Volvo gaat zijn activiteiten in de online autoverkoop uitbreiden. Daarnaast wordt het mes gezet in de hoeveelheid beurzen waarop de Zweden aanwezig zijn.
Deze twee zaken zijn de pijlers van een nieuwe marketingstrategie die Volvo voor de komende jaren uitrolt. Hij heet the ‘Volvo Way to Market’.
Een eerste aanzet om de eigen dealers te omzeilen werd gegeven met de verkoop van de lekker dure XC 90 First Edition, en deze actie krijgt nu op regelmatige basis een vervolg. Volvo treedt hiermee in de voetsporen van pioniers als Dacia, zou je kunnen stellen.
Dat het merk met zijn tijd meegaat bleek al wel uit het ambitieuze plan om samen met DHL pakketjes rechtstreeks naar je kofferbak te laten bezorgen.
1 beurs per regio
Daarnaast ziet Volvo, net zoals zo ongeveer de hele autowereld, in dat grote autobeurzen een flinke money drain zijn. Daarom beperkt het zijn aanwezigheid per 2016 tot 1 regio per beurscyclus. In Europa wordt dit Genève (jaarlijks in maart), in China Shanghai of Beijing (april, 2-jaarlijks) en in de Verenigde Staten Detroit (jaarlijks in januari). Op shows als L.A., Tokyo, New York, Frankfurt of Parijs hoeven geen Volvo-stand meer te verwachten.
Dit laatste wordt gecombineerd met een trend die we zich de laatste jaren steeds duidelijker zien aftekenen: voor grote releases organiseren fabrikanten eigen events. Ford doet dit al standaard, en ook de Jaguar XE (Londen) en Volvo’s XC90 (Gotenburg) hadden hun eigen launch events. Dit kost ook een berg euro’s kronen, maar je hebt in zo’n geval wel alle aandacht voor jezelf.
22 reacties
Maar Parijs of Frankfurt? Dat zijn toch niet de minste…
Binnen 5jaar is alles van Volvo weg uit Europa. Enkel nog dat 1 beursje in Genève
Wat betreft de beurzen, dat is wel opmerkelijk, Parijs en de IAA zijn niet bepaald de kleinste beurzen om te laten liggen. Het is wel een trend die je ook in andere sectoren ziet. Minder maar grotere beurzen, met soms hele kleine regionale beursjes die relatief weinig kosten. Daarnaast zie je ook steeds meer online vakbeurzen verschijnen.
Toch heeft het wel wat; elke avond een feest bij deze of gene en als echt het licht uit gaat nog even naar ’t vliegertje en de hotelbar van het Holiday-Inn.En de volgende dag doen we het gewoon nog een keer.
Kijk naar Tesla, werkt TOP.