
Nu eens geen photoshops of andere renders. Nee de eerste échte foto’s van de F1-auto’s van volgend jaar zijn gelekt!
De regels in de Formule 1 gaan volgend jaar behoorlijk op de schop. Dat is voor de liefhebber geen geheim, maar we wisten nog niet hoe de F1-auto’s van 2022 eruit komen te zien. Tot vandaag. De Italiaanse site LiveGP heeft van een kuchende man in een parkeergarage een pizzadoos gekregen met daarin deze twee foto’s.
Twee dingen vallen op
Als eerste natuurlijk de vleugels. Die zien er op z’n zachts gezegd veel meer basic uit dan de huidige. Dat heeft natuurlijk een reden.
De huidige F1-auto’s hebben enorm goede downforce. Dat bereiken ze onder meer door de voor- en achtervleugels. Die zitten vol met flapjes en andere dingen die de lucht zo effectief mogelijk over de auto laten glijden.
Voordeel hiervan is dat de wagens sneller zijn dan ooit. Nadeel is dat de auto’s enorm veel vuile lucht produceren. Dat wil zeggen, als je achter een andere F1-auto aanrijdt, dat je tot wel 60% van je downforce verliest. Echt tegen elkaar racen is daardoor vrijwel onmogelijk. Het enige dat een beetje hielp is het door velen gehate DRS-systeem.
Het tweede dat opvalt zijn de wielen. Aan de behuizing van de remschijven is te zien dat er volgend jaar grotere wielen onder de F1-auto’s zitten. 18 inch om precies te zijn.

Welk effect hebben deze wijzigingen?
Het belangrijkste is dat er dus weer ‘close racing’ mogelijk wordt gemaakt. De vleugels en de rest van de F1-auto zijn namelijk zo gemaakt, dat de downforce wordt gehaald uit het zogeheten Ground Effect. Dat wil simpel zeggen dat de lucht sneller onder de auto doorgaat dan er bovenlangs en dat de auto daarom aan de weg kleeft. Beetje als een omgekeerde vliegtuigvleugel.
Het voordeel hiervan is dat de vuile lucht achter de auto’s tot een minimum beperkt wordt. Als je er vlak achter rijdt, verlies je vanaf 2022 nog maar maximaal 10% van je downforce.
En als laatste, mocht dit allemaal blijken te werken, dan zal de DRS ook gaan verdwijnen.
Wat vind jij van de lieuwe looks? Laat het weten in de comments!
Zonder wielen vind ik ’t wat lastig om de verhoudingen goed in te schatten. De voorvleugel lijkt zo enorm.
Mijn belangrijkste vraag: van welk F1 team is dit ontwerp? Is het überhaupt een auto die we volgend jaar op ’t circuit gaan zien, of enkel een auto die aan de nieuwe regels voldoet?
@sportabgasanlage: ik denk dat dit een demo is van de f1.
@sportabgasanlage: gezien de ‘sponsorstickers’ van F1 en pirelli denk ik niet dat dit een auto is van een team. Eerder idd een auto die aan de regels voldoet.
@sportabgasanlage: inderdaad. Of krijgt ieder team dit als basis en nu mogen ze zelf verder knutselen?
Voor zover bekend is dit slechts een displaymodel van de F1 zelf
Oh dat scheelt weer voor Williams, meestal kun je op een displaymodel wel wat korting krijgen.
Hoe het eruitziet is minder van belang dan wat het ons in de race te kijken geeft. Inhaalacties wil ik zien en de huidige raceauto’s zijn door o.a. de halo toch al niet om aan te gluren.
@oetelaar: niet om aan te gluren is persoonlijk maar tot op heden minimaal 2 coureur het leven gespaard. Dan tellen ‘looks’ niet echt meer mee toch? OT: ziet er vooralsnog gaaf uit!
De HALO ziet er beter uit dan wat ze gebruiken bij de Indy cars, verder vind ik een HALO helemaal niet storend op de F1 auto, en heeft hij zijn noodzakelijkheid al meermaals getoond sinds zijn intrede.
Verder ziet dit er gaaf uit als het zo gaat worden, verder hopelijk ook snel de DRS afschaffen.
Ik hoop zo dat ze gelijk hebben qua close racing. Dat is iets wat de sport echt nodig heeft.
Als de downforce maar beperkt wordt tot 10% tov 60%, wordt hiermee dan ook het effect van slipstreamen vermindert?
@okdoei: nee, er wordt nog steeds een gat in de lucht geslagen waardoor je minder luchtweerstand hebt. Alleen heeft dit minder effect op het downforce verlies!
Juist niet, slipstreamen is nu bijna onmogelijk door de vuile lucht.
Volgens mij is slipstreamen (waaronder ik versta: achter iemand plakken op het rechte stuk) nog steeds prima mogelijk. Het probleem zit ‘m juist in de bochten. Dan verlies je downforce als je vlak achter iemand zit.
@okdoei: downforce heeft geen directe relatie met slipstreamen.
@laptom: totdat er inene een bocht verschijnt
Jammer dat niet van de gelegenheid gebruik is gemaakt om de lengte (5,80 meter) en de breedte (2 meter) terug te brengen. Auto’s zullen wellicht minder hard gaan, maar het komt de competitie en het inhalen nog meer ten goede.
@ericd: vooral de breedte is te veel op dit moment.
Die smalle auto’s (tot 2017?) zagen er niet uit. Maar er werd wel meer mee ingehaald.
De breedte is wel ok, 2m is niks op de superbrede F1 circuits. Maar de lengte is niet in verhouding, maakt het 1,5m korter en het ziet er een heel stuk beter uit.
@ericd: die toegenomen lengte (en in mindere mate de breedte) is vrijwel volledig op het conto te schrijven van de in de loop der jaren flink aangescherpte regels voor de botsveiligheid. Méér en sterkere kreukelzones en zo.
Plus zaken als een race uitrijden op 1 tank (dus grotere brandstoftank mee), Accu’s+KERS wat erbij is gekomen etc.
@breinstein: klopt, al is die V6 met turbo natuurlijk wel weer aanzienlijk compacter dan de V10’s en V12’s van weleer.
Meeste vuile lucht wordt toch veroorzaakt door de achtervleugel? Die voorvleugel is wel een verbetering, optisch gezien, maar de echte verbetering moet toch echt van de achterkant komen als je close racing wil bevorderen. En daar is nou net geen beeld van…
@potver7: dacht dat die zoizo al kleiner ging worden door het zgn groundeffect.
Dit is hoe de auto eruit zou zien als er geen loopholes benut worden. Dus even kijken hoe de auto’s er daadwerkelijk uit zien volgend jaar
wat de f1 echt nodig heeft is dat er geen teams voorgetrokken worden en dat álle regels voor iédereen gelden…zal echter helaas nooit gebeuren…..
Zolang teams verschillende filosofiën aanhouden bij het bouwen van hun auto’s zullen er altijd teams zijn die baat hebben bij bepaalde regels en anderen die er slechter voor komen te staan. Ze kunnen zelf kiezen hoe lang ze de auto maken en hoeveel ‘rake’ ze gebruiken. Daarmee leun je sterk op bepaalde principes, als die principes dan worden aangepast werkt dat voor de ene setup beter dan voor de andere.
@mustang750supersnake: krijgt Ferrari nog steeds jaarlijks die bonus van 75M oid omdat ze als enige sinds het begin nog steeds in F1 zitten?
@ghini: ja
Maar met die bonus worden ze niet zonder meer kampioen. Aan de andere kant is ook niet uitgesloten dat ze zonder die bonus nooit kampioen zouden worden. M.a.w., volgens mij maakt het geen fluit uit voor de competitie of Ferrari die bonus krijgt. Ze hebben anders ook wel geld genoeg. En nu met die budgetcap maakt het nog minder uit. Neemt niet weg dat ik me kan voorstellen dat het voor andere teams oneerlijk overkomt.
@mustang750supersnake: dan krijg je meer een soort competitie als F3 en GP2 waar er maar 1 chassis en 1 motorleverancier is.
@bullzeyersn: dan gaat t wel weer meer om de rijder ipv materiaal…..
Het zal wel iets beter worden, maar de auto’s blijven te groot en te zwaar.
Tsja, vroegâh evolueerde F1-techniek naar straatauto’s, tegenwoordig is het andersom…
“Race cars are neither beautiful nor ugly. They become beautiful when they win.” Enzo Ferrari
Minder downforce betekend geen snellere rondetijd. Minder g krachten. In de bochten. Topsnelheid misschien wel hoger. Ben benieuwd naar de eerste race met deze auto’s. Red Bull is brilliant met aërodynamica. Maar dat gaat minder zwaar wegen. De sterkste motor heeft meer voordeel. Dat is straks gewoon weer Mercedes.
groundeffect is ook aero.
Als dit de oplossing is om DRS eruit te krijgen zou dat het racen veel leuker maken. Nu vindt 99% van de inhaalacties plaats aan het einde van een DRS stuk. Zodra iemand op 0.5 seconden nadert aan het begin van een DRS stuk weet je bijna al dat hij gaat inhalen (tenzij het een pannenkoek is). De rest van de baan is bijna invulling tot er weer een recht stuk komt om in te halen.
Het zou geweldig zijn als rijders hem er in een random bocht ineens weer naast kunnen zetten omdat ze daar de grip en de snelheid hebben die ze nu missen in de vuile lucht van hun voorganger.
Eens, DRS is vreselijk. Leuk dat Max afgelopen zondag gewonnen had, maar dankzij DRS was dat ook een stuk makkelijker. Aan de andere kant heeft Lewis ook al zo vaak iemand ingehaald met DRS.
Ziet er best goed uit maar wat me vooral opvalt is dat het allemaal veel goedkoper te produceren zal zijn. Minder elementen, minder complexiteit, grotere panelen. Nog een voordeel… Je kunt de spoilers beschadigen maar door het ground effect kun je best redelijke downforce houden. Alleen dan moet je niet vol over de broodjes heen denderen met je vloer…
Heftige achtervleugel met al die bochten. Anyway wordt dit gebruikt voor aero tests oid? Of puur PR? Zal het vorige jaren wel gemist hebben maar heb zoiets nig nooit gezien..
Officieel heet het geloof ik “negative” ground effect; anders zou je juist gaan vliegen.
Wel interessant dat het terugkomt. Volgens mij is in de jaren ’70 nog wel gebruik gemaakt van het concept door een gigantische radiateur de lucht onder de wagen weg te laten zuigen (door Brabham oid). Dat werd vrij snel verboden. Het verhaal moet nog wel ergens hier op de site staan trouwens. Ben wel benieuwd wat voor effecten het gaat hebben op de verschillende concepten met high en low rake.
Oei, doet me denken aan seizoen 2013, met die enorm brede voorvleugels en een raar smal achterspoilertje. Die auto’s zagen er toen niet uit. Hopelijk gaat dat in 2022 niet gebeuren.
Op het eerste gezicht ziet het er best goed uit zo van opzij. Oogt wel groot.