraf…
@norge: Juist, geen uiterlijke aanpassingen alleen de vermogensupgrade alstublieft!
@norge: Je kunt uiteraard ook voor enkel de motor-upgrade gaan. ;)
Ik rij al 3 jaar rond met 380pk uit een 4 pitter turbo, geen centje pijn als je maar normaal de motor op laat warmen en af laat koelen.
Oh wacht, Mercedes-Benz rijders..
@RiKe: Wat heb je voor auto dan?
@berlinetta: Een 2003 Subaru Impreza STI.
@RiKe: Lekkere auto! Is wel 2.5 liter toch?
@berlinetta: Thanks!
Nee ik heb 1 model eerder qua blok.
De 2003/2004 werd nog geleverd met een 2 liter, latere jaren (2005 even zo uit mijn hoofd) kregen de 2,5 liter aan boord.
@RiKe: onderhoud? Hoe vaak ververs je olie / filters etc? Upgrades? IC + BC + 3″ voor tot achter?
@celicatwincam: Onderhoud is zoals bij elke auto, zolang je hem maar netjes op laat warmen en af laat koelen is het praktisch zo betrouwbaar als het bouwen van een toren van Lego.
Vloeistoffen en filters vervang ik elk jaar indien nodig (kijkt mijn monteur naar).

De upgrades wat ik zo uit mijn hoofd weet: Grotere turbo (TD-018G), grotere injectoren, Apexi open luchtfilter, HKS SSQV4 BOV, open 3 inch uitlaat systeem, uiteraard chiptuning.
Billstein sport onderstel, Prodrive pakket, Whiteline stangen op zowat elke plek denkbaar, Bridgestone RE050A banden (235/45/18).

Er is nog veel meer gedaan aan die auto, maar dan kalk ik hier een volledig a4’tje vol haha.
@RiKe: haha het betere werk dus iig.. Ben wel benieuwd hoe dat rijd… Ik neem aan dat het 380 WHP is? Heb nu zelf sinds n half jaar een MR2 Turbo, ben ook van plan daar wat aan te doen op het moment dak afgestudeerd ben..

Maar jij pest dus Porsches voor de hobby?:D
@RiKe: Tja, Jappen blijven de meest solide blokken bouwen dat is een feit….
Maar helaas kunnen de Duitsers dit niet bewerkstelligen in hun eigen auto’s. Onlangs een proefrit gemaakt in een Polo GTI (ABT getuned naar 210 pk uit 1.4 TFSI)

Auto had 9.000 km op de teller, moest nog de 1e beurt krijgen, maar de VW dealer gaf geen garantie :) Was ook niet van plan om hem te kopen.

Kleine blokken met veel vermogen gaan gewoon minder lang mee omdat er meer fysieke en thermische belasting op komt.
@slickrick: Absoluut mee eens.
Kennis van me is monteur, hij zei al dat ongelofelijk veel van die downsized blokken binnen een jaar serieuze problemen hebben.
@slickrick: de downsized motoren van VW zijn berucht. Niet zozeer omdat het een 1.4 is, maar gewoon omdat ze overal besparen. De 20vt motoren kon je bijna straffeloos tunen zonder dat het snel stuk ging. Hoe MB tegenwoordig bouwt weet ik niet, maar dat Brabus maar een stapje van 10% durft te maken zegt wel iets….
Een normale A is al niet moeders mooiste,een A met AMG pakket gaat net.Een CLA en GLA zijn ronduit lelijk en al hun 45 AMG broertjes zijn gewoon potsierlijk.Breng vervolgens zoiets naar Brabus en het blijkt maar weer dat het altijd nog erger kan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).