Alle auto's, bussen, trucks etc die minder dan (grofweg) 4.500 kilo wegen moeten vanaf 2018 standaard voorzien zijn van een achteruitrijcamera. Heeft een auto zo'n systeem niet? Dan mag deze niet de weg op.
Sinds 2008 is er in de VS een lobby gaande om achteruitrijcamera’s verplicht te stellen. Jaarlijks sterven er namelijk teveel mensen, voornamelijk kinderen, omdat ze per ongeluk worden overreden. Daarom wordt nu een regel ingesteld die fabrikanten verplicht om alle voertuigen die vanaf 1 mei 2018 gebouwd worden standaard te voorzien van een achteruitrijcamera. Dit geldt overigens alleen voor voertuigen met een gewicht van minder dan 10.000 pond (iets meer dan 4.500 kilo).
Vanaf 1 mei 2016 zijn fabrikanten al verplicht om 10% van hun auto’s standaard te voorzien van een achteruitrijcamera. In 2017 stijgt dat percentage naar 40% en vanaf 1 mei 2018 moeten alle nieuwe auto’s die gebouwd worden over een dergelijk systeem beschikken. Het is niet zo dat bestaande auto’s moeten worden aangepast.
In 2018 zou het monteren van een dergelijk systeem fabrikanten slechts zo’n $132 tot $142 kosten en als er al een groot display aanwezig, wat vaak zo is, dan dalen de kosten zelf tot zo’n $43 tot $45. Jaarlijks overlijden in de Verenigde Staten zo’n 210 mensen, voornamelijk kinderen, door ongelukken als gevolg van achteruitrijden. Nog eens 15.000 mensen raken op jaarbasis gewond.
Als (Amerikaanse) consument zal je uiteindelijk iets meer voor je auto betalen, maar de hoeveelheid dodelijke ongelukken zal wel fors dalen. Misschien moeten ze dit ook maar in Europa gaan verplichten?
36 reacties
Ik rij met een verhoogde T3, ik zie zelf het dak van een auto die achter mij geparkeerd is niet en ik parkeer mij regelmatig in het stad. Toch nog 0 auto’s geraakt, 0 kinderen/dieren dood gereden. Gewoon een kwestie van telkens voor je instapt even de afstand achter jou inschatten
Wat dacht je van busjes met dichte cabine?
En je kinderen een beetje deftig opvoeden zodat ze weten dat een auto gevaarlijk is, en/of beter op ze letten is ook geen slecht plan.
Parkeersensoren? Of zo’n ‘ik wil een vrachtwagen zijn’ piepje om omstanders te waarschuwen?
@”Misschien moeten ze dit ook maar in Europa gaan verplichten”.
Precies wat je hebben wil in b.v. je Donkervoort.
Slecht voorbeeld, een Donkervoort rij je altijd open, prima zicht rondom dus.
Dat het overige verkeer zijn spiegels bij voorkeur zo afstelt dat de ’s nachts sterren kunnen kijken en die Donkervoort niet zien, daar kan hij niks aan doen.
Juist een goed voorbeeld om aan te geven hoe belachelijk een verplichting is. Dan geldt het namelijk voor alle auto’s, ook voor een Donkervoort.
Ik rij wel eens in een prii met een camera, maar je hebt er geen kut aan bij de hoeken van de achterlichten. Dan schamp met je achterste hoekje alsnog langs de buurman als je alleen maar naar de camera kijkt en 90 graden draait.
Daarom kijk ik er nooit op, en doe ik gewoon naar achteren kijken, met als eventuele aanvulling parkeersensoren.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het makkelijker is met een aanhanger/caravan om hem meteen op de haak te rijden.
@autoblogger: iframe insluiting werkt niet (meer)?
http://www.autoblog.com/2014/03/17/iihs-rearview-cameras-parking-sensors/
http://forthecommongreat.com/wp-content/uploads/2013/07/radar.jpg
150 mensen per jaar? Hoeveel mensen gaan er daar wel niet dood aan de uitstoot? Misschien moeten ze eerst eens wat doen aan de uitstoot van nieuwe voertuigen.
http://www.independent.co.uk/environment/air-pollution-causes-7-million-deaths-in-a-year-report-finds-9223393.html