• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Breaking news? CO2 omzetten in brandstof…

Auteur: autoblogger, gepost 14 oktober 2008 om 10:08 – 40 Reacties

Carbon Sciences

Een technologische doorbraak? Volgens het Amerikaanse Carbon Sciences is men in staat om CO2-uitstoot om te vormen tot brandstof. Bij de conversie wordt gebruik gemaakt van een zeer schaalbaar bio-katalytisch proces waarbij de vermeende oorzaak van Global Warming (AKA CO2) kan worden omgezet naar elementaire bouwstenen van de huidige meest gebruikte brandstoffen.

Deze nieuwe technologie kan een enorme impact hebben op de 28 miljard ton CO2 die elk jaar vrijkomt. Dankzij de conversie kan de cirkel van koolstof-uitstoot en energie rond worden gemaakt. Als voorbeeld kun je denken aan de uitstoot van een kerncentrale, waarbij de CO2-uitstoot als invoer wordt gebruikt bij de transformatie om bruikbare brandstoffen te produceren.

Carbon Sciences is bezig met de ontwikkeling van een revolutionair nieuw proces dat gebruik maakt van de basisprincipes van chemie en biotechnologie: “The key to our CO2-to-Fuel approach lies in a proprietary multi-step biocatalytic process. Instead of using expensive inorganic catalysts . . . the Carbon Sciences process uses inexpensive, renewable biomolecules to catalyze certain chemical reactions required to transform CO2 into basic hydrocarbon building blocks.”

Het is echter een beetje onduidelijk hoe het bedrijf de energie en/of brandstof wil opwekken. Er wordt veel geschreven over bio-this-and-that, er lijken echter nog veel onbeantwoorde vragen te zijn, zo lezen we oa op slashdot.org. Maar indien het werkt, dan is dit natuurlijk een prachtige technologie:

CO2 - Fuel conversie

Ook interessant!

  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Rijden op fossiele brandstof goedkoper dan elektrisch?
  • Handeltje goedkope benzine
    Benzineprijs flirt met het landelijke record uit 2012

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, co2, Techniek

Vorig bericht: « Wiesmann wordt 20, de foto’s
Volgend bericht: Clarkson: Cadillac CTS-V smashes the BMW M5! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Chrisy76 zegt

    14 oktober 2008 om 10:13

    Er zal vat wel weer ergens een addertje onder het gras zitten, maar toch het zou mooi zijn…

    Login om te reageren
  2. papa zegt

    14 oktober 2008 om 10:15

    zou mooi zijn, waterstof is toch verspilde moeite…

    Login om te reageren
  3. Blasterke zegt

    14 oktober 2008 om 10:17

    Een foutje dat in de vertaling is geslopen denk ik: fossil fuel power plants (gas, olie en kolen) produceren co2, kerncentrales produceren geen co2.

    Als deze technologie werkt zal het toch veel geld kosten voor weinig recuperatie vrees ik

    Login om te reageren
  4. Metalrick zegt

    14 oktober 2008 om 10:17

    Dus als ik het goed begrijp worden de tarieven straks omgedraaid? :P de prius krijgt te-weinig-co2-uitstoot-tax en een nissan gtr of porsche krijgt co2-uitstoot-subsidie?

    Dan ben je als priusrijder dubbel genaaid :P

    Login om te reageren
  5. michiel zegt

    14 oktober 2008 om 10:17

    Wat een onzin!
    Plantjes doen dit al, algen ook, grasjes ook, maar deze jongens doen het zeker niet.

    Login om te reageren
  6. Kawouter zegt

    14 oktober 2008 om 10:18

    Mij bekruipt het gevoel van een enorme scam….

    Login om te reageren
  7. Timmie zegt

    14 oktober 2008 om 10:19

    Laten we hopen dat dit stukje technologie enkel aan de (overvloedige) voorraad CO2 knaagt, en niet aan de ozonlaag!

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    14 oktober 2008 om 10:22

    @Blasterke: Heb ergens gelezen dat kernenergie niet CO2-vrij is. Men zou hooguit kunnen beweren dat een kerncentrale CO2-vrije-elektriciteit produceert… (weet het niet zeker overigens)

    Login om te reageren
  9. Eelke zegt

    14 oktober 2008 om 10:22

    michiel, inderdaad. Een boel dure woorden, maar wat ze net hebben geschreven is een veld vol lijnzaad… Er zijn al zat auto’s die lopen op biobrandstoffen, dus waar zit precies de nieuwswaarde?

    Login om te reageren
  10. Joost zegt

    14 oktober 2008 om 10:23

    doet me gelijk denken aan de olie poepende bacterieen waar we ook niks meer van hebben gehoord.. maar we zullen het zien.

    Login om te reageren
  11. Blasterke zegt

    14 oktober 2008 om 10:27

    @autoblogger: het produceren en verrijken van splijtstof is inderdaad niet co2 vrij, maar in de kerncentrale zelf word er geen co2 geproduceerd, enkel de noodaggregaten (grote diesels) voor een black-out, maar die worden gelukkig enkel in nood gebruikt :)

    Login om te reageren
  12. badidea zegt

    14 oktober 2008 om 10:34

    Gevoed uit zonnecentrales of windmolens kan dit een leuk idee zijn.

    Login om te reageren
  13. Arie Nap zegt

    14 oktober 2008 om 10:39

    Van CO2 weer brandstof maken kost érg veel energie, ik zie het nut niet.

    Login om te reageren
  14. geelhoed zegt

    14 oktober 2008 om 10:44

    Co2 omzetten naar brandstof?

    Een boom!

    Login om te reageren
  15. dotternetta zegt

    14 oktober 2008 om 10:44

    Ahumbullshitproest

    Login om te reageren
  16. dotternetta zegt

    14 oktober 2008 om 10:47

    denk ik. Ik kan het me niet voorstellen dat dit proces efficient genoeg is, als het uberhaupt kan!

    Login om te reageren
  17. DRU zegt

    14 oktober 2008 om 10:52

    En als je vervolgens de door CO2 gemaakte brandstof weer verbrandt, komt dezelfde CO2 weer vrij :)

    Login om te reageren
  18. Edman zegt

    14 oktober 2008 om 11:04

    Genetisch gemanipuleerde bladgroenkorrels! Dat had ik al lang bedacht!

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    14 oktober 2008 om 11:08

    Het zou prachtig zijn als het werkt, maar je hoort de afgelopen tijd wel vaker van die verhalen dat er van alles opgelost zou zijn, maar het eerste resultaat moet ik nog zien… Als er al zo snel reacties als de volgende komen die het ontkrachten en onduidelijkheden naar boven halen, vrees ik dat dit weer een projectje is om snel investeerders te vinden…

    “Yup, these investor scams show up like clockwork on slashdot these days. One week it is a solar energy scheme that doesn’t pass the smell test, some weeks it gets all the way to perpetual motion scams making the front page but lately there does seem to be a need for a green angle being pitched to make slash.

    This one is almost certainly a scam. No mention of an energy source is the giveaway. You can’t use a catalyst to add energy to a reaction even if you toss the bio- prefix into the ad copy. The diagram on the page does at least have something that looks like tanks but you aren’t likely to collect enough solar energy to offset much of a power plant that way. Just feed the CO2 to real biology,,,, like plants, alage, etc. if you want to convert sunlight + CO2 into complex hydrocarbons.”

    Login om te reageren
  20. danny zegt

    14 oktober 2008 om 11:11

    straks krijgen we een tekort aan CO2

    Login om te reageren
  21. autoblogger zegt

    14 oktober 2008 om 11:14

    LOL @ danny ;)

    Login om te reageren
  22. RenJie zegt

    14 oktober 2008 om 11:19

    @danny

    lol :P dan wordt het pas écht erg :’)

    Login om te reageren
  23. kowalsk zegt

    14 oktober 2008 om 11:27

    Ik heb er weinig tot geen vertrouwen in, maar het zou natuurlijk wel een uitkomst zijn.

    Login om te reageren
  24. BVO zegt

    14 oktober 2008 om 11:36

    @ danny

    daar gaan onze milde winters :P

    ON Topic: het zal wel mooi zijn als ze die co2 kunnen omzetten maarja dan zitten we nog met de stikstof …

    maar net zag ik de post van joost die poepende olie bactieen hoor je ook niets van. dus ……

    Login om te reageren
  25. Audiofreak zegt

    14 oktober 2008 om 11:40

    Te weinig CO2 is inderdaad niet goed, sterven alle bomen uit en zijn we nog geen stap verder!

    Login om te reageren
  26. JoostH zegt

    14 oktober 2008 om 11:49

    Mooi, dan kunnen al die electrische auto´s gelijk de shredder in!

    Login om te reageren
  27. Emerald Green Jag zegt

    14 oktober 2008 om 11:53

    Mooi streven1 Ik ben reuze benieuwd of dit initiatief inzetbaar wordt.

    Maar wat nou als blijkt dat het klimaat maar blijft veranderen en de temperatuur blijft oplopen?
    Al die dure technologie is dan voor niets geweest!

    Okee, we zijn dan WEL onafhankelijk van de OPEC en hebben deze landen aan de rand van de financiële afgrond gebracht door hun primaire bestaansinkomen om zeep te helpen.
    Dat geeft weer andere problemen.

    Een beetje ’the Butterfly Effect’, nietwaar?

    Login om te reageren
  28. Frits zegt

    14 oktober 2008 om 12:00

    James May had laatst een uitzending op BBC2 over groene energie. Daarin kwam ook een Amerikaans bedrijf naar voren dat dmv enorme spiegels gigantische temperaturen opwekten, waarmee ze van co2 synthetische brandstof konden maken. Het werkte al, zei het op zeer kleine schaal. May vroeg of hij in de toekomst brandstof gemaakt van lucht in zijn 911 zou kunnen gooien… Het antwoord was ja. Kwestie van tijd om dit uit te werken.
    Uitzending heette James May’s Big Ideas, waarin ons aller Wubbo Okkels ook even langs kwam.

    Login om te reageren
  29. Smokin zegt

    14 oktober 2008 om 12:39

    Ik ben benieuwd waaraan we daarna naar de klote gaan.

    Login om te reageren
  30. Een betere ontwerper zegt

    14 oktober 2008 om 13:01

    Vet beter, dus AMG hoeft niet aan de schone tour, dús de SL65 BS blijft misschien maar tijdelijk de sterkste AMG, dús…laat maar komen. :D

    Zal nog wel in de kindercshoenen staan, maar het klinkt belovend.

    Login om te reageren
  31. Josje zegt

    14 oktober 2008 om 13:17

    ach, wat was dat wat we laatst hoorde?
    ohja: http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/17/poep-van-bacterien-wordt-gebruikt-als-biodiesel
    horen we daar nog iets van…? nee
    Morgen is iedereen hier dit weer vergeten, en zal waarschijnlijk ook nooit meer te horen zijn

    Login om te reageren
  32. Super zegt

    14 oktober 2008 om 13:32

    da’s al een ouder idee, hier ook al beschreven.
    http://www.sciencedaily.com/releases/2008/03/080307191300.htm
    het is wel haalbaar maar nog maar de vraag tegen welke prijs etc.

    Login om te reageren
  33. Simpson zegt

    14 oktober 2008 om 13:36

    hihi, ik zie het al voor me.

    allemaal de katalysatoren weer uit de auto slopen en een geit op bonendieet in de tuin.

    Login om te reageren
  34. Laurens zegt

    14 oktober 2008 om 13:58

    Ach, lees net dat de overheid 1.8 miljoen gaat uitgeven voor het subsidiëren van de aanleg van bio ethanol (E85) en aardgas tank stations.

    Daar begrijp ik het nut ook niet van.

    Aardgas kunnen we prima verstoken in electriciteitscentrales, ethanol kan ook wel in een centrale bijgestookt worden of omgezet worden naar ETBE, wat weer prima in gewone benzine weggeblend kan worden.

    Wie begrijpt hoe het milieu er dan op vooruit gaat, mag het zeggen!

    Login om te reageren
  35. RiKe zegt

    14 oktober 2008 om 14:56

    Zal wel weer dood gezwegen worden door de Shell…die gaat dan namelijk een HEEL stuk minder verkopen en dus zien ze hun winst verdwijnen als sneeuw voor een zomerzon.
    Zelfde geld voor onze overheid eigenlijk…die vangt dan ook ineens een HEEL stuk minder belasting.
    Maar ach, die jatten het wel weer van de burger via een andere belasting.

    Login om te reageren
  36. gogogomagazine.com zegt

    14 oktober 2008 om 15:02

    Prachtig, het ziet er naar uit dat dit wel een serieus idee is. En als het werkt is de kans groot dat Carbon Sciences triljarden gaat verdienen (als die uberhaupt bestaan.

    Er is ook ergens een idee ontwikkeld met algen, die CO2 uit de lucht haalt, het verwerkt en vervolgens waterstof of iets dergelijks eruit poept, het idee was erg schaalbaar aangezien je zon beetje overal algen kunt laten groeien als je je best doet. Het idee was al aangekaart bij verschillende instanties maar ja, dat zou dan uiteindleijk weer ten kostte gaan van alle co2 belastingen…

    Login om te reageren
  37. pierre zegt

    14 oktober 2008 om 16:02

    Dit klinkt natuurlijk prachtig, maar het kan gewoon niet. Het feit dat koolwaterstoffen (bv. benzine) die wij als brandstof gebruiken zoveel energie bevatten, komt omdat ze zo groot zijn, de energie zit namelijk vast in de binding tussen de moleculen. De CO2 die vrijkomt bij verbranding van de brandstof is maar een klein molecuul, en bevat dus weinig energie.

    Wanneer je van deze CO2 weer een brandstof wil maken moet je dus weer energie toevoegen, en die energie moet nou eenmaal ergens vandaan komen. De beste manier om de hoeveelheid CO2 te verminderen is door heel veel planten neer te zetten om de CO2 op te laten nemen (en dan niet direct weer verbranden of opeten).

    Login om te reageren
  38. Martijn zegt

    14 oktober 2008 om 17:14

    @Pierre
    Als het proces maar efficient genoeg verloopt en je groene energie gebruikt voor deze centrales kan het netto gunstig uitpakken. Planten hebben uiteindelijk ook genoeg aan de in de fotosynthese vrijgekomen energie, dus mits de zonnecellen wat efficienter worden moet het lukken….

    Login om te reageren
  39. Hanico zegt

    14 oktober 2008 om 18:27

    Het zou prachtig zijn al dit lukt, maar eerst zien dan geloven. Het is maar de vraag of dit ook op zeer grote schaal kan.

    Login om te reageren
  40. co-driver zegt

    14 oktober 2008 om 20:13

    De Lotus Tri-Fuel (autoblog 1 maart 08) al vergeten ????

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North