• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: benzinemotoren krijgen vrij spel in de VS!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 31 juli 2025 om 09:02 – 18 Reacties

Terwijl wij toewerken naar EV-only in 2050 houdt Amerika de verbrandingsmotor in leven.

De wereldpolitiek is hot deze dagen. Het Westen kijkt met argusogen naar de productiekracht van China en heeft ook zijn eigen problemen. Kijk maar naar de vreemde relatie die nu is ontstaan tussen Trump en zijn Europese collega’s. We zijn het ophemelen van Mr. President door de Europese leiders nog niet vergeten terwijl we inmiddels wel een importheffing van 15 procent hebben afgesproken.

Ook op het gebied waar we ons op deze website mee bezighouden, weten Amerika en Europa elkaar niet te vinden. Von der Leyen hoort de Europese autofabrikanten die het zwaar hebben en komt met regelwijzigingen, maar het doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn, blijft staan. Intussen gaan ze in de Verenigde Staten precies de andere kant op.

Wat is er aan de hand?

In de Verenigde Staten hebben ze een instantie die gezondheidsrisico’s voor mens en milieu ontdekt en onder de aandacht brengt. Een soort federale milieuorganisatie die Environmental Protection Agency (EPA) heet. Daar hebben we in Europa het het Europees Milieuagentschap (EEA) en het Europees Milieubureau (EEB) voor. Je zou zeggen dat de EPA pro-EV is en zo snel mogelijk van CO2-uitstoot af wil. Het tegendeel blijkt waar.

In 2009 stelde de EPA dat de uitstoot van broeikasgassen een gevaar vormt voor mens en natuur. Aan de hand van deze bevinding zijn er regels gekomen om de uitstoot van nieuwe auto’s te drukken. Afgelopen dinsdag bracht de EPA echter naar buiten dat het een voorstel heeft gedaan om deze bevinding in te trekken.

Als dit ook daadwerkelijk gebeurt, zijn er straks helemaal geen verplichtingen meer voor automakers qua rapportage van uitstoot. Zowel voor nieuwe, als voor oude auto’s. Echter, de EPA wil auto’s nog wel blijven testen op verontreinigende stoffen en brandstofverbruik, maar daar hangen dus verder geen sancties aan.

Foto: Unsplash / History in HD

Lee Zeldin is de voorzitter van deze instantie. Hij legt de denkwijze uit in de Ruthless podcast. “Met dit voorstel maakt de Trump-EPA een einde aan 16 jaar onzekerheid voor autofabrikanten en Amerikaanse consumenten”, aldus Zeldin. Volgens hem gaat ook de belastingbetalende Amerikaan ervan profiteren. Zeldin denkt dat er door de reguleringsstop een einde komt aan 1 biljoen dollar (ja echt, 1.000 miljard) aan ”verborgen belastingen” voor Amerikaanse bedrijven en gezinnen. Hij noemt het de ”grootste dereguleringsmaatregel in de geschiedenis van de Verenigde Staten”.

Wordt Amerika het uitstootparadijs?

Ook lekker: heb je net miljarden geïnvesteerd om een goedkope elektrische auto te bouwen, gooit Trump de plannen om en kun je weer verder gaan met benzineauto’s. Zul je zien dat de volgende president weer de bevindingen uit 2009 gaat volgen. Het wordt dus nog lastig om te bepalen of en hoeveel invloed deze move gaat hebben. Wellicht dat er modellen met een verbrandingsmotor wat langer blijven bestaan door deze regel. Hoe dan ook: deze stap is op z’n minst opmerkelijk.

Via The Drive

Ook interessant!

  • Video: Euro95 vs Euro98 vs 102 - heeft het echt zin?
  • Gespot - Maybach GLS vs. Rolls-Royce Cullinan
  • Gespot - Ferrari 488 Pista vs. 992 Dakar
  • Gespot - De nieuwe Land Cruiser vs. een Defender

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

donald-trump, europa-eu, verenigde-staten

Vorig bericht: « Must see: Verstappen openbaart tegenover Top Gear-presentator en trapt lol in Mustang GTD
Volgend bericht: Nog steeds geen fan van de nieuwe M-modellen? De klanten wel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    31 juli 2025 om 09:10

    Stel de democraten gaan weer normaal doen ipv hele dagen lhbtqplus zijn in een conservatief christelijk land, en komen weer aan de macht, dan zijn deze regels in 1 klap weer van de baan. Kan je niks mee als fabrikant.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      31 juli 2025 om 09:25

      @Johanneke Jawel hoor. Je kan je ontwikkeling iets afremmen en daarmee enorm geld besparen en de winstmarges flink vergroten. Ook kan je je oude motoren gewoon lekker blijven produceren tegen steeds lagere kosten, en daar dus ook mooie marges draaien. Je moet alleen niet de fout maken om helemaal te stoppen met ontwikkelen.
      Wanneer de democraten weer aan de macht komen zijn ze wel even bezig om de wet weer op te tuigen. Dus heb je dan mooi de tijd om je focus weer te verleggen en weer iets meer te doen aan ontwikkeling.

      Login om te reageren
  2. FiXeR zegt

    31 juli 2025 om 09:12

    Auto’s en motoren ontwikkelen kost jaren en jaren, dus het zal niet verder gaan dan dat er nu nog wat extra hemi’s in een pick-up wordt gelegd maar ik verwacht geen gekke nieuwe dingen meer. Fabrikanten weten zelf ook al heel lang dat dat geen houdbaar businessmodel is richting de toekomst. Zeker niet omdat de volgende president 100% weer de oude koers gaat varen waar je wel beleid op kan maken.

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    31 juli 2025 om 09:25

    Kijk, een land wat wel verstandig is en niet toegeeft aan de linkse ideologie. Kan de EU nog heel wat van leren dit

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      31 juli 2025 om 09:28

      klote dit knop die niet werkt als je te snel bent:

      Er zal weinig nieuws komen verwacht ik (HELAAS), maar tis toch fijn om dit soort berichten te lezen ipv het krampachtige vasthouden aan een ideologie die nergens op gebaseerd is zoals ze dat bij de EU doen

      Login om te reageren
      • heckblende zegt

        31 juli 2025 om 10:34

        hoe is het om alleen van jezelf te houden?

        Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      31 juli 2025 om 10:03

      Precies, iedereen aan de aardolie! Raakt vanzelf op en dan zien we wel.

      Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      31 juli 2025 om 10:12

      Teveel petrol gedronken? Amerikaanse industrie gaat hierdoor nog verder achterlopen dan ze nu al doen.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        31 juli 2025 om 10:49

        Achterlopen? Achterlopen qua wat?

        Google anders maar eens even op Northvolt, om maar eens wat op te noemen..

        Login om te reageren
    • flow82 zegt

      31 juli 2025 om 11:35

      Wauw, heb jij even flinke pech met nadenken zeg! De wereld is niet binair verdeeld in termen van links of rechts. Tussen uiterst links en rechts zitten nog héél veel smaakjes. Daarbij, de Democraten in de VS kan je nou niet bepaald links noemen. Zij komen ongeveer overeen met een nog iets rechtsere versie van de VVD. Maar ja, dat zal je ongetwijfeld wel afdoen als leugens, omdat je dit op Feesboek hebt gelezen in een post van Fox News. Het is waarschijnlijker dat je zover naar rechts leunt in jouw politieke voorkeur, dat inmiddels alles extreem links geworden lijkt. Overigens is er sinds de jaren ‘70 al geen linkse regering in Nederland meer aan de macht geweest. Jouw mening zegt dus meer over jou dan over de rest van de EU/NL.

      Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    31 juli 2025 om 09:43

    Ook zonder overheidsbemoeienis zal de EV marktaandeel gaan winnen in de VS. Verreweg de meeste Amerikaanse autobezitters hebben een eigen oprit, dus thuis laden is daarmee goedkoop. Accutechnologie zal steeds beter worden, met meer bereik en snellere laadtijden.
    En op zich vind ik het “straffen” van autofabrikanten omdat ze niet aan de emissie eisen voldoen ook een slechte zaak. Hierdoor hebben ze vanwege boetes minder budget om te investeren in innovatie. In de EU hebben ze de boetes ook uitgesteld en verlaagd, mijns inziens een goede zaak.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      31 juli 2025 om 10:38

      In “the land of the free” mag je helemaal niet op je oprit opladen. Tenzij je ergens op de boerenbuiten in de Midwest woont. In de normale woonwijken bestaat er iets als een HOA, die verbied onderandere opladen, langer dan zoveel uur parkeren, het plaatsen van zo een lader, noem maar op.

      Login om te reageren
  5. ericc zegt

    31 juli 2025 om 10:13

    Als de volgende president ook een partijgenoot is van Trump verandert er niets! Wat ik hoop natuurlijk gezien mijn voorkeur voor ICE!

    Login om te reageren
  6. Who_carez zegt

    31 juli 2025 om 11:35

    Ik vind het gewoon waanzin dat wij als Europa op vlak van uitstoot de wereld moeten redden. De landen/wereld delen die het meeste uitstoot produceren trekken zich van niets iets aan en wij moeten er dan maar alles aan doen om dat recht te trekken. Maar dat 5 cruise schepen meer uitstoot hebben dan alle Europese auto’s tezamen is geen probleem. En dat je voor 50 euro naar Spanje kan vliegen is ook normaal. Ik ben niet dom genoeg voor zo onzin :(

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      31 juli 2025 om 11:55

      Je stelling over de cruise schepen intrigeerde me wel dus heb het eens opgezocht. De uitstoot ging specifiek zwavelconcentratie (sox), iets dat beperkt aanwezig is bij transport over de weg. Er werd ingezoomd op de meest vervuilende schepen. En het is niet meer van toepassing:
      “Sinds IMO 2020 geldt een wereldwijde maximale zwavelconcentratie van 0,5 % in scheepsbrandstof, en in speciale zones (zoals de Noordzee, Baltische Zee en vanaf 1 mei 2025 ook de Middellandse Zee) zelfs 0,1 %. Deze nieuwe gebieden staan bekend als Sulphur ECAs “.

      Net hetzelfde met het fabeltje dat enkel wij iets doen. Zeker in China gaat electrificatie heel erg snel.

      Het toont wel weer aan hoe iedereen zaken “cherry pickt” om vooral niets te doen en samen toe te kijken hoe het klimaat compleet naar de klote gaat voor de latere generaties.

      Login om te reageren
      • Who_carez zegt

        31 juli 2025 om 14:14

        Mooi opzoekwerk ivm de cruise schepen :)
        Maar het gaat uiteindelijk verder dan dat. Hoeveel kolecentrales zijn er nog actief in China, India, Amerika,…
        Het zijn de grootste bedrijven die het meeste uitstoot hebben. Maar het zijn de normale mensen die het hardste gestraft worden. En natuurlijk ben ik het er mee eens dat het zo niet kan blijven. Maar onze regeringen maaken het zich weer erg gemakkelijk…

        Login om te reageren
        • flow82 zegt

          31 juli 2025 om 15:01

          Het punt wat alleen wel gemaakt wordt is dat er wereldwijd dus ontwikkeling en vooruitgang op dit gebied is. Het feit dat de VS daarin wil afhaken zal enkel voor meer achterstand van de VS betekenen. Er komt namelijk een moment dat EV meer voordelen biedt dan ICE, vroeg of laat.

          Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    31 juli 2025 om 11:53

    Naar de gewenste uitkomst toe redeneren, oftewel argumentatieve willekeur, iedereen maakt zich er schuldig aan. Meneer Zeldin is geen uitzondering. Hier kiest-ie er kennelijk voor om nu economische argumenten te laten prevaleren. Is een keuze, voor de korte boven de lange(re) termijn. Beetje de vraag in hoeverre dit – los van in het gevlij blijven bij Trump – een verstandige keuze is. Kijk, ik heb helemaal niéts met elektromeuk-op-wielen. Maar dat staat los van de wenselijkheid van verdere ontwikkeling ervan. Vermoed, dat de Amerikaanse otoindustrie dat ook wel ziet en zal voorkomen, dat ze op achterstand raakt t.o.v. de buitenlandse concurrentie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North