• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brandstof uit gebruikte autobanden

Auteur: Dennis, gepost 23 november 2010 om 23:05 – 25 Reacties

Corvette ZR1 burnout

Er zijn niet overdreven veel manieren om gebruikte autobanden te recyclen. Er worden o.a. rubberen vloeren van gemaakt voor speeltuinen en sportzalen of slippers en schoenen. Hele eenvoudige manieren om versleten banden op grote schaal te recyclen zijn er niet echt. Maar misschien heeft de Spaanse scheikundige Maria Felisa Laresgoiti Perez een doorbraak bereikt.

Door de autobanden zo’n 30 minuten lang te verhitten tot 500 graden (pyrolyse) zonder aan het proces zuurstof toe te voegen, ontbindt het rubber in bruikbare onderdelen. 40 procent van het materiaal wordt vloeibaar en 16 procent van het materiaal verandert in gas. Het restant van 44 procent is metaal en roet (in een vaste toestand).

De vrijgekomen vloeistoffen kunnen gebruikt worden om alternatieve diesel te produceren of om te mengen met conventionele diesel. De eerste resultaten smaken naar meer, maar er is nog redelijk wat onderzoek nodig, voordat we daadwerkelijk gebruikte autobanden kunnen tanken. (via: gizmag)

Ook interessant!

  • Dakloos stel
    Dakloos stel vergeet 24 keer te betalen na tanken
  • BREEK: brandstofaccijns al over paar weken omlaag!
    Tankstation Eindhoven laat klanten benzine tanken voor 1,45 euro per liter
  • tanken duur
    Goed nieuws, tanken gaat weer minder duur worden
  • Video: vrouw neemt snelste weg naar het tankstation
    Video: vrouw neemt snelste weg naar het tankstation

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

tanken, Techniek

Vorig bericht: « BMW 5-serie Touring van AC Schnitzer
Volgend bericht: Opel Corsa facelift is nu helemaal officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. jokkebrok zegt

    23 november 2010 om 23:08

    Oh, maken ze die rubberen vloeren zó! (bovenstaande plaatje :) )

    Login om te reageren
    • pieter zegt

      23 november 2010 om 23:11

      @jokkebrok: *gaat naar gamma* “één rubberen vloer graag”

      Login om te reageren
      • PeteyCore zegt

        24 november 2010 om 11:47

        @pieter: :D

        Login om te reageren
  2. Sheep zegt

    23 november 2010 om 23:10

    Pyrolyse wordt ook gebruikt om biomassa om te zetten in biobrandstof, handig proces, maar of het echt rendabel is weet ik niet, het kost namelijk ook veel energie.

    Login om te reageren
  3. Sheep zegt

    23 november 2010 om 23:12

    EDIT, wat is een gravatar, E-mail (wordt niet getoond, gravatar wel) XD

    Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      23 november 2010 om 23:20

      @Sheep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gravatar

      Login om te reageren
      • Sheep zegt

        23 november 2010 om 23:56

        @MarkieS: ok thanks, ik gaat er gelijk een maken.

        Login om te reageren
  4. MarkieS zegt

    23 november 2010 om 23:16

    30 minuten bij 500 °C, daar heb je best wel veel diesel voor nodig.

    Login om te reageren
    • towi zegt

      24 november 2010 om 10:26

      @MarkieS:

      en wat nou als deze energie duurzaam wordt opgewekt?

      Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    23 november 2010 om 23:48

    Er is een boel van die zooi te vinden, maar zoals MarkieS al zegt is het de vraag of het verzamelen en verwerken van al die banden niet zoveel energie kost dat het totaalproces niet economisch haalbaar is.

    Login om te reageren
  6. valluik zegt

    24 november 2010 om 00:19

    Onze oven heeft een Pyrolyse-stand… Alleen verpulvert dan alle zooi die nog in de oven zit. Geen scheiding van wat dan ook, al zitten er bij ons geen autobanden in natuurlijk. En daarnaast weet die meneer met de zeer indrukwekkende naam er natuurlijk veel meer van. Ben benieuwd wat de uitkomst hiervan is, kunnen de priusjes weer de kast in..

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      24 november 2010 om 10:36

      @valluik: Maria Felisa Laresgoiti Perez is een dame…geen heer :; Jullie oven is echter niet in staat om een pyrolyse door te voeren ZONDER dat er zuuurstof bijkomt… Het feit dat de zooi in jullie oven verpulvert geeft al aan dat er verbranding plaast vindt.

      Login om te reageren
  7. Jazzie zegt

    24 november 2010 om 02:28

    Geen slecht plan, als het ook economisch haalbaar. Het is beter dan de banden op de vuilstort te dumpen.

    Login om te reageren
  8. tss68nl zegt

    24 november 2010 om 07:35

    Dus als je voortaan zonder brandstof komt te staan, stook je ala McGyver gewoon je banden op, om vervolgens op je velgen naar het benzinestation te rijden?

    Handig.

    Maar verder waarschijnlijk compleet kansloos, omdat het rendement van de hele cyclus volgens mij voor geen meter presteert. Je moet de banden eerst transporteren/verzamelen, vervolgens opstoken en het gas weer verwerken tot goede brandstof.

    Login om te reageren
  9. Don zegt

    24 november 2010 om 08:31

    Op zich een kansrijk alternatief, mits voldoende schaalniveau wordt gerealiseerd bij het verhitten. Verzamelen en transporteren wordt nu immers ook al gedaan.

    Vraag me eigenlijk vooral af wat je met de resterende roetresten kunt en wat voor soort gassen en vloeistoffen er vrijkomen, en wat nou precies verwerkt wordt tot biobrandstof.

    Login om te reageren
  10. Don zegt

    24 november 2010 om 08:32

    De vloeistoffen > biodiesel. Beter lezen *schaam*

    Login om te reageren
  11. astondb9 zegt

    24 november 2010 om 08:57

    Ah kan ik eindelijk iets met die 800 oude banden die nog tegen de achterwand van mijn garage staan opgestapeld:D

    Login om te reageren
  12. Freewarefreak zegt

    24 november 2010 om 10:35

    Je kunt er ook mee bouwen. Laatst op Discovery een programma gezien waar de autobanden in de muren van een huis werden verwerkt. Ze werden dan gevuld met een hele sterke isolerende stof om ze hun draagvermogen te geven en daarna bepleisterd. Dergelijke muren schijnen vreselijk goed te isoleren, wat het een enorm millieuvriendelijk huis maakte qua energieverbruik..

    Login om te reageren
  13. Griffin zegt

    24 november 2010 om 10:58

    Oude autobanden worden toch ook gebruikt om “stiller” asfalt te maken? En inderdaad, er zijn huizen mee gebouwd (nou ja, huizen… “earth ships”. O.a. in Brighton staan er een paar.

    Login om te reageren
  14. wilco zegt

    24 november 2010 om 11:14

    Pyrolyse is een vrij complex gebeuren. Je zult het dus moeten doen of in een vacuum, of in een omgeving met een inert gas. Lijkt me geen goedkoop gebeuren, en alleen mogelijk als je de energie hiervoor goedkoop kunt opwekken. Een proces wat energie kost is vaak niet rendabel, of alleen rendabel bij zeer grote hoeveelheden.

    Login om te reageren
  15. RND zegt

    24 november 2010 om 12:37

    de uitlaat temperatuur van een standaard gasturbine is 500graden.. dus als je dat combineert kan ik me voorstellen dat het best wel rendabel is

    Login om te reageren
  16. Cantago zegt

    24 november 2010 om 17:48

    Een half uur lang op 500 graden? Dat kost je meer energie dan je er uit kunt halen man!

    Login om te reageren
  17. Dimglor zegt

    25 november 2010 om 13:55

    Mja op zich niet meteen een slecht idee…. Recycleren dus..

    Login om te reageren
  18. mrB zegt

    25 november 2010 om 14:28

    roet is altijd een vaste toestand, anders is het geen roet :P

    Login om te reageren
  19. Mellie zegt

    29 november 2010 om 12:41

    tja ik weet niet mischien zoals andere mesne het al zeggen je moet al die banden verzamelen en trasporteren,en daarna nog omzetten naar die nieuwe brandstof wat ook weer energie kost dus ik weet het niet maar ik ben wel benieuwd ga het wel volgen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North