Breek: er komt geen AutoRAI in 2017

Auteur: , 67 Reacties

Het is gedaan met het tweejaarlijkse auto-evenement in de hoofdstad.

De dikste kont, eh, conceptauto vind je bij Kia

De organisatie van de autobeurs laat weten dat er in 2017 géén AutoRAI zal plaatsvinden. Er zijn te weinig merken bereid om zich in te schrijven voor de volgende editie. De ietwat schrale 2015-editie die in april werd gehouden heeft duidelijk niet genoeg basis geboden om merken en importeurs te verleiden (lees: te laten betalen) voor een nieuwe variant.

Sinds crisisjaar 2009 zit de klad er al in bij de AuroRAI. In plaats van aparte merkstands werden er poepsaaie ‘belevingswerelden’ opgetuigd en stond de beursvloer vol met zeecontainers. Twee jaar later ging men gelukkig weer terug naar de basis met ieder merk een eigen stand. Niet zonder succes, want de AuroRAI verwelkomde 270.348 autominnende bezoekers, 23 procent meer dan in 2009. Een succes dat niet kon worden doorvertaald naar een volgende editie, want de AutoRAI 2013 ging ook al niet door.

Merken doen niet meer mee

Dit jaar werd de RAI in Amsterdam wel gewoon gevuld met auto’s, waarmee men 291.717 bezoekers trok. Het lijkt erop dat dit echter de allerlaatste is geweest. Immers, de AutoRAI bezoeken om alles te weten te komen over een automodel is niet meer nodig (want internet), iets kopen kun je er niet, en belangrijker: merken verschuiven beursbudgetten steeds verder naar markten die booming zijn. Zoals China en Rusland. Of ze doen het zoals Volvo: helemaal geen beurzen meer. En zonder merken die de torenhoge beurskosten willen dragen kan een AutoRAI niet bestaan.

Wel jammer voor de lezers van autobladen, die ’s lands eerste nationale autotentoonstelling in 1895 in het Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam nog hebben bijgewoond. We gaan je missen, AutoRAI.



67 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
op naar de IAA.
@TDI-goeroe: eindelijk heb er zinin!!!!
@TDI-goeroe: precies! Wel een leuke lijst aan primeurs dit jaar! Ben benieuwd ! Ot: Jammer! Maar was wel te verwachten..
Goh… Verbazingwekkend. Not.
Op naar de IAA.
Dan maar naar het buitenland
Dan maar gewoon op internet
En na de AutoRAI 2015 kwam er nog een bericht dat het zo goed liep…
@mercedesclk350: Ja, de mensen liepen… naar de uitgang.
@mercedesclk350: op de Tesla stand was het in ieder geval monsterlijk druk.
Geeft niets. Er was toch geen bal aan.
@Original_Arnoud: Flauw hoor. Ik vond het prima te doen, en met mij vele anderen dacht ik. Managing expectations was key hier.
@TimoBac: ik vond het ook gaaf, ik miste alleen een paar merken zoals fiat.
@xiran: met twee modellen op een stand gaan staan, is wel een beetje triestig.
@roppp: ben je in de war met alfa romeo?
@TimoBac: vond er ook niks aan. Doe mij maar Genève of essen
AutoRai zuigt mega en is dan ook een lachwekkende vertoning. In Cannes of Monaco rondlopen is spannender en zie je meer.
@xxxheidi: als je alleen naar de rai gaat voor de supercars, dan snap je de beurs niet.
@xxxheidi: Voor het comfort van niet ver reizen om even een beurs te bezoeken ben je echt aan het overdrijven. Even op en neer naar een andere autobeurs doe je niet in één dag. Kost het ook gelijk meer.
Scheit!
Ach ja, gewoon jaarlijks een AB meeting. Lijkt me veel leuker! Kan iedereen met z`n verhalen over veel cilinders, benzine, handbakken en achterwielaandrijving lekker showen met PHEV`s en Bluemotions.
AutoRai: lachwekkende autoshow!
Het werd steeds meer autosaai…
@850t5r:
Saai.

Het is in beginsel een netjes aangeklede parkeerplaats met wat verkopers. Vertel mij eens hoe je dat in vredesnaam niet saai gaat krijgen?
Toch is het zonde. Ondanks dat ik de laatste edities gemist heb, was het daarvoor altijd een feestje, zeker als tiener die niet naar de IAA kon.
@raymster:

Je gaat me toch niet vertellen dat je de zeecontainerRAI een feestje vond hè?
@rhellema: euh…. Nee! Dat was drama, ik heb het echt over de jaren ’90 en ’00. Vanaf de zeecontainers ben ik afgehaakt.
@raymster:

Gelukkig maar. Ik begon me al zorgen te maken over je haha
Verdomme…
Autorai is een beetje zoals autoweek. Veel te saai en niet boeiend dus…
Zelfs met vrijkaartjes hoefde ik er niet heen.
@branko: foute vergelijking. AW voldoet duidelijk aan een vraag. Ze bestaan inmiddels 25 jaar en hebben een eigen plek binnen de autobladenwereld veroverd. Ze geven zelfs extra bladen uit. Ze zijn AV bijvoorbeeld aan alle kanten gepasseerd.
De Autorai is een heel ander verhaal. Toen ik jong was (ergens begin 1900) waren er veel minder autobladen en was er geen internet. Om alle auto’s te kunnen zien, moest je wel naar Amsterdam. Bovendien konden wij ons nog wel iets langer dan 10 seconden achter elkaar op iets richten. Voor de huldige jeugd is de Autorai veeeeeeeeeeeel te saaaaaaaaai.
@roppp: dat ze van alles bereikt hebben zal wel. Maar mijn vergelijking klopt dan nog steeds. Het is saai en niet boeiend…;)
@branko: heerlijke vergelijking! ;-)
3 belangrijke items… 1, Locatie is vandaag de dag slecht (Utrecht of Ahoy is beter qua infrastructuur) 2, Vanwaar die belachelijk hoge beursprijzen en 3, Maak er eens een gaaf show spektakel van! (mensen willen spectaculair geëntertaind worden)
Tja, de autoliefhebber is een uitstervend ras.
Tel daar bij op dat er vrijwel louter nog grijze eenheidsworst te showen is en zelfs die liefhebber heeft geen zin om een vermogen neer te leggen om die verdwaalde Ferrari van achter een lintje te bekijken.
Helaas, tijden veranderen en dat blijkt niet altijd een verbetering.
Ik heb dit soort evenementen eigenlijk nooit begrepen en ze zijn niet meer van deze tijd.
Zichzelf in coma zuipende account managers die ingehuurde meisjes met grote bloemkolen ’s avonds tijdens diner en in het hotel lastig vallen
Exorbitant hoge standkosten
Bluffende fabrikanten die willen laten zien dat zij de grootste (stand) hebben.
En net zo interessant als buiten op een druilerig parkeerterrein rondlopen om autootjes te kijken.
Of die sneu neuzen die in de rij staan om de Ferrari stand te mogen bezoeken, ok van jonge puistige pubers kan ik het nog begrijpen.
Gisteren stonden er op Zandvoort ook een paar Lamborghini’s op display en de 917 van Gijs van Lennep, raad eens op welke ik afvloog ?
Tjongejonge wat een zure vertoning weer hier in de reacties. En dat noemt zich autoliefhebbers.

Ik vind het ronduit jammer dat dit evenement uit Nederland verdwijnt. De buitenlandse beurzen zijn voor veel mensen te ver of te duur en een dag lang achter internet hangen en configurators doorklikken is gewoon niet hetzelfde. Ik zal het tweejaarlijkse uitje met m’n vader echt missen.
@dondeboer:
Ieder zijn meug maar ik ben totaal niet geïnteresseerd in de Mazda lijn of die van Toyota of Kia of Opel of Mercedes of BMW.
Allemaal aardig en allemaal beste mensen en bovenste beste producten
Nu ben ik ook niet het proefritten type zoals een vriend van me die steevast 2 keer per maand een proefrit gaat maken in een auto die de man nooooit zal kopen.

Ik weet eigenlijk niet precies waarom en wanneer en wat voor auto ik koop, ik heb werkelijk geen idee wat mijn volgende wagen zal gaan worden.
In ieder geval wordt’íe contant betaald maar wat, geen flauw idee.
Deze heeft pas 190000 gelopen en is 8 jaar oud, ziet eruit als nieuw dus ik hoef de komende 5 jaar deze beslissing niet te nemen.
ik kom kijk voel en koop of niet
doe ik binnen de anderhalve minuut
echt waar !
en dan denk ik gelijk hoe ik hem zo snel mogelijk kan terugverdienen
@desjonnies: jij bent duidelijk Niet de doelgroep voor de autorai
@desjonnies: maar wat rij je dan?
@dondeboer: helemaal eens ik ging er ook altijd met mijn vader en broertjes naar toe. Persoonlijk vond ik dat altijd een leuk uitje in Nederland en ik denk niet dat wij naar het buitenland gaan.
@SDM: mee eens ,niet iedereen kan zo maar effen naar buitenland,Ik kan dat bv niet betalen
Nederland wordt te klein om dit soort events te kunnen laten slagen (financieel gezien). Dat is best jammer.
Jammer, maar begrijpelijk. Een dergelijke beurs heeft in deze tijd nauwelijks een functie meer vanuit marketingoogpunt. Zeker omdat de RAI te kleinschalig is en daardoor de kosten relatief hoog. Voor veel merken zal een onafhankelijk evenement, bijvoorbeeld een experience day, commercieel gezien veel interessanter zijn.
@moveyourmind:
Dat.
En daadwerkelijk auto’s verkopen, op de beursvloer, gebeurt ook niet. Dus ja, wat heb er nog te zoeken als automerk?
Het Autosalon in Brussel was toch leuker!
Niet zo gek, dat de auto rai hier niet meer welkom is. Al die verdomde hybride en elektrische auto,s, worden alleen hier verkocht. De dikke innoverende modellen zijn door ons subsidie klimaat zeer onaantrekkelijk bevonden. De even “smerige” E-cars worden zwaar gesubsidieerd in dit landje. Daar heeft een auto fabrikant niks aan, dus wegwezen uit Nederland. Moet je voor de grap eens opletten hoeveel van die 0% cars er hier rond rijden of 7%. Schijnheiligste beleid ooit. De politiek bepaalt het autopark in dit land. Zonder ook maar 1 aantoonbaar voordeel te kunnen overleggen. Schande!!!
jammer..
Ik vond er geen bal aan afgelopen keer (2015). Veel te commercieel
@jeroendenotter:
Lol!
Hoe kun je een beurs nu “veel te commercieel” vinden? Is dat niet het hele idee erachter? Marketing, commercie, promotie, verkopen, etc, etc.
@jeroendenotter: Not sure if kiddin’
@jeroendenotter: dat is altijd zo hoor
Ik bekijk het van twee kanten: enerzijds vind ik het heel jammer. Dit was van jongs af aan al een traditie om samen met neven hierheen te gaan en was echt een dag lol. Niet alleen voor de auto’s maar echt een guy’s day out. Anderzijds ben ik ook naar wat launches geweest (Audi en Jaguar) op uitnodiging. Voordeel hiervan was de persoonlijke ervaring en de tijd die men voor je neemt. Ook het niet in de rij staan voor de auto is fijn. Maar op dit soort events ga je wel echt alleen voor de auto….
Ben er één keer geweest. Ik had per ongeluk kaartjes gewonnen, dus ja, dan kun je ook wel even gaan.

En och, het is wel grappig; even allerlei auto’s van binnen bekijken. Je drukt een paar knopjes in, kijkt of het dakraam werkt en pakt het stuur een keer beet. Maar aan het einde van de dag heb je in allerlei auto’s gezeten die ik toch nooit van mijn leven zou kopen….., en wat ben je nu exact meer te weten gekomen over al die auto? Nee, na twee uurtjes had ik het wel gezien…..

Echt gezellig was het er ook niet. Vooral heel veel mannen die óf net iets te ongeduldig ook wel eventjes in die ene BMW willen zitten óf op een enigszins trieste wijze aandacht proberen te krijgen van een wulpse meid óf gierend van het lachen een Hyundai uitkomen omdat een paneeltje scheef zat. Want dat kan écht niet! Ofzo……

Niet aan mij besteed dus. Hoewel het broodje beenham wel lekker was.
@Rob: hahaha de Mercedes stand sla ik altijd over. Teveel van die types. Het is wel handig om te kijken of ik in een auto pas (1.97). Die info staat nooit in een brochure.
Neeeeeeeee
Over de dames had ik weinig te klaren..
@begbers: klagen*
Ik vind het erg jammer, ging er altijd graag naar toe. Lekker even slenteren en kijken.
20,- om je auto te parkeren, 5.- voor een kwart pizza etc. Jan Modaal blijft er weg.
Ik vind het jammer. Dit jaar met mijn zoon daar heen geweest. Hij heeft het er nog over.
Vanwaar al deze negatieve reacties?! Ik ben er dit jaar heen geweest maar wat was er saai aan? Alle auto’s onder een dak, ik heb er iig heel wat uren rondgelopen en vond het dan ook geweldig!
@jordy14: precies mee eens,De mensen die waarderen dat het niet meer doorgaat ,kennen dat autorai gevoel niet
Toch jammer..
In het stukje staat dat de budgetten verschuiven naar evenementen in het buitenland, maar ik begreep altijd dat de budgetten voor dit evenement juist bij de Nederlandse importeurs vandaan moest komen? Dat zou betekenen dat de Nederlandse importeurs zelf de budgetten hebben verschoven. Ik neem aan dat de verschuiving dan meer naar online is gegaan oid. Hoe dan ook, het werd ieder jaar moeilijker en moeilijker en dit was dan ook geen verrassing. Jammer is het wel al kwam ik er al jaren niet meer omdat ik uiteindelijk bij dealers zelf gewoon beter wordt geholpen. En het is nu niet zo dat ik tal van merken overweeg en real life hoef te vergelijken.
Jammer, want als verkoper op de AutoRai staan blijft toch wel te gek.Al kun je na tien avonden feestjes aflopen daarna direct door naar de Betty Ford kliniek en ben je helemaal naar de tandjes,het is het wel waard..
@sydney: ik heb zelf ook op de RAI gestaan toen ik nog opende IVA zat. Geweldige tijd gehad. In 10 dagen tijd nog geen 40 uur geslapen volgens mij, was aan het einde compleet naar de gallemiezen, maar het was het zeker waard!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).