Volvo gaat zijn activiteiten in de online autoverkoop uitbreiden. Daarnaast wordt het mes gezet in de hoeveelheid beurzen waarop de Zweden aanwezig zijn.
Deze twee zaken zijn de pijlers van een nieuwe marketingstrategie die Volvo voor de komende jaren uitrolt. Hij heet the ‘Volvo Way to Market’.
Een eerste aanzet om de eigen dealers te omzeilen werd gegeven met de verkoop van de lekker dure XC 90 First Edition, en deze actie krijgt nu op regelmatige basis een vervolg. Volvo treedt hiermee in de voetsporen van pioniers als Dacia, zou je kunnen stellen.
Dat het merk met zijn tijd meegaat bleek al wel uit het ambitieuze plan om samen met DHL pakketjes rechtstreeks naar je kofferbak te laten bezorgen.
1 beurs per regio
Daarnaast ziet Volvo, net zoals zo ongeveer de hele autowereld, in dat grote autobeurzen een flinke money drain zijn. Daarom beperkt het zijn aanwezigheid per 2016 tot 1 regio per beurscyclus. In Europa wordt dit Genève (jaarlijks in maart), in China Shanghai of Beijing (april, 2-jaarlijks) en in de Verenigde Staten Detroit (jaarlijks in januari). Op shows als L.A., Tokyo, New York, Frankfurt of Parijs hoeven geen Volvo-stand meer te verwachten.
Dit laatste wordt gecombineerd met een trend die we zich de laatste jaren steeds duidelijker zien aftekenen: voor grote releases organiseren fabrikanten eigen events. Ford doet dit al standaard, en ook de Jaguar XE (Londen) en Volvo’s XC90 (Gotenburg) hadden hun eigen launch events. Dit kost ook een berg euro’s kronen, maar je hebt in zo’n geval wel alle aandacht voor jezelf.
BmwMPower zegt
Ik dacht meer aan beurzen zoals een AutoRai wat geen ruk voorstelt.
Maar Parijs of Frankfurt? Dat zijn toch niet de minste…
audirs3 zegt
Dus alleen naar beurzen in het voorjaar dus. Lekker makkelijk, kunnen ze hetzelfde studiemodel meenemen. Al het andere nieuwe over de rest van het jaar gaat dan gewoon via persberichten?
drivingpleasure zegt
Dit kost ook een berg (niet kronen of euro’s) maar yuan toch?
Jantje_555 zegt
@drivingpleasure: Eindelijk iemand die het ook begrijpt.
Binnen 5jaar is alles van Volvo weg uit Europa. Enkel nog dat 1 beursje in Genève
Design_Driven zegt
Je zal maar Volvo dealer zijn, fijn merk om voor te werken dan.
Wat betreft de beurzen, dat is wel opmerkelijk, Parijs en de IAA zijn niet bepaald de kleinste beurzen om te laten liggen. Het is wel een trend die je ook in andere sectoren ziet. Minder maar grotere beurzen, met soms hele kleine regionale beursjes die relatief weinig kosten. Daarnaast zie je ook steeds meer online vakbeurzen verschijnen.
endofline zegt
Wat een domme zet. In belgie is de periode rond het jaarlijks autosalon een verkoopstopper. Goed voor 1/3de tot bijna de helft van de jaarlijkse verkoop. In belgie is het autosalon een echt verkoopssalon. Zelfs al lopen de meeste verkopen toch via de dealer toch wil de belg de acties gaan vergelijken op het salon. Dit gaat volvo hard voelen. Zeker aangezien een volvo een rationeel product is in Belgie. Het publiek dat dus bijvoorbeeld een toyota Auris, VW Passat of Opel insignia rijd om maar iets te zeggen. Dit publiek heeft niet zoveel voeling met de emotie rond een auto maar kijkt voornamelijk naar de prijs.
stanny zegt
@endofline: ze zullen wel in Brussel aanwezig zijn (invoerder). Volgens mij gaat dit meer over concepts etc.
sydney zegt
@endofline: Dat is nu juist waarom de Salon voor fabrikanten geen hoge prioriteit heeft.Het is een verkoopbeurs waar importeurs krampachtig binnen 10 dagen tijd 30% van hun jaarlijkse doelstelling moeten halen.(Nog buiten het feit dat het net als in Nederland een kleine markt is)In de tijd rondom Brussel wordt er geen order geschreven.Bij de AutoRai zie je (in veel mindere mate)hetzelfde dat mag dan geen verkoopbeurs heten(lekker doorgevraagd weer Wouter & Meindert, oh wacht nee, dat doen jullie nooit) maar geloof me dat je daar als verkoper gewoon een doelstelling mee krijgt en dat er in de weken en dagen daarvoor er lekker wat gespaard wordt.
Toch heeft het wel wat; elke avond een feest bij deze of gene en als echt het licht uit gaat nog even naar ’t vliegertje en de hotelbar van het Holiday-Inn.En de volgende dag doen we het gewoon nog een keer.
E34M5Touring zegt
@sydney: Oehhh de Holiday Inn hotelbar!!!! Menig avondje na zitten borrelen na de RAI. Echt een dikke top ervaring!! FIAT babes FTW!!! Beste feestjes daar :p
koningcaris zegt
Goed bezig, ben je gelijk het gezeur om korting kwijt! voor iedereen dezelfde prijs, mag er weer eens iets verdiend worden op een auto.
Kijk naar Tesla, werkt TOP.
w0ut zegt
@koningcaris: Weet niet of dat zo positief is. Vorige week nog een prijs laten maken voor de Audi A6 (versie 2015). > 12.000 euro korting. Wil ik wel even voor gaan zeuren. :-)
sydney zegt
@w0ut: 12K korting.Natuurlijk.Je vergeet er wel even bij te vertellen dat het om die ene aardbeirode winkeldochter met stof en zonder navi gaat welke je in december zal moeten gaan rijden.
w0ut zegt
@sydney: *sic* Neen helemaal niet. Het gaat om nieuwe bestelling van A6 3.0 TDI quattro 272pk, s-line, dakota grijs, zwarte lederen zetels, navigatie, parkeerhulp, automatische spiegels, donkere ruiten… Verwachtte levering apr 2015. De voordeel packs kan je zelf opzoeken online op de belgische audi site. De dealer korting op wagen zonder opties is 8%. Nu jij… :-)
medemblikker zegt
Wat een lekker bakkie is die XC90 toch!
trustmeiamanengineer zegt
Als ze gewoon al die bullshit op die beurzen achter wegen zouden laten en gewoon een rij auto’s neerzetten die je kunt voelen en uittesten, hoeft het allemaal niet zo veel te kosten toch?
stanny zegt
@trustmeiamanengineer: volledig eens. Geen beursbabes, geen tv schermen, etc. Gewoon alle modellen van het merk op een rij. Interessanter voor de echte kopers en minder voor de toeristen.
sydney zegt
@stanny: volledig mee oneens.Hetzelfde gelul hoor je ook altijd over dealers “met hun glazen paleizen” Als je het vraagt vindt iedereen het onzin, maar ze vinden de schermen,relaxte banken,keurige hostes,mooie entrees,WiFi,Italiaanse koffie en een gewassen auto stiekem toch wel erg prettig.Men wil er vaak alleen niet voor betalen.
stanny zegt
@sydney: ja daar ben ik het ook mee eens. Ik moet toegeven dat ik het ook apprecieer om bij de dealer comfortabel te kunnen zitten in een mooie showroom. Maar op beursbabes/dudes en overdreven grote standen mogen ze in mijn ogen toch wel besparen.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: dat bestaat al, ze noemen het een dealer showroom. Je hoeft alleen nog maar de verschillende merken langs te gaan voor het vergelijk.
w0ut zegt
@trustmeiamanengineer: Dat gaat nu toch al. In Belgie heb je in Kortenberg “Audi Contact Center”. BMW heeft in Bornem hun “Driving Center” liggen. Meeste opties en kleuren hebben ze in voorraad. Afspraak moet wel gemaakt worden via je lokale dealer.
730ld zegt
De RAI zal moeten innoveren want nog even er komt geen een automerk meer naar de Autorai. En terecht want beurzen organiseren is oldskool. Alleen in Duitsland werkt dat nog. Organiseer speciale events voor de merkrijders om die te binden aan je merk. En ja dat kan ook in de RAI in een speciale ruimte met een event voor alleen dat merk. De tijd dat beursorganisatoren alles kunnen vragen is voorbij. Sta er niet van te kijken als de Autorai niet doorgaat haha.
jorden zegt
Gewoon een regionale dealer zijn auto’s de hal in laten rijden. Vanuit het hoofdkantoor wordt een container met promotie materiaal opgestuurd. Zo duur hoeft het toch niet te zijn? Dat er geen blitse concepts zullen zijn, kan ik wel mee leven.