• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel

Auteur: nicolasr, gepost 15 juli 2021 om 16:31 – 27 Reacties

Formule 1 auto 2022 officieel

De Formule 1 auto voor 2022 is officieel. Wat valt ons zoal op?

De dag die je wist dat zou komen is eindelijk daar. De FIA heeft de Formule 1 auto voor volgend jaar officieel onthuld. Tijdens een livestream op hun website konden alle raceliefhebbers volgen hoe de wagen voor het eerst aan het publiek werd getoond.

Eindelijk grote velgen

In principe wisten we al hoe de auto eruit ging zien. Iemand was de FIA voor en gooide foto’s van de Formule 1 auto van 2022 al online. Maar nu de auto officieel is, weten we zeker dat er grote velgen onder komen te zitten.

Tot en met dit jaar rijden de auto’s nog met 13 inch velgjes, vanaf volgend jaar worden dat velgen van 18 inch. De banden komen ook volgend jaar nog gewoon van Pirelli.

Minder flapjes en flubbertjes op de vleugels

Dat is het volgende dat opvalt aan het uiterlijk. De vleugels zien er veel eenvoudiger uit. Dat heeft twee redenen.

Allereerst zou het met deze vleugels mogelijk moeten zijn om dicht achter elkaar te rijden, zonder gelijk de helft van je downforce te verliezen. Dat is dus goed nieuws voor de fans van close racing én voor de tegenstanders van DRS. Dat systeem zou namelijk de vuilnisbak in mogen als blijkt dat je ook zonder geopende vleugels kunt inhalen.

Daarbij kost het minder geld om de auto te ontwikkelen. En dat is dan weer goed nieuws met betrekking tot het budgetplafond waar de teams mee te maken hebben.

  • Formule 1 2022
  • F1 officieel
  • Formule 1 nieuw
  • 2022

Max verstappen vindt het een mooie auto

Natuurlijk werd ook aan de coureurs gevraagd wat ze ervan vonden. De FIA had de Formule 1 auto voor 2022 meegenomen naar Silverstone zodat de rijders hem konden bewonderen.

Max kwam als eerste aan het woord en het zag er volgens hem goed uit. Hij hoopte vooral dat het inderdaad makkelijk wordt om dicht bij elkaar te kunnen rijden.

Max vindt de Formule 1 auto van 2022 mooi

Afwachten of het werkt

Dat is het enige dat we nu kunnen doen. Afwachten. Want we zullen de wagens op zijn vroegst pas volgend jaar februari of maart in actie zien, tijdens de eerste testdagen.

Maar op het eerste gezicht zien de Formule 1 auto’s voor 2022 er volgens ons best geslaagd uit. Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments.

  • Vleugel officieel
  • auto
  • Achterkant
  • @022 velg

Ook interessant!

  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • testdagen Formule 1 2022
    Officieel: testdagen Formule 1 2022 bekend gemaakt
  • F1 2022
    BREEK: Eerste foto's F1-auto 2022 zijn gelekt
  • BREEK: Kimi Raikkonen stopt na dit seizoen met Formule 1

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Max Verstappen, pirelli

Vorig bericht: « Gerucht: Porsche komt met nieuwe straatlegale hypercar
Volgend bericht: Diplomaten betalen nog altijd helft verkeersboetes niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    15 juli 2021 om 16:38

    [EDIT] Nu blij, meneertje ongeduld? ;-)

    Login om te reageren
  2. Volvo940polar zegt

    15 juli 2021 om 16:39

    Wat ik mij afvraag: Wie heeft dit promo model dan gebouwd? Of moet ik het zien als een samenraapsel van wat de constructeurs gaan bieden? Het lijkt mij namelijk gek dat de FIA de vormgeving van elk vleugeltje bepaald en dat iedere wagen er exact hetzelfde gaat uitzien

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      15 juli 2021 om 17:19

      Het zijn nieuwe regels die ze met auto proberen te verbeelden. Ook hebben ze wind testen gedaan met het schaal model om te checken of wat ze dachten aan aerodynamica ook echt klopt. cq Word er inderdaad downforce gemaakt en kan de auto alla Mercedes GT3 niet plots omhoog klappen, is er inderdaad minder turbulentie achter de auto etc. De team zijn vrij hun eigen auto te ontwerpen zolang ze zich aan de nieuwe regels houden. De auto’s zullen er dan ook zeker anders uit zien dan deze demostrator.

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    15 juli 2021 om 16:45

    Het ziet er best straks uit. En als dit echt leidt tot meer inhaalacties en afschaffing van DRS dan ben ik helemaal voor.

    Login om te reageren
  4. osmo zegt

    15 juli 2021 om 16:48

    Dacht dat F1 voor innovatieve technologie stond… .
    En wat is het nut van die 18″ velgen? Zodat je nu ook echte F1 velgen onder je golf kan leggen?

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      15 juli 2021 om 16:58

      Potentieel andere bandenleveranciers aantrekken. Ik dacht Michelin had bijvoorbeeld aangegeven alleen geïnteresseerd te zijn ook banden te willen leveren als het 18 inch zou worden.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      15 juli 2021 om 17:14

      Volgens Pirrelli heeft de techniek die ze voor 18″ banden moeten ontwikkelen meer directe invloed op de straat auto’s dan de 13″ banden met hele hoge wangen. Daar zal wel wat in zitten bovendien lijken de banden dan ook meer op de banden waar ze het geld mee verdienen.

      Eerder hebben ze ook aangegeven dat ze minder snel zullen overhitten omdat de remmer meer ruimte hebben.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 juli 2021 om 19:27

      @osmo: wat is er innovatief aan vasthouden aan 13 inch wielen?

      Login om te reageren
  5. ericd zegt

    15 juli 2021 om 17:29

    Ik zie anders nog genoeg ‘flapperigheid’ voorop.

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      15 juli 2021 om 20:17

      @ericd: https://youtu.be/7dg9MoTr1Ag

      Login om te reageren
  6. janmetdelangeachternaam zegt

    15 juli 2021 om 17:29

    Qua uiterlijk niet mooi, ziet er bijna cartooneske uit

    Login om te reageren
  7. Instyle zegt

    15 juli 2021 om 17:30

    Lijkt op zuurstok kermis met spiegelende CD-tjes. Maar ach Bottas blijft ene geweldige vent.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      15 juli 2021 om 17:46

      Dat is absoluut waar. Valtteri Bottas is en blijft een geweldige vent!

      Login om te reageren
  8. toniominestrone zegt

    15 juli 2021 om 17:43

    Wel wennen aan die 18 inch wielen, ik weet niet of ik het mooi vind.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      15 juli 2021 om 21:24

      @toniominestrone: Het is vooral even afwachten hoe het eruit gaat zien. Op deze conceptauto die door de F1 zelf gemaakt is, hebben ze heel bewust voor zwarte wheelcovers met een kleinere zilveren ring gekozen. Hierdoor heb je niet echt in de gaten dat de velgen groter zijn en de wang van de band stukken kleiner is. Ik ben wel benieuwd of de F1 teams eenzelfde aanpak gaan volgen, of dat zij voor een ander ontwerp en design gaan waardoor je wel ziet dat de wielen significant anders zijn.

      Login om te reageren
  9. HZW zegt

    15 juli 2021 om 18:12

    Het design is een stuk cleaner dan nu, zonder al die overbodige troep aan, flapjes en flubbertjes overal op.
    Ook veel minder aero verstel mogelijkheden, zo te zien, en DRS vond ik altijd al waardeloos.
    Nu komt de moed van inhalen weer bij de coureur terecht.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    15 juli 2021 om 18:38

    Dat zou ook een kostenbesparingsoptie kunnen zijn, de teams krijgen allemaal het CAD/CAM model van hoe de buitenkant eruit moet zien en de binnenkant vogelen ze zelf maar uit.

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    15 juli 2021 om 19:30

    Lijkt meer op Indy-cars.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 juli 2021 om 21:50

      @ericc: komt vooral door de neus + pijlvormige voorvleugel.

      IndyCar heeft de wielen inmiddels al zo ingekapseld dat het nauwelijks nog ‘open wheel racing’ genoemd kan worden.

      Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    15 juli 2021 om 19:35

    Dat er nu nog weinig aero dingetjes op zitten is logisch, maar dat gaat wel veranderen de komende jaren. Het doet mij een beetje denken aan de 2009 auto’s die ook redelijk kaal waren. De achterkant heeft meer volume dan de huidige generatie auto’s en is ook duidelijk massiever. Van mij mag er wel een hoop aan geschaafd worden.

    Login om te reageren
  13. sportabgasanlage zegt

    15 juli 2021 om 19:52

    Is deze nu eindelijk ook weer kleiner dan die olietankers van nu?

    Login om te reageren
  14. alexlaba zegt

    15 juli 2021 om 20:28

    zeer hoog Matchbox gehalte uit de jaren ’90

    Login om te reageren
  15. sonnybonds zegt

    15 juli 2021 om 21:24

    vind hem al een stuk mooier dan het huidige model

    Login om te reageren
  16. Davion zegt

    15 juli 2021 om 21:33

    Dit is natuurlijk een standaardmodel dat de FIA heeft laten ontwikkelen, ben eens benieuwd wat de teams gaan maken ervan als ze de grenzen van de regels gaan opzoeken :).

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      15 juli 2021 om 22:22

      @Davion: in grote lijnen lijken de huidige F1’s ook op elkaar. Dat wordt grotendeels door de regels gedicteerd.

      Maar inderdaad zullen teams de randjes van de regels op gaan zoeken en daarbinnen de auto ontwerpen.

      Login om te reageren
  17. flyerbunch zegt

    16 juli 2021 om 01:00

    Hier de officiële presentatie met tekst en uitleg op video:

    https://youtu.be/hBmWJOy9vT4

    Login om te reageren
  18. akabanga zegt

    16 juli 2021 om 02:24

    Kimi staat er weer als een baas bij met die bril op z’n kop.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North