
De M3 en M5 vieren hoogtijdagen.
Zoals aan ieder begin van een nieuwe maand houden we de mailbox extra goed in de gaten omdat dan de verkoopcijfers van de afgelopen maand worden gedeeld door de Bovag. In juni checken we de nummers extra goed, omdat we dan kunnen kijken naar het eerste halfjaar. We weten nu bijvoorbeeld dat Audi een minder goed begin van het jaar had en Lamborghini historisch goed halfjaar.
Nu is het de beurt aan BMW. Het Beierse merk presenteerde gisteren de halfjaarcijfers aan aandeelhouders. Bimmer verkocht van 1 januari tot en met 30 juni een mooi aantal van 1,07 miljoen nieuwe auto’s. Dat is 2,3 procent minder dan in de eerste helft van 2024. De winst daalde dan ook ten opzichte van vorig jaar van 5,6 miljard naar 4,02 miljard euro. Bijna 30 procent minder winst, wat natuurlijk niet lekker is, maar er is ook geen man overboord.
BMW M-modellen in trek!
Iedereen en zijn moeder vond de nieuwe M-modellen helemaal niks. De looks, het gewicht; ze waren allemaal stom aan de nieuwe M2, M3 en M5. Dan zou je denken dat de gefortuneerden die zulke auto’s kunnen betalen er geen willen, toch? Niets van waar!
BMW M verkocht in het eerst halfjaar van 2025 bijna 106.000 nieuwe auto’s. In dezelfde periode in 2024 waren dat er 6,5 procent minder. Belangrijker is dat dit het hoogste aantal verkochte M-auto’s in een eerste halfjaar ooit is voor BMW. Kijk je dan weer over de schutting bij Porsche, dan doen die het nog wat beter met ruim 146.000 leveringen, maar dat is dan wel inclusief modellen als de Macan en Cayenne.

BMW vertelt dat het verkooprecord voornamelijk te danken is aan het succes van de M3, M5 en de Touring-versies ervan. Verklapt BMW daarmee indirect dat de M2 en XM niet zo lekker lopen?
BMW wil de Europese Toyota zijn
Hier in ons continent is BMW trots op de verkoop van de EV’s. Eén op de vier nieuwverkochte BMW’s in Europa is elektrisch. Tel je daar de PHEV’s bij op, dan kom je op 40 procent. Maar ook andere aandrijfvormen zijn belangrijk. BMW-baas Zipse vertelt over het belang van het spreiden van de kansen op verschillende brandstoftypes, zoals elektrisch en benzine, maar ook alternatieve brandstoffen zoals HVO100 en waterstof. Met dat verhaal worden we doodgegooid bij Toyota.

BMW’s nabije toekomst
Maak je alvast klaar voor de eerste week van september. Dan maken bijna alle automerken iets interessants bekend tijdens of in aanloop naar de IAA in München. Op 5 september is het aan BMW om de iX3 van de Neue Klasse te presenteren. Daarmee gaat BMW de zesde generatie van de elektrische aandrijflijn in.
De nieuwe BMW-i’s klinken nu al veelbelovend. Zipse heeft het over een actieradius tot 800 kilometer (WLTP), 400 kW opladen (goed voor 350 kilometer bijladen in tien minuten) en een verbruik van maar 15 kWh per 100 kilometer.
En zo blijft BMW nieuwe auto’s uitbrengen. Tussen nu en 2027 moeten er veertig (!) nieuwe modellen en updates zijn doorgevoerd. Al die auto’s krijgen de Neue Klasse-tech en -ontwerp. Dan heb je een idee hoe belangrijk de Neue Klasse is voor BMW.
Foto: BMW M3 G80 Competition gespot door @ecnerualcars via Autoblog Spots





Dankzij de 4 cilinder C AMG en 6 cilinder E AMG fails van Mercedes. Bij BMW krijg je twee cilinders meer voor hetzelfde geld
Denk dat dat echt wel een effect heeft ja. En alhoewel ik de M3 geen heel mooie neus vindt hebben, het is wel een heel begeerlijke auto, kan niks anders zeggen.
Die M5 berline!!!!🥰🥰
Heel mooi voor BMW en BMW M dat ze zoveel aftrek vinden, de huidige styling en de koers die ze opgeslagen zijn van BMW is juist de reden dat ik geen BMW’s meer rijdt. Ik kan nog steeds niet wennen aan de lelijke grillen en rare (dak)lijnen van tegenwoordig bij de auto’s
Echter moeten ze even niet vergeten bij BMW M dat de M3/4 zo goed loopt omdat er geen echte concurrentie is, ee 4 cilinder C63 amg kan ik absoluut geen concurrentie noemen namelijk, en de ATS-V zie je ook al nooit in EU want USA autos zijn gewoon lang niet zo populair hier helaas.
In het land der blinden is eenoog koning. Maar om hem nou knap te noemen?
Dus dan koopt men een auto van 1,5 ton die men niet mooi vind? Komop dat geloof je toch zelf niet?
Dat jij hem niet mooi vind dat kan. Smaken verschillen, zoveel mensen zoveel wensen. Ik vind het een moddervette wagen.
Dat jij de huidige BMW’s niet mooi vindt, dat kan en mag natuurlijk. Maar andersom kan het ook werken, dat er consumenten zijn die de huidige styling en koers van BMW juist de reden is dat men nu wel een BMW koopt. Zoals blijkt doet BMW het zeker niet slecht qua verkopen dus vermoed ik dat jouw mening niet representatief is voor álle BMW rijders.
O dat klopt, en dat vind ik prima, maar ik wil in de huidige generatie BMW’s niet dood gevonden worden. Als een ander er nu wel in wilt rijden helemaal prima toch? mij zien ze er niet meer terug totdat ze weer terug gaan naar de wat oudere styling zonder al die rare grillen en rare hoeken
idd ik kijk dagelijks op kenteken websites..en er worden echt veel M5s geregisteerd 10 per week zowat
Gefortuneerd zijn en smaak hebben zijn 2 verschillende dingen. Gefortuneerden kopen namelijk zelden een auto omdat deze mooi is, maar omdat deze status heeft. Merken met status kunnen dus lelijke auto’s maken die toch goed blijven verkopen. Als je altijd ‘de dikste’ BMW gereden hebt en dit is nu ‘de dikste’ dan kopen ze er gewoon nog een. Of de lease moet al aflopen als het nieuwe model nog niet beschikbaar is.
Die M5 is geen verrassing gezien de prijs in Duitsland en NL nagenoeg hetzelfde is. Geen (amper) BPM, wat een verademing voor Automotive NL en een opleving voor de economie zou dat zijn in NL!
Wat zijn ze prachtig, de nieuwe M5 en de M3 Sedan! 👌
Vind het altijd grappig als zogenaamde echte BMW liefhebbers de kopers van nieuwe dikke BMW’s afdoen als mensen die alleen maar voor status gaan en geen echte liefhebbers zijn. Net alsof je 140 tot 200K (of een hele forse leasepremie) stukslaat op een auto je geen autoliefhebber kunt zijn.
Dat en van alleen maar gefortuneerde status verslaafden boek je geen harde verkoopcijfers net als van zogenaamde die hard fans die zo hard roepen dat het merk niet meer het merk is waar ze van houden.